Beste sleutelaars,
Als ik de pedaal intrap ontkoppeld hij niet meer.
Eerst voelde ik een verlichting in de kracht en vermoed dat hij niet helemaal ontkoppelde. De volgende ochtend was het weer normaal. Toe ik aansluitend weg reed bij de appie hein was het einde verhaal en ben zonder koppeling naar huis.
Vandaag de versnellingsbak uit gebouwd. Het ziet er toch heel anders uit dan ik gewend ben. De kabel heel en de pen komt goed uit de priesas. Vervolgens dacht ik de drukgroep los te schroeven en dat bleek een soort vliegwiel te zijn.
Wat overbleef was denk ik de drukgroep met een soort schotel er in die vast zat met een ring/veer. Deze los gemaakt.
daar onder zag het er eigenlijk wel goed uit.
Herkent iemand dit ? en kan iemand zeggen wat er kapot is?
Vriendelijke groeten Niels
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wellicht is het heveltje achter het groene deksel aan de linkerkant van de bak kapot. Deze bedient de pen die door de priseas loopt. Dat is een veel voorkomend probleem bij deze bakken.
Hoi Niels,
Twee opties: het zelfstelmechanisme van de koppelingskabel is kapot. Je schrijft dat de pen goed uit de prise-as komt. Maar onder belasting wil het stelmechanisme wel eens doorschieten.
Of
je diafragmaveer heeft de geest gegeven. Vervang nu gelijk je hele koppeling (drukgroep, veer en plaat) en het moet weer werken.
Het is sowieso slim om als je de bak er toch af hebt, de koppeling te vervangen. Kost niet zo gigantisch veel en dan is dat maar vast gebeurd.
Vergeet niet de pen in te smeren met MoS vet. En de vertanding op de prise-as met kopervet.
Succes,
Paul
Er zijn dus in ieder geval drie opties.
Beste Jan en Paulus,
Ik heb geen zelfstellende kabel. Dus die kan het nie zijn.
Ik heb het mechanisme aan de achterkant van de bak los gemaakt en dat ziet er goed uit. De slag die de arm maakt met een soort cilinder is gelijk aan de afstand die de pen uit de prieas komt.
De bijde uiteinden van die pen zijn afgerond. Ik denk dat het daar ook niet in zit.
De drukgroep met veren ziet er nog goed uit alles heel. Maar ik zag wat vreemds aan de kop.plaat. Daar waren twee stukken staal, nabij de veren, los gebroken en één stuk was in het stalen gedeelte van de plaat geslagen. Dit stak een stukje uit.
Verder waren er van de stalen verbindingen twee geheel kapot. De veren waren ook veel een te ver doorgeslagen zodat er pennen helemaal ingesleten waren.
Het zou kunnen zijn denk ik dat het uitstekende tegen de drukgroep nagels aan is gekomen. Daar zitten ook slijt sporen.
En daardoor de koppeling blokkeerde.
De rest ziet er nog zo goed uit, dit is het enige wat opvalt.
De plaat is van het merk Luk en vlakbij zit een autobedrijf die ze verkoopt. Eens kijken of er een soort van garantie is op die koppelings plaat. Zou wel leuk zijn ik heb op dit moment geen stuiver over om mijn kont te krabben.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Als ik een andere plaat heb zet ik het spulletje weer in elkaar en dan hoop ik dat het goed is Jullie horen er nog van
vrgr Niels
19 jaar
licht er maar net aan hoe oud de plaat is en wie hem gemonteerd heb anders denk ik dat het toch uit je eigen porteniks moet komen
veel suc 6
19 jaar
luk geeft een standard garantie! van 1 jaar! na aankoop/montage dit met overleg van factuur! ( geen factuur! geen garantie )
anders zal het idd, uit je eigen zak moeten komen!
paul,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar