Mijn motor komt niet goed op temperatuur. Het duurt bij normaal rijden met dit weer (rond de 5 graden) zeker een kwartier voordat de temperatuur een beetje begint te stijgen, en deze blijft dan hangen op 70 graden.
Alleen bij langere tijd stilstaan (file, aantal rode stoplichten) wil de temperatuur naar de 90 graden gaan. Wanneer je dan weer op snelheid komt daalt de temperatuur weer.
De thermostaat is al vervangen door de universele garage, dit heeft het niet verholpen.
Nu wil de garage de waterpomp vervangen, omdat mogelijk het schoepenrad defect is, alleen twijfel ik aan deze aanpak.
Iemand suggesties?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de waterpomp kapot is, verwacht ik dat de motor juist warm loopt.
Ik heb ooit een Polo gehad met een kapotte waterpomp. Deze liep niet direct warm, maar het meest opvallend was dat de verwarming niet warm wilde worden.
(dat is natuurlijk logisch want er pomp geen koelvloeistof door de warmte wisselaar)
Je kunt makkelijk checken of je thermostaat goed is. Als de motor net een beetje op temperatuur komt (de meter net uit de hoek komt), mag de radiateur nog niet warm worden. De thermostaat moet pas open gaan als de motor op temperatuur is. Dan pas wordt de radiateur warm.
Mijn vraag is wat voor thermostaat is ingekomen? Mogelijk is het een met een lagere openingstemperatuur geworden.
10 jaar
Heb vanochtend even de proef op de som genomen, na zo'n 20 minuten onderweg was de motortemperatuur nog laag (onder de 70 graden). De radiateur was warm.
De bovenste slang uit het koelvloeistofresevoir ook. De onderste slang uit het resevoir was niet warm. De fans stonden niet aan.
Overigens wordt de verwarming wel warm, na zo'n 5 minuten onderweg al.
Ik weet niet welke thermostaat erin is gekomen, dat heeft de garage gedaan. Ik neem aan dat het een geschikt model is.
Zou het ook nog kunnen liggen aan de temperatuursensor?
10 jaar
Nou inderdaad als de waterpomp stuk is dan wordt de motor te heet en niet te koud dus aan de waterpomp zal het niet liggen.
Dit is of de thermostaat die open blijft staan (dus teveel koelt) of de temperatuurvoeler geeft verkeerde waardes door.
Let eens op de meter, zie je deze tijdens die file of langdurig stationair draaien langzaam omhoog klimmen of gaat deze met een versnelde (en soms trapsgewijze) beweging omhoog? Dus bv binnen 30 seconden opeens 10 graden warmer. Zo ja, dan probleem temperatuursensor. Zo niet, dan probleem thermostaat.
Aangezien de thermostaat al vervangen is denk ik nu toch aan de sensor. De meter blijft na starten en wegrijden op 0 de eerste 15 minuten, tot de eerste stop. Dan loopt hij zienderogen op, om vervolgens weer wat terug te zakken wanneer de auto rijdt. Hij komt zelden boven de 70 graden.
Wat ook opvallend was: 2 dagen geleden had hij veel moeite met starten (sloeg pas na 3 keer starten hikkend en bonkend aan), en een flinke benzinelucht, alsof hij verzoop. Daarna liep de motor gewoon normaal. Ook dit schijnt aan de sensor te kunnen liggen. Is echter niet iedere keer bij het starten.
Ik probeer de hem morgen uit te lezen met een collega die een VCDS software en kabel heeft, kijken of dit soort meldingen te zien zijn: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_koelvl...
Zo ja, dan maar gelijk een sensor bestellen en inbouwen. Lijkt vrij goed zelf te doen zijn.
10 jaar
Ja precies en als je toch weer wilt verversen dan kan je dat mooi meenemen aangezien er ook weer kvs uit loopt tijdens die sensor vervangen en daarna weer even aankijken.
Nou zojuist even de proef op de som genomen met de laptop eraan, geen storingen met betrekking tot de G62 of G2 sensor, en alle meetwaardeblokken geven de juiste temperatuur aan.
Als de motor zo'n 10 minuten tot een kwartier stationair heeft gelopen (vanuit koude start), staat de meter netjes op 90 graden. Ook de motortemperatuur en de koelvloeistoftemperatuur geven rond de 90 graden aan.
Vervolgens ga ik een stukje rijden, en vrijwel meteen beginnen de motortemperatuur en de koelvloeistoftemperauur te dalen, binnen 5 a 10 minuten naar zo'n 60 graden. Zowel op de dashboardmeter als in de meetwaardeblokken.
Het lijkt er dus toch op dat de sensor gewoon in orde is, en dat het aan de thermostaat ligt. Maar die is dus net vervangen. Hoe kan ik uitsluiten dat het hieraan ligt? Of zegt bovenstaand verhaal al genoeg en moet ik weer (door een andere garage wellicht) naar de thermostaat laten kijken?
10 jaar
Vrees toch dat het in ieder geval een nieuwe thermostaat wordt , want als de temperatuur zo ver zakt is deze verdachte nummer 1 , ook al is hij vervangen , en zoals al aangegeven , zit de juiste er wel in ?
Nja zoals jij het nu zo verteld ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de thermostaat die gewoon open blijft staan of die te vroeg opent.
Probleem opgelost. Door een andere monteur laten kijken, en het bleek dat de thermostaat niet goed in het huis zat, waardoor deze continu open stond. De stift bleek naast het huisje te steken. Nu goed gemonteerd, en de motor komt weer netjes op 90 graden.
Iedereen bedankt voor het advies/meedenken!
10 jaar
Bedankt voor de feedback , prettige feestdagen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar