Volkswagen Polo: Haperen, inhoud (max 100kmh) en zwarte rook

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 SDI (Code AGD)

Ik heb sinds een week een verergerend probleem met mijn Polo 1.9 SDI uit '99, namelijk;

Het begon met af en toe haperen als ik een constante snelheid aanhield tot ongeveer 80 kmh, op de snelweg merkte je er niets van.
Dit werd erger, de schokken kwamen vaker voor en hij hield in tijdens het accelereren.
Nu ben ik net thuis uit mijn werk en toen ik starte merkte ik al dat de motor met grote schokken liep, alsof hij niet genoeg brandstof kreeg ofzo. Het vermogen viel weg.
Op de buitenweg zou ik optrekken tot 80, en deed hier wel 2km over.
Snelweg opgedraaid en ik kwam simpelweg niet boven de 100 uit! Normaal haalt ie de 150 wel dus dit klopt van geen kant!
Omdat het donker is zag ik niet dat ik een roetwolk achterliet.
Toen ik mijn straat in draaide heb ik ingeparkeerd en zag een grote zwarte roetplek op de grond, de auto nogmaals gestart en toen ik gas gaf en naar achteren keek zag ik een behoorlijke roetwolk (zwart).

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Gr,

AJBruinsma

Geplaatst door AJBruinsma (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

osman (0), 13 jaar geleden

egr klep lek blijven open staan gevolg rook en vermogen verlies grtjs

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

Wellicht een verstopte katalysator, indien deze voor een groot gedeelte is verzadigd krijg je dezelfde klachten.



Gr John

AJBruinsma (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor de reacties! Ik ben zelf een paar stukjes verder gekomen. De Egr klep heb ik schoongemaakt en die werkt weer prima. Nadat de auto uitgelezen was bleken er geen meldingen te zijn.
Het luchtfilter was mooi schoon alleen onder de 4kante kap waar de lucht via die 'toeters (4x)' naar de cilinders gaat zaten helemaal vol met smeur van olie e.d. Bleek inderdaad carterdruk te zijn, vandaar de zwarte rook.
Deze toeters schoongemaakt maar natuurlijk zit dit residu ook verder in het systeem.
Nu loos ik via een slang de overdruk (olie gas?) naar onder de auto zodat het niet in het systeem komt.
Nu geef ik echter witte rook achter de auto. Heb ik nou ook nog een lekke koppakking ofzo?!

Kan ik van de ene week op de andere opeens een verstopte katalysator krijgen? Of is dat iets dat langzaam opbouwt?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.