Hoe kan ik de wielvlucht afstellen van Vw fox, deze is iets te scheef?
De schokdempers zitten nl. vast in 1 positie, afgesteld. Dus kan niet de wielvlucht afstellen.
Moet ik dan de triangel naar binnen toe schuiven, of zoiets.
De fuseekogels zijn al maximaal naar binnen zijn geschoven, en daardoor krijgen de homokineten weinig ruimte, bij het maximaal uitsturen, de ruimte is ook op in de aandrijfassen.
Is me wat....
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Was deze auto bij een aanrijding betrokken? Anders kan wielvlucht niet verkeerd staan. Evt. is het af te stellen met de bouten die wielnaaf aan de schokdemper vast binden, door middel van uithollen van bestaande gaten, maar dat is Noodoplossing en toe te passen voor een zeer korte tijd. Eigenlijk is de beste oplossing afstanden van de carrosserie delen onder de motorkap te meten. Een iets betere schadehersteller weet precies welke punten moeten gemeten worden daarvoor. Als daar een afwijking te vinden is weet die wat te doen is daaraan.
Subframe verschuiven.
Ja, het subframe is dan het frame waarmee triangel vast zit denk ik?
Nu staan de wielen niet erg uit het lood wat wielvlucht betreft, maar wat wel vervelend is dat de homokineten beginnen te 'werken' door ruimte gebrek, er zit ook geen (beetje) ruimte meer in de assen (as links naar rechts bewegen tussen wiel en motor). Dit komt doordat fuseekogels maximaal naarbinnen zitten geschoven. Uiteindelijk zal wel kompleet nieuwe assen erin moeten. Homokineet komt zo wel ruimte in ....
We zien wel.
Overigens heeft deze auto geen aanrijding gehad hoor, 'voyager'?
Is schadevrij.
10 jaar
Ok! Maar er is iets anders uit zijn positie gehaald/verschoven om welke reden dan ook. Ook al er van oorsprong er weinig spelruimte is. De auto is immers klein. Vandaar is meten van de chassis delen onder de motorkap erg belangrijk. Het kan uitsluitsel geven wat te doen zodat er nodige ruimte bij de homokineten ontstaat.
10 jaar
Waarom ben je er zo zeker van dat de auto geen schade heeft gehad , dit probleem ontstaat niet van zelf lijkt mij.
Onderstel opmeten , om hier uitsluitsel in te krijgen.
Er zijn wel de juiste gegevens gehanteerd bij het uitlijnen ?
[quote=deboerdirkjan]Ja, het subframe is dan het frame waarmee triangel vast zit denk ik?
Nu staan de wielen niet erg uit het lood wat wielvlucht betreft, maar wat wel vervelend is dat de homokineten beginnen te 'werken' door ruimte gebrek[/quote]
Ja het middelste gedeelte wat aan de carosserie vastgeschroeft zit, deze kan je iets verschuiven.
Maar dat je de assen niet kan verschuiven is normaal hoor, dan hebben ze geen speling en komt vast niet door de fusee's want dat is maar 1-2mm oid of het zooitje moet goed krom zijn.
Je bedoeld waarschijnlijk schudden tijdens gasgeven? Zo ja dan de binnendste homokineten versleten.
Subframe zou nog kunnen verschuiven, naar binnen, maar dan hebben de assen ook echt geen ruimte meer...
De fuseekogels zitten al maximaal naar binnen, hoort dus niet zo te zijn. Hij staat ook hoog op zijn veren.
Het sturen is nogal vluchtig, zonder bekrachtiging, maar gaat licht genoeg. Heb ook meer toespoor moeten geven aan het sturen (wielvoorkant meer naar binnen dus) . Ze hadden veel te veel uitspoor, waardoor het gevaarlijk sturen werd, dus geen directe stuurreactie kreeg. Is windgevoelig ook.
Ik heb even zitten meten:
Wielafstand tussen voorwielen is ook +/- 1,5 cm meer, dan de wielafstand tussen de achterwielen: dit is dus fout , aha. Dit kan dus veranderen met subframe los te halen. Subframes zullen dus nog elk zo'n 7 mm moeten verschuiven naar binnen toe!. Hierdoor moet je ook wat anders insturen, doordat de achterwielen wat minder uitelkaar staan, dan voor.
(2 jaar geleden heb ik hem gekocht, en zijden ze dat ie uitgelijnd was! NIET DUS)
Nogal gevaar op de weg dus, hah. Maar het blijft een leuk autootje met hoge instap.
We zien wel , dank je alvast.
Wanneer ik de remmen vervang, zal ik subframes ook meteen doen, te zijner tijd.
10 jaar
Zo'n redenering lijkt mij niet op zijn plaats. Als ik het goed heb en er zijn velen die het veel beter weten dan ik, zijn de afstanden tussen de voor en de achterwielen niet gelijk. Eerst zou ik de auto laten opmeten door een schade hersteller!!!! Dan uitlijnen!!!!Zo lukraak wiel toespoor afstellen leidt alleen tot meer bandenslijtage en zeer gevaarlijke situaties. Zeker in de stad met alle belijning en de natte wegdek. Daar gaat de auto alle kanten op!!! Je zegt zelf dat de auto erg hoog staat! Dat komt omdat de voorwielen de auto optillen door een "gesloten"(zijde voor de naaf v/d wielen dichterbij elkaar dan de achterzijde) toespoor. Vooral is interessant om de afstand van schokbrekers te meten. Die lijkt volgens verhaal van topic opener niet in orde. Dus wel auto met schade. Interessant is dan hoe ze de motor ingelepeld hebben in zó'n krappe ruimte(na slecht schadeherstel).
10 jaar
[quote=voyager]Zo'n redenering lijkt mij niet op zijn plaats. Als ik het goed heb en er zijn velen die het veel beter weten dan ik, zijn de afstanden tussen de voor en de achterwielen niet gelijk. Eerst zou ik de auto laten opmeten door een schade hersteller!!!................................[/quote]
Nee, het is dus geen schade auto Voyager, er zijn geen tekenen die daaarop wijzen. Wat ik wel kan zeggen is dat hij verkeerd is uitgelijnd. Ik denk dat de verkoper dat heeft laten doen, bij een verkeerd bedrijf of zo. Ik heb dit , toendertijd bij de koop, met hem afgesproken , om de auto uit te lijnen.
Vertrouwde het al niet zo, ik zei toen dat ie de auto altijd moet controleren of alles is uitgelijnd. Is dus niet gedaan....
Nu blijkt wel dat ik bij rechte eind had, dat bedrijf heeft verkeerd uitgelijnd. Maar de banden staan nog wel goed genoeg hoor, kan nog mee door.
Heb nu net Michelin banden erom, stuurt ook beter, dan die importbanden. Laten het hier maar bij. Ik zal met remmen vervangen, de subframes ook doen, moet goed komen, dank je .
10 jaar
Waarom niet opnieuw uitlijnen , je hebt overal aan zitten draaien/verschuiven , met het blote oog is NOOIT te zien of het goed staat.
Ik denk dat we er moeten stoppen met advies geven.Er wordt toch niets ondernomen van wat we aangaven om het op te lossen.Zomaar alles verplaatsen omdat er de wielen scheef zouden staan zonder eerst goede metingen te doen?!
Succes met de reparatie!
10 jaar
Ik heb alleen stuurstangen versteld. Zodat ie meer direct reageert op het stuur. Meer toespoor. Heb ik eerst ook gemeten, staat nu perfect.
Dit is ook weer niet gedaan door het uitlijnbedrijf destijds. Heb ik zelf moeten doen door stuurstangen , aan weerskanten, even veel te verstellen, zodat het stuur rechtuit staat. Voor de rest nergens aan gezeten. Uiteraard kan ik ook opnieuw laten uitlijnen, lijkt me ook beter, minder gedoe van.
Dit is de Fox:
[url=http://postimg.org/image/xjsxh7kwh/][img]http://s24.postimg.org/xjsxh7kwh/vw_fox_...[/img][/url]
10 jaar
Nog 1x , heb je dit gedaan op de stoep voor het huis ? dus zonder uitlijn apparatuur of met behulp van uitlijnapparatuur.
ZONDER IS DIT ONMOGELIJK GOED AF TE STELLEN.
Kaleido, het is zonde van je moeite. Als we de foto kunnen geloven staan de wielen nagenoeg tot recht. Dus geen reden voor dergelijke acties. Toespoor net als de resterende maten tot zover dat van toepassing was kunnen UITSLUITEND zoals we al aangaven met apparatuur. Nu in het laatste reactie lees ik iets over een scheef stuur. Had dat gelijk verteld.
Was je direct doorgestuurd naar de garage om uitlijnen uit te voeren. Uiteraard zoek er één waar je vertrouwen hebt.
mij lijkt dat we voldoende hebben gedaan.
10 jaar
Antwoord is ook al gegeven door Ricky , nl. subframes afstellen. Ik zal t.z.t. laten uitlijnen. Wat spoorstangen betreft, ik doe al 20 jaar mijn eigen auto in onderhoud. Dus heb daar ook mijn kunstje voor. Nl. de afstand tussen de voorbanden meten aan de voor- en achterkant, hoeveelheid verschil doe je dan door de helft, en dan draai je de spoorstangen elk in, metend met een schuifmaat tussen schroef voor het aantal MM. KLOPT ALTIJD.
Je kan alles beter zelf doen leerde ik al die jaren, nl. die uitlijnbedrijven geven altijd teveel uitspoor, standaard omdat de wielen bij optrekken naar binnen lopen.
Wat dus niet waar is...
Het sturen is daardoor gevaarlijk, en auto loopt zo naar de kant.
groeten, nog bedankt voor alles
10 jaar
Op dit verhaal ook geen commentaar meer.
Mee eens.
10 jaar
Ik heb de camber (wielvlucht), gecorrigeerd door de veerpoten bovenaan los te maken en naar binnen te schuiven. Zo staan de voorwielen max +/- 4 graden negatief camber. De subframes laat ik maar zitten, aangezien de voorwielen al maximaal naar buiten staan, onderaan, zal overigens ook weinig helpen deze te verschuiven. Nu staat alles beter, en rijd ook beter.
10 jaar
Denk je nou echt, dat jij "...na 20 jaar zelf onderhoud te doen..." , dat je dit lukt , bij jouw op de stoep ???
Klopt, Ralf, ik heb het al gedaan nu, dus bij deze. Maar je hebt wel een punt, dat het uitlijnen voor deze auto's toch moeilijk verloopt. Maar het kan dus wel, je moet alleen even meten. (waterpas etc.)
10 jaar
Bestaat niet , dirkjan , wij schaffen uitlijnaparatuur aan van duizenden euro s terwijl je alleen een waterpas en een touwtje nodig hebt ?????????????????
Toch nog even teruggekomen op #17
Bandenslijtage gaat het je wel vertellen.
Over het gevaar van een "wegspringende" auto als er tijdens de regen over se zebrapaden cq. witte belijning gereden wordt maar niet te spreken.
10 jaar
Wel, ik heb vandaag over een vlakke weg gereden met wat wit zand erop. Nu kun je zien waar het loopvlak ligt, door op profiel van de band te kijken. Meteen is te zien waar de slijtage zit. En ik moet zeggen, dat ik het juist heb gedaan, want op de slijtageplekken zit minder zand op. Dus loopt weldegelijk goed.
Het kan ook niet anders meer.. . Of ik leen kaleido's apperatuur maar. Is me wel duur voor maar even uitlijnen van de veerpoten.
Probeer dit eerst maar, want uitlijnen bij bedrijf is ook niet altijd succes hoor?. Gaat ook wel eens anders... De bovenkant van de veerpoten is nog wat te verstellen en de rest is al op maximum.
10 jaar
Heb je de draagarmrubbers al gecontroleerd? Deze gaan namelijk als broodjes, ze scheuren. Maar inderdaad, zonder uitlijnapparatuur staan de wielstanden nooit zoals het hoort.
Hoe heb je trouwens de auto 100% waterpas gezet? Is jouw stoep 100% waterpas?
Ik heb de auto eerst waterpas op de weg gezet, zodanig dat ie recht staat. Daarna heb ik de wielen ieder met waterpas gemeten, en inderdaad staan ze zo'n 3 a 4 graden negatief. Preciezie is er niet direct maar wel staat de luchtbel precies gelijk met ieder wiel. Ook is mijn test positief met het zand , dus laten we maar zo. Niet alles hoeft met machines . De draagarmrubbers zijn nog goed .
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Fox of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar