Hallo heren,
Ik ben hier nieuw, heet Yuri, ben 24 jaar en student luchtvaarttechniek; mijn plan is om ooit piloot te worden. Nu zit ik met een voor mij onoplosbaar autoprobleem, misschien kunt u mij hiervoor een advies geven of mogelijk zelfs een voorzichtige oplossing aandragen.
Mijn Golf 3 1800 55 kW van 1996, kocht ik in werkelijk perfecte staat en voor een schijntje van een familielid; deze zei er wel eerlijk bij, dat de motor niet meer helemaal optimaal was, licht olieverbruik, compressieverlies en een vrij hoog brandstofverbruik. Alle andere functionele onderdelen van deze auto waren in nieuwstaat. De auto had een beste boodschap gedaan, 321000 km. Dus dan mag dit wel, toch?
Door een belastingmeevallertje, ja het komt nog voor in Nederland, besloot ik de hele motor en cilinderkop te laten reviseren bij een Bovag revisiebedrijf. Deze mensen deden óók de de/montage van het complete blok.
Ik had aangegeven, dat ik het liefst originele VW onderdelen wilde en Mahle zuigers plus veren.
Geen enkel probleem.
De motor is opgeboord tot de tweede overmaat en de kop is op de kleppen na, ook compleet van nieuwe onderdelen voorzien. De kleppen raadde men af, omdat deze al zo gehard waren, dat nieuwe kleppen een achteruitgang zou betekenen. Alle lagers zijn vernieuwd, (krukas, drijfstang), de oliepomp, kortom alles.
Na de revisie, hebben we ongeveer 6500 km gereden en er moet na iedere 600 tot 800 km, een halve liter olie bij en dit nog steeds. Ook hebben we al 3 keer, de eerste keer na 1500 km de olie ververst.
De tweede keer tijdens onze vakantie naar Spanje na 6500 km.
Wat ons opvalt, dit hebben we ook aan het revisiebedrijf laten weten, is, dat de olie die eruit komt, gitzwart is, ja bijna teerachtig en dat voor een nieuwe motor. Ook blijft het olieverbruik. Straks zal ik zeggen wat het revisiebedrijf hierover vertelde.
Om toch enig zicht te krijgen over de staat van de verbranding, hebben we de bougies eruit gedraaid. Van de eerste en vierde cilinder (ontstekingsvolgorde) waren de electroden gitzwart en zat er olie tegen het afsluitringetje, van de cilinders drie en twee, waren de electroden redelijk grijs/geel. Maar ook nat van de olie.
We hebben dit het revisiebedrijf ook laten weten, maar deze zeiden dit fenomeen niet te kennen, zeg maar de olie natte bougies. Ik denk dat dit niet conform de waarheid is, maar goed.
De gitzwarte olie, verklaarde zij, doordat er onverbrande benzine in de olie terecht zou komen.
Ze zeiden voorts dat de auto erg veel brandstof moest verbruiken.
Ook vonden ze de olie, die wij gebruiken, Castrol 10W40 Magnatec, rotzooi.
Nu onze visie: de auto is bijzonder zuinig, rijdt 1:14 in vrij heuvelachtig gebied!
Moet het oliepeil dan juist niet stijgen als er benzine in de olie komt?
We houden het oliepeil exact op max, maar hij blijft olie verbruiken.
Er zit nergens een lek, dat is goed onderzocht; alle keerringen zijn ook nieuw.
Heeft iemand van u een verklaring voor deze klachten??
Wilt u ons a.u.b. Verder helpen??
Bij voorbaat onze dank, Yuri
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Merk en viscositeit v/d olie is niks mis mee.
Afgaande op je bougieverhaal zou het niet onmogelijk zijn dat zuiger 1 en 4 defecte olieschraapveren ( zuigerveren) hebben. ( gebroken).
Ongewild kan dit gebeuren met het monteren van de zuigers. Met een endoscoop is aan de zuiger te zien of daar olie langs komt.
Het oliepeil steigt inderdaad wanneer de benzine onverbrand in het carter loopt. Maar in zo'n geval loopt de motor ook heel beroerd en haal je ook geen 1:14.
Verder is de speling van de klepsteel in de klepgeleider nog een mogelijke oorzaak. Uitgesleten klepgeleiders hebben als gevolg dat de klepsteel ( overdreven gezegd ) scheef kan gaan staan en dan het klepsteelhoedje ovaal trekt zodat deze niet meer (goed) afdicht.
Het zou heel goed kunnen wat u zegt, want ik had aan het revisiebedrijf gevraagd om alle vervangen (oude) onderdelen in een doos terug te geven.
Ik heb thuis een verzamelkast van leuke auto onderdelen.
De lagers, zuigers, klepstoters, pistonpenveren, ja zelfs de keerringen en de oude oliepomp had hij in een doos gedaan en ja ook de klepseals; maar geen klepgeleiders.
Over de klepgeleiders had hij nog gezegd, dat deze altijd vernieuwd moesten worden, omdat de auto anders zeker op de kop zou gaan lekken.
Dit laatste i.v.m. de nieuwe zuigers en veren.
Het kan zijn, dat hij deze geleiders heeft vergeten, want een ander binnen het bedrijf reviseerde de kop.
Nog een vraag; we moeten nog wel 2500 km naar huis, kan dat een beetje veilig??
We hebben hier weer de olie vervangen!!
Graag nog uw reactie en heel erg bedankt voor uw reactie nu.
Groet Yuri
12 jaar
We hebben net weer even de bougies losgemaakt en nu wil het geval, dat electroden van de cilinder 1-3-2- er een stuk beter uitzien; die van 4 iets minder zwart.
Eén bougie was droog de rest nog zeiknat van de olie.
Dit voor u even als een aanvulling.
Ook het kniestuk losgemaakt en dit was ook redelijk droog, zo ook het gasklephuis.
Weet u in de buurt van Amsterdam of elders in ons land een garage of revisiebedrijf waar je met een laparoscoop in het hart van het blok kunt kijken??
Weer bedankt voor uw aandacht en tijd.
Groet Yuri
12 jaar
Dat olie verversen is aardig maar niet nodig.
Een goede verbranding levert een (licht)bruin gekleurde isolator op van de bougie. Zeker tegenwoordig met de loodvrije benzines. Indien er olie verbrandt in de cilinder, zal dat zeker te zien zijn aan de bougie in de vorm van koolafzetting aan die bougie. Dat de bougie bij u nat is van de olie, deugt in ieder geval niet.
Ben niet bekend in de buurt van Amsterdam maar elk zichzelf respecterend revisiebedrijf heeft een endoscoop waarmee men via het bougiegat in de cilinder kijken kan.
Naar huis rijