Volkswagen Passat 2010: Hoge temperatuur bij lage toeren

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CAY, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 77

Slechte verwarming al wat langer, maar nu bij lage toeren (1500t) gaat de temperatuur telkens naar 120 graden en meer, ook aan een stoplicht op stationair toerental , dan gas geven naar 2500t gaat de temperatuur weer netjes naar 90 graden, rij je in 4 de versnelling 70 Km/u gaat ie weer naar 120 graden en meer rijd je dan in derde (hoger toeren) gaat ie weer naar 90 graden, ik dacht schoep op waterpompasje
Zit er los op, maar is bij het vervangen van de distrubutieriem (moest toch gebeuren) is niet het geval, ik heb ook de binnenradiator gespoeld en zat niet verstopt, nu vind ik wel een elektrische hulpwaterpomp vooraan midden achter de radiator onderaan, welk is het precieze doel van deze pomp en wanneer wordt deze ingeschakeld ? Door welke sensor (‘s) (en bij welke temperaturen ( 3 aansluitdraden) (misschien 2 snelheden) draait de pomp constant mee of enkel bij stilleggende motor om de restwarmte te verdelen naar de radiator bij het nadraaien van de ventilator bij een warme motor? Gaan ze vaak stuk? is dit de oorzaak van mijn fout? Alvast bedankt voor je reactie, Gr

Jelle Peeters

Geplaatst door Jelle Peeters (0) PRO , lid sinds 9 maanden geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

bert klein (90) PRO, 9 maanden geleden

Bij de distrubutieriem vervanging is de waterpomp ook mee vervangen hier zit namelijk een verstelling schuif op die de schoepen afschermd en die gaat bij slijtage klemmen.
Het koelsijsteem voor het bovenblok en onderblok is apart geschakeld dmv electrische water pomp ,dit dient voor motor snel op temperatuur, en voor nakoeling.
Sijsteem uitlezen op waterpomp storing, wel dient het koelsijsteem met de testkast ontlucht te worden,om schade aan de electrische pompen te voorkomen.

L.damen@telenet.be (0), 8 maanden geleden

Hoi Bert, alvast bedankt voor je reactie, ik heb al een nieuw elektrisch waterpompje besteld (komt morgen binnen) blijkbaar moet dat pompje al voelbaar draaien bij het inschakelen van het contact ? ( horen doet je het niet of heel moeilijk) ik heb het wel eens getest met spanning op te zetten na demontage en het deed niets, ik wil ook nog een nieuwe thermostaat plaatsen maar dat doe ik niet samen om zeker de juiste oorzaak te weten, ik laat je nog iets weten van het resultaat, gr,

bert klein (90) PRO, 8 maanden geleden

Eerst uitlezen ,hoe weet je nu welke waterpomp defect is de voorste of de achterste ,als je deze vervangt zal je hem nog moeten resetten, anders wordt de pomp niet herkend.

L.damen@telenet.be (0), 8 maanden geleden

Ik vind maar één elektrisch waterpompje en dat is dat vooraan achter de grote radiator tegen de karterpan bevestigd met 3 kleine schroefjes, is het niet enkel bij automatisch geschakelde dat er een tweede is?

L.damen@telenet.be (0), 8 maanden geleden

Hoi Bert: ik heb vandaag de uitlezing gedaan en gaf geen fout aan, ik heb de oude pomp elektrisch verbonden met de wagen zonder de slangen aan te sluiten, na het contact in te schakelen draait het niet de motor moet je starten en dan draaide het wel, Je kan er dan met een zaklampje in schijnen en na het stilleggen van de motor blijft het nog een min na draaien en kan je het goed voelen, ook net het zelfde gedaan met het nieuwe pompje en opmerkelijk draaide dit wel veel sneller! Volledig gemonteerd en koelvloeistof er op ontlucht en alle mogelijke proefritten gedaan en uren laten draaien en komt niet meer boven 90°😀, olie temperatuur is nu ook lager, het blijft toch een rare fout en als je het mij vraagt een nog half functionerende pompje dat in de uitlezing geen fout aangeeft !!!! en zijn werk bij lage toeren en warme motor niet doet een te hoge temperatuur geeft wat dan weer normaal is als er geen circulatie genoeg is, toch bedankt voor de tips en het mee denken bij dit probleem Met Vriendelijke Groeten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.