auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Bora 19 TDI 110 pk automaat: haalt top niet van 192km/h , trekt op en houd weer in

Bouwjaar: 2000

1 Roet test (max Toerental)

2 Toerental bij manueel schakelen vd automatische bak (gas op de plank)

3 Toerental bij opschakelen in de selectiestand D , met de gas op de plank om zo maar te zeggen.

Gaarne wil ik U de resultaten van deze tests mededelen in de hoop dat er een analyse van gemaakt kan worden.



1) Roet test Max RPM 5400



2) Trap 1 RPM 5200 snelheid 68 km/h

Trap 2 " " 4700 " " 120 km/h

Trap 3 " " 4500 " " 161 km/h

Trap 4 " " 3750 " " 179-180 km/h



3) Trap 1 naar 2 RPM 4700 snelheid 54 km/h

Trap 2 naar 3 " " 4600 " 101 km/h

Trap 3 naar 4 " " 4600 " " 158 km/h

Trap 4 " " 3750 " " 180 km/h



Op het moment van opschakelen van trap 3 naar 4 zakt het toerental terug tot onder de 3500 RPM Hij trekt goed door tot 3500 RPM (170km/h).

Dan treedt het volgende verschijnsel op : Hij trekt op , en dan houd hij weer in , trekt weer op en houd weer in , ik noem het maar een soort galopeer gedrag , tijdens dit verschijnsel loopt het toerental en daarmee de snelheid tergend langzaam op tot 3750 RPM (180km/h) en dan is het op.



Ten overvloed nog wat aanvullende Info: in januari is de distributiesnaar alsmede de luchtmassa meting vernieuwd , in februari is er nog 192km/h mee gereden.

Later weer geprobeerd de top te halen van 192km/h maar kwam niet verder dan 180km/h.

Heb bij een km-stand van 88.000 km de VAG luchtfilter vervangen door een K&N filter , overigens zonder resultaat.

Heb bij een km-stand van 92.000 km de uitlaatgas retour leiding naar de ERG klep afgeblind doormiddel van een plaatje , dit ook zonder resultaat.

Heb met verstuiver reiniger de inlaat spruitstuk ingespoten bij 2000rpm , om de drap kwijt te raken

Je zou denken dat de laatste 2 maatregelen een beter ademende motor zou geven met daarbij een beter resultaat t.a.v de topsnelheid , maar helaas.

Tijdens de grote beurt is de Timing gecontroleerd en deze bevond zich binnen de limieten , dus goed.

Wat het nu wel is weet ik niet , begin al te denken aan een verstopte Katalysator , maar dat moet ik al merken zonder dat ik de topsnelheid behoeft te halen .

Geplaatst door

anton474 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

.

LuckyK3 0

21 jaar

Zo dat is tenminste een goede uitleg over je probleem.Vaak wordt dit maar kort omschreven en hier hebben we vaak als monteur niet zo veel aan.



Vraag één:is deze klacht ooit na beurt gebeurd of is dit er plotseling ingekomen?

vraag twee: is bij een dealer in onderhoud en heeft deze je pomptimming bekeken?

vraag drie:rookt de auto erger dan ervoor?



Het is toch belangrijk wat de meetwaardes zijn van verschillende sensoren,zoals de turbodruk en luchtmassameter.Alleen dan denk ik dat je tot een conclusie kan komen.Niet elke storing is het zelfde,daarom moet je altijd effe meten wat de waardes zijn.



Mocht je dealer/garage er niet uit komen kan je altijd contact opnemen met Büchli in harderwijk.Die hebben een vermogensbank er kunnen vaak aan de uitlaatgastemperatuur zien of ie bijvoorbeeld in ademnood zit en hebben tevens zeer veel ervaring met diesels.Ze zijn hier namelijk in gespecialiseerd.



succes en als het is opgelost graag hier effe posten,zodat anderen er misschien ook profijt van kunnen hebben.



alexander242 0
badge

21 jaar



Bedankt voor je reactie

Om je eerste vraag te beantwoorden , mijn km stand is nu 94000km

dat ik deze auto kocht in januari dit jaar stond er 82000 km op , er is toen een beurt gegeven door het bedrijf waar ik de auto heb gekocht , daarbij zijn de distributiesnaar en de LMM vervangen , in februari heb ik nog de top gehaald van 192km/h zonder problemen , doordat ik later die top niet meer haalde , en het normaal is bij 90000km een grote beurt te laten doen , ben ik daarvoor naar een vw dealer gegaan in mijn woonplaats , met de vraag of ze alles willen uitlezen en controleren (ik had ze van het probleem verteld).

Tijdens het uitlezen geen bijzonderheden kunnen vinden , de Timing was binnen de marges dus ok , of dit nu van de distributie is of van de pomp dat weet ik niet , volgens mij als de distributie goed is moet de pomptiming ook goed zijn , of ik moet er naast zitten , maar dat hoor ik dan wel.

Als ik s'avonds optrek terwijl er een auto met verlichting achter me staat , zie ik wat rook als ik in de spiegel kijk , overdag zie ik niks.

Ben vandaag naar de dealer geweest om mijn brandstof filter te vernieuwen , hadden ze bij de grote beurt niet gedaan , omdat het volgens hun niet nodig was , heb het toch maar laten doen , kan ik dat in ieder geval afturven.

Als het nu nog geen verbetereng geeft , gaan we de slip meten v.d automatische bak , volgens mij is de bak oké want hij komt goed in zijn lockup.

nou dit was dan de status op dit moment , als ik weer wat weet dan meld ik het , en bedankt voor de tip over het bedrijf.

het is trouwens jammer dat de VW dealers geen rollenbank hebben.



anton474 0

21 jaar

Heb een afspraak met Buchli in Harderwijk gemaakt , laat de resultaten weten


anton474 0

21 jaar





alexander242 0
badge

21 jaar

Ben bij Buchli in Harderwijk geweest , als je een probleem met je diesel hebt , is dit bedrijf echt een aanrader , mijn auto is daar op een vermogenstestbank geweest en ze hebben daar uit de verkregen sinalen , kunnen vaststellen dat de luchtmassa meter , voor de problemen zorgde , ze hebben het meteen vernieuwd , en het probleem is uit de wereld.

anton474 0

21 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.