Volkswagen Golf II : Hoog olieverbruik bij gereviseerde motor

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800 16V KR

Beste forum lezers,

Ik heb de motor van mijn golf2 gti 16V KR compleet laten reviseren, Honen, nieuwe zuigers, kleppen etc.
De motor heeft nu zo'n 9000 km gelopen en draait prima. Hij verbruikt echter te veel olie ( ruim 1 liter op 1000 km).
De uitlaatgassen stinken enorm en als de motor op temperatuur is en even stationair gedraaid heeft en je geeft vervolgens gas volgt er blauwe rook.

Ik heb een gelijke compressie op alle cilinders van 12,5 bar. Ook met het afpersen van de cilinders kwamen er geen lekkages aan het licht. De bougie's zijn zwart/grijs en nat.

Volgens het revisiebedrijf zou een te hoog olieverbruik veroorzaakt kunnen worden door een te rijk mengsel dat de oliefilm van de cilinderwand wegspoelt.
Zelf ben ik er niet van overtuigd dat dit de oorzaak is omdat de motor altijd direct start en voldoende vermogen heeft.

Hopelijk heeft iemand een goeie tip waar ik verder mee kom.

[url=http://postimg.org/image/xr02bt1wv/][img]http://s27.postimg.org/xr02bt1wv/IMG_040...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/e2j4v6nh5/][img]http://s12.postimg.org/e2j4v6nh5/IMG_040...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/fn1sleajp/][img]http://s10.postimg.org/fn1sleajp/IMG_382...[/img][/url]

golfdude

Geplaatst door golfdude (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Petje57 (0) PRO, 10 jaar geleden

Zo'n verhaal hebben we al vaker hier gezien.

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Zal niet zeggen dat dit nu hetzelfde weer is maar lees het maar eens - helemaal - door.

golfdude (0), 10 jaar geleden

Beste Petje57,

Dat is inderdaad een vergelijkbaar verhaal.

Heeft het zin om eerst een emissietest uit te voeren? Of is met een endoscoop beter vast te stellen wat de oorzaak is van dit probleem?
Kan uberhaupt zo'n hoog olieverbruik wel veroorzaakt worden door een te rijk mengsel?

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Misschien is het handig om eerst naar koolvorming op de inlaatkleppen te kijken in de inlaat zelf.

Er zijn monteurs die de valveseals te hardhandig op hun plaats slaan .

De afdichting is dan al vernield met olie gebruik als gevolg .

Te zien als de motor een tijdje stationair draait en er vervolgens gas wordt gegeven ROOKWOLK !

Je kunt daarna altijd nog een cilinder lektest doen .

Groeten.

golfdude (0), 10 jaar geleden

Beste Punt,

Bedankt voor de tip, ik zal het inlaatspruitstuk eens gaan demonteren om te zien of er koolvorming op de inlaatkleppen zit.
Ik heb zelf ook het vermoeden dat de oorzaak in de cilinderkop zit en niet zo zeer in het onderblok. Tijdens de cilinderlektest (6bar) kon ik ook al niks vreemds ontdekken. Er kwam een heel klein beetje lucht via de carterontluchting maar dat lijkt mij normaal aangezien een zuiger niet voor 100% afdicht.

Wat zegt u van de theorie dat een te hoog olieverbruik veroorzaakt wordt door een te rijk mengsel of verkeerd ontstekingstijdstip?

Petje57 (0) PRO, 10 jaar geleden

Naar mijn idee: geen van beide maar gewoon door slijtage en/of ouderdom van klepgeleiders, rubber afdichtingen enz.

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Motoren van die leeftijd moeten toch ook al aan bepaalde eisen voldoen met een keuring .

Het lijkt mij meer een broodje aap verhaal om er van af te zijn . Op de foto's ziet het er goed uit .

Vang de carterdampen op in een fles om te zien hoeveel er uitgeblazen wordt.ook aan olie ? Meet verder de uitlaatgassen bij stationair en 3000t/min onbelast en laat die ons zien.

Als de klepgeleiders versleten zouden zijn had die monteur dat zeker moeten zien en zeggen.

Eenvoudig te repareren en het is werk dus$$. Euro's kent mijn laptop niet !!

Succes.

golfdude (0), 10 jaar geleden

Hmmm een 4 gas test met een k-tronic systeem van bosch zonder katalysator, dat zal wel flinke waardes gaan opleveren.
Daar is tijdens de keuring nog nooit naar gekeken.

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Bijstellen is het advies . Inbus 3 in de uitsparing naast de spinnenkop , wel met de CO meter bij de hand .

Het stellen gaat zeer direct , op het gehoor is niet te doen. Motor op bedrijfstemperatuur .

Groet.

golfdude (0), 10 jaar geleden

Wat is eigenlijk een normale co waarde voor deze motor?. Ik heb alleen gegevens van de PL uitvoering (met geregelde katalysator).
De ontsteking staat op 6 graden voorontsteking afgesteld.

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Rond de 1 % CO is altijd goed . Doe ter controle ook een meting bij 3000 t/Min.

De inspuiting corrigeert zich niet ,dus moet je een afstelling vinden die goed voldoet . Niet inhouden .!!

Zorg dat de carteronluchting goed is . Ter controle , de motor moet stilvallen als je de olievuldop af neemt .

Succes.

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Waarom ga je niet terug naar het revisie bedrijf,laten hun maar zorgen dat het weer in orde komt.
Resultaat na revisie lijkt nergens op.

golfdude (0), 10 jaar geleden

Ik heb vandaag toch eerst maar even het inlaatspruitstuk gedemonteerd en mijn vermoeden werd bevestigd.

De inlaatkleppen van cilinder 1,2 en 3 lekken olie. Op de foto is duidelijk te zien dat de olie op de klep ligt.
Toen ik met de hand nog een paar omwentelingen maakte, kwam de olie letterlijk langs de klepsteel naar beneden. Ter vergelijking heb ik ook nog even een foto gemaakt van de inlaatklep van cilinder 4, hier lijkt alles ok. Dit is ook de enige cilinder waarvan de bougie een normale kleur heeft. Dit had ik niet verwacht na een volledige revisie...... waarschijnlijk is er iets goed fout gegaan tijdens de montage. Ik haal de kop er af en breng hem terug naar het bedrijf.

Word vervolgd
[url=http://postimg.org/image/jpxlew935/][img]http://s24.postimg.org/jpxlew935/IMG_168...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/lyf5xmbeb/][img]http://s29.postimg.org/lyf5xmbeb/IMG_169...[/img][/url]

kaleido 1 (1645) PRO, 10 jaar geleden

Waarschijnlijk de klepsteelrubbers , te ver erop gemept .
Zijn er ook nieuwe klepgeleiders geplaatst bij de koprevisie ?

voyager (0), 10 jaar geleden

Je zegt ik haal de kop er af. Wie heeft de motor in elkaar gezet?Als het revisie bedrijf was, kun je het beter aan hun overlaten.Ander verlies je de garantie.

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Dus toch die afdichtingen !!. Daarvoor hoeft die kop er niet af ,maar laat wel de klepstelen op beschadigingen controleren .

Als deze door de spietjes beschadigingen hebben op gelopen dan die kleppen vervangen.

Groeten.

jan5047 (0) PRO, 10 jaar geleden

Maar er is nog geen antwoord gegeven wie de motor gereviseerd heeft? Vergeet niet als de motor is gereviseerd door een bedrijf en u gaat er aan sleutelen dan vervalt de garantie meteen!!!!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.