close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Jetta: Hikken, schokend rijden

Bouwjaar: 1988

Jetta 1.6 53kw K6 03-1988, hikt, rijdt schokkend bij bijvoorbeeld 50km in 3e versneling. Goede koude start, redelijk warme start met soms benzine lucht, dieselt na na afzetten motor. Carburateur cleaner in de tank gedaan, helpt niet.VW Dealer heeft een defekte expantie element vervangen (206 euro), schokken is nu voor 80% weg, nog wel af en toe matige warme start met soms benzine lucht. gemiddelt verbruik is 1:11.
Weet iemand nog raad om dit tergende probleem helemaal weg te krijgen?

Geplaatst door

alist (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

CO moet juist zijn afgesteld. Check of de gasklep van de tweede trap goed afsluit. Dit doe je door bij warme motor en afgenomen luchtfilter een beetje remmenreiniger of kruipolie in de achterste venturi (die zonder chokeklep) van de carburateur te spuiten. Heeft dit veel onvloed op het lopen van de motor dan sluit deze gasklep niet goed af.
Deze wordt vacuum bediend en kan alleen open als je volgas geeft. Zodra je geen volgas geeft wordt deze klep door een hefboompje met veer dichtgeduwd. Dit hefboompje moet je stellen door te verbuigen. Kijk maar eens na in een goede vraagbaak.
Krijg je de klep niet goed werkend dan kun je hem altijd dichtbinden met een tyrap. Dit scheelt iets aan topsnelheid (ca 5km/u) en de motor krijgt een iets rustiger karakter (wil iets minder graag doortrekken tot in de hele hoge toerentallen) en het verbruik gaat iets naar beneden als je een loden rechtervoet hebt. Het verschil is niet zo heel groot.
En verder moeten alle vacuumgerelateerde zaken in orde zijn. Thermotijdklep (achterop), solenoïdeklep achterop (zeer belangrijk tegen nadieselen), pulldowndoos (aan de voorkant, ook zeer belangrijk tegen nadieselen), de driepuntsdoos (ook wel gasklepversteller, zit achterop) en alle slangen moeten luchtdicht zijn. In een van de slangen zit een plastic y-stukje. Dit wil wel eens scheuren in de oksel. Ik hoop dat je wat kunt met deze informatie. Deze 2e2 van Pierburg is ingewikkelder dan menig injectiesysteem maar het moet goed werkend te krijgen zijn. Is mij ook gelukt (Jetta, 1987 1,6 K6) Succes ermee!! Groetjes,
Paul

Paulus8636 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Jetta of stel zelf een nieuwe vraag.