Hallo,
Mijn vriendin rijdt sinds enige tijd in een jetta van 1991 met 1600 carburateur motor. Nu het weer wat kouder wordt krijgt ze na enige tijd op hoge snelheid (100+) te hebben gereden problemen. De auto gaat schokken en houdt er uiteindelijk helemaal mee op. Ik heb de klep die tussen warme en koude inlaatlucht schakelt getest. De klep kan vrij bewegen wanneer je zuigt aan het slangetje, en toen ik hem er weer op gezet had, en we de auto starten, ging ie wel gelijk in de goede stand staan (warme lucht). De slang had wel een scheur erin, maar na die te dichten had hij hetzelfde probleem nog.
Kan het zijn dat de klep na. Kan het sensor dat de stand van de klep bepaalt ook na enige tijd een verkeerde waarde geven, zodat de klep in de zomerstand gaat?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je kunt hem ook permanent in de winterstand zetten met een parker ofzoiets. Tis niet echt een technisch hoogstandje, maar het werkt wel.
Ik denk aan een ander probleem, het spruitstuk van deze motoren is dubbelwandig en voorzien van een waterkanaal. Hij moet dus warm worden. (te testen door te voelen......) Werkt de kachel wel en is de motortemperatuur juist? Anders thermostaat vervangen.
Het idee van de klep is dat hij bij een hoog motorvacuum (gas dicht) de klep op voorverwarmingsstand trekt, en bij laag motorvacuum (gas gedeeltelijk of geheel open) koude buitenlucht met meer % zuurstof aanzuigt.
De motor komt goed op temperatuur en de kachel functioneert naar behoren. @harry: Begrijp ik het goed dat als je dus een stuk op de snelweg rijdt de klep constant koude lucht doorlaat? Ik dacht dat de klep bij koude buitenlucht meer warme lucht naar de carburateur omdat deze anders bevriest?
20 jaar
ja, je snapt het helemaal.... En dat bevriesen doet hij voornamelijk laag in toeren en stationair, vandaar dat ie dan warme lucht pakt.
Wietse, ik heb helaas geen oplossing, maar wel hetzelfde probleem bij een ouder type Jetta, uit '83. Laatst stil komen te staan op de A12, stopt er meteen een anwb-man achter me. Na opnieuw starten bleek dat er even geen benzine werd aangezogen, maar lucht. Volgens de monteur is de benzineleiding niet goed meer, dus die wil ik nu vervangen. Maar of dat het is...? Ik ben benieuwd of jij nog wat vindt, houd me aub op de hoogte.
Groet, Hans
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Jetta of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar