Volkswagen Jetta 1.6 53kw K6: Hikken / schokken / inhouden

Bouwjaar: 1988

Kan iemand mij de oorzaak verklaren waarom de Jetta "hikt" of zeg maar wat schokt/overslaat in eigenlijk alle soort snelheden en versnellingen, stationair valt het mee en ook op de snelweg 120km p/u merk je het weinig, maar in stadsverkeer is het irritant. Auto start goed, en slaat ook direct af bij uitzetten, luchtfilter en de bougies zijn al (tevergeefs) vervangen.
Wat zou de beste volgorde van vervanging zijn om dit op te lossen? Vast bedankt voor de reacties.

alist

Geplaatst door alist (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Jetta? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Die 2-e-e carburateur van pierburg is ingewikkelder dan menigeen inspuitsysteem, laat dit ding eens geheel nakijken door een prof.
Probleem gegarandeerd opgelost dan.

succes

alist (0), 19 jaar geleden

Zou het niet aan de verdelerkap / rotor / bougieskabels kunnen liggen? of is het zeker die carburateur? wie is daar een prof in? de dealer?

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Als het in verdelerkap, rotor, bougiekabels zou liggen krijg je een beroerde koude start. Is het de bobine, dan start ie niet meer als ie warm is. Kortom, carburatieprobleem. Zou ook nog kunnen dat ie valse lucht trekt, door de rubber onder de carburateur.

Die prof is een dealer, maar de garage op de hoek die wat meer in oudere VW's doet zou er nog wel eens meer van kunnen weten.

alist (0), 19 jaar geleden

Lijkt me een ingewikkeld en kostbaar proces.
Als het aan het rubber van de onderkant ligt, zou het vervangen daarvan misschien nog meevallen.
Is een carburateur cleaner die men in de tank gooit misschien nog een oplossing of is dat een afrader?

Paulus8636 (0) PRO, 19 jaar geleden

Op de 1,6 53kW K6 is het de Pierburg 2e2, niet de 2ee, maar dat even terzijde. Laat de CO goed afstellen met de tester aangesloten op het testpijpje onder de motorkap en NIET met de tester in de uitlaat want er zit een kat onder en maar weinig garages weten dat!!!
Succes,
Paul

alist (0), 19 jaar geleden

Jetta heeft soms licht benzine geurtje na het stilzetten. Dus de beste logische volgorde van het onderzoek is om te beginnen met het CO af te laten stellen?

Paulus8636 (0) PRO, 19 jaar geleden

CO afstellen kan nooit kwaad bij deze motoren. Deze carburateur is behoorlijk ingewikkeld en een CO die niet lekker staat heeft veel gevolgen voor het rijgedrag. Een licht benzinegeurtje is niet zo vreemd bij deze auto's. Een flinke benzinelucht is niet goed. Kijk goed na op lekken. Bekend is het membraan van de benzinepomp. Als hier een scheurtje in komt dan lekt de benzine het carter in.
Succes en laat eens horen of het gelukt is.
Paul

alist (0), 19 jaar geleden

Oke, bedankt Paul. Zal resultaat laten weten. Nog even twee vraagjes: waar zit precies dat testpijpje onder de motorkap voor de CO test? Is een carburateur cleaner in de tank een aan of afrader? Vast bedankt voor de reactie.

Paulus8636 (0) PRO, 19 jaar geleden

Testpijpje zit als je voor de auto staat rechts van de carburateur een beetje naar beneden. Vlakbij de vacuumaansluiting op het inlaatspruitstuk. Het is een pijpje van ong. 8mm met een grijs dopje. Carburateurcleaner kan ook wonderen doen tegen uitgegumde benzine en neerslag maar een vuil filter blijft gewoon een vuil filter. Stel de CO daarna opnieuw af want als er inderdaad vuil in zit en dit is eruit, geheid dat de CO dan weer anders is.
Paul

alist (0), 19 jaar geleden

Al Twee soorten Carburateurcleaners geprobeert maar dat helpt niet, de warme start is vermindert met soms een behoorlijke benzine geur, Jetta gaat op 14 dec voor onderzoek naar de dealer. Wordt vervolgd......

alist (0), 19 jaar geleden

De VW dealer heeft een defecte expantie element(?) bij de carburateur geconstateerd, deze zou de oorzaak moeten zijn van alle onregelmatigheden. kosten: 206 euro incl.
Afwachten als auto terug is of alles inderdaad opgelost is....

alist (0), 19 jaar geleden

Het probleem lijkt nu opgelost, motor loopt mooi stationair, af en toe nog wel benzine luchtjes na een warme start. Goede koude start en redelijk goede warme start. Het “hikken” is voor 80% weg, als dit allemaal toch verder toeneemt is verder onderzoekt vereist.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Jetta of stel zelf een nieuwe vraag.