Dag mensen,
Ik heb sinds kort een vreemd geluid in mijn auto, een Golf 5 turbo diesel met 105pk en pakweg 111000km.
In de versnelling 3 en 4 het ik ronde 1900 toeren een geluid in de aandrijflijn, alleen om en nabij de 1900 toeren hoor een een luide woeoeoeoeoe in de auto. Trek ik verder in toeren door iss het geluid weer weg, rem ik op de motor af hoor ik ook weer even het geluid maar dan wel met ietsje meer volume.
Rij ik in de 5de gang is het geluid, luidruchtiger, vanaf 2200 toeren en hoor ik het ook langer als ik doortrek.
Rij ik in de zone waar ik het geluid hoor en ik trap de koppeling in en laat de motor stationair draaien, hoor ik TOCH het geluid zolang ik op snelheid blijf.
Sta ik stil en probeer de motor uit op deze toerentallen, hoor ik helemaal niets.
Geen storing aanwezig, motor kontrole lamp brand niet en over vermogen heb ik niet te klagen.
Persoonlijk denk ik aan een lager in de transmissie wat dit alles veroorzaakt of heeft er iemand ervaring met deze storing ?
Laat me weten wat je denkt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij de versnellingsbakken op de Caddy gaat er een kogellager stuk in de versnellingsbak. En aangezien de Caddy op basis van de Golf staat..........
[quote=jhl]En aangezien de Caddy op basis van de Golf staat..........[/quote]
De Caddy staat op basis van een Touran..... (onderstel niet gelijk)
Gr. paul
Je zegt: Rij ik in de zone waar ik het geluid hoor en ik trap de koppeling in en laat de motor stationair draaien, hoor ik TOCH het geluid zolang ik op snelheid blijf.
Dus het is eigenlijk wagensnelheidsafhankelijk? Zo ja dan kan het alleen maar liggen aan een wiellager of difflager of simpelweg de banden.
Zoiets is lastig te zeggen vanachter de pc maar het verschil zou voor een prof wel te herkennen moeten zijn...
Zijn de banden gecupt? (V+A). Heb je al op de brug met wielen in de lucht gas gegeven om te horen?
Dag mensen, dag Ricky,
Ik ben het helemaal met je eens. Er moet iets stuk zijn in de aandrijflijn zijnde wiel- of diff lagers. Banden ook mogelijk, omdat de sukkels die de winterbanden hebben gemonteerd de zomerbanden niet van hun lokatie hebben voorzien. Toch rij ik al meer dan 1000 km met de zomerbanden gemonteerd, zonder dat ik het geluid heb gehoord. Ook zijn de banden niet gecupt.
Het enige wat me stoort is dat het geluid in de 3de en 4de versnelling maar heel even aanwezig is, trek ik door hoor ik niets meer. In de 5de gang is het een ander verhaal, daar treedt het geluid later en langer op en hoor ik nog steeds geluiden als ik doortrek.
Morgen de 18de gaat de auto op een brug en zullen VW specialisten zich verdiepen in het geluid en zijn oorzaak. Gezien de mate waarin het geluid heftiger wordt denk ik dat iets goed mis is ergens.
Ik hou jullie op de hoogte, alvast bedankt voor jullie suggesties.
12 jaar
Mensen,
het was een vreemde gewaarwording. In al mijn jaren als monteur heb ik nog nooit zoiets gehoord. En dan te bedenken dat het simpelweg het RV wiellager was wat kapot (was) aan het lopen.
Weer een wijze les geleerd en hopelijk hebben ook andere iets aan deze oplossing van mijn geluid.
12 jaar
Paul, thx voor de tip, maar waarom spreken de catalogi (zoals MijnGrossier en Van Heck) dan van Caddy 2008 = basis Golf ?
[quote=jhl]maar waarom spreken de catalogi (zoals MijnGrossier en Van Heck) dan van Caddy 2008 = basis Golf ?[/quote]
Misschien een knipoog naar de Golf + (hoge uitvoering)
Gr. paul
Dag mensen,
Het is bijna niet te geloven, maar met 119.000km heb ik weer een kapot voorwiellager. Dit maal de linker en dit maal is het een "klassiek" kapot wiellager geluid.
Ik krijg de indruk dat de Golf5 heel veel problemen heeft met zijn voorwiellagers, kan iemand dit bevestigen ?
Gr.Ronald
12 jaar
Het komt idd wel eens voor maar ik sta niet elke week een wiellager te vervangen, ook niet elke maand dus het zal wel meevallen hoevaak ze stuk gaan, ik sta wel elke week minstens 2 distributiekettingen te vervangen.....hahaha
Zo als het zie wordt vaak de schuld gegeven aan de banden, maar zowel voor als achter sneuvelen ze veelvuldig.
Ricky, het lijkt me dat jij in een VAG organisatie werkt, kun je me de aanhaalmomenten van de 3 bouten van de lagerdrager en de centrale bout aandrijfas geven ?
Bij voorbaat dank,
Ronald
12 jaar
Nee sorry dat weet ik niet uit mijn hoofd, heb ook niks hier om op te zoeken.
Of de passing is niet goed of bij montage worden de krachten via de kogels over gebracht!
12 jaar
Als je het lager even uit elkaar haalt kun je zien of het van slijtage komt(oa verkleuring) of dat er een piekerig is geweest(stukje uitgesprongen ) of bv verkeerde montage druk(te veel druk met monteren onder de pers) als je even googelt. Staander wel mooie voorbeelden. Van lagerschades op je beeld,wellevend met vergrootglas kijken maar af fabriek zijn ze echt wek goed gemonteerd en goeie kwaliteit
Nu ik met winterbanden onderweg ben is het geluid stukken minder, met andere woorden de Pirelli banden die ik gebruik zorgen voor een hels kabaal, wat gelijk is aan het geluid van een kapot wiellager.
De oplossing is dur bij twijfel proefrijden met een ander setje banden op voor- of achteras.
Hoop veel mensen een hoop onkosten te besparen met deze oplossing.
Ronald
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar