Een paar maanden gelden had ik voor het eerst start problemen met mijn auto , VW Golf V 1.9 TDI (06). Omdat het daarna niet meer voorkwam, dacht ik aan een incidentje
tot het afgelopen zaterdag weer gebeurde, en vanmorgen weer
.
Als ik de sleutel omdraai, start de motor maar slaat ook bijna per direct weer af (kwestie van een of twee seconden). Na herhaaldelijk proberen (10+) blijft ie op een gegeven moment wel lopen. Als de motor eenmaal loopt, rijdt de auto ook meteen goed, geen horten en stoten. De startmotor blijft goed rond gaan, ook na veelvuldiog proberen dus de accu verdenk ik niet.
Iemand enig idee welke oorzaak waarschijnlijk is? De garagist die ik zaterdag sprak, noemde de brandstofpomp die in de tank zit (moderne diesels hebben dat blijkbaar) maar mij lijkt dat niet heel waarschijnlijk....
Bedankt..
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is het niet de startonderbreker?.
Wanneer je een reserve sleutel hebt, zou je die eens kunnen proberen.
12 jaar
Of het de startonderbreker is, weet ik niet maar het probleem doet zich ook voor met de reservesleutel. Gisteren 15x geprobeerd te starten maar elke keer sloeg ie direct weer af. Gelukkig deed mijn fiets het nog wel. Van een collega krijg ik een tip dat het wellicht de EGR klep zou kunnen zijn? Er komt niet veel roet uit de uitlaat als ik probeer te starten, ook niet na meerdere malen proberen..
12 jaar
Laat hem dan eerst maar eens uitlezen.
Gokken = dokken.
12 jaar
Als hij telkens steeds dezelfde tijd even blijft lopen, dus steeds 1 sec motor loopt dus je kan de klok erop gelijk zetten dan is het de startonderbreker en geen egr klep of brandstofpomp dus idd even laten uitlezen.
Ik kan het dus zelf niet oplossen, dinsdag gaat ie naar de garage (uitlezen/repareren), daarna weet ik meer en zal dat hier ook posten. Bedankt zover! (het is iid elke keer exact dezelfde tijd dat de motor 'loopt' en geschat max 1 sec.)
Wat ik net denk gemerkt te hebben is dat als ik een beetje gas geef tijdens het starten (wat ik eigenlijk standaard doe), de auto meteen weer afslaat. Maar als ik start zonder gas te geven, dat ie dan wel blijft lopen. Ik hoor dan wel de motor even 'twijfelen' maar hij blijft lopen. Drie keer geprobeerd, drie keer hetzelfde resultaat.. Wellicht is dat nog een bepaalde aanwijzing?
12 jaar
Dus zodra je aan het gaspedaal komt slaat ie meteen af ?
Kan vanalles zijn, ik zou hem om te beginnen eens laten uitlezen, dat scheelt wellicht een hoop gezoek.
Nee, toch niet. De motor slaat af zowel met als zonder gas geven. De auto staat al enige tijd bij de garage en na uitlezen was niet meteen duidelijk wat er aan de hand was. Ik heb niet de precieze melding gevraagd, maar dit is inmiddels gebeurd:
- de brandstofpomp in de tank is gechecked en ok
- de verstuivers zijn eruit geweest, gechecked en ok
- De sensor van de nokkenas is vervangen, probleem blijft
- Nu blijkt er vocht in de motormanagement computer gekomen te zijn waardoor de printplaat is geoxideerd. Blijkt niet reparabel te zijn dus er moet een nieuwe computer in a 1300 euro (excl inbouwen en inleren)
Dat wordt dus een dure grap...
Twee vragen aan jullie:
- Klinkt bovenstaande gevolgde weg naar een opossing een beetje logisch?
- In hoeverre moet ik ook de 'reparaties' en uren ook betalen die niet tot de oplossing geleid hebben?
Bedankt!
12 jaar
Jammer dat je de uitgelezen foutcode niet weet, waarschijnlijk zoals ricky en primera ook al aan gaven de startonderbreker. Waarom hebben ze al die andere onderdelen vervangen ?
Over betalen van rekeningen is altijd moeilijk als de fout niet zo snel te vinden is, dit zul je in overleg met de garage moeten bespreken, mogelijk komt men je iets tegemoet maar is altijd lastig op afstand te bepalen.
Ja inderdaad, dit is lastig te zeggen zonder de foutcode's. Maar wat jij zegt hoe de motor doet (dus aanslaan en gelijk afslaan) heeft weinig te maken met wat die garage heeft gecontroleerd, het heeft er misschien wel mee te maken maar dan gaat je motor niet precies zo doen.
-Ze hebben die verstuivers waarschijnlijk verwijderd om te zien of ze zijn doorgeslagen in de cilinderkop maar mocht dat zo zijn dan slaat je motor gewoon aan en doet hij niet zoals jij zegt dus dat zal het probleem niet zijn.
-Nokkenassensor vervang je eigenlijk alleen maar als je er een storing over hebt (soms ook weer geen storing) maar die moet je niet betalen want dat is de oorzaak niet blijkbaar, die moeten hun zelf even testen om te kijken of dat helpt en niet jou een nieuwe sensor laten betalen terwijl dat de oorzaak niet is.
-Bij een defecte br.pomp doet hij niet zoals jij zegt, dan doet hij het of niet of wil hij wel maar slaat niet of nauwelijks aan.
Ik vind dit geen logische volgorde van werken gezien de manier zoals jij verteld wat die garage heeft gedaan. Maar ik kan ook weinig zeggen zonder te weten welke foutcode's er in eerste instantie in stonden (das heel belangrijk).
Iets anders kan nog zijn dat de turbo vaststaat of een laadluchtslang die dichtgeknepen zit of iets dergelijks en dan krijg je soortgelijke klachten maar meestal dan ook rook.
Het probleem was een defecte motormanagementcomputer omdat er door lekkage van de behuizing water in gekomen was. De garagist heeft de computer kunnen laten repareren* bij een electronica-bedrijf. Gelukkig, want dit was een stuk goedkoper als de mmc volledig vervangen..
* defecte componenten zijn vervangen met donor-onderdelen uit een sloop-motormanagementcomputer
Bedankt voor het meedenken!
12 jaar
Mooi dat het opgelost is en bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar