Mijn golf 1 heeft een tijdje stil gestaan en na wat opstart problemen draait hij weer redelijk. Alleen hij heeft een hoge carterdruk. Zo hoog dat als die warm is en er word een paar keer gas gegeven, de olie dampen langs de onstekking en de olie vuldop komen.
Nu heeft de vorige eigennaar de carterventielatie direcht op het luchtfilter aangesloten. Ik weet niet wat dit voor gevolgen heeft ?
Daarnaast loopt de olie temperatuur op tot 125- 130 graden volgens display in dashboard. Is dit een normale temperatuur ??
En de vorige eigenaar heeft er ook een olie koeler op gebouwd. zit hier een mischien een termostaat in die bijft hangen ??
Wie kan mij verder helpen?
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Robert
Die olietemperatuur kun je bereiken als je echt gek met de auto doet,dus niet normaal tijdens gewoon rijden..tegen de 100 is wel normaal,met hoge buitentemperaturen en een stevig rijgedrag loopt hij rustig een stuk omhoog maar ik denk dat bij jou een sensor het probleem veroorzaakt,zeker als er ook nog een ectra oliekoeler tussen zit.
Voor de aansluiting van de carterventilatie zie foto :
[url=http://img291.imageshack.us/i/91871860.p...][img]http://img291.imageshack.us/img291/1043/...[/img][/url]
Als jou motor zo'n hoge carterdruk heeft,en de ontluchting niet dicht zit,zal het misschien tijd worden om een ander motortje te zoeken..reviseren kost gelijk een hoop geld,en deze motor zijn voor een prikkie uit te halen.
Verbruikt hij ook olie en weet je toevallig of de compressie nog in orde is ?
Gr Stefan
Bedankt voor je reactie en de duidelijk plaatjes.
Ik denk dat de onderste voor de gti is klopt dat ?
Doordat de carterventilatie nu direcht op het luchtfilterhuis staat blaast die de olie (damp) het luchtfilter in. Zou dat minder zijn als het op de orgineele manier aangesloten wordt?
Een tijd geleden heb ik wel compressie gemeten en dat was best redelijk. volgens mij zaten er drie cillinders rond de 10 bar en 1 iets lager 9 of 9,5. Ik zal kijken of ik het kaartje nog kan vinden.
Verder olie verbruik weet ik nog niet omdat ik er nog niet echt veel mee gereden heb.
Als die een beetje warm wordt gaat die wel blauw walmen, maar dit kan misschien ook van uit de carter ventilatie komen.
Groeten robert
15 jaar
Hallo Robert
De carterventilatie gaat altijd of naar de slang van het luchtfilter of inlaat..dat is wel normaal..je hebt verschillende varianten,ik denk dat jij ook de onderste hebt,maar dat is snel gecontroleerd..om het inlaattraject schoon te houden,kun je de slang ook eraf laten en het gat waar deze in komt afdoppen,maar dan komt de eventuele troep op straat terecht,een andere mogelijkheid is een oil catch tank aan te schaffen..dan loopt het een tankje in,google maar eens op die naam.
Maar als alles onder de olie hangt,dan is het kwaad al geschiet en helpt dat tankje ook niet,dmw als hij veel damp/olie eruit blaast!die blauwe walm die je ziet is dus duidelijk olie dat mee verbrand word,dat kan ook afkomstig zijn van de olieschraapveren..
Ik lees,hij heeft een tijdje stil gestaan,is dat een aantal maanden of jaren ?
De compressie is niet benoemenswaardig laag..
Gr Stefan
15 jaar
Beste Stefan
Bedankt voor je reactie.
Ik heb de auto ruim een jaar geleden gekocht, en toen liep die niet.
Maar door weinig tijd heb ik er niet zo veel aangedaan, wel heb ik hem aan de gang gekregen, maar steeds niet echt lekker. Dan viel die zo maar uit en wilden niet meer starten en nog meer rare fratsen. Vorige week heb ik de brandstof opvoerpomp vervangen en nu zijn die problemen voorbij.
Als ik de carterventilatie openlaat komt er na een beetje gas geven echt olie uit.
Het luchtfilter is overigens ook helemaal zwart van de olie, dus waarschijnlijk had de vorige eigennaar hier ook al problemen mee.
Groeten Robert
15 jaar
Ik heb de carterventilatie los gekoppelt en die een apart tankje uit laten komen.
Maar de auto blijft blauw roken.
En als die zwaar belast worden er zelfs liters olie uit gegooid.
Dus heb besloten om het blok er uit te halen en kijken of die nog op te knapen is.
15 jaar
Opknappen is leuk als project of hobby..
Goedkoper en sneller is even een ander motortje zoeken,erin hangen,starten en rijden maar.
Gr Stefan
15 jaar
Ja dat weet ik, maar ik werk in mij vrije tijd bij een reviesie bedrijf dus kunnen de kosten mee vallen. En ik wil toch even kijken wat er nou aan de hand is.
het blijf inderdaad hobby dus ja het mag geld kosten.
bedankt voor je hulp
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar