Hallo,
Van de week begon het motormanagementlampje te branden van mijn Golf IV V5 170pk. Na de auto te hebben uitgelezen (heb zelf vagcom), ben ik weer een stukje gaan rijden. Na een paar km ging het lampje weer aan. Toen ik thuis was nog een keer hetzelfde gedaan, maar na een paar km ging het lampje weer aan. de 2 foutcodes die elke keer terug komen zijn:
17458 - Bank1: Exhaust Cam Adjustment Valve 1 (N318)
P1050 - 35-00 - Open Cicuit
16399 - Bank1: Camshaft B (Exhaust)
P0015: - 35-10 - Advance Setpoint not Reached (Over-Retarded
Readiness: 0000 1101
heb op gerritspeek.nl de foutcodes opgezocht:
foutcode: 17458 P1050
nl Cilinderrij 1, ventiel nokkenaspositie, uitlaat (N318) onderbreking stroomkring
du Bank 1, Ventil für Nockenwellenverstellung, Auslass (N318) Unterbrechung
en Bank 1 camshaft Adjustment valve 1 (Exhaust) (N318) open circuit
Extra info bij de foutcodes
Mogelijke verschijnselen:
Onbekend
Mogelijke oorzaken:
Bedrading en/of aansluitingen defect
Ventiel nokkenas positie (N318)
Mogelijke oplossingen:
Check / repareer bedrading en aansluitingen
Check (meetwaardeblokken) / vervang ventiel nokkenas positie (N318)
Extra info:
Nokkenaspositiesensor
foutcode: 16399 P0015
nl Nokkenaspositie-bediening B cilinderrij 1 timing te veel verlaat
du Bank 1, Nockenwellenspätverstellung Auslass Soll nicht erreicht
en Camshaft Position Actuator B Bank 1 (Intake) Timing Over-Retard
Extra info bij de foutcodes
Mogelijke verschijnselen:
Onregelmatige loop
Mogelijke oorzaken:
Kleptiming niet correct
Bedienings mechanisme nokkenaspositie
Mogelijke oplossingen:
Check / herstel kleptiming
Check / repareer bedienings mechanisme nokkenaspositie
Extra info:
Nokkenaspositiesensor (G40)
De auto rijdt verder gewoon goed, de dag voordat het lampje ging branden liep hij alleen wel wat onrustig stationair. En heb heel af en toe als ik lang constant dezelfde snelheid rij, en ik geef flink wat gas bij, dat de motor een fractie van een seconde inhoud (dit heeft de auto al vanaf dat ik hem kocht ongeveer 5000 km geleden).
De distributieketting heeft de vorige eigenaar laten vervangen rond de 175000 km (is een factuur van), en de km stand staat nu bij op 201000 km. Ik ga er dus van uit dat de ketting nog goed is, en dat de motor nog op tijd staat en dat het een elektronisch probleem is.
Ik vermoed zelf dat de 2de storing een oorzaak is van de eerste, en dat ik mijn N318 klep/sensor moet vervangen of de bedrading van deze moet reparen.
Graag zou ik willen weten waar deze N318 klep/sensor zit? En of dit het zelfde is als een nokkenaspositiesensor, want bij de onderdelen leverancier kunnen ze geen N318 klep/sensor. Ook als je dit op google intypt krijg je heel weinig zoek resultaten.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Groet Dill.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat zijn waarschijnlijk deze 2 kleppen
http://workshop-manuals.com/audi/a3_mk2/...
http://workshop-manuals.com/volkswagen/g...
http://www.3dzubehor.com/webpics/IMG_067...
Volgens mij geeft deze storing aan dat de timing niet correct is van de distributie maar hij is al vv zeg je.
Zou deze toch laten controleren en als deze correct staat dan kunnen deze kleppen ook deze storing geven aangezien deze kleppen de nokkenasverstellers aansturen en als dit niet gaat zoals het hoort dan staan de verstellers in een verkeerde stand met dus ook de timing niet zoals het hoort. Maar ik zou als eerste de timing controleren en dan verder kijken. (is niet 123 gedaan, inlaatspruitstuk en kleppendeksel moeten eraf).
Ricky, bedankt voor het mee denken. N318 klep is dus niet hetzelfde als een nokkenaspositiesensor.
Om bij de n318 klep te komen moet dus ook de kleppendeksel verwijderd worden als ik het goed zie op die links die je gaf? Of is deze ook van buitenaf te verwijderen? Kan als de kleppendeksel er af moet gelijk de timing checken.
Ik ga er voor alsnog vanuit (en hoop) dat het een elektrische storing is, omdat bij foutcode 17458 staat dat er een onderbreking in de stroomkring is.
10 jaar
Nee ik bedoel dat de ketting al is vervangen dus dan is het idd logischer dat het aan die klep ligt want die stuurt de nokkenasversteller aan en als dat niet juist gebeurd dan draait je ketting zeg maar ook niet op tijd.
Ja kleppendeksel moet eraf en ook het bovenste deel van de distributie afdekking, pas dan kan je de boutjes losdraaien (niet laten vallen in kettinghuis en let op de pakking van dit deksel is ook de koppakking, deze met kit weer juist monteren).
Maar met de testkast kan je hem aansturen, als dat al niet werkt dan ligt het of aan de bedrading of die klep zelf. Als je toevallig nog zo'n klep hebt liggen dan deze aansluiten op de stekker en kijken of hij wel tikt, zo niet dan bedrading controleren e.d. maar je moet wel even weten wat je aan et doen bent met dit soort dingen.
Ik heb zojuist het stekkertje dat op de n318 klep zit door gemeten met draaiende motor. Er staat 10.2V op, is dit voldoende of moet er echt 12V op staan? Anders zou het nog aan de bedrading kunnen liggen. Zo niet dan ga ik morgen avond beginnen met demonteren.
10 jaar
N318 klep is inmiddels vervangen, maar heeft nog steeds foutcode 17458 en motormanagementlampje.
heeft er iemand mischien een bedradingsschema toevallig? ga toch de bedrading maar controleren. Anders weet ik het ook niet meer.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar