Best Forum, recent heb een Volkswagen Fox, bouwjaar september 2005, 1,2 ltr. driecilinder benzine, 130.000 km. gekocht.
Hierbij doet zich een probleem voor dat ik niet kan vinden.
Tijdens het rijden op de snelweg, 120 km p. uur verliest hij koelvloeistof na plm. 40 of 50 minuten.
Het expansievat is schoon, de olie in het carter is schoon, dit lijkt niet op een probleem van de koppakking. Tijdens korte ritten of lang stationair is er geen probleem.
Alle koelvloeistof slangen zijn schoon, de radiator is ook schoon.
Ik hoop dat iemand een idee heeft waar verder te zoeken.
Als ik niet voldoende heb vermeld, laat het even horen,
Groet,
Vincent
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Werkt de overdruk dop? zo ja? let dan vooral op de waterpomp. Tussen het lager en de keerring zit aan de onderkant een klein gaatje...
Ook de kachel kan lekken. de vloeistof komt dan op de vloer in de auto terecht,, en die smaakt dan zoetig...
Beste Cor, bedankt voor je reactie!
Ik ken dat gaatje bij de waterpomp, hierop heb ik niet speciaal gelet, ga ik doen!
Bij verhoogd stationair draaien hoorde ik wel iets teveel geluid naar mijn idee, dit kan de waterpomp zijn.
Als de kachel lekt moet de auto erg vochtig zijn aan de binnenkant, dat heb ik nog niet gemerkt.
Ik ga de waterpomp bekijken, in ieder geval bedankt voor je advies.
Ik laat je weten wat ik vind,
Groet,
Vincent
11 jaar
Door omstandigheden even niet op het forum geweest.
Waterpomp is vervangen. Helaas bleef het probleem.
Bij sportief rijgedrag, hogere toeren perst de fox ergens het koelwater naartoe. Lampje en pieper gaan af. Ik stop, water niveau staat laag. Draai de dop eraf om bij te vullen, reservoir begint te borrelen en pruttelen. Waterniveau komt omhoog, en zakt dan weer naar niveau minimaal. Tevens gaat de pieper ook sneller af als ik de kachel aanzet. Op moment van piep zet ik de kachel weer laag en pieper en temperatuur lampje gaan weer uit.
Fox bij garage naar binnen gereden en die meten CO in het koelwater reservoir. Dit verklaard dus waarom het waterniveau laag is bij hogere toeren rijden. Uitlaatgassen drukken het water via de overloop eruit.
Het is gewoon een bubbelbad...
Garage zegt nu, vervang de motor, blok is dus een aantal keer (te) warm geweest. Je kan ook alleen de kop vervangen maar je weet niet hoe de onderkant van de motor is.
Ok, wisselmotor is te vinden, alleen weet ik dan niet wat ik koop.. kosten rondom de 1000,- (2e hands blok 650,- en arbeid)
Echter denk ik dat alleen de kop vervangen genoeg is. Kop kost 2e hands 250,- en reken op 250 arbeidskosten.
Wat denken jullie? Andere motor erin hangen of alleen de kop wisselen? Graag advies.
Indien jullie hebben, goed adres voor een 2e hands motor of kop.
Gr Vincent
10 jaar
Tja...je zegt het zelf al;
"Je kan ook alleen de kop vervangen maar je weet niet hoe de onderkant van de motor is. "
ik zou zeggen, haal de kop eraf en controleer het onderblok zorgvuldig.
Dus er zijn echt uitlaatgassen gemeten in koelsysteem? En de motor loopt/klinkt nog steeds goed? ZO JA, dan even grof gezegd kan dit maar aan een aantal dingen liggen: Thermostaat defect waardoor koppakking stuk is gegaan (door te vaak te heet te zijn geworden) of de koppakking is zomaar spontaan lek geraakt of een scheur oid in de kop.
Complete motor vervangen is dan wel heel erg makkelijk gezegd..
Ik zou de kop dan verwijderen en deze laten controleren op lekkage/vlakheid bij een revisiebedrijf en ook het onderblok laten controleren op vlakheid (maar dat komt zelden voor dat onderblok vervormt is) en dan een nieuwe koppakking erop en rijden maar weer. Thermostaat ook gelijk mee vervangen.
Ik wil niet denigrerend overkomen ,maar met dit type auto's rijden veel vrouwen en oudjes en die hebben niet zoveel met de techniek gemeen.
Vaak letten ze nergens op en word de boel door onkunde of negeren waarschuwingslampjes de boel helemaal aan gort gereden.
Vaak is de boel zo heet geweest dat alles krom is wat er maar krom aan kan zijn.
Als er dus geen historie van bekend is word vaak geadviseerd om er een andere motor in te leggen,teneinde een boel gesleutel en irritatie te voorkomen.
Maar misschien valt het mee.
10 jaar
Ik erken dat geborrel van koelvloeistof ook wel... dit had ik dus ook. Ik heb een VW fox 1.2 , 2007, kmst. 81000km . Wat ik meteen gedaan heb toen ik hem kocht is de 5W30 olie eruit halen, en vervangen voor 5W40. Namelijk 5W30 is te dunne olie, en koelt het blok niet voldoende. Er gaat maar 2,85 liter olie in, en dit koelt niet voldoende met 5W30 . Nu met 5W40 loopt ie prachtig en mooi op temperatuur.
Dit is dus een fout die door VW niet erkend wordt maar wel aanwezig is. Vaak verbrand de cyl.kop hierdoor, door 5W30 te advizeren.
Advies is om 5W40 olie of 10W40 olie te gebruiken. Zo voorkom je heetlopers...bij mij borrelt de koelvloeistof al lang niet meer, en slaat de ventilator ook niet aan. Motor loopt prachtig en zuinig (1:18), na injectors schoon te maken, en bougies (electrode) op 1.3 mm af te stellen.
Ook moet je koelvloeistof mengen in 50:50 verhouding met water ( GL12 koelvloeistof longlife dus en niet anders) totaal 3 liter, dit is af te tappen met kraantje wat onderaan de radiator zit. Ik heb wat siliconenspray toegevoegd voor levensduur van waterpomp. Hierdoor loopt de motor ook een stuk gemakkelijker. Zo raakt je waterpomp niet lek.
Hij loopt al 3 jaar probleemloos. Geen lekkage en nooit koelvloeistof hoeven bij te vullen, simpel, omdat deze nooit kookt.
Indien je in de olie, water tegenkomt, dan is koppakking lek, anders hoeft kop er ook niet af. Immers de motor loopt toch nog goed?
10 jaar
[quote=deboerdirkjan]Je kunt dit voorkomen door wat siliconenspray toe te voegen voor de smering, aan de koelvloeistof. Hierdoor loopt de motor ook een stuk gemakkelijker. Zo raakt je waterpomp niet lek. Ik hoop dat je hier wat aan hebt[/quote]
Wat een beetje siliconenspray al niet kan doen, het zit hem toch echt tussen de oren, Dirkjan....
Een beetje siliconenspray voegt totaal niets toe aan het koelsysteem.
Veelal is het het gevoel wat men erbij heeft maar bied geen technische oplossing.
Vergelijk het met een brulpijp : Meer geluid = ook meer vermogen... ?
Maar we hebben hier zeker iets aan als aanvulling op het Efteling verslag.
Aan de borreltafel doen deze wonderbaarlijke verhalen het ook altijd heel goed.
Gr. paul
Vw Fox heeft typisch motor, die speciale behandeling nodig heeft. Nemen we een borrel op... haa
10 jaar
[quote=deboerdirkjan]Aldus de heer Paul vanuit Overijssel, die graag borrelt???haah[/quote]
Ik borrel niet graag want dan zou ik mensen op het verkeerde been kunnen zetten, laten we het nuchter bekijken.
Wat je vertelt is meer een gevoelskwestie en niet onomstotelijk bewezen dat (een beetje) siliconenspray een positieve werking zou hebben op het koelsysteem.
De juiste mengverhouding van het koelmiddel voorkomt problemen met het koelsysteem daar voegt een siliconenspray echt niets aan toe....
