close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf IV: golf4 tdi 110pk versnelling probleem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: AHF

Onlangs heb ik een golf4 gekocht.
Helaas wilde de eerste versnelling niet makkelijk ingelegd worden.
Ik heb toen met een steek/ring 13, de kabel op het schakelmechaniek ca. 1mm verzet.
Nu schakeld de bak wel gewoon goed.
(er zit wel nog steeds speling in de pook, bv in de 3de versnelling, kun je de pook wel ca. 2/3cm heen en weer bewegen)

Nu heeft men mij op tdiclub vertelt, dat mijn "stelwerkzaamheden" op den duur gaan leiden tot sychromesh problemen etc.
Iemand heeft me aangeboden om de boel juist te zetten, helaas is dat alleen een heel eind weg bij mij.

Nu ben ik benieuwd, kan ik dat ook zelf op een goed manier, met het juiste gereedschap?
bv de hr. Kelder hier op problemcar.nl weet doorgaans wel in te schatten of eea. mogelijk is voor een "leek"

graag hoor ik van jullie.

vr gr Rogier

Geplaatst door

Rogier10230 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dan moet je effe paul kelder HELP roepen
meestal verschijnt ie dan wel

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

whelp :-)

nee zonder gekheid, alle tips/trucks etc zijn welkom.

vr gr Rogier

Rogier10230 0

16 jaar

Rogier

Zal kijken voor wat afbeeldingen met tekst....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Schakelmechanisme repareren t/m 05-'99
Schakelmechanisme afstellen t/m 05-'99


Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen

◆ versnellingshendelkaliber 3422

[url=http://imageshack.us][img]http://img104.imageshack.us/img104/4258/...[/img][/url]

◆ spiestuk 3192/1
Aanwijzingen:

Voor een correcte afstelling van het schakelmechanisme gelden de volgende voorwaarden:

◆ Bediening en overbrengingsdelen van het schakelmechanisme zijn in orde.
◆ Schakelmechanisme beweegt gemakkelijk.
Verder moeten versnellingsbak, koppeling en koppelingsmechanisme in perfecte staat zijn.

● Versnelling in neutrale stand.

[url=http://imageshack.us][img]http://img104.imageshack.us/img104/8636/...[/img][/url]

‒ → Hoes voorzichtig van de middenconsole loswippen -pijlen-.
‒ Hoes naar achteren van de middenconsole lostrekken.

[url=http://imageshack.us][img]http://img227.imageshack.us/img227/4378/...[/img][/url]

‒ → Vervolgens knijpklem -pijl- openbreken en schakelknop met hoes lostrekken.
‒ Rubber hoes, indien aanwezig, verwijderen.

[url=http://imageshack.us][img]http://img227.imageshack.us/img227/4227/...[/img][/url]

‒ → Aanzuigslang -1-, steker -2- en slang -3- van luchtmassameter lostrekken.
‒ Vervolgens complete luchtfilterhuis uitbouwen door bouten -4- en -5- eruit te schroeven.
=> reparatiegroep 24; Inspuitsysteem repareren

[url=http://imageshack.us][img]http://img104.imageshack.us/img104/7127/...[/img][/url]

‒ Trillingsdempergewicht verwijderen => blz. 34-7.
‒ → Bout -A- en moer -B- losdraaien, tot de schakelkabel en meenemer/selectiekabel vrij in de langgaten kunnen bewegen.

[url=http://imageshack.us][img]http://img227.imageshack.us/img227/9043/...[/img][/url]

‒ → Bout -C- losdraaien, zo nodig schuimstof afdichting in omgeving van bout -C- lostrekken.
‒ Afstelmal plaatsen.
‒ Haak voor de bevestiging van het kaliber onder steunplaat zwenken en moer -D- vastdraaien.
‒ Versnellingshendel in de linker blokkeersleuf van het schuifstuk drukken.
‒ Versnellingshendel met schuifstuk tot de aanslag naar links drukken (pijlrichting) en schuifstuk met bout -E- vastdraaien.

[url=http://imageshack.us][img]http://img227.imageshack.us/img227/442/n...[/img][/url]

‒ → Versnellingshendel in rechter blokkeersleuf (pijlrichting) drukken.
‒ Bout -C- vastdraaien.
‒ Spiestuk en spie plaatsen.

[url=http://imageshack.us][img]http://img227.imageshack.us/img227/5390/...[/img][/url]

Aanwijzing:

Spiestuk mag schakelarm daarbij niet optillen.

‒ Schakelkabel en meenemer/selectiekabel in deze stand bevestigen; controleer daarbij de stand van het spiestuk.
‒ Kaliber verwijderen.
‒ Trillingsdempergewicht monteren => blz. 34-7.
‒ Vervolgens het luchtfilter monteren
=> reparatiegroep 24; Inspuitsysteem repareren

‒ Hoes/schakelknop monteren.


[url=http://imageshack.us][img]http://img136.imageshack.us/img136/5857/...[/img][/url]

Werking

● Versnellingshendel moet in neutrale stand in de schakelweg van de 3e en 4e versnelling staan.
‒ Koppeling intrappen.
‒ Daarna verschillende keren afwisselend alle versnellingen inschakelen. Er dient vooral op de werking van de achteruitversnelling te worden gelet.
Als er bij het herhaaldelijk inschakelen in een versnelling nog een hapering optreedt, dient de speling (slag) van de schakelas als volgt te worden gecontroleerd:

‒ 1e versnelling inschakelen.



‒ Versnellingshendel tot de aanslag naar links drukken en weer loslaten.
‒ Tegelijkertijd de schakelas van de versnellingsbak in de gaten houden (collega-monteur).
‒ → De schakelas moet bij het bewegen van de versnellingshendel een slag van ca. 1 mm maken (pijlrichting).

[url=http://imageshack.us][img]http://img136.imageshack.us/img136/5375/...[/img][/url]

‒ → Is dit niet het geval dan uit 1e versnelling schakelen en moer -A- van de steunpen voor meenemer/selectiekabel nog eens losdraaien. (De selectiekabel heeft op de steunpen enige speling, veroorzaakt door de overbrengingsdelen).
‒ Speling van de selectiekabel opheffen, door deze met de meeneemnok iets naar het schutbord (pijlrichting) te drukken.
‒ Moer -A- in deze stand weer vastdraaien.

[url=http://imageshack.us][img]http://img227.imageshack.us/img227/7251/...[/img][/url]


Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

zie je wel
paul heb plaatjes(hulp)
2 uurtjes werk schat ik?

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Tjee Paul, super!
Dat ziet er redelijk doenelijk uit.
(nu nog zoeken naar de special tools)
alvast super bedankt.
-zo een digitaal werkplaats handboek is goud waard-

vr gr Rogier

Rogier10230 0

16 jaar

nog iets,
Denken jullie dat mijn synchromes ringen direct gevaar lopen (nu de bak wel gewoon schakeld)?

vr gr Rogier

Rogier10230 0

16 jaar

[quote=Rogier10230]nog iets,
Denken jullie dat mijn synchromes ringen direct gevaar lopen (nu de bak wel gewoon schakeld)?

vr gr Rogier[/quote]
Indien tijdens het overschakelen de boel kraakt (tandjes poetsen) zul je daar de gevolgen van ondervinden. Raadzaam is het schakelmechanisme goed af te laten stellen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Er kraakt niks, en alle verzetten leggen soepel in.

Maar mijn pook heeft wel cm's ruimte als er een verzet is gekozen.

Dit moet ik sowiezo oplossen, en dan zal ik de procedure zoals beschreven afhandelen.
-wat is; "=> reparatiegroep 24; Inspuitsysteem repareren" ?
-dat kom ik tegen in de tekst?.

vr gr Rogier

Rogier10230 0

16 jaar

[quote=Rogier10230]reparatiegroep 24; Inspuitsysteem repareren[/quote]
Deze tekst stond er toevallig tussen en vervalt.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Oke, dat is duidelijk.

nogmaals dank.

vr gr Rogier

Rogier10230 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.