Dag samen,
Vrijdag moet ik deze wagen halen, ze zijn daarmee naar de keuring geweest nadat ze bij iemand anders de 2 lambdasondes hebben laten vervangen en blijkt dat hun wagen nog altijd een hoge waarde heeft, 0.3 tehoog.
Op de keuring hebben ze wel een gaatje ontdekt aan hun uitlaat, hopen dat het dat is.
Ben even bij die mensen geweest waarbij ik ook had opgemerkt dat hun motor klepspeling heeft, heeft toevallig iemand de klepgegevens om deze af te stellen, wagen heeft geen foutcodes, maar mijn scanner meet wel hoge lambdawaarde.
Dikke gr.
Jantje
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kleppen kun je niet afstellen worden hydraulisch bediend.
groetjes jan.
Oei Jan T,
Dan zal ik het maar doorgeven aan die mensen dat hun klepspelling alleen te verhelpen is door één van die Hydr. klepstoters te vervangen, niet alleen hun stoter maar de hele distributie moet eraf hé.
Gr.
Jantje
10 jaar
ja want de nokkenas moer er af.
al zal dat niet de oorzaak zijn van de hoge waarde.
groetjes jan.
Inderdaad Jan T.
Heb zijn kleppendeksel nog niet gedemonteerd omdat het deze weekend gaat gebeuren en ik zal zien wat de eigenaar daarvan vindt, zo laten is zeker niet goed, iemand anders zei dat zijn nokkenas er niet af wat mijn twijfels zijn.
Gr.Jantje
10 jaar
Zeg Jan T,
Boerke dat ik ben, het is een Lupo, hebben de Lupo's hydrolische klepstoters ? denk het wel, maar ja, gewoon zijn deksel demonteren en bekijken hé, hopen op één van zijn klepstoters.
Als ik wat snuffelt kom je van alles tegen, kantelzuigerprobleem, nokkenasspeling,...motor heeft altijd zijn smering bij iemand anders op tijd gehad, maar eerst zijn lamdaprobleem oplossen.
Gr.
Jantje
10 jaar
ja ze hebben hydraulische klepstoters.
en je hebt gelijk kantelende zuigers komt ook voor.
en er naar kijken kan nooit geen kwaad.
maar al is een klepstoter stuk zo dat hij tikt dan heeft dat eigenlijk geen echte directe invloed op de lambda waarde.
heb je niet ergens een piep klein lekje in de uitlaat of inlaat kanaal.
vandaag een polo gehad daar moest ik alles an zetten dus licht/airco ven om de lambdawaarde voor de apk goed tekrijgen anders was hij ook tehoog.
groetjes jan.
Dag Jan T
Bedreft een 1400 Mpi motor
Zijn kleppendeksel ga ik deze avond of morgen demonteren, speling hoorbaar, vanaf 2000 tr/min is het weg, maar wanneer ik onder de wagen ben is het goed hoorbaar onder zijn carter, eigenlijk het lichtjes tikken, maar moet zijn versnellingsbak een klein beetje naar buiten geschoven worden om zijn carterpan eraf te nemen moest het nodig zijn ? heb nog nooit aan een Lupo gewerkt.
Wat betreft zijn lambda waarde had zijn uitlaat een kleine lek en dat juist voorbij zijn cat, heb zijn klem losgemaakt en tegoei gemonteerd, lekkage is weg.
Wanneer ik mij scanner aansluit, meet ik een waarde van 0.575.
één van zijn sonde's meet ik 134 (tolerantie min=77 max.=179).
Ben ook geen specialist, maar probeer gewoon mijn best te doen, zal eens haar voorstellen wanneer zei daarmee naar de keuring gaat een additief bij het tanken bijvullen.
Vanaf cat. naar einddemper volledig vernieuwd, cat ziet er gelijk nieuw uit, we zullen zien hé.
10 jaar
Ik zie hier wat tegenstrijdige berichten.
Eerst zeg je dat de lambda waarde te hoog is (0,3 te hoog). Voor mij betekent dat lambda 1,3. Klopt dat?
Je zegt ook dat je scanner een te hoge lambda waarde meet, maar je geeft verder geen details.
Gisteren kom je met een waarde aandragen van 0,575. Als dat een lambda waarde is, dan is die veel en veel te laag.
Wat de andere sonde voor waarde afgeeft weet ik niet, dat lijkt mij eerder een fuel trim dan een lambda signaal.
Wat zijn de exacte waardes van de 4-gas test?
Waar lees je mee uit (merk, type, EOBD of VW specifiek)?
Wat zijn de waardes van de lambdasondes bij stationair en verhoogd toerental?
Wel even vermelden wat wat is, dus welke is de voorste sensor, welke de achterste. Of een foto of screen dump plaatsen.