Je spreekt van een G-12 welke G-12 ? G-12 is een minimale eis. G-12+ is verbeterde Long Life versie, deze laatste heeft o.a betere smeereigenschappen
Gr. paul
En geen lekkage/ overloop problemen van koelvloeistof. Maar wat ik benadruk is 5W40 olie te gebruiken om oververhitten te voorkomen, dit is hoogste priotiteit....
10 jaar
Het enige blok waarvan ik de gedachte heb dat die echt te heet wordt is de 1.4 twincharger (cav+bmy). Deze is na 10 min best flink goed gassen al zo heet dat je zowat het plastieke voorfront al niet meer normaal kan vastpakken met daardoor waarschijnlijk ook alle bekende gevolgen van dien bij dit blok. Alle andere blokken valt het best mee denk ik en vooral deze 3 cilinder, die is eigenlijk al te licht voor een Fox...
Koelvloeistof moet je helemaal niet met water bijmengen,werk je corrosie in de hand.
Gewoon erin gooien wat voorgeschreven staat,hetzelfde geld voor de olie,wat in het boekje staat is prima.
Het is gewoon een huis,tuin keukenblok,geen high tech motortje.
10 jaar
[quote=primera p11]geen high tech motortje.[/quote]
O.a bij Audi wordt deze motor gebruikt als-zijde ruitenwissermotor ;
Gr. Paul
Best forum, bedankt voor alle reacties.
Om de oplossing te vinden van dit vloeistof verlies en de CO gassen in het expansievat denk ik dat de koppakking lekt of dat er een scheurtje in de kop zit.
Ik ga de komende week de kop demonteren en zal mijn bevindingen posten!
Groet, Vincent
10 jaar
Mooie plaatjes...
Heb je de werkomschrijving en het speciale gereedschap ook..?
In handboek van de Fox BMD 1.2 motor staat dat je minimaal tussen 40-60% water moet toevoegen, staat ik gebruikinstructie boek (mapje) wat bij de auto hoort.
En aluminium roest toch niet? Zeker niet met G12+, ook al zit er 50% water in, dan nog is er geen corrosie aanwezig, G12+ beschermd motor voldoende. Ook de siliconenspray bevat beschermende stoffen tegen corrossie en smeert de pomp. Verstoppingen door corrosie is voor mij een raadsel? Ik heb nergens last van...
Bovendien adviseert VW voor de FOX 1.2 motor ook 5W40 (of 10W40 half synthetische olie , liever niet dus)
10 jaar
Het is echt een fabeltje dat aluminium niet wil roesten.
Aluminium corrodeert,met als gevolg verstoppingen in je koelsysteem.
Dat word voorkomen door er koelvloeistof in te gooien met beschermende dopes tegen dit corroderen.
Dat ga je teniet doe door er water bij te gooien,kalkafzetting heeft dit tot gevolg plus corroderen aluminium leid tot verstopping,dit leid weer tot oververhitting,gevolg,blok aan gort bij niet opletten.
Maar goed,TS weet genoeg denk ik.
10 jaar
Maar ik had ook liever pure koelvloeistof erin gedaan, maar in Fox-boekje (mapje) stond dat er water bij moest? Dit doen ze overigens ook wel bij andere auto's, 50% water bijmengen, is routine. Dit om temperatuur van 85 graden te verkrijgen, anders word kachel te koud. Pure G12+ koelvloeistof neemt niet voldoende warmte op (water doet dit beter), bovendien gaat thermostaat klep nauwelijks open, onder het rijden, zodoende weinig radiatorkoeling bij mijn auto.
Ik denk dat VW daarom water erbij adviseert, anders draaid radiator niet mee in koelsysteem. Hierdoor krijg je een betere koeling.
En Ralf Jensen hieronder mag doen wat ie wil, vandaar ook die heetlopers zeg ik maar, dat wil ik voorkomen.
10 jaar
Nou DirkJan, jij hebt overal wel een eigen visie op hè ?! Al die wijsheden, daar kunnen we wat mee.
In Wolfsburg hebben ze in 2013, ruim 9,5 mln. auto´s gefabriceert en verkocht. Geen kleine jongens toch ..?.
Die jongens adviseren hier 5W30, en de Boer uit Friesland, flikkert die eruit, en gooit er een andere viscositeit in, want dat vindt hij beter. ....
En dan die flauwekul met je siliconespray.... ik zeg maar zo, als je niets zinvols in te brengen hebt, DOE dat dan ook niet.
En toch heeft iedereen recht op zn eigen mening: of je het er nu mee eens bent of niet.
Dat jij het niet zinvol vindt betekent niet dat het dat ook niet is.
Laat iedereen in zn waarde.
10 jaar
Dit heeft niets met een mening te maken. Kletspraat staat los van technische kennis.
"Pffff, koelvloeistof koelt teveel.... "
Van de andere kant; het is wel vermakelijk.
Jongens, dit gaat nergens over..
Laat een ieder die geen bijdrage aan het probleem kan leveren zich onthouden van commentaar a.u.b
De Topicstarter, Vincent, zal ons laten weten hoe de klus afgelopen is.
mvg.
Moderator Problemcar.
Ik herken dat met die siliconenspray wel,hoor,aan deze kant van friesland gooien we een halve liter jenever bij de koelvloeistof om bevriezen te voorkomen :-)
10 jaar
@ Hans4040, welk speciale gereedschap bedoel je? De tools om de ketting te locken?
@ Primera, Fox is van mn schoondochter, hebben deze auto afgelopen zomer in Duitsland gekocht.
@ Hans4040, dank je wel. We gaan weer ontopic verder.
Op gegeven moment telefoon dat ze op de vluchtstrook stond, auto heeft geen vermogen meer, klinkt raar en bibbert.
Auto naar huis gesleept en volgende ochtend een gaan kijken. Koelreservoir was leeg. Bij gevuld en gestart, echter dronk de fox het reservoir leeg gepaard met grote bubbels.. Auto liep op 2 pootjes ipv 3.
Bougies eruit en, zie foto.
Ben gaan schroeven om de kop eraf te halen. Wellicht was er alleen kop schade.
Maar helaas, gat in de kop bij 3e cilinder en gat in het onderblok. Tevens ook nog een verbrande klep bij 2e cilinder.
Nu begonnen met uitbouwen van oude blok. Nog 1 bout dan is hij los.
Van de week de nieuwe erin, alles inbouwen en, starten maar :)
10 jaar
Waarschijnlijk waterslag opgetreden,vandaar een gat in het blok.
Toch iets te lang doorgereden met een lekke koppakking.
In eerdere posts gaf je al aan dat er CO gemeten was in het koelwater,dit is waarschijnlijk het resultaat.
10 jaar
Tjonge, dat is flink beschadigd zeg? Je kunt aan de kleppen zien dat verbrand is, door oververhitting. Maar dat er een gat in zit heb ik nooit eerder gezien. Hier waarschuwde ik al voor hierboven. Deze blokken uit 2005 en 2006 kunnen slecht tegen hitte, die vanaf 2007 (en later) zijn weer aangepast .
Maar ook daarmee lopen ze nog te heet. Vandaar ook mijn advies hierboven ...hoe ik het heb gedaan. Ik heb nergens meer last van.
Trouwens over die siliconenspray? Dit kun je ook gebruiken als injectorreiniger door te mengen met benzine in de tank. Het reinigt de injectors beter en de brandstofpomp loopt beter. Is een prima tip, voldoet beter dan gewone injectorreinigers! Die doen niet veel. Loopt de auto veel beter van, gegarandeerd.
10 jaar
Motor eruit getild, moest wel even creatief zijn omdat ik niet zo n mooi motor takel kraantje heb.
Andere motor gevonden via onderdelenlijn.nl. Voor 600 ex een Polo motor uit 2007 met 37d km.
Tevens het druklager vervangen, die was best droog.
Motor erin, alles weer aansluiten, vloeistoffen erin. En starten maar. Binnen 2 seconden sloeg hij aan. Probleem opgelost.
Ik wil jullie allemaal bedanken.
Gr Vincent.
10 jaar
Super, knap gedaan.
Succes verder.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Fox of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar