close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf III: Hetere olie

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800 66 kw

Hoi alemaal,

Wij hebben onze auto een grote beurt gegeven en daarbij ook de bougies vernieuwd.
We hebben deze keer gekozen voor de nieuwste bougies van Bosch met vier electroden (super plus.)
Sindsdien merken we, dat de motorolie iets heter wordt dan normaal.
Wij rijden met 0 W 40 Castrol of Mobil 1.
Afgelopen zondag was het buiten 23 graden en de olie werd ongeveer 96 graden bij 110 km, op de snelweg.
Als we daarvoor met de caravan achter onze auto reden werd de olie ongeveer 105 graden bij 95 a 100 km.
Het laatste met drie electroden bougies.
Heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen??

Bij voorbaat dank

A en R

Geplaatst door

luna3 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

alsde buiten temp hoger word word de rest van de vloeistoffen ook warmer
of krijg jij t kouder

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Hoi,
Ik vroeg om een zinnige oplossing, maar misschien heb je dit wel als een geintje bedoeld.
Waar het om gaat en dat kun je tussen de regels door goed lezen, is, dat de totale temperatuur ten opzichte van die van voor de grote beurt, aanmerkelijk hoger is.
De temperatuur van een vol syntheet is anders dan die van een minerale of gecombineerde olie.
Maar zoals gezegd, er zit ineens teveel verschil tussen; vandaar deze vraag.

Groet Annie

luna3 0

16 jaar

hoi annie,

allereerst de vraag:

waarom heb je geen 5w/30 gebruikt,,want dit is de juiste olie die erin moet


het soort bougies heeft naar mijn idee niks met de temp te maken..

je zegt zelf dat bij het rijden de temp hoger was dan zonder het rijden met caravan,,dit is niet zo gek,,je vraagt ook het "dubbele"van je auto.


grtjs danny

danny1937 0

16 jaar

[quote=luna3]Hoi,
Ik vroeg om een zinnige oplossing, maar misschien heb je dit wel als een geintje bedoeld.
Waar het om gaat en dat kun je tussen de regels door goed lezen, is, dat de totale temperatuur ten opzichte van die van voor de grote beurt, aanmerkelijk hoger is.
De temperatuur van een vol syntheet is anders dan die van een minerale of gecombineerde olie.
Maar zoals gezegd, er zit ineens teveel verschil tussen; vandaar deze vraag.

Groet Annie[/quote]
1e een zinnige oplossing is de buiten temp lager krijgen
helaas hebben wij daar geen invloed op
dus als de temp hoger wordt zal de temp van de olie en koelvloeistof ook hoger zijn
voorbeeld 's zomers staan een berg auto's met koelings problemen en s winters bijna nooit

2e wat is er met de grote beurt gedaan / vervangen

3e wat is het idee dat olie a onder de zelfde omstandig heden heter of kouder is als olie b

neem de motor op 100 graden 100 graden
buiten is 20 graden 30 graden
koel capp is dan 80 graden 70 graden

je kan dan wel voor stellen dat bij meer belasting niet de temp meteen oploopt maar de koel capp minder is

hopelijk is dit dan zinnig genoeg
maar de oplossing is weer minder zinnig
verhuis naar de zuidpool
is de koudste plek op aarde

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

wat ik me afvraag: waarom 0w40??; er mag 10w40 in, of 5w40; stukken goedkoper en voor deze motoren ruim voldoende.....

audia4 0
badge

16 jaar

Hoi Cars en motors,

Met zinnige oplossing heb ik bedoeld; kan iemand verklaren, dat als je je auto een grote beurt geeft en ik zal later vertellen wat ik er allemaal aan gedaan heb, eer ineens zoveel verschil in olietemp. ontstaat.
Natuurlijk begrijp ik ook wel, dat als je met een caravan rijdt, de temp van koelvloeistof en olie toeneemt. Maar zoals in mijn eerste vraag te lezen valt, vind ik dit verschil minimaal, het is amper 10 graden en dit was nooit eerder het geval.
Onze eerdere bevindingen, dus voor deze beurt, waren bij een snelheid van rond de 100/110 km en een buitentemp. van rond de 20 graden was de olie temp. ongeveer tussen de 80 en 90 graden. Met de caravan ( overigens maar een klein stukje naar Eerbeek vanaf Amsterdam ) bij een hogere buitentemp. soms wel 110. graden (olie .) We hebben het nu over een Golf 3 cabrio, vandaar dat we er zo kort mogelijk mee rijden met de caravan. Ooit hebben we Golf 2 gehad met exact dezelfde motor en een duidelijk lagere olie temp. en dan wel helemaal naar Zuid Frankrijk en met vier personen.
Wel gebiedt de eerlijkheid te zeggen, dat er op die auto oeen oliekoeling zat ( standaard .)
Op onze cabrio zit geloof het of niet geen oliekoeling.

De beurt:
Bougies, luchtfilter, oliefilter plus olie (en niet teveel), spanningsregelaar, bobine (Beru), alle bougiekabels (Bosch silicone coper), verdeelkap plus rotor, klepdekselpakking, massakabelgereinigd, voorremblokken verneuwd en klauwen opnieuw gangbaar gemaakt,
achterremsegmenten opgeruwd, lagers opnieuw gevet, afgesteld en de hele boel gereinigd.
Verder de hele boel gecontroleerd, gesmeerd en schoongemaakt.
Volgende week komen disriem, multieriem, koelvloeistof, waterpomp en remvloeistof aan de beurt. Ook zal er een waterslang worden vernieuwd, omdat we deze niet vertrouwen.
Ook hadden twijfels over de uitlaat en deze gaat er ook wel aan geloven, denk ik. Alleen moeten we nog even proberen uit te vinden wat er bij VW onder de auto gaat, want dit is wel een hele goede uitlaat. Een deel zit er bij ons al 11 jaar onder.

Dus mijn verhaal was en is; wij constateren een aanmerkelijk temp. verschil bij dezelfde omstandigheden.
Het lijkt mij zo, dat dunnere olie eerder heet en heter kan worden, maar niet met zo'n verschil.
Vandaar dat wij zijn gaan nadenken (als leek) hoe zou dit kunnen komen; je denkt dan automatisch aan de warmtecode van je bougies, want als deze verkeerd zouden zijn, dan wordt onherroepelijk je motor warmer, sterker nog het kan ernstige schade toebrengen.

En verhuizen naar de Zuidpool laat ik maar aan onzinnige mensen over!!!!!!!!!!!!!!

Groet Annie en Rico

luna3 0

16 jaar

Hoi Audia 4 en Danny,

De vraag over de olie 0 W 40 had ik verwacht.

Net als iedere VW freak, want dat zijn we, zijn wij ooit begonnen met een Kever uit 1952.
Toen een iets minder oudere en ga zo maar door. Daarna volgde de eerste Golf 1, eerst een gewone toen een cabrio. De laatste is gejat en we zoeken hem na 25 jaar nog steeds??? Toen kwam er een Golf 2 met een 1.8 liter motor en 66 kw. Een vriend van ons promoveerde op dat moment aan de VU in Amsterdam (scheikunde.) Het hele verhaal ging over smeer, olien en vetten, waaronder een uitvoerig geteste Mobil 1 de 0 W 40.
Dit is niet zo maar een testje, maar voornoemde olie is met een stel wetenschappers compleet ' uit elkaar gehaald '.
Uiteraard werden ook andere olien getest, maar uiteindelijk bleek de Mobil 1 er het beste uit te komen. Je moet dan, om er maar een facet uit te lichten, denken aan het transport naar boven in het blok, die gaat bij deze olie aanmerkelijk sneller dan de iets dikkere olie en daarmee gepaard gaande slijtage. Er zijn natuurlijk ook nadelen, je hoort je kleppen meer, je keerringen lekken eerder et cetera.
Maar goed wij kozen voor deze olie, overigens in goed overleg met de VW dealer die wel zei, het hoeft niet het is peperduur, maar is absoluut de beste olie. Bijvoorbeeld Porsche levert al hun auto's af met Mobil 1 0 W 40. (afhankelijk van het type, ongeveer 13 liter)
Na de Golf 2, hebben we een aantal drietjes gereden, toen over op de eerste Golf 4 diesel
(nieuw), een onding en uiteindelijk ook door de Importeur teruggenomen. Weer een Golf 4 diesel, daarna Passat variant diesel en dan nu eindelijk weer terug naar een Golfje 3 cabrio. En altijd met dezelfde olie.
Dit is in het kort onze historie; maar in ieder geval bedankt, dat jullie hebben willen meedenken en met goedkopere oplossingen zijn gekomen, dat wordt door ons echt gewaardeerd.
Onze gedachte is altijd geweest, dat er professionele afdeling en een leken afdeling was en dat je dan met problemen hierop terecht kunt. Het valt soms tegen hoe hierop wordt gereageerd. Kijk wat voor een professionel een eitje is, is voor een leek misschien een groot probleem, maar goed dit gezegd hebbende een fijn weekend en nogmaals bedankt.

Met groetjes van Annie

luna3 0

16 jaar

hoi,

leuk verhaal wat je hebt geschreven, een echte liefhebber begrijp ik.


toch lees ik in je verhaal dat je zegt dat alle porsches afgeleverd worden met 0w/40 van mobil,
maar snap even niet wat je hiermee wilt aangeven,,dat een porsche hiermee word afgeleverd wilt natuurlijk
totaal niet zeggen dat deze olie ook voor jouw auto het meest geschikt is, je hebt het hier wel even over 2 totaal verschilende
autoos ( niet verkeerd bedoelt)

dat de temp bij het rijden met een caravan 10 graden hoger is na een gelijke afstand gereden te hebben zonder een caravan vind ik ook
heel normaal, dus over dit gegeven valt niks zinnigs te zeggen eigenlijk ( of zie jij het als een probleem dat dit gebeurt?).

toch blijf ik erbij ( ongeacht wat de wetenschappers onderzocht hebben) dat 5w/30 of 5w/40 de beste olie is om te gebruiken voor dit type auto.

grtjs danny

danny1937 0

16 jaar

Dus mijn verhaal was en is; wij constateren een aanmerkelijk temp. verschil bij dezelfde omstandigheden.
// bij de zelfde om standigheden//
dan moet ook alles gelijk zijn
temparatuur
wind snelheid en richting
zelfde olie en hoeveelheid
zelfde onderdelen
dan spreken we over zelfde omstandigheden
anders gaat dat niet meer op

Het lijkt mij zo, dat dunnere olie eerder heet en heter kan worden, maar niet met zo'n verschil.
Vandaar dat wij zijn gaan nadenken (als leek) hoe zou dit kunnen komen;
// met een dunnere olie pers je sneller de olie door de lagers en andere pasingen
als de olie dan dunner is zal er ook meer wrijving in de olie en de delen ontstaan waardoor de olie temp zal oplopen//

je denkt dan automatisch aan de warmtecode van je bougies,
//de warmte code heeft alles te maken met de snelheid en de tijds duur waar mede dit gebeurt zonder schade aan de bougies
we spreken dan van de zelf reinigings temparatuur van de bougie
en deze moet snel en langdurig aanwezig zijn zonder schade aan de bougies en zonder temparatuur die zo hoog oploopt dat de brandstof op een gegeven moment zelf gaat ontbranden
we spreken dan van detonatie
en dat kan dan weer motorschade geven als een gat in de zuiger//


want als deze verkeerd zouden zijn, dan wordt onherroepelijk je motor warmer, sterker nog het kan ernstige schade toebrengen.

en ik hoop dat je hier wat mee kan of in ieder geval begrijpt dat de omstandigheden na een dag al kunnen verschillen
en ook hoop ik dat je begrijpt dat dit een ellen lange discussie kan worden zonder oplossing en dat je gaat zeggen die pro's weten er ook niks van
maar denk je eens in dat je van die leerlingen hebt die alles weten maar nog niet een band kunnen plakken en dan hier met alles beter antwoorden geven omdat die beter in (jou) gedachten gang past
en dat komt weer door onvoldoende achtergrond informatie
mvg jerry

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

ach, deze vw benzineblokken halen met 10w40 of 5w40 zonder problemen de halfmiljoen km's; ik denk dat die 0w40 daar niet veel meer aan toevoegt. Maar als je er blij mee bent ben ik het ook. Kan het een klant alleen niet verkopen dat in zijn 10 jaar oude golfje 4 liter olie gaat van 30€ de liter.....

Meestal overleven deze motoren de carrosserie......

audia4 0
badge

16 jaar

Hoi Jerry,

Ik quote even een stukje, zoals je i je laatste bericht hebt gescgreven, want dit is nu juist wat ik in mijn eerste verhaal probeerde te achterhalen, dit was een onderdeel van mijn vraag. quote:want als deze verkeerd zouden zijn, dan wordt onherroepelijk je motor warmer,einde quote.
Je uitleg betreffende de dunnere olie deel ik volledig.
Ik ben absoluut de laatste, die een aanwijzing of goede raad van een pro in de wind zal slaan, want ondanks dat we bijna alles zelf doen, kun NOOIT om een pro. heen.
En met dezelfde omstandigheden heb ik niets meer en niets minder bedoeld dan ongeveer gelijk, je moet dan niet op een paar graden kijken.
In ieder geval bedankt voor je aandacht.

Met vriendelijke groet Rico

luna3 0

16 jaar

Hoi Audia 4,

Je zal ongetwijfeld gelijk hebben, maar eenmaal iets goeds ontdekt, dan niet meer zou gauw veranderen.
En dat je dit inderdaad niet aan je klanten, althans de meesten kunt verkopen, begrijp ik ook.
In ieder geval bedankt voor het meedenken en een fijn weekend.

Groet Rico

luna3 0

16 jaar

Hoi Danny,
Dat deze olie al jaren in de Porsches wordt gebruikt toont denk ik alleen maar de kwaliteit aan; dat heb ik ermee bedoelen te zeggen.
Waarom, daar ben ik zeer benieuwd naar, vind jij, dat ondanks wat wetenschappers zeggen, toch de 5W30 en de 5w40 de beste olie is voor deze motoren.

Groet Rico

luna3 0

16 jaar

[quote=luna3]Hoi Danny,
Dat deze olie al jaren in de Porsches wordt gebruikt toont denk ik alleen maar de kwaliteit aan[/quote]
Je bent de techniek van een porsche met een golf aan het vergelijken, of ter wel Appels met peren............

Luna3 je hebt gevoelige oortjes, vooral er tussen..... en juist dat maakt voor jou het autorijden onnodig duur.

Mensen die vaak wat minder technisch onderlegd zijn willen altijd het allerbeste voor hun auto, echte kenners weten beter en houden het betaalbaar.

''nieuwe bezems vegen schoon, oude bezems kennen de hoekjes''

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

het zou zeker goed kunnen dat mobil 0w/40 de beste olie van alle 0w/40 olieen is volgens jouw wetenschappers, maar ze hebben denk ik niet onderzocht of deze 0w/40 ook specifiek voor de golf 3 de meest optimale olie is of wel??

Ten tweede heeft volkswagen ook natuurlijk onderzoek gedaan welke olie het meest geschikt is voor een auto alvorens deze op de markt komt. ( in geval van jouw auto dus 5w/30 of 5w/40.

Ten derde blijkt dat ze dit onderzoek zeker weten doen,omdat een golf3 met 4 of 5 ton geen uitzondering is.

Ten vierde wil het niet zeggen dat als een porsche het beste loopt op 0w/40,een golf van 10 jaar oud dit ook zal doen (misschien een leuk weetje; ferrari levert haar auto's standaard af met 5w/40)

Ten vijfde vind ik het een beetje van de gekken dat je 25/30 euro zou moeten neerleggen voor een litertje 0w/40 mobil1 olie voor dit soort auto met deze leeftijd.


Maar nogmaals,,als jij denkt dat je deze olie moet gebruiken voor je auto moet je dat ook zeker doen,,iedereen heeft zijn voorkeur voor bepaalde dingen,als we allemaal hetzelfde waren werd het leven erg saai.

grtjs danny

danny1937 0

16 jaar

[quote=danny1937]het zou zeker goed kunnen dat mobil 0w/40 de beste olie van alle 0w/40 olieen is[/quote]
Sterker nog, niet een merk maar specificaties zeggen iets over de kwaliteit...............

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Nou, ff kort door de bocht dan maar.. 10W40 is een geschikte olie voor in je Golf 3 1800... rij er al 5 jaar probleemloos mee...(wel elk jaar vers natuurlijk) :p

Speedrazor 0

16 jaar

In de eerste plaats heb ik nooit in mijn bericht geschreven, dat ik de techniek vergelijk met die van Porsche.
Het enige wat ik heb gezegd is, dat het toch wel iets zegt over de kwaliteit van de olie niet meer en niet minder; dus van appels en peren is hier geen sprake. Ik zou je het advies willen geven om berichten beter te lezen alvorens iets te zeggen wat niet strookt met de realiteit.

En over gevoelige oortjes gesproken; ben je ook al amateur psycholoog? Ik bepaal zelf hoe duur ik mijn autorijden maak en dat heeft absoluut niets te maken met wat er tussen mijn oren zit, daar ben nu juist iets te itelligent voor.

En probeer mij eens uit te leggen, wat er mis is met het allerbeste voor je auto willen in relatie tot geen of weinig technische kennis hebben. De techneuten, zo schrijf je, weten wel beter. Met andere woorden die nemen dus genoegen met een mindere kwaliteit????????????????

Nog even dit, dit komt omdat je niet goed leest, ik heb geschreven, dat ik dit in goed overleg gedaan heb met VW.
De reactie staat in mijn eerdere bericht te lezen. Duur is het (maar dat is mijn zaak), maar het is de beste olie die er te koop is, aldus VW.

Nog even terugkomend op je opmerking over mensen die minder technisch zijn onderlegd, juist deze mensen werken met imitatie. En dat zou de echte VW'er een doorn in het oog moeten zijn.

Met vriendelijke groet Rico

luna3 0

16 jaar

Hoi Speedrazor,

Hartstikke fijn, maar wij rijden al 20 jaar probleemloos met 0 W 40.

Groet Rico

luna3 0

16 jaar

Nog even terugkomend op je opmerking over mensen die minder technisch zijn onderlegd, juist deze mensen werken met imitatie.

wat is dan origineel behalve de stempel op de verpakking
ik heb heel wat onderdelen vervangen
neem een lager
alle eu autos hebben SKF ook de (imitatie)

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Hoi Danny,
Het waren niet mijn wetenschappers maar een goede vriend.
En neen het is niet specifiek getest op een Golf 3, maar er is ook niet verteld dat deze olie er beslist niet in mocht.
Je hebt overigens nog geen antwoord gegeven op de vraag waarom 5W30 of 5W40 beter zou zijn voor deze motoren.
Vierde en vijfde punt heb je gelijk.
Alleen ik krijg 40 % korting en dit speelt natuurlijk ook een rol.

En over onderzoek gesproken; voor de nieuwe diesels, claimt VW in samenwerking met Castrol een nieuwe olie te hebben ontwikkeld en als ik het goed heb is dit de 0W30 van VW/Castrol. Weet je wat VW voor deze olie vraagt per liter???????????
In Belgie is en was deze olie al op de markt en kost hier een derde van de prijs, dus waar praten we over.
Goed choppen en vooral de beste onderdelen gebruiken, die er op de markt voor je auto beschikbaar zijn.
Meestal zijn dit de originele VW onderdelen, vooral voor de al wat oudere auto's.
Kijk maar naar de duurzaamheid.

Groet Rico

luna3 0

16 jaar

Hoi Jerry,
Wil jij SKF imitatie noemen??
Alleen als VW SKF gebruikt, komt er een VW/Audi stempel in te staan.

MVG Rico

luna3 0

16 jaar

jij spreekt over imitatie gebruikt door minder technisch onderlegden
maar die imitatie van hun is dus ook een merk
en geen een fabrikant doet anders dan samenvoegen en buiten inkopen

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Oude bougies terug en weer testen onder de zelfde omstandigheden.

Speedrazor 0

16 jaar

[quote=CARS&MOTORS]jij spreekt over imitatie gebruikt door minder technisch onderlegden
maar die imitatie van hun is dus ook een merk
en geen een fabrikant doet anders dan samenvoegen en buiten inkopen[/quote]
Jerry

Laten we ons bezig houden met nuttige zaken, Luna3 is niet meer te redden. Garagehouders / dealers hebben het goed met dit soort mensen laten we ze nou niet wakker maken als valt er niets meer te verdienen............................

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

[quote=Speedrazor]Nou, ff kort door de bocht dan maar.. 10W40 is een geschikte olie voor in je Golf 3 1800... rij er al 5 jaar probleemloos mee...(wel elk jaar vers natuurlijk) :p[/quote]
En voor 30 euro heb je hem inclusief filter ververst :-)

audia4 0
badge

16 jaar

[quote=paulkelder][quote=CARS&MOTORS]jij spreekt over imitatie gebruikt door minder technisch onderlegden
maar die imitatie van hun is dus ook een merk
en geen een fabrikant doet anders dan samenvoegen en buiten inkopen[/quote]
Jerry

Laten we ons bezig houden met nuttige zaken, Luna3 is niet meer te redden. Garagehouders / dealers hebben het goed met dit soort mensen laten we ze nou niet wakker maken als valt er niets meer te verdienen............................

Gr. paul[/quote]
Ach, ik verkoop liever iets waar mensen wat aan hebben voor een gezonde prijs met normaal advies. Beter dan dat je onnodig hi-tech gaat aansmeren waar je zelf toch al niets meer aan kunt verdienen doordat de fabrikant de krenten al uit de pap heeft gepikt en je je dood schaamt om 30€ voor een liter olie op de rekening te moeten zetten.

Immitatie?? er is een zooitje ruk te koop; met slechte pasvorm of kwaliteit. Ook zijn er goede onderdelen. Er is enige kennis nodig om het koren van het kaf te scheiden. Daarom staat immitatie in een kwaad daglicht.
Probeer er achter te komen wat vw als origineel levert; zij maken het ook niet zelf. Deze merken in immitatie zijn gewoon originele kwaliteit en kun je rustig kopen.

audia4 0
badge

16 jaar

Hoi allemaal,
Wat Speedrazor zegt is de enige en buiten het olieverhaal, zinnige en juiste voorstelling.
Als je denkt en dat deden wij een beetje, dat het mogelijk aan je bougies ligt, dan ligt zijn voorstel voor de hand.
Thnx man.

Audia4: Echt een prima stuk en wat mij betreft verdien je het jezelf een PROF. te noemen, in ieder geval eerlijk; en een absoluut juist stukje over imitatie. Kaf van het koren scheiden en je bent klaar. Jij ook thnx man.

En dan tot slot dhr Paul Kelder; Als je zo'n stuk schrijft of liever gezegd durft te schrijven a plein public dan heb je absoluut ballen en nog wel met sap erin ook. Maar wat je eigenlijk zegt en daarmee zak je door het bekende ijs, is, dat je iemand die geen verstand van auto's heeft een vette poot uitdraait. Al was je de laatste dealer op deze aardkloot, mijn auto, daar mag je alleen maar naar kijken. Het is treurig wat je op schrijft.
Ik hoop voor jou een ding en dat is, dat je baas dit niet leest, ohhhhhhhhhhhh nee ik maak waarschijnlijk een foute opmerking, je bent als ik je naam goed zie eigen baas; dan hoop ik dat je klanten dit niet lezen.
Of zoals mijn vrouw mij net dicteert; misschien juist wel.
Ik hoop voor jou, dat jij nog te redden bent.

Met vriendelijke groet Rico

luna3 0

16 jaar

beste rico als je het zo goed weet waarom post je dan een vraag hier?en wat betreft paul kelder ga je ver over de grens zijn kennis van zaken kan jij alleen maar van dromen. en wat zijn klanten betreft die zijn allemaal 200% tevreden.die lachen om jou reactie.

Problemcar.nl sluit zich aan bij john5686.
Met inachtneming van forumregel #1:
topic gesloten.

Moderator.

Hans4040 1285
badge vip badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.