Volkswagen Eos: Handrem

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 FSI

Een goede avond Heren sleutelaars. Wie kan mij helpen: ik heb het (bekende?) euvel dat de handremhandel op de remtang re achter blijft hangen. De kabel gecontroleerd en is gangbaar, veer niet gebroken. Bestaat er een revisieset, of kan ik de handel demonteren en gangbaar maken? Remklauw TRW type C38. Alvast mijn dank

hennioevanmil

Geplaatst door hennioevanmil , lid sinds 17 jaar geleden

9 Reacties

ricky PRO, 5 jaar geleden

Beste ff kort gezegd is de remblokken weer gangbaar maken en daarna weer proberen, eventueel met handremkabel los/eraf en de hevel dan zelf terug tegen de aanslag duwen, blijft wiel dan nog steeds aanlopen (of pas na intrappen pedaal) dan mogelijk probleem in de remklauw zelf.

hennioevanmil, 5 jaar geleden

Ricky, bedankt voor je snelle reactie, ik zie de auto aan het eind van de week. Ik zal jouw tip uitvoeren en het resultaat posten

hennioevanmil, 5 jaar geleden

Dag Ricky en andere sleutelaars; Hierbij als alles goed gaat het eindverslag en de oplossing:
Bij demontage blijkt dat de remblokken gangbaar zijn,dus verder gezocht. De handremveer verwijderd en de handremhandel ( zit op een vertande as) niet kunnen verwijderen zonder schade zo vast. Het geheel schoongeblazen daarna bleek dat de afstelling van de remzuiger vast zit. Deze met beleid los/vast gedraaid met een draai pers. NB NIET forceren denk aan de rubbers deze extra met ATE remcylinder pasta aan de binnenzijde ingevet. En ja hoor de handremhandel gaat terug naar de beginstand. Voor de zekerheid de remzuiger een paar keer in en uit gedraaid (Niet te ver,.dan valt hij uit de klauw en heb je weer een probleem....) de remblokken met kopervet op de contactvlakken (netjes werken en niet op voering knoeien) je weet maar nooit en vet remt slecht/niet. Ik heb altijd geleerd met remmen ALTIJD per as werken dus heb ik ook de linkerkant dezelfde behandeling gegeven. Deze handel zat niet vast maar loopt nu beter. Tot zover mijn relaas; hoor je niets meer over dit onderwerp is de klacht blijvend verholpen ? de praktijk zal het leren. Ricky bedankt voor de goede tip Hennie

ricky PRO, 5 jaar geleden

Nou klinkt goed man! (Y)

ernhemmer, 5 jaar geleden

Nu nog je kopervet omwisselen voor keramisch vet

hennioevanmil, 5 jaar geleden

Ik heb al jaren goede ervaring met kopervet, maar ik ken de eigenschappen en gebruik niet van keramisch vet. Heb je meer gegevens voor mij, men is nooit te oud om te leren....
Mvg Hennie

ernhemmer, 5 jaar geleden

Kopervet tast de rubbers aan. Het vreet alles kapot wat betreft afdichtingen. Keramisch vet geleidt niet dus geen storingen krijg je daardoor op je abs esp enz. Met kopervet bestaan die kansen wel. Je kan het blijven gebruiken voor uitlaat delen bv maar voor de rest gebruik maar keramische vet

Highway PRO, 5 jaar geleden

Kopervet wordt sterk afgeraden bij auto's met ABS. Vooral de nieuwe types hebben geen getande ABS ring meer, maar een magnetische ring dat ingebouwd is in het wiellager. Koper en magneet KAN het abs systeem verstoren vandaar dat er nu keramische vet wordt aanbevolen.

keramisch vet (de moderne vervanger van kopervet) wordt gebruikt bij montage van onder ander: bouten, moeren, bougies, spruitstukken, uitlaatdelen, schijfremmen, lagerbussen.

De eigenschappen van het spul:
temperatuurbestendig van -180 C tot + 1200 C
Verhindert vastroesten van schroefdraadverbindingen
Maakt optimaal aantrekken van schroefdraadverbindingen en nauwkeurig vaststellen van aanhaalmoment mogelijk
Verhindert elektrolytische corrosie (bijvoorbeeld tussen aluminium en staal)
Voorkomt vastbranden, klemmen en invreten
Tast geen rubber aan
Bestand tegen (zout)water en stoom

hennioevanmil, 5 jaar geleden

Allemaal bedankt voor de info, zo zie je maar weer met dit forum wordt je wijzer. Als er geen nieuwe fouten meer opdoemen (de handrem werkt perfect) ga ik op zoek naar keramisch vet en mag dit odw afgesloten worden.
MVG Hennie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Eos of stel zelf een nieuwe vraag.