Ik heb een probleem met een golf 4 1.6 FSI die te warm liep, al vrij snel ontdekt dat radiator koud bleef, dus thermostaat defect.
Deze ook vervangen en ik schrok al van de prijs, 65euro, maar goed hij loopt nog steeds te warm.
Naderhand schakelde ik pas toen ik de stekkeraansluiting op het thermostaat huis zag zitten en heb de naam kenveld gestuurde koeling al eens ergens heb gehoord.
Maar nu mij vraag, hoe werkt dit eigenlijk, wordt deze via de temperatuursensor aangestuurd, wat kan ik het beste eerst controleren/meten ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ecu even uitlezen, check of de motortemperatuur die de ecu binnenkrijgt relefant is. Het is best mogelijk dat de temperatuursonde de oorzaak is en de motortemperatuur op -30 graden celcius staat terwijl het buiten + 24 is..
ECU meerdere malen uitgelezen maar geen storingen opgeslagen.
Temp meter in dashbord werkt goed want hij gaat vrij snel richting 100graden.
de temperatuurmeter op het dashboard maakt gebruik van een eigen temp. sensor.
De motorelectronica (computer) gebruikt weer een andere.
De sensoren kunnen wel samen in één behuizing zitten, maar dan komen er gewoon 4 draden uit.
Het kan dus gebeuren dat er één wel goed werkt en de andere niet.
Het probleem word pas een foutmelding als de defecte sensor electrisch is onderbroken, als hij de verkeerde temepatuur doorgeeft zal ie nooit een storing weergeven.
Uitlezen van live data kan dus inderdaad een uitkomst bieden want daarmee kun je zien welke temperaturen worden doorgegeven aan de computer.
sloopkogel gaat voor de slagroomtaart!!
TS, heb je vag-com tot je beschikking?? dan even in de meetblokwaarden kijken welke temperatuur er bij de ecu binnen komt, eventueel vergelijken met de temperatuur die het werkelijk is of die het dasboard binnen krijgt. (groep 17)
Ik durf er bij dit geval bijna blind op te gaan dat de temperatuursonde de dader is, maar meten is weten, gokken is dokken. (zoals je al gemerkt hebt)
stukkende sensor komt vaker voor, kost een paar tientjes en ligt meestal bij de dealer op de plank (dit zegt genoeg) en is bij dit type zoals sloopkogel aangaf dubbel uitgevoerd.
succes er mee.
Ja ik heb vcds, we gaan ermee aan de gang, bedankt.
Het was de groene temp sensor, temp in ecu gaf 10graden aan.
mooi, weer een probleem uit de wereld.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar