close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf IV: Golf IV TDI ALH slaat slecht aan -- koudstart

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: ALH 90pk

Hoi iedereen

Heden een GOLF IV met 90pk TDI motor binnengekregen.

Motor slaat bij koudstart verschrikkelijk moeilijk aan. Tot een 10-tal seconden moet
je doorstarten eer hij draait.

* Voorverwarming gecontroleerd en rechtstreeks gestuurd : zelfde resultaat.
* Terugloopklep gemonteerd bij aanvoer diesel
* Nieuwe batterij gemonteerd
* Pomptiming gecontroleerd. Stationair 3° voor OT
* T° contact voor alle zekerheid vervangen
* Geen foutcodes in ECU

Na al deze modificatie's en controle's nog géén verbetering te bemerken.
Bij koudstart : +-10 sec doorstarten, dan slaat motor aan. Herstart je even,
dan slaat de motor direct aan. Laat je de wagen even 15min voor wat ie is,
dan moet je reeds opnieuw (te) lang doorstarten om hem aan de praat te krijgen.

Iemand onder jullie een idee wat we nog kunnen gaan controleren?

mvg
Stefan

Geplaatst door

Verlintje11759 (0)
badge

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Indien de stekker van de temperatuursensor wordt losgenomen slaat de motor dan wel direct aan ? Mocht dit het geval zijn startmotor vervangen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Relais 109 al gecontroleerd(grijs of zwart?)
Heeft starter voldoende startsnelheid?
KM stand v/d wagen?Compressie?

auto-peter 0
badge

16 jaar

Hoi heren!

@paul : startmotor is bij een vroeger start probleem reeds omgebouwd, wel +-60d km geleden.
Ik haal subiet nog even de stekker los.

@peter : Relais 109 is nog een grijs relais, maar zou die niet steeds disfunctioneren, ook bij warme start?
Heb wellicht nog een nieuwe 109 liggen, ik probeer even, want met veronderstellingen komt men er niet hé :-).
De startsnelheid van de starter is mi moeilijk te bepalen, maar klinkt wel vrij normaal eigenlijk.
KM-stand : 121.000. Net nieuw dus :d. Compressie eerlijkheidshalve nog niet opgenomen.

Jo Stefan,
Zit juist te denken aan afslagklep op d.pomp,of bedrading er naar toe,maar zou wel te gemakkelijk zijn...Paul heeft wel een punt met de starter,maar geeft die niet meer problemen bij warme motor?Toch geen lucht aan dichting op dieselfilter?Je weet wel,die twee dichtingetjes op klep retour.Zit de filter er al lang op?
xcu

auto-peter 0
badge

16 jaar

@paul :

Stekker losgehaald, maar weinig tot geen verschil. Bij het aanslaan na doorstart maakt de motor wel even een
sprongetje naar 1400 toeren, daarna terug naar stationair toerental.

@peter :

Die afsluitklep lijkt me onwaarschijnlijk, maar niet uit te sluiten natuurlijk. Zo een stopklep heb ik niet liggen maar
heb een SDI in de stock staan, zal es zien of die onderling kunnen verwisseld worden en eventueel via +batt aansturen
om ook bekabeling uit te sluiten (wordt die wel met 12v gestuurd, best even controleren zeker).

Dieselfilter hebben we tijdens de zoektocht reeds vervangen alsook een retourklep gemonteerd.


Alvast bedankt voor jullie meedenken!

2 massavliegwiel is misschien ook een optie

Hoe staat de pomp in de basisstand?

Jos.

jos-br 0
badge

16 jaar

Stefan,
Zat het retourklepje op het nieuwe filter of moest je het overbouwen?
Heb zelf ooit zo iets gehad na een groot onderhoud.Een van die twee dichtingetjes(blauw of zwart)was licht beschadigd en trok lucht.
M vr gr

auto-peter 0
badge

16 jaar

@John : Heeft 't tweemassavliegwiel een invloed op het starten?

@Jos : Je bedoelt wanneer nokkenas en krukas afgesteld staan, ofdat de pomp dan
ook in haar calibratietoestand staat? Dit hebben we nog niet gechecked. Zou ik
met de tester in dit geval geen verkeerde voorinspuitingswaarde krijgen?

@Peter : Klepje moest verbouwd. Nogmaals dubbel gechecked maar helaas géén
beschadiging te merken aan dichtingen. Ook slechts een héél klein luchtbelletje in
de aanvoerleidingen, wat ik reeds bij alle golfs van dit type vaststelde.

Jo Stefan,
Nog een kleine bedenking:Pomptiming kan toch zomaar niet verlopen?
Is het probleem plots begonnen of langzaamaan?
Gloeibougies gedemonteerd voor controle?
Elec.gedeelte aan contactslot?Leesring?Pre-gloeisysteem als je l.deur opent(bekabeling in scharnierpunt)?
M vr gr

auto-peter 0
badge

16 jaar

[quote=auto-peter]Jo Stefan,
Nog een kleine bedenking:Pomptiming kan toch zomaar niet verlopen?
Is het probleem plots begonnen of langzaamaan?[/quote]
Klant is startprobleem beginnen vaststellen bij het dalen van de buitentemperatuur.
[quote=auto-peter]Gloeibougies gedemonteerd voor controle?[/quote]
Jupz, gloeien netjes in de top.
[quote=auto-peter]Elec.gedeelte aan contactslot?Leesring?Pre-gloeisysteem als je l.deur opent(bekabeling in scharnierpunt)?
M vr gr[/quote]
Probleem doet zich enkel voor bij eerste start, dus elec. deel contactslot en leesring vallen eigl. uit te
sluiten. Als je de auto een half uurtje ongemoeid laat, heb je 't symptoom terug. Je laatste opmerking begrijp ik niet goed; bekabeling van gloeisysteem in de linker deur?

gr
Stefan

wat geeft hij voor graden aan op de uitlees aparaat van de koelvloeistof temp. sensor als ik zso jou verhaal lees zal de temp. sensor defect zijn.

Daffie Racing 0
badge

16 jaar

Jo Stefan,
Is het niet zo dat als je bij koude motor de bestuurdersdeur opent,het voorgloeisysteem in werking treedt?
Mischien kabelbreuk in rubberhoes aan deurscharnieren?
Mischien toch starter?
M vr gr

auto-peter 0
badge

16 jaar

[quote=Daffie Racing]wat geeft hij voor graden aan op de uitlees aparaat van de koelvloeistof temp. sensor als ik zso jou verhaal lees zal de temp. sensor defect zijn.[/quote]
;-)

[quote=Verlintje11759]* T° contact voor alle zekerheid vervangen
* Geen foutcodes in ECU[/quote]
toch bedankt voor het meedenken!

[quote=auto-peter]Jo Stefan,
Is het niet zo dat als je bij koude motor de bestuurdersdeur opent,het voorgloeisysteem in werking treedt?
Mischien kabelbreuk in rubberhoes aan deurscharnieren?
Mischien toch starter?
M vr gr[/quote]
Dat systeem van de voordeur, daar ben ik niet van op de hoogte. Ga dat eens bekijken op schema.

Ga idd nu een nieuwe starter monteren, leek mij nog de enige uitkomst, tegen de bewering van de klant in dattie
reeds vernieuwd geweest is.

Bedankt voor het meedenken!

Volgens mij hadden alleen de indirecte diesels dat "snelgloei" systeem op de linkerdeur. Mijn Caddy SDI AEY had het zeker niet.

Thijs11395 0
badge

16 jaar

Startproblemen bij koude motor: ben zelf in het bezit van Golf tdi 1999.
Had ook de tempsensor defect,dus een nieuwe gemonteerd,bij het uitlezen van de waardes motortemp . bij buitentemp van Ca.0 graden gaf de temperatuursensor een waarde van 26 graden,laat zich raden dat een koude motor moeilijk aanslaat. Dus meten is weten

Grtz.Wieberen

wieheide 0
badge

16 jaar

Uiteindelijk ook nog even een nieuwe starter geplaatst. Er was idd reeds een snellere, type 125, starter ingebouwd.
Er zat wel een duidelijk merkbare speling op de as/bussen, typisch voor deze serie starters.

Auto start nu echt opmerkelijk sneller, aanvaardbaar zelfs, maar nog niet binnen de seconde zoals we gewoon zijn van een
TDI-motor. Voertuig is nu terug bij de klant, we evalueren verder... . Blijft alvast een vreemd geval voor mij.

Heden terug klachten van de -geduldige- klant.

Voertuig is een dag of 10 blijven starten als een sneltrein, om het met de woorden van de klant uit te drukken.
Sinds dit weekend echter terug merkbaar langer aanzwengelen alvorens de motor aanslaat en na het aanslaan
een walm van onverbrande diesel uit de uitlaat. En het wordt terug slechter met de dag.

Ter info : Auto staat 's nachts steeds in een garage gestald, hij overnacht steeds bij een aangename temp van 14-16graden.

Iemand nog een lumineus idee voor dit probleemgeval?

gr
stefan

verstuivers al gecontroleerd?
m vr gr Jan

jandewolde 0

16 jaar

controleer of het centrale boutje achter op de pomp vast zit

Een walm van onverbrande diesel.Het lijkt wel een klassieke diesel met gloeibougie probleem.
Massa verbinding met motor ok?.Motor krijgt genoeg lucht?
Nu mischien toch temp.contact of gloe.bougies probleem?
Begin te twijfelen,maar bij golf 4 zitten er toch geen sensors op nok-en krukassen?
Succes Stefan

auto-peter 0
badge

16 jaar

@jandewolde : De verstuivers lijken me vrij onwaarschijnlijk daar ééns de motor even gedraaid heeft, er zich niet direct
weer startproblemen voordoen. Of weet jij daar wat meer van te vertellen, Jan?


[quote=auto-peter]Een walm van onverbrande diesel.Het lijkt wel een klassieke diesel met gloeibougie probleem.
Massa verbinding met motor ok?.Motor krijgt genoeg lucht?[/quote]
Massaverbinding op motor lijkt me ok, want de starter, die ook massa neemt over het blok doet 't perfect.
Heb de vorige keer de wagen meermaals rechtstreeks gegloeid met testdraad via batterij en startte even traag.
Krijgt motor genoeg lucht... ehm filters allezins ok, maar niet verder gekeken naar de aanzuigkant, toegegeven.
[quote=auto-peter]Nu mischien toch temp.contact of gloe.bougies probleem?[/quote]
Temperatuurcontact werd bij de vorige sessie vernieuwd, gloeibougies werden optisch gecontroleerd & ok... .
[quote=auto-peter]Begin te twijfelen,maar bij golf 4 zitten er toch geen sensors op nok-en krukassen?
Succes Stefan[/quote]
Ik vermoed ook van niet Peter. Klant brengt morgenavond de problemcar terug binnen, dan gaan we
weer aan de slag... . Ga toch ook even de tip van john5686 nazien :

[quote=john5686]controleer of het centrale boutje achter op de pomp vast zit[/quote]
Alvast terug bedankt voor het meedenken Peter&John!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.