Beste mensen,
Ik ervaar al een langere tijd een harde ratel vlak na het starten van de auto. Dit is een ratel wat 2 á 3 seconden duurt, en daarna is het ook weg. Er is geen constante ratel, en ook tijdens het rijden niet. Daarbij is het zo dat de ketting in 2019 is vervangen.
Het gebeurd vrijwel altijd na een koude start, maar de laatste tijd merk ik ook dat het gebeurd als ik al heb gereden en kort daarna de auto weer start. Echter is de ratel dan wel wat korter. Zou dit toch wel weer de ketting kunnen zijn? Of wellicht de kettingspanner, of een ander probleem?
De TSI & TFSI modellen van VAG staan bekend om ratel problemen. Alleen het is zeer opvallend dat het nu bijna iedere keer gebeurd.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met enig vorm van advies. Alvast bedankt voor het meedenken! Groet, George
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
genoeg olie in carter ? is de olie-zeef al een keer bekeken / vervangen?
De olie zeef is niet vervangen voor zover ik weet. Onlangs is met de grote beurt wel de olie vervangen, en heeft de garage iets in de olie gedaan om er voor te zorgen dat de olie niet te snel dun wordt. Waarom heb je het vermoeden dat de olie zeef de boosdoener kan zijn, kun je dat misschien uitleggen? Dan kan ik dat eventueel aan de garage voorleggen. Bedankt!
2 jaar
Probleem zit in de ketting en de kettingspanner, daar de kettingspanner op oliedruk werkt en bij stilstaande motor geen oliedruk heeft , wordt door ketting druk van de nokkenas de spanner teruggeduwd, wat bij een langere stilstand ,bij het starten een ratel kan geven,eenmaal oliedruk is het geluid weg, overspringen van de ketting is hierdoor mogelijk.
Klopt inderdaad, ik weet dat dit een bekende issue is bij deze VAG motoren. Normaliter was het zo dat dit eens in de zoveel tijd voorkwam, en eigenlijk alleen maar in de winter eens in de paar dagen. Maar nu gebeurd het dag in dag uit maandenlang. En dat valt erg op. Zou dit wederom aan de ketting liggen? Met de huidige ketting heb ik ongeveer 40K gereden.
2 jaar
Wat wel belangrijk is dat je een originele oliefilter gebruikt hier zit een terugslagklep in die het filter op druk houdt ,wat ook belangrijk is bij filter vervanging de afdichtring niet in het oliekanaal blijft zitten.
Een snelle goede oliedruk is bepalend voor de start,wanneer geen oliedruk aanwezig is zal dit lawaai te horen zijn, eenmaal oliedruk zal het geluid verdwijnen.
Dank voor je advies hierin Bert! Ik heb mijn garage gevraagd om een oliefilter te bestellen. Dit kost 2 tientjes en is de gok waard. Als het werkt zou het top zijn. Zo niet, dan moeten we toch verder gaan onderzoeken wat de exacte boosdoener is. Zou wel bizar zijn als de ketting na 3 jaar al vervangen moet worden worst case scenario.
2 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar