Volkswagen passat tdi: hoe hoes homokineet rechtsvoor vervangen??

Bouwjaar: 2003

Is de hoes van de fuseekoger rechtsvoor goed zelf te vervangen? Moet de aandrijfas uit de bak of kan ik erbij door de wielophanging gedeeltelijk los te halen en de as uit de wielophanging te halen?

Bij voorbaat dank voor uwer reacties!

mystudio

Geplaatst door mystudio (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo marco..

bedoel je het kleine stofhoesje ?

paul,

mystudio (0), 18 jaar geleden

Ja, de aandrijfashoes inderdaad. Die het dichtst bij het wiel zit......

Beunhaas (520) PRO, 18 jaar geleden

Ga nou eerst eens kijken naar het verschil tussen een fuseekogel en een aandrijfas.....

mystudio (0), 18 jaar geleden

dat verschil weet ik wel. Het is (wellicht) een freudiaanse verspreking. Het is dus de aandrijfas. :)
Sorry voor de onduidelijkheid!

volgwagen (0) PRO, 18 jaar geleden

Onderste achterste draagarm loshalen aan de fusee kant, als je dan de wagen helemaal onderstuurd kan je de homokineet net uit het fusee halen er naast leggen en de hoes vervangen.

suc6

mystudio (0), 18 jaar geleden

Er zitten twee onderste draagarmen onder. Hoeft de andere dan niet los? De ene kan nauwelijks los, zo lijkt het, omdat ie dan tegen de aandrijfas aankomt. Maar, dit kan dus net, begrijp ik hieruit?

Hoe krijg je de hoes om de homokineet? Kan de homokineet los van de aandrijfas, of moet de as ook nog uit de bak en moet ik de hoes oprekken en eromheen blazen?

Nogmaals dank!

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

marco..

alleen de grote kromme los maken.. dan pas kan de as uit het fuse-lichaam worden genomen! (kan net)

monteer wel een orginele.. deze hebben een langere levensduur en passen precies!

wel heb je er een stukje gereedschap bij nodig.. nl, een afdruk-stift deze wordt door de as richting de homokineet gedraait waardoor de stift de homokineet al het ware van de as afdrukt! dit voorkomt het moeten aftikken/slaan van de homokineet..

ze kunnen nl, nogal vast zitten..

paul,

mystudio (0), 18 jaar geleden

Dank allemaal! Ik heb een nieuwe, originele liggen nu en die gaat er mogen op, als het goed is. Kan ik niet de oude bout gebruiken om de homokineet terug te drukken? Dus, stuk losdraaien en dan er een klap op geven? Er is immers toch een nieuwe bout bijgeleverd.......

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

waarom stuk losdraaien ? marco...! zie eerst maar eens dat je de homokineet er heel af krijgt (zonder druk stift) (ze kunnen behoorlijk vast zitten)

liever niet op gaan slaan! (ze kunnen niet echt veel hebben) zijn ook verschikkelijk DUUR..

paul,

mystudio (0), 18 jaar geleden

Hoi Paul,
Ha, ik bedoel niet stuk maken, maar, ik bedoel met de oude bout de homokineet van de as af te drukken, dat is wat ik dacht te gaan doen.....dan hoef ik er niet op te slaan en zou hij door het indraaien van de oude bout toch eruit gedrukt moeten worden? OF maak ik nou een denkfout?
Dus, homokineet uit de wielnaaf halen, dan weer de bout erin draaien en die drukt dan vanzelf de homokineet van de as, dacht ik.........toch???

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

je maakt helaas een denkfout marco.... een afdruk-stift is veel langer! en heeft ook een speciale centreerpunt!

jou idee is goed maar het gaat niet werken! marco..

paul,

mystudio (0), 18 jaar geleden

Paul, wat is een afdruk stift nou precies? Heb het vandaag gerepareerd, maar, met de bout lukt het inderdaad never nooit niet. Die is veel te kort! Ook het eraf slaan ging niet, daarvoor zat ie veel te vast. Uiteindelijk hebben we toch maar de hele as eronder vandaan gehaald, dat bleek uiteindelijk de oplossing te zijn. Hij zit met een flens aan de versnellingsbak, en die zit gewoon met 6 torxjes vast daar. Dan even de as in de bankschroef en dan kun je met een koperen hamer de homokineet van de as afslaan. Maar, die zat goed vast zeg! Er zit onder de homokineet nog een borgveertje in de as en die houdt hem natuurlijk tegen.......

Maar, hoe zou je dit nu met die zgn. afdruk stift kunnen doen dan?

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

hehehe! dat zei ik toch marco... gaat je tegenvallen!

kijk die afdruk-stift (langer draadeind met een punt) draait men dwars door de homokineet heen, aan de stift zit een punt deze zet zich af in de homokineet op de as, waardoor deze zich van de as afdrukt (heel simpel) slechts 5 min, werk en je hebt hem in de hand... (dit zonder de hele as te moeten demonteren)

paul,



Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.