Volkswagen Transporter: hoog olie verbruik

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4 d aab 5il

Mijn westfalia campertje verbruik nog al wat olie.. 1op 1000km .
ik gebruik olie van de lidl 15w40 omdat ik er regelmatig olie bij moet gooien.
aantal jaren geleden is er een nieuwe kop opgezet nadat deze gescheurd was, hierna een koelvloeistof lekkage.

Hierna ging hij al meer olie verbruiken en toen werd verteld dat de oorzaak bij meer druk vanwege de nieuwe kop lag.


Wat zou de oorzaak van dit hoog olie verbruik zijn??.
heb zelf het idee dat er power genoeg is (compressie) alhoewel het geen snelheids duivels zijn.

ik wil, na wat rondvragen, de motor flushen. Is dit wel wijs met zo'n oude motor ivm met los komen van deeltjes die de olie kanalen kunnen verstoppen.
Verder wil ik er dikkere olie erin doen 20w50.
Maar deze is in alleen minerale versie verkrijgbaar.

Kan dat zonder meer ?? dikkere minerale olie

Wat hoort er eigenlijk standaard voor olie in ??

alvast bedankt voor evt antwoorden.

math1

Geplaatst door math1 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

jan T (20) PRO, 9 jaar geleden

je hebt geen start probleem dus de compressie veren zullen goed zijn.
maar de olie schraap veren zouden in combinatie met de klep rubbers heel goed de boosdoener kunnen zijn.
in deze motoren hoort 10w40 olie ik zou er beslist geen 20w50 in doen.
en flushen kun je zeker proberen.


groetjes jan.

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

Aan een motor van 23 jaar oud zou ik dat werk niet meer doen .

Je kunt gaan spoelen en ook de carterontluchting reinigen en zien of de inlaatpijp nat is van de olie .

De bij ons bekende busjes met die motor hadden er vaak last van
Inruilen en naar Verweggistan !

Groeten.

math1 (0), 9 jaar geleden

Is wel heel kort door de bocht..het is een campertje waaraan ik min of meer gehecht aan ben.
hij rijdt meestal lange stukken maar dan alleen in de zomer ...4 a 5000 per jaar de rest staat ie stil
als het een gewoon busje was... okay dan zou ik ook zo denken.

ik lees namelijk ook dat 1 op 1000 nog door vw als normaal gezien kan worden.

Waar zit de carter die ontluchting....heb de olie dop eraf gedraaid er zie geen rook of zo ..ook geen carter overdruk( en de dop wordt er niet vanaf geblazen.


motor loopt eigenlijk als een zonnetje niks mis mee. geen rook en trekt goed zeker voor zijn km stand 240.000.

hebben jullie ervaring met flushen

Marjacq (0) PRO, 9 jaar geleden

Flushen is nutteloos , olie verbruik bij 240.000 km na een cilinderkopwissel is het gevolg van vervorming van de cilinders.
Doordat de kopbouten opnieuw worden aangetrokken met nieuwe rekbouten ontstaat er lichte vervorming bovenin de cilinders bij het kopvlak.
Doordat er bovenin de cilinders ook stootranden ontstaan en daar de hoongroeven dunner worden resulteert dat in olieconsumptie.
Zolang het bij een liter olie op 1000 KM blijft , en zorgt dat je altijd olie in de auto hebt geen probleem.
Meer druk door een nieuwe cilinderkop is een broodje aap verzinsel !

math1 (0), 9 jaar geleden

Bedankt Marjarc.......dat is duidelijk hier heb ik wat aan.


En een middel toevoegen om olieverbruik wat te verminderen zou dat wat helpen ?? dat spul wat rubbertjes soepeler en pakkingen soepeler maakt. Wyns of zo.

Gr. Mat

kaleido 1 (1665) PRO, 9 jaar geleden

Baat het niet schaden doet het ook niet.
Kost maar een paar euro , dus waarom niet .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.