Ik heb waarschijnlijk een probleem? Ik heb net met OBD2 diag. vast gesteld, dat het vacuum in de inlaat, 34 KPA is? (oftewel 8 HG). Is dit normaal voor een VW fox 1.2. PCV-klep zit dicht. Ik heb al water op inlaatspruitstuk gespoten ter hoogte van de aansluiting, maar geen luchtbellen etc. Hand op gasklep gehouden, maar gaat motor uit, hoor geen sissen enz.
Normaal duid dit op een vacuumlek, maar kan niks vinden. Hij heeft ook weinig vermogen, maar rijd verder goed, stotterd niet, verbruik is normaal. Zijn jullie bekend hiermee? Wat is oplossing?
Wel moet ik zeggen dat de gasklep op 2% open staat, bij stationair, maar is voor 850 toeren te maken of niet? Of moet ie dichtzitten op 0%? Hij loopt nl. iets onregelmatig.
Heeft verder geen DTC's , uitlaat is niet dicht, hij haalt volle vermogen/snelheid.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waar vacuüm zou moeten zijn, heb jij 34 KPa ?? Normaal heerst er een onderdruk (vacuüm) in je inlaat. Geen overdruk.
Sensor defect?
Ja, onderdruk in inlaat van 34 KPA , is wel erg weinig. Maar ik heb verder geen DTC foutcodes, ook niet van de MAP/temp sensor. Zou toch foutcode moeten zijn denk je?
Of is MAP-sensor vaak defect op deze motor...
10 jaar
34 KPa is 3,4 bar, = overdruk, denk dat deze druk-sensor defect is.
welke druk-sensor bedoel je dan? Graag je uitleg..
10 jaar
zou eerst een een andere tester eraan hangen. als de comp echt een waarde van 3.5 bar doorkrijgt loopt ie van geen kant. zal wel foutje in de tester zijn.
Ik heb net even gekeken naar inlaatspruitstuk? Heb nog eens water op de aansluiting gespoten, en zowaar kroop het erwat in. Is dit bekend bij jullie dat inlaatspruitstuk wel eens lekt van deze auto?
Ik heb een Icarsoft I810 diagnose tester, is wel wat goeds. kostte 70 euro.
10 jaar
Er kwamen ook nog wat belletjes bovenop, is maar klein lek, zou toch niet zoveel uitmaken denk ik. Beetje WD 40 erop gedaan , zoog ie mooi op haha.
Hij is dorstig naar WD40, helpt anders wel om corrosie ertussen opte lossen. Is wel wat verbeterd..stationair. Loopt al anders. Er zat een kleine kier tussen op de bovenkant , onderkant lukt niet.
Moet eerst maar zo.
10 jaar
Als de WD40 naar binnen gezogen wordt, is er toch een onderdruk aanwezig. Dus géén 3,5bar ! Je sensor geeft niet de goede waarde weer.
En de afdichting van je inlaat is NIET gerepareerd door er WD40 op te spuiten !
Dus of de pakking vernieuwen, of als het inlaatspruitstuk lek is, deze vernieuwen.
34 kpa is toch echt vacuüm - omgerekend is dit 340 mbar en niet 3,4 bar.
De map-sensor zal dus wel goed aangeven.
Zie: http://www.unitjuggler.com/convert-press...
dirkjan, als je wil weten hoe groot de invloed van het lek is, moet je de Long Term Fuel Trim even bekijken.
Klopt helemaal;
1 bar = 1.000 mbar = 100.000 Pa = 100 kPa >> 34 kPa = 340 mbar. komma kwestie.
Zoals je ziet is de aansluiting niet voorzien van een pakking? Maar van rubber O-ringen denk ik. Je kan de imbusbouten ook niet meer aandraaien, helpt niet.
Oldford hoe moet ik longtermfeultrim bekijken, deze zit meestal op -40, of zal wel niet goed zijn.
10 jaar
Long Term Fuel Trim (PID nummer 7) staat net als de inlaatdruk (Pid number $0B) in Live Data.
-40 is echt belachelijk, ergens bij -20 of -25 hoor je al een foutcode te krijgen.
Ik zal wel eens weer meten, -20 a -25 moet het zijn . Is dit de zuinigheid of?
Aan moderator: ja, ik ben wat radeloos, dus je moet wat eraan doen, maar ik heb antwoord al weer aangepast.
10 jaar
Nee, het moet geen -20 of -25 zijn. Ideaal is de Long Term Fuel Trim 0 (Nul).
Het is bedoeld om kleine afwijkingen in sensoren mee op te vangen, maar het werkt ook bij valse lucht.
Bij -25% wordt er dus 1/4 deel van de uitgerekende hoeveelheid brandstof afgetrokken en dat is al best veel.
Probleem is opgelost:
LongTermFeulTrim(brandstofaanpassing) is 0,0 % (ik had LTFT bank 1en 3 op -35 en -40%)
Onderdruk meting: 33 KPA maar ik meet 115 inHG bij stationair, is wel anders dus. (schijnt wel meer afte wijken, als je met vacuummeter meet is het oke)
MAPsensor : admosfeerdruk is 101 KPA meting (sensor oke)
Ik heb MAPsensor gereinigd met carb.reiniger, en nu loopt ie weer goed. Zat olie op, ook inwendig.
Vacuumlek heb ik gedicht met wat vloeibarepakking op de kier te smeren, nu loopt motor mooi rond.
Dank voor ondersteuning.
10 jaar
Je meet 115 inHG bij stationair. HOE meet je dat, want 115 inHG is bijna 3,9 bar.
Kennelijk krijg je bij VW/Audi niet alle foutcodes te zien zijn met EOBD. Met een LTFT van -35% had je echt wel meer foutcodes moeten hebben.
Maar waarschijnlijk zie je die alleen met specifieke uitleesapparatuur zoals VCDS.
Ik heb dat bij oudere modellen wel vaker gezien. VW specifiek uitlezen geeft dan vaak 3x meer foutcodes dan EOBD.
Nog een opmerking over je gebruikte scanner:
Deze is niet echt gebruikers vriendelijk. Bank 3 heb je niet op deze auto, dus goede software laat die ook niet zien.
Ja, OBD2/CAN van ICarsoft is ook niet alles, volgens mij doet het niet goed. Softwareupdate van deze OBD2/CAN scanner is ook moeilijk verlopen. Je kan ook geen tests doen met CAN-bus , dus met O2 sensors etc.
Software van de VW Fox is ook van SFW2000 (zo al verouderd?) Zal ICarsoft wel moeite mee hebben, scanner is van 2013.
LTFTbank1 en 3 veranderen inderdaad ook niet, blijft dus -35 en -40, dus die zullen het wel niet doen. Blij toe ook.
ShortTermFeulTrim is wel rond de 0% (-2 tot +4) doet het dus.
Ik vond 115 inHG bij stationair ook vreemd, bij 850 toeren gemeten. Als je dan terugmeet in KPA's dan is het ineens 33 KPA, conversie klopt dus niet. Deze scanner geeft dus admosfeer.druk (stilstaande motor) van 101 KPA weer, en in inHG's geeft ie 341 weer , moet wel weer kloppen voor KPA (inHG dus niet).
MAPsensor is dan meestal goed (ook niet altijd foutcodes krijg je van deze sensor, dus kan ook wel eens niet meer goed meten)
Gereinigd, loopt deze sensor veel beter nu.
Wat ik nog wel wat heb bij een rond lopend stationair, is dat de voorontsteking nogal iets afwijkt? Tussen -5 en -2 varieerd dat , maar dat kan komen van distr.ketting ruimte, denk ik?
10 jaar
Weergave van de druk in inHG is duidelijk verkeerd, want 341 inHG komt overeen met 11,5 bar.
Ook de 115 inHG is zo'n onwerkelijke waarde, dat is 3,89 bar.
Dat je geen tests kunt doen met O2 sensors in combinatie met het Can-protocol klopt wel.
Service 5 wordt niet ondersteund (bestaat niet) bij het Can-protocol. De test-waardes van de O2 sensors zijn te vinden in service 6.
Het zou best eens kunnen zijn dat MAP sensor stuk is. Stationair is anders wel goed, brandstofverbruik is 1:17 . Zal wel meetfout zijn...
Mocht brandstofverbruik oplopen, dan MAPsensor maar eens vervangen denk ik....
Groeten dirkjan
10 jaar
Ergens klopt er iets niet met die map-sensor waarde.
Ik denk dat stationair ook andersom wordt aangegeven: dus 33 inHG en 115 KPa. Dan klopt de omrekening wel.
De waarde is wel heel erg vreemd omdat de normale pid die voor de inlaatdruk gebruikt wordt niet verder gaat dan 255 KPa.
Het lijkt er haast op dat het getal bij weergave in InHG eigenlijk KPa is, in ieder geval bij motor uit.
Maak eens wat foto's van die inlaatdruk.
Sommige scanners kunnen ook de rauwe (niet geconverteerde) waarde laten zien. Ook die is interessant.
Als je LTFT (Long Term Fuel Trim) nu 0% is en blijft, dan mankeert er niets aan de map-sensor en is alleen de weergave op de scanner verdacht.
Denk dat ik het weet:
Admosfeerdruk is het "0" punt op de vacuummeter, hier gaan we vanuit
KPA: admosfeerdruk is 101 KPA, vervolgens zakt deze waarde naar 33KPA (stationair) verschil is dus 2 derde naarbeneden gezakt , dus is de waarde eigenlijk bij -20 op de vacuummeter.
InHG : adm.druk is hier 341 vervolgens zakt deze waarde naar 115 (stationair) verschil is dus 2 derde naarbeneden gezakt , dus is de waarde eigenlijk bij -20 op de vacuummeter.
Zo klopt het dus wel, alleen is inHG verkeerd weergegeven in engelse waardes (moet 29,9 adm.druk zijn) , maar nu zie ik dat het hier om AMERIKAANSE inHG's gaat! Dus is uitgedrukt in Inches of Mercury (US. admosfeerdruk is dan 351 inHG , las ik net ook af trouwens toen sensor schoon was) . Goed het kan zo. Ik begrijp het nu, allemaal erg verwarrend maar toch...
Ik zal LTFT in de gaten houden, nog bedankt voor tip.
Groet, DJ
10 jaar
Ik heb vandaag toch maar de MAP-sensor vervangen. Is nu veel beter geworden, beter stationair en trekt ook beter, geen inhouden meer bij schakelen, start in 1 keer.
Meetwaarden zijn ook goed. Toch de MAP-sensor geweest.... (Toch goed zo'n scanner te hebben, alleen waren er geen foutcodes maar mixture was niet goed)
10 jaar
Ik heb nog een vacuumlek gevonden: de PCV-klep stond niet goed open, was te dicht. Dus bleek het toch om een vacuumprobleem te gaan. Was mijn bovenstaande diagnose toch bij het rechte eind. Ik heb de carterventilatie behuizing opengemaakt, en de drukveer meer opgespannen, nu is het membraan een klein beetje open , bij stationair. Zo als het hoort.
Dit probleem heb ik al 3 jaar lang, nu eindelijk opgelost. Mankeert toch iets aan die PCV- veerspanning hoor? Is niet oke geweest.
Die PCV-drukveer is te weinig gespannen geweest, hierdoor kreeg motor te weinig lucht uit het carter, smoorde ook hierdoor.
Nou, toch nog opgelost zo,haha
10 jaar
Ik dacht dat het wel dichtzat zo, maar ik heb nog een vacuumlek gevonden. Na het gasklep huis gereinigd te hebben, met carb.cleaner bleek de rubber O-ring die onder het gasklephuis zit, ook nog te lekken. Dit is echt een slechte, dunne O-ring die hieronder zit, was gewoon platgekrompen. Waarom hier geen pakking tussen zit? Zo krijg je echt grote lekkage. Ik heb maar schoongemaakt, en dichtgekit. Nu loopt alles weer als voorheen. Dank u .
Trekkracht is ook weer terug. Dat was het hoop ik.
10 jaar
[quote=deboerdirkjan]Dit is echt een slechte, dunne O-ring die hieronder zit, was gewoon platgekrompen[/quote]
Zo slecht was die ring nog niet, heeft het 7 jaar gedaan, netjes toch ?
Gr. paul
Ja, haaha. Is me ook wat, dat ik dat ontdekte. Toch goede diagnose gedaan met scanner, klopte wel.
Ik had liever een pakking hieronder, maar zo'n klein rubber ringetje verwachte ik niet. Komt toch flink vacuum op te staan. Zelf een pakking maken had ook gekund, maar teveel werk. Ik heb de O-ring maar opnieuw geplaatst met wat bizonkit op de bovenkant, werkt perfect.
Je kon aan de onderkant van gasklephuis zien, waar de lekkage zat, zaten open plekken tussen.
Motor loopt veel rustiger zo, gelukkig zitten de O-ringen in spruitstuk nog dicht.
Ik heb ook nog corrosie verwijderd bij de + pool aansluiting van de accu, bij het het moertje wat ernaast zit (losgemaakt, ingespoten met siliconenspray). Hieraan zit een ijzerverbinding naar de voedingsdraden die niet genoeg voltage kregen. Stationair is beter, mooi rond, geen overslaan meer. Voeding is beter.
10 jaar
Nog een vacuumlek gevonden:
Ditmaal in het carter, nl, onderaan de oliepeilstokhouder zit een klein rubber O-ringetje (ronde randen) . Dit is niet voldoende om onderdruk te behouden. 'k heb O-ringetje laten zitten, en onderaan de voet van peilstokhouder een extra rubberring geplaatst. Nu is alles dicht, geen lekkage meer, loopt veel beter zo.
9 jaar
magnetische klep (voor de benzineontluchting) is verkeerd afgesteld. Deze stond veel te ver open. Dus deze maar weer dichter gedraaid met het afstelschroefje in de opening. Is echt een valse lucht happer....
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Fox of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar