Volkswagen golf 4: vervangings termijn distributie snaren rollen en waterpomp

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v AZD

ik was onlangs bij de vw garage voor informatie betr waneer de distributie snaren en spanrol en andere rollen en eventueel de waterpomp !
ik wil dit graag weten om dat ik om me heen zoveel problemen met deze onderdelen heb vernomen !!

is het zowiezo om de 5 jaar of om de 90.000 km ?
bij vw zeggen ze dat het soms de levens duur van de auto mee gaat !!??

alvast bedankt .

djspike

Geplaatst door djspike (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Officieel staat er geen vervangingstermijn voor,maar ik zou gaan voor zoals je al zegt 90000km of 5 jaar.
Dan ook beide riemen,beide rollen,meelooprol en waterpomp mee veravngen.
Neem dan ook de multieriem mee,dan ben je overal vanaf.

mrlofsky (0), 16 jaar geleden

hrb in al die jaren nooit problemen gehad met distributieriem etc
probleem is niet gunstig
wat zegt de praktijk bij breken ven de riem (oldtimer automaat vw jetta)
voor de motor
geloof zelf niet zo in de drmatische verhalen

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

Een oldtimer automaat vw jetta vergelijken met een golf 1.6 16v staat gelijk aan appels met peren vergelijken. De techniek heeft niet stilgestaan Huub.

Gr. paul

jetten (0) PRO, 16 jaar geleden

hou maar gewoon 90000km aan.
een nieuwe cyl kop is duurder

gerty (0), 16 jaar geleden

Robin
bij een beurt controleer ik de distributie riem, wanneer deze ouder dan 5 jaar is, of de leeftijd onbekend
en bij een kilometerstand van 100000, als de vorm van de tanden aan de buitenzijde zichtbaar is vervangen, ook bij droogte en/of twijfel vervangen
zelf vervang ik de eerste keer (100000) niet de spanrol en ook niet de waterpomp
dit wordt in de garage vaak wel gedaan omdat het uurloon dan toch betaald moet worden en e.a. al gedemonteerd is

succes
Gerty

wel de spanrol en de waterpomp controleren op speling

mrlofsky (0), 16 jaar geleden

goede informatie
vooruitgang valt nogal mee
techniek is nog steeds in essentie hetzelfde
je bent wel overgeleverd aan chips en technologie

snaar is visueel te beoordelen...
heb me verkeken op afstand kleppen en zuigers bij breken riem
vraag is of riem in een keer scheurt
en of je nog thuis komt

tanx

huub

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=mrlofsky]snaar is visueel te beoordelen........vraag is of riem in een keer scheurt
en of je nog thuis komt[/quote]
Zal niet de 1e zijn die 'n paar dagen na de " visuele controle " de moed opgeeft.
Commentaar is dan meestal: "was niets aan te zien en zag er goed uit............"

En ja, de riem geeft het in 1 keer op: hetzij gescheurd of een aantal tanden er uit. En dan kom je wel thuis, maar niet rijdend met je eigen auto.

Gr.

mrlofsky (0), 16 jaar geleden

conclusie

distributiesnaren zijn zwak punt

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=mrlofsky]conclusie

distributiesnaren zijn zwak punt[/quote]
Opzich zwak ook weer niet,maar mocht hij breken,dan heb je behoorlijke motorschade.Daarom kun je beter het zekere voor het onzekere nemen.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Mrlofsky, zien zegt meer dan duizend worden!.
En de betaal ervaring is meestal genoeg de eerste keer.
Je zal de eerste niet zijn waar na een goede klapper een compleet nieuw blok in is gekomen.
Mensen willen liever barstend eigenwijs zijn.
En ik heb ze gezien waar waterpompen zijn blijven zitten en spanrollen niet gedaan zijn.
Ze klappen gewoon 50.000km later.
Hoe zou dat nou toch gekomen zijn?.
Ik denk dat u gewoon pech heeft gehad meneer!.
Komt noooooooit voor meneer!.

mrlofsky (0), 16 jaar geleden

primera agumentatie overtuigend

ook bij oudere autoos raakt de klep de zuiger dus
tolerantie is dus minimaal

sjaak10918 (0) PRO, 16 jaar geleden

het hangt af van het ontwerp van de motor, of de kleppen de zuigers raken. Je kunt er van uit gaan dat (bij viercilinders) de 16 kleppen motoren de kleppen altijd de zuigers raken, de hoeveelheid kleppen en de schade hangt voornamelijk af van het toerental waarmee de motor draaide toen de riem brak. Bij 16V staan de kleppen meestal ook onder een hoek tov de zuiger, dus een kleine tik buigt de klep al.

Bij 8 kleppers zijn er ontwerpen waarbij de kleppen de zuigers niet raken, dit zijn meestal de oudere ontwerpen.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Mrlofsky, buiten het feit of de kleppen wel of niet geraakt worden zou ik me toch aan de vervangings termijn houden.
Het breken van de riem zorgt er in ieder geval voor dat je niet meer kunt rijden.
Dit gebeurt altijd op het moment dat je het niet kunt gebruiken.
Vaak heb je toch ook restschade door het rondslaan van de kapotte riem of ergens tussen komt te zitten.
Je ziet ook steeds meer de ketting terug komen in autos, misschien door schade en schande wijs geworden.
Toch is de distributieriem telkens weer onderwerp van discussie, vervangen of niet vervangen, wel of geen waterpomp vervangen en/of spanrollen.
Het zit ook een beetje in onze nederlandse zuinigheid, iets wat niet kapot is ga je niet vervangen.
Persoonlijk vind ik de constructie niet kloppen, er moet een riem vervangen worden, een ding van een paar tienen.
Vervolgens krijg je een rekening van 600 euro, dat is gewoon domweg niet uit te leggen.
Kun je als monteur uit proberen te leggen, maar komt gewoon niet over.
De hele zooi erom heen word gewoon al dan niet preventief mee vervangen, staat de teller weer op nul van deze onderdelen, gaat weer 90.000/120.000km mee.
Als we alles niet mee vervangen kunnen we de duur niet meer garanderen van de riem, zo word het vertelt aan de klant.
Klant kiest voor zekerheid en laat al dan niet terecht de boel vervangen, instructieboekjes zijn hier ook niet duidelijk in.
Daar word vaak gesproken van inspectie, vandaar ook vaak de discussie.
Staat er duidelijk, vervangen van riem en spanrollen,waterpomp en looprollen zal er niet elke keer discussie over ontstaan.
Er staat inspectie en je krijgt een rekening van 600 euro.
Klant denkt: das een dure inspectie en gaat verhaal halen en zo ontstaat de discussie over wel of niet vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.