close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Transporter: Volkswagen Transporter T4 houdt in bij vragen vermogen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 Syncro

Hallo,

Ik heb alle problemen doorgespit die ik kon vinden, die enigszins op mijn probleem leken. Omdat het allemaal net anders leek, heb ik er toch maar een nieuw onderwerp over gepost.

De Transporter loopt prima, totdat er veel vermogen gevraagd wordt op hogere snelheden. In de eerste, tweede en derde versnelling kan vol gas en stevig doorgetrokken worden zonder problemen. De bus geeft dan veel zwarte rook (waarschijnlijk een verstuiver maar dat wordt nog uitgezocht) en komt prima vooruit. Met invoegen op de autosnelweg merk je dat hij rond de 90 - 100 km/u ineens inhoudt. Hij rookt dan ook totaal niet meer, de motor maakt een wat zachter geluid en trekt nog maar voor ongeveer 70-80% van het vermogen. We rijden regelmatig met een aanhangwagen van 1500kg en dan gaat hij bij 70 km/u in deze "modus". Het probleem is op te lossen door de contactsleutel eventjes een klein stukje terug te draaien waardoor het contact even uit gaat. Zodra je dan weer op contact zet is het probleem verholpen. De bus rookt weer zwarte pluimpjes en doet het goed, zolang als je maar niet vol gas op grotere snelheden rijdt.
Dit gebeurd altijd als de bus warm is. Heeft de bus een tijdje gestaan (minimaal een nacht) en je gaat de autosnelweg op, dan wil het wel eens gebeuren dat deze "noodloop" uitblijft. Als hij eenmaal in deze noodloop/begrenzing zit, blijft hij daar ook in zitten totdat je het contact uitgeschakeld hebt. Maar al rijdend is de bus dus in een halve seconde te "resetten".

Ik heb er niet veel verstand van maar mijn gedachten gaan naar een turbodruksensor of zo? De bus is al meerdere keren uitgelezen maar er komt geen duidelijke foutmelding uit.

Oh er is een gloeistift kapot, dus je moet bij een stevige vorst 2x gloeien alvorens te starten. Maar dat lijkt me los staan van dit probleem (maar ik denk ik zeg het toch maar even).

Wie heeft een idee wat dit zou kunnen zijn en nog beter, wat zou de mogelijke oplossing zijn?

Alvast bedankt!

Geplaatst door

ChefR171 (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je zegt dat bij uitlezen er "geen duidelijke foutmelding" komt.
Wat zijn dan de onduidelijke foutcodes? Liefst exacte tekst en/of nummer.

oldford 0
badge

10 jaar

Hallo, betreft het een T4 of een T5 ? Pers het laadlucht systeem af, mogelijk treedt daar een lekkage op, vandaar het zwarte pluimen . Zoals al gezegd, probeer foutcodes te achterhalen . Zonder foutcodes blijft het een speld in een hooiberg. Groet Jan227

Jan227 30
badge

10 jaar

Meestal een totaal dichtgelopen inlaat, achter de egr klep. ffe de slang los, met een lampje in kijken en schrikken....
Ding hoort als hij goed loopt geen zwarte pluimen te geven!!

fijn klusje om het leeg te baggeren trouwens. Ow, en gelijk de egr afdoppen. (zoek ffe op www.weetjewel.nl daar zitten de klussers aan deze bussen)

audia4 0
badge

10 jaar

Ik heb me misschien wat ongelukkig uitgedrukt, want de bus geeft totaal geen foutmelding bij uitlezen. Dat maakte het ook zo lastig en vandaar dat ik hier de vraag stelde.
AudiA4, als het een dichtgelopen inlaat is, zou de bus dan niet altijd gewoon in moeten houden? Nu kan je tot ongeveer 80km/u zoveel vermogen vragen als je wil, zonder problemen, daarboven "smoort" hij pas. Het lijkt dus echt een soort "begrenzer" die er in komt en het vermogen afknijpt. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om er eens naar te kijken.
Jan227, het is een T4. Laadlucht systeem afpersen gaat mij de pet te boven, ik zal dat eens aan de monteur vragen.

Bedankt zover voor jullie reacties!

ChefR171 0

10 jaar

Hallo, de noodloop zou te maken kunnen hebben met een te hoge of te lage turbodruk. Heel vreemd dat er geen foutcodes zijn. Waar wordt mee uitgelezen ?

Mogelijk zit de roetkat verstopt.

Laadluchtsysteem zijn alle slangen en buizen tussen turbo en inlaatspruitstuk alsmede intercooler.

Bekijk de live data rijdend eens van de turbodruk.

Groet Jan227

Jan227 30
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.