auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf III : temperatuur loopt steeds op

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Sinds een paar dagen heb ik met mijn MK3 1.6 het probleem dat de temperatuur steeds oploopt tot aan het rode gedeelte, waarna de lampjes van de temp meter en olie beginnen te flikkeren.
Als ik de kachel op de volle stand zet(warme lucht) zakt het iets. tot aan de 110 graden en hier blijft hij steken.

nu heb ik de temperatuursensor vervangen, en de sensor die bij de radiateur zit, omdat de koelvin ook niet aanslaat.
maar nu doet het probleem zich nog steeds voor, expansievat zit nog gewoon vol, geen lekkage, slangen naar de radiateur zijn ook niet lek, bovenste word warm (heet) en de onderste is lauw.
Nu zit ik te denken of het misschien mijn thermostaat is, maar dan moet de auto juist niet warm worden tog?, of misschien de waterpomp.
Als het de koppakking zou zijn moet de auto tog roken onder het rijden?? dat doet ie juist niet.

Ik zit er wel echt mee in mijn maag aangezien ik de auto echt als daily gebruik en elke dag 35 km heen en terug moet voor mijn werk, en niet zo ff mijn auto in een garage kan zetten.

Dus wie o wie heeft een vermoeden wat dit kan zijn en waar ik nog meer naar kan gaan kijken.
Vanavond nog gekeken of hij daadwerkelijk te heet werd dit is dus wel echt het geval, niet dat de meter kapot is ofzo :roll:

Geplaatst door

de clown (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als je je oliedop eraf draait zie je daar aan de onderkant witte spikkels op zitten ?? Of een mayonaise-achtige substantie???
Ik neem aan dat het niveau van je koelvloeistof gewoon hetzelfde is....niets bij hoeven vullen???

Jeroen SK 0

14 jaar

nee zit geen substantie onder de dop koelvloeistof is gewoon op peil ook geen sludge ofzo, wel een klein beetje zwarte drap maar dit is gewoon oude olie.

de clown 0

14 jaar

Kan je er een foto van maken??? Sludge heb je namelijk in witte vorm maar ook zwarte....

[img]http://www.renault4.co.uk/technical/oil-...[/img]

of witte/beige

Zie anders ff deze link voor een korte beschrijving...

[url]http://www.motor-forum.nl/forum/list_mes...[/url]

Alle slangen nagelopen of er geen scheurtjes inzitten??? Als je wél sludge voorming hebt, kan dit worden veroorzaakt doordat vocht of koelvloeistof gemengd wordt met olie
wat zich vermengt tot de mayonaiseachtige brij...

Zou in ieder geval je slangen even goed nalopen, je weet maar nooit!
Suc6

Jeroen SK 0

14 jaar

Raymond,

Het kan zijn dat je thermostaat dicht blijft zitten, omdat ook de onderste slang maar lauw word en de bovenste heet, maar ook kan de waterpomp niet meer goed werken ( te weinig circulatie ) en dan kun je nog net wat remmen door de kachel op warm te zetten.

Zou deze 2 dingen eens controleren.

En over die sludge, een beetje wit aan de oliedop kan helemaal geen kwaad, in 99% van de gevallen komt het gewoon van korte stukjes rijden, dan komt de motor niet goed op temp.

Ik zou er in elk geval niet meer ver mee rijden en eerst het probleem verhelpen, anders kan het je de kop ( niet letterlijk :) ) of koppakking kosten..

Mocht je vanavond nog wat willen testen zou je ook even de thermostaat kunnen verwijderen en kijk wat hij dan doet, zonder thermostaat zou hij niet op temp komen tijdens het rijden en bij koud of 1/4 blijven hangen..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

stefan84 zal vanavond de termostaat er uit halen, maar waar zit deze precies, en waar zit de waterpomp.
is dat allemaal in de buurt waar de temp sensor ook zit??

JeroenSK dat wat jij laat zien heb ik gelukkig geen last vanm, onder de dop heb ik een klein beetje last van, maar dit kan idd komen omdat ik de laatste tijd echt kleine stukjes heb gereden.

de clown 0

14 jaar

De thermostaat kan onderaan zitten ( als je de motorkap opent, dan links onderaan ) onder de waterpomp, of de waterpomp word aangedreven door de distributieriem en dan zit de thermostaat meestal in de plastic flens voor of naast de kop, waar ook je koelslangen heen lopen.

Een motorcode of foto van je motor kan helpen..

stefan84 0

14 jaar

thermostaat heb ik eruit gehaald, maar kan nu niet meer testen of deze kapot is, maar kan ik morgen nog wel met mijn auto naar mijn werk dan, of is het beter dat ik deze laat staan??
wil morgen wel een goede brandstofpomp en thermostaat op halen kijken of het dan goed is

de clown 0

14 jaar

Een brandstofpomp ?? Waarom wil je die vervangen dan ? Dat heeft niks met de temp te maken..

Zou niet snel snel wat gaan doen, heb je hem laten lopen of er nog mee gereden sinds de thermostaat eruit is gehaald ? Zo ja, wat doet hij nu ?

Thermostaat zou ik zowiso vernieuwen, deze gaan vaak kapot of werken niet naar behoren, mocht het dan nog niet ( veel ) beter zijn, dan maar eerst de waterpomp controleren.

stefan84 0

14 jaar

stefan bedoel idd de waterpomp, heb de auto ff laten lopen maar ivm tijd gebrek niet verder kunnen gaan, morgen sowieso eerst een nieuwe thermostaat ophalen.

de clown 0

14 jaar

vandaag naar het werk gereden zonder thermostaat, kachel werd niet warm zoals het hoort en de temperatuur bleef steken tussen de 70 en 75 graden, liep niet verder op.

vandaag nieuwe thermostaat gekocht en deze gelijk vervangen, moet vanaf tog weg en dan kijken of het probleem verholpen is, zoniet vermoed ik de waterpomp of juist de koppakking.

de clown 0

14 jaar

Zo te lezen is het probleem dus je thermostaat, leg de oude maar eens in kokend water, en kijk of hij nog opent, anders hoever deze nog opent, het best is om dan gelijk de temp van het water te controleren, anders zie je nog niet wanneer hij open gaat.

Zorg er even voor dat alle lucht eruit is en laat de motor even draaien tot de fan aan gaat, zijn nu alle slangen mooi even warm incl radiateur en blaast hij binnen warme lucht, dan moet het goed zijn.

stefan84 0

14 jaar

zonet ff een flink stuk gereden, auto kwam niet meer aan de kook temperatuur blkeef mooi hangen op 85 a 90 gr morgen kijken wat hij richting mijn werk doet
beide slangen werden warm, nieuwe kvs erin gedaan, hopen dat het probleem nu echt over is.

o ja direct vanmiddag ook het expansievatje vervangen, deze was echt vies en goor oude resten kvs erop en in.

de clown 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.