Volkswagen Golf III: Golf met foutcode P0171

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16 valve

Hallo allemaal,
Mijn buurman heeft een probleem met zijn golf, er gaat een waarschuwingslampje branden.
Ik heb de golf uitgelezen met een Maxiscan MS509 en 1 code is zichtbaar P0171.
Op internet al gezocht en het betreft een te arm mengsel.
Ik heb de auto gecontroleerd op luchtlekkages, echter niet kunnen vinden.
Verder heb ik de map sensor en gasklephuis gereinigd.
Na het resetten komt de storing na 2 weken weer terug.
Van het weekend de uitlaat goed dicht maken.
Wat zijn de volgende acties om dit probleem te tackelen?
Wie helpt mij verder? Heb ook nog live data voor gemaakt welke ik zal proberen te plaatsen.
Alvast bedankt. Guus

leboef

Geplaatst door leboef (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

HansM6 (0), 8 jaar geleden

Heb je ook gecontroleerd op vacuüm problemen?

Misschien de Lambdasonde? Even de stekker er af en je moet een fluctuerend voltage op de pinnen hebben tussen 0,1 en 0,9V. (motor moet wel lopen als je meet)

Die motor heeft denk ik ook een Mass Air Flow Sensor? Even losdraaien en controleren of het filtertje niet verstopt zit en controleren of de 2 draden niet vies zijn. Draden niet aanraken met de vingers, dan is die voorgoed stuk. Als ze vies zijn niet schoonmaken met remmenreiniger en al helemaal geen WD40. Het merk CRC heeft er een reiniger voor als dat je probleem is dan uitsluitend die gebruiken.(is een spuitbus) Behandeling moet een paar keer herhaald worden totdat het helemaal brandschoon is.

leboef (0), 8 jaar geleden

Met remmenreiniger gezocht naar vacuumlekkages, echter niet gevonden.

Tip van de lambda sonde ga ik van het weekend uitvoeren.

Mass air flow sensor al met remmenreiniger schoongemaakt (draden waren wel vies). Kan ik deze op een of andere manier testen.

HansM6 (0), 8 jaar geleden

Misschien is je probleem dat je remmenreiniger hebt gebruikt, die draden zijn extreem gevoelig.

Je kunt de MAF sensor testen door iemand in de auto te zetten en de motor 2000RPM laten draaien. Dan doe je van je multimeter 1 pool op de massa en met de andere zoek je welke de signaal kabel van de stekker is. Dan moet je (bij de meeste maf sensors) bij 2000RPM een slordige 1,4 volt meten. Als je die hebt gevonden dan breng je het toerental omhoog en dan moet ook dat voltage oplopen. Als dit niet gebeurt dan is die stuk! (als de voltages extreem minimaal zijn ook.)

leboef (0), 8 jaar geleden

Super.
Mooi klusje voor van het weekend, neem aan dat de stekker aangesloten moet blijven.
Ik laat weten wat ik heb gemeten!

HansM6 (0), 8 jaar geleden

stekker moet inderdaad aangesloten blijven, geen massa van de stekker pakken maar ergens op een bout of op het blok o.i.d. Voltage stijgt in overigens in stappen van 0,01V - 0,1V

leboef (0), 8 jaar geleden

Van het weekend (brandstof + lucht) filters vervangen en de uitlaat dicht gemaakt.
De lambda sonde heeft 6 aansluitingen, op welke moet ik meten.
De mass air flow sensor zit op een moeilijke positie waarvoor ik het luchtfilterhuis en circuit moet uitbouwen. Kan ik zonder dit weer in te moeten bouwen gaan meten of moet ik toch eerst het luchtcircuit weer monteren. Ik hoor graag.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Met 6 aansluitingen op de lambdasonde is het een breedband sonde. Daar valt niets aan te meten.

Je kunt de sonde uitlezen met je Maxiscan. Kun je daar de datalijst van instellen, zodat je alleen de lambdasondes ziet?
Want anders wordt het allemaal wel heel erg traag weer gegeven.
Voltage of amperage is niet zo interessant voor de 1e sonde. Wel de zogenaamde "equivalence factor" die erbij staat.
Die factor werkt net als het lambda getal op een 4-gas tester. < 1.0 is arm, > 1.0 is rijk.

HansM6 (0), 8 jaar geleden

Er is wel een truckje om een breedbandsensor te testen maar i.d.d. zoals Oldford ook al zegt niet met een multimeter.

Wat je ook zou kunnen proberen is de foutcodes resetten en dan met een gasbrandertje wat propaan in de inlaat laten lopen. Je weet daardoor zeker dat je mengsel niet arm is. Als je dan nog die foutcode weer terug krijgt dat je mengsel te arm is en jij weet nu zeker dat dit niet het geval is doordat je het handmatig hebt verrijkt dan weet je nu ook zeker dat het een sensor probleem is.

Andere tip is luister maar goed naar Oldford, hij heeft mij ook wel eens geholpen met een mengselprobleem van een Corrado G60 en heeft er veel meer verstand van dan ik dat heb....

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Er is nog een mogelijke oorzaak, naast een sensor probleem en dat is lekkage van het uitlaatspruitstuk of uitlaatspruitstukpakking(en).
TS zegt zelf al in de 1e post "Van het weekend de uitlaat goed dicht maken". Daar zou ik mee beginnen als het lek bij het spruitstuk zit.

leboef (0), 8 jaar geleden

Oldford en HansM6 reuze bedankt voor de support en aangedragen mogelijkheden verder te onderzoeken.

De uitlaat lekte achter de katalysator en dit heb ik reeds hersteld.
Ik heb de foutcode weer gereset en de vorige x duurde het ook 2 wkn voordat de foutcode terug kwam.
Kan op de maxiscan MS509 onder livedata wel de SHRTFT1 en LONGFT1 aflezen. Moet ik dit rijdend doen of bij bepaalde toeren?

Met remreiniger al gezocht naar andere lekkages maar niks kunnen vinden.

Nog terugkomend op de MAF sensor, kan ik deze testen zonder de aansluitingen van de luchtfilterbehuizing.
Hoop van het weekend weer een stukje verder te kunnen onderzoeken om tot het probleem te komen.
Alle reacties zijn welkom.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Ik vrees dat je MAF sensor de geest heeft gegeven, mede door het reinigen met remmen reiniger.
Ik test ze altijd rijdend, alhoewel je daar wel met zijn 2-en voor moet zijn..
Bij een volgas run kun je bij het toerental waar het maximum vermogen wordt afgegeven kijken of de MAF genoeg aan geeft.
Per pk moet de MAF 0,8 g/s aangeven. Per kw is dat 1,1 g/s. Dat is een eenvoudig rekensommetje.

Ook hier zou ik de datalijst proberen te beperken tot uitsluitend de MAF, anders kon je de maximale waarde wel eens missen.
Anders moet je het toerental vast gaan houden door links bij te remmen (niet te lang doen). Of de meting op een rollenbank doen.
Of misschien het handigste in jouw geval, even richting Bad Bentheim rijden op de Autobahn en meten in de hoogste versnelling.

Je zegt uitdrukkelijk dat je de Fuel Trims kunt uitlezen, maar hoe staat het met de lambdasondes?
Bij volgas moet je een rijk mengsel zien.

HansM6 (0), 8 jaar geleden

Als je geen luchtfilterbehuizing hebt aangesloten dan heb je het nadeel dat je geen luchtfilter hebt en dat kan de boel weer vies maken maar even lijkt me wel kunnen al zit het ding er natuurlijk niet voor niets. De MAF sensor behuizing heeft zelf ook een filter alleen die is veel grover en filtert dus minder.

Snap alleen niet waarom je, kunt toch even een koperen spijkertje o.i.d. achter in de stekker drukken en daarop meten. Een massa plek voor de andere pool die goed bereikbaar is er altijd wel.

Als je de Maxiscan hebt dan kun je beter doen wat Oldford in de vorige reactie zegt. Alles wat ik aandraag zijn huis, tuin en keuken methodes die ik ooit heb uitgezocht om verder te komen met mijn Corrado gezien ik geen OBD reader heb en kan daar dus ook niks aan toevoegen. Geen ervaring mee. Mocht je er niet uitkomen met de Maxiscan dan kun je de huis tuin en keuken methode altijd nog proberen voor een indicatie.

Ik denk ook dat je MAF sensor inmiddels stuk is door de remmenreiniger.

check

Beste antwoord, geplaatst door leboef (0), 8 jaar geleden

Luchtslang op inlaatspruitstuk vervangen en de storing blijft weg.
Auto loopt goed, dus het probleem is opgelost.
Nogmaals dank.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.