Volkswagen Golf IV: Hoe Climate control te demonteren Golf IV TDI

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi

Mijn climate control blaast bij elke temperatuur alleen maar warme lucht.
Enkel in de koudste stand blaast hij koud.

Mogelijk een aantal oorzaken:
Of temperatuursensor kapot,
of stellmotor kapot voor de temperatuurklep.

Acties die ik heb ondernomen:
climate control uitgelezen en foutcode opgezocht.
Hij gaf foutcode 4F7: is dus 01271:

foutcode: 01271
nl Motor voor de temperatuur klep (V68)
du Stellmotor für Temperaturklappe (V68)
en Positioning Motor for Temperature Flap (V68)
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke oorzaken:
Fout in bedrading / aansluitingen van/naar de Temperatuur Klep (V68)
Motor voor Temperatuur Klep (V68) is kapot
Motor voor Temperatuur Klep (V68) zit vast of klemt

Mogelijke oplossing:
Check de Motor voor de Temperatuur Klep (V68)
Check meetwaardeblokken
Doe een Output Test in [Module 08] in de hoop dat de klep los schiet
Doe een Basic Setting
Controleer bedrading en aansluitingen
Vervang de Motor voor de temperatuur klep (V68)

Nu heb ik de auto inmiddels weggebracht naar de garage waar ze hem hebben gereset..
Hij geeft nu geen foutmelding meer, maar blaast nog steeds warm.

Dus ik wil proberen zelf de temperatuurklep te vervangen.
Maar weet iemand hoe ik het moet demonteren?
Heeft iemand hier een handleiding voor?
Welke dashboard delen moet ik demonteren en hoe?

Al vast vriendelijk bedankt!

lenny1982

Geplaatst door lenny1982 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

Handschoenkast uitbouwen en dan zie je hem al zitten, de rest wijst zich vanzelf.



gr john

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Om te beginnen zul je er zeker van moeten zijn of de klep defect is of de motor ? meestal is het de motor die het probleem veroorzaakt of de klep/motor zit vast.
Door een basic test uit te voeren met VAG-COM (eerst fout codes wissen) kan de klep los schieten als deze vast zit ! bij een succes volle basic test staan alle waarden op 0, daarna mag de foutcode niet meer terug keren.
Mocht dat niet helpen, dan kan het zijn dat de stelmotor defect is of deze zit vast ! je hebt 2 mogelijkheden.. 1) je monteert een nieuwe stelmotor ( +/- € 100,- ) of 2) je probeert de stelmotor gangbaar te maken motor/potentiometer.

Bij beide optie's of je nu vernieuwt of gangbaar maakt zal achteraf altijd een basic test uitgevoerd moeten worden.

suc6

lenny1982 (0), 13 jaar geleden

Heren,

bedankt voor jullie reacties.

inmiddels is de stellmotor besteld +- 103 excl. btw.
Deze laat ik dan ook maar gelijk monteren, aankomende woensdag.
Dit omdat er ook weer een basictest moet worden uitgevoerd.
Ik ben erg benieuwd...

Ik merk inmiddels wel dat de blower minder hard gaat blazen als ik de temperatuur lager zet in automatische stand. echter blijft de lucht die geblazen wordt nog steeds warm!

Het zou toch moeten zijn dat de blower op een bepaald moment ook wat koelere lucht zou gaan blazen bij bijvoorbeeld 18 graden?
Nu gaat de blower alleen maar zachter blazen, met als gevolg dat de boel gaat beslaan, das natuurlijk niet echt bevorderlijk voor het rijden...

Maar goed, we zullen het zien of het probleem straks is opgelost!

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=lenny1982]Heren,
Ik merk inmiddels wel dat de blower minder hard gaat blazen als ik de temperatuur lager zet in automatische stand. echter blijft de lucht die geblazen wordt nog steeds warm!

Het zou toch moeten zijn dat de blower op een bepaald moment ook wat koelere lucht zou gaan blazen bij bijvoorbeeld 18 graden?
Nu gaat de blower alleen maar zachter blazen, met als gevolg dat de boel gaat beslaan, das natuurlijk niet echt bevorderlijk voor het rijden...

Maar goed, we zullen het zien of het probleem straks is opgelost![/quote]
Dat is normaal als je de temp lager zet, dat de blower minder hard gaat blazen in automatische stand !
Waarom zou die 18 graden moeten gaan handhaven ? om dat jij dat wilt of zo hebt ingesteld ?
Ik weet en ben er zeker van dat je de ECC op automatisch hebt staan, zowel verwarmen als dat ie moet koelen, maar goed ieders wat wil, maar koelen zal de ecc (airco) echt niet doen bij deze temperatuur.

Zekers is dat niet bevorderlijk voor het rijden dat de ramen beslaan ! de ecc weet niet beter wat die moet verrichten ook al is het ECC.

Ik heb geen airco in de auto, maar zoveel problemen die hier al zijn langs gevlogen heb ik toch niet, verwondert mij iedere keer dat het als maar de zelfde problemen zijn met mensen die ecc hebben en niet weten hoe ze dat masjien moeten bedienen/gebruiken.

lenny1982 (0), 13 jaar geleden

Natuurlijk doet de airco het niet met deze temperaturen!

Maar als je de temperatuur op 18 graden zet, (wanneer lager dan blaast de blower ineens wel koelere lucht, echter te koel...), dan blijft hij warm blazen, volgens mij moet een ecc zo werken dat er genoeg ventilatie blijft in de auto + de gewenste temperatuur. Als ik dat ding op 18 graden instelt wordt het op den duur smooor heet in de auto, dus dan zet ik hem weer op even op koud. Dit hoort toch helemaal niet zo.
Ik zou verwachten dat de auto voldoende ventilatie krijgt zonder dat de ramen beslaan, en de juiste temperatuur uit de blowers komt, dus dit betekent niet alleen heel erg warm of heel erg koud!


Volgens mij heeft dit niks te maken met de bediening van het apparaat...!

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Dan heb je een probleem met de temperatuursensor..die geeft een verkeerde waarde.

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

Iets te voorbarig om te zeggen dat de tempsensor defekt is.
Laat ze in de garage de storing wissen en de zaak in de basistand zetten, komt de fout gelijk terug dan is 100% V68 defekt.



gr john

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Is niet te voorbarig, heb eerst uitgelegd hoe en wat het probleen kan zijn zie mijn post !

De TS vermeld duidelijk [quote]Nu heb ik de auto inmiddels weggebracht naar de garage waar ze hem hebben gereset..
Hij geeft nu geen foutmelding meer, maar blaast nog steeds warm.[/quote]
De V68 is niet direct het probleem dat de temperatuur niet geregeld kan worden, er zijn genoeg VAG automobielen met deze storing opgeslagen in het geheugen en kan indien men dat wenst op 1 oor slapen en mee leven.
Ook de V68 hoeft niet persee defect te zijn, kan ook vast zitten.

Maar goed, de temp sensor kan een verkeerde waarde geven zoals ik al had vermeld, bij gevolg kan ook het bedienings paneel (ecc) het probleem veroorzaken..
De V68, alsmede de V71 komen geregeld voor in opgeslagen foutcodes bij de vag consorten, doch bepalen deze niet de temperatuur regeling ! het meeste wat deze veroorzaken is dat ze gaan tikken.

lenny1982 (0), 13 jaar geleden

Hmm,

Dus het zou dan toch de temperatuursensor zijn?
Maar hij geeft hier helemaal geen foutcode van...
Beetje jammer want op dit moment wordt de stellmotor vervangen...
Dus zou sneu zijn als het toch de temp sensor het zou zijn die kapot is....
Ik wacht even deze middag dan maar af, maar als ik bovenstaand lees dan verwacht ik dat er inmiddels niet veel veranderd is.
Indien het de temp sensor zou zijn, wat zou dan de beste remedie zijn?
Is de temp sensor makkelijk te vervangen, en wat zou het kosten??

Vriendelijke groet, en bedankt voor jullie reacties tot dusver!

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Het kan de temp sensor zijn..er hoeft geen foutmelding van gegeven te worden..!
[quote]Beetje jammer want op dit moment wordt de stellmotor vervangen...[/quote]
Klopt..dan had de garage buiten het resetten van de ecc OOK een basic test moeten uitvoeren.

Hoop voor je dat het probleem opgelost zal worden met de stelmotor, zo niet dan lezen we het wel..
Als het niet wordt/is opgelost door de garage ? zou ik ook niet de portemonee trekken..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.