Volkswagen Golf III : [Golf III '95 ADZ] schakelt moeilijk in 1 wanneer warm

Bouwjaar: 1995, Brandstof: LPG, Motorcode: ADZ 1.8 66 Kw

Ik heb mijn motorblok vervangen omdat deze helemaal uitgehold was. Ik heb hiervoor een blok + bak op de kop getikt, met zo'n 150k op de teller.

Alles ingebouwd en loopt als eeen zonnetje, maar ik heb 1 probleem;

-versnellingsbak wil wanneer hij WARM (na zo'n 20 minuten rijden) is moeilijk in 1. Van de 10 keer moet ik 7 keer kloten om hem in zijn 1 krijgen (koppeling heel langszaam laten opkomen). Koud schakelt hij heel strak en zonder problemen. De 5 heeft hetzelfde probleem maar hooguit 1 van de 10 keer.

Ik heb natuurlijk e.e.a. uitgezocht en hoewel het de sync's zou kunnen zijn lijkt mij dat sterk want hij kraakt niet; hij gaat er simpwelweg niet in. Opnieuw afstellen pook heeft blijkbaar geen zin en het gewicht (zo'n dikke 'knots', rond 'zo'n 15cm breed, 4 cm in diameter) kan ik niet afstellen. De rubber ring die de schakelstang begeleid (van inside naa routside auto), oranje van kleur heb ik 6 maanden geleden vervangen. Ook de siliconenring bij het schakelmechanisme; die om zo'n krans zit.

Nu valt mij wel op dat de zelfstellende koppelingskabel na indrukken van pedaal zonder veel kracht weer naar boven geduwd kan worden (dus de verdikking waar het stelmechanisme in zit); al sik hem naar boven trek (die verdikking bij einde koppelingskabel) en dan weer laat aansluiten op de krans van de versnelingsbak (waar de kabel doorheen steekt naar de arm van de versnellingsbak) dan staat de kabel gespannen en kan ik de verdikking niet meer om hoog duwen. Alsof ik dus telkens na gebruiken pedaal opnieuw de kabel moet stellen omdat e.o.a. locking mechanisme niet werkt.

Zou het hiermee te maken kunnen hebben?

Of zijn het toch de sync's? Zo ja, dan ga ik mijn oude versnellingsbak verfrissen (die er dus nu uit ligt) die nergens problemen mee heeft, maar wel zo'n 250 k gelopen heeft.

Veel werk en veel onderdelen nodig? (tools, ringen?). Daar heb ik vorig jaar een nieuwe drukgroep, olie en koppelingsplaten ingezet.

Pfizter

Geplaatst door Pfizter (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

jan T (15) PRO, 14 jaar geleden

waarschijnlijk zijn de zoekkanten van de eerste versnelling beschadigd waardoor als ze recht op mekaar komen hij niet iets verdraaid.
zijn de tandjes scherp dan duwt hij het tand wiel om en glijd er zo in.
als er rijden terug gescvhakeld wordt komt dit snel voor.

groetjes jan.

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Als de versnelling wel is te schakelen met stilstaande motor komt de koppeling niet goed vrij. In 2 gaat zonder probleem? Om zeker van je zaak te zijn ,monteer een nieuwe koppelingkabel en doe een goede synthetisch olie in de bak. Als de ring echt versleten is moet je het krassen in de pook al voelen, Succes.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Koppelingskabel gaat ook wel vaker kapot..Het makkelijkst is om hier te beginnen..

Als het goed is kun je kabel wel iets afstellen, en dan bedoel ik nr A op de foto, boutje iets los draaien en je kan de kabel iets verstellen, staat deze niet goed, dan kan het ook best je probleem veroorzaken, probeer het maar eens :

[url=http://img515.imageshack.us/i/35844285.p...][img]http://img515.imageshack.us/img515/383/3...[/img][/url]

Mocht je de andere bak willen reviseren, laat dit dan doen, het is niet zo simpel als je zou denken, 1 ding vergeten of over het hoofd zien betekent weer een hoop ellende en extra tijd..Indien je oude bak wel nog goed was, monteer die dan, ook na die 250000 Km..

Hooghe jozef (0), 14 jaar geleden

heb je een nieuwe koppeling gemonteerd? of heb je alles in een keer vervangen zonder de koppeling te controleren ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.