Hey oldford,
In vergelijking met u kennis ben ik maar een groentje, op de keuring zeiden ze iets van 1.3.
Ben bezit van een toestel maar het is een toestel met heel veel eenheden, natuurlijk hoop ik dat je mij op de juiste weg kan helpen, die 0.575 zal zijn voltage zijn.
Deze meeting heb ik gedaan.
O2 bank sensor 1
Rijk-arm waarde
[url=http://postimg.org/image/hrajdw341/][img]http://s8.postimg.org/hrajdw341/Foto_000...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/ortxsxfi9/][img]http://s8.postimg.org/ortxsxfi9/Foto_000...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/vjkcvs4ht/][img]http://s8.postimg.org/vjkcvs4ht/Foto_000...[/img][/url]
O2 bank sensor 2
[url=http://postimg.org/image/4r9civyyh/][img]http://s28.postimg.org/4r9civyyh/Foto_00...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/luc4eefnd/][img]http://s28.postimg.org/luc4eefnd/Foto_00...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/on5byffzt/][img]http://s28.postimg.org/on5byffzt/Foto_00...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/d0l7xasop/][img]http://s28.postimg.org/d0l7xasop/Foto_00...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/drdy32v21/][img]http://s28.postimg.org/drdy32v21/Foto_00...[/img][/url]
10 jaar
Ik zou die mode 5 of 6 maar gauw vergeten. Je ziet alleen uitersten, maar wanneer die voorkwamen weet je niet.
En dan zouden de 1e 3 foto's van bank 1 sensor 1 zijn, helaas zijn ze echter van sensor 2.
Waardes van lambdasondes in live data (mode 1) zijn wel interessant.
Ok Oldford,
Zojuist naar die gast gebeld dat haar sonde's heeft vervangen, hij dat het verschil maar heel klein was dat ze haar wagen afgekeurd hebben, ik zal tegen haar zeggen dat ze maar op hoge toeren naar de keuring moet rijden en dat na toevoegen van een additief in haar brandstof, ze moet toch tanken, die klepspeling zou ik laten, het is maar miniem, en na een paar seconden is het weg, zeg Oldford, zou verse olie ook een beetje helpen; maar alle beetjes helpt hé
Laat zeker nog iets weten.
Dikke gr.
Jantje
10 jaar
Vandaag zijn ze daarmee naar de keuring geweest, weer pech, op de keuring hebben ze wel opgemerkt dat bij 2500 toeren nog een kleine lekkage is.
Zal een bandage op die plaats aanbrengen en dan moet toch wel opgelost zijn, hoop ik toch.
Zei meten een waarde van 1.03, mag max. 1 zijn,
Gr.
10 jaar
Lek in de uitlaat mag niet en is op zich reden tot afkeur.
Echter de lambda waarde (1,03) is gewoon goedkeur. Alles van 0,97 t/m 1,03 is goed. Pas vanaf 1,04 is het afkeur.
Ga ik uit van de Nederlandse regels.
Ze zei dat het in Nederland goedgekeurd zou zijn, maar in Belgie zijn ze strenger, mag niet meer dan 1.0 zijn, wat kan ik nog doen, volgens de belgische keurder ligt het aan die lekkage, zal het maar eens proberen, ga ook zelf met haar wagen naar de keuring.
Betreft een Belgische wagen.
Gr.
10 jaar
Belgische eisen zijn lastig te vinden, maar ze zijn voor zover ik kan zien op het punt van de uitlaatgassen gelijk aan de Nederlandse Apk.
Dat komt omdat ze zijn voorgeschreven door Europese regels.
Ook in Belgie is de lambda 1 (+- 0.03), of tewel 0,97 t/m 1,03.
Zie: http://www.legalworld.be/legalworld/cont...
Hey Oldford.
Vind het toch een spijtige zaak, een lampda van 1.03 en toch nog afkeuren.
Laat nog iets weten.
Dikke gr.
Jantje
10 jaar
Volia Oldford, en natuurlijk ook andere collega's
Uitlaat volledig lekvrij gemaakt met hittebestendig bandage, met de wagen goed doorgereden naar de keuring.
Had eerst een vraagstelling gedaan aan de keurder wat de max.lambdawaarde is, mag niet meer zijn dan 1.03, voor alle zekerheid had ik ook een kopie gemaakt van de wettelijke normen via Oldford waarvoor dank.
Haar wagen had een lambdawaarde van 0.001 met als resultaat dat haar wagen eindelijk GEKEURD is, als dat geen goed gevoel geeft hé.
Vindt het wel een spijtige zaak dat ze haar daarvoor voor 5 maal hebben afgekeurd omdat ze tegen haar hadden gezegd dat de lambdawaarde niet hoger mag zijn dan 1, maar ja, laat
het maar zo !!!
Dikke gr.
Jantje
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Fox of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar