Geachte heren en/of dames,
Ik heb een probleem met mijn golf 3, ik zal het hele verhaal vertellen om zoveel mogelijk informatie te verschaffen.
Ongeveer een maand geleden begon de auto veel toeren te maken bij het starten, dit doet de auto voornamelijk als de motor al warm is gedraaid maar kan ook voorkomen bij een koude motor.
De motor blijft op ongeveer 2000 toeren hangen en kan na enige tijd vanzelf terugkeren naar zijn oorspronkelijke toerental (+-1000). Dit kan 10 seconden duren maar ook 10 minuten.
Wanneer je de auto in zijn versnelling zet en wegrijdt zakt het toerental eerst wel even (onder de 2000) maar zodra je rijdt met meer dan 2000 toeren heeft de motor moeite om te zakken. Hij blijft dus rijden zonder dat ik het gaspendaal indruk (in de 2e versnelling is dit ongeveer 30 km/h). Als je moet remmen voor bijvoorbeeld een stoplicht blijft het toerental ook op 2000 hangen, en als deze wel zakt gebeurt dit heel langzaam.
Een paar dagen geleden wilde de motor helemaal niet meer starten en er klonk een raar geluid vanuit de stappenmotor, (alsof het tandwielte niet meer goed gepakt werd, schrapend geluid). ik heb de stappenmotor vervolgens verwijderd en opengemaakt maar kon niks vinden. De tandwieltjes opnieuw ingevet waarna de motor weer starte zoals normaal.
Het probleem met hoge toeren bleef echter bestaan.
Mijn vraag dus bij deze: wat kan het probleem veroorzaken? Is de stappenmotor nog steeds de boosdoener? Is de stationair regeling of het elektro motortje in de stappenmotor gewoon stuk? Of is er een ander probleem, zoals sensoren, ECU etc.
Graag hoor ik jullie verhaal,
Met vriendelijke groet,
Menno
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Komt de gasklep wel helemaal terug op zijn aanslag? Een rafel in de gaskabel kan er voor zorgen dat het gas soms blijft hangen.
Eventueel kan er ook iets mis zijn met de gasklep waardoor deze soms niet goed sluit.
bv loszitten of zwaar gan.
Als de stappenmotor wel naar open stuurt en niet naar dicht moet er iets mis zijn met de bedrading ervan (breuk)
Dit wordt herkend door de ECU en die zal een foutmelding in zijn geheugen opslaan.
Uitlezen dus als de gaskabel en de gasklep ok zijn.
Voor zover ik weet sluit de gasklep volledig af, dit deed hij tenminste wel toen de hele carburateur eraf lag en ik hem nader kon inspecteren, was ook niet beschadigd e.d (ook schoongemaakt). De gaskabel is voor zover ik kan zien niet beschadigd,, wanneer ik mijn voet onder het gaspendaal en deze omhoog probeer te halen treedt er ook geen verandering op.
Kan uitlezen bij elke garage? En hoe duur is zo'n grapje trouwens?
Bedankt voor de reactie,
Menno
12 jaar
Je kunt onder de motorkap zien of de gasklep helemaal terug komt. Gewoon de binnenkabel van de gaskabel bij stilstaande motor indrukken. DE hefboom waar de gasklep aan bevestigd is zal bewegen en als je de kabel voorzichtig los laat kun je zien of de hefboom tegen de aanslag komt.
Uitlezen kan bij een garage welke de juiste apparatuur bezit om de VW van dat jaar uit te lezen. Alle dealers hebben die apparatuur en ook de meeste specilasten zullen nog wel een tester hebben geschikt voor de VW van 1997
Vandaag laten uitlezen bij de garage. Er werd een foutmelding gegeven bij de koelvloeistoftemperatuur sensor. Deze wordt morgen vervangen (aangezien in nogal aan de late kant bij de garage aankwam).
Mocht dit niks veranderen aan de zaak werd me aangeraden toch een nieuwe stappenmotor te monteren.
Morgen weet ik uiteraard meer, ik hou jullie op de hoogte.
12 jaar
Nieuwe sensor geplaatst, foutmelding verwijderd.
Works like a charm, alle problemen zijn verdwenen als sneeuw voor de zon.
Cor van Jaarsveld, toch ik wil je hartelijk bedanken voor je reacties.
Met vriendelijke groet,
Menno.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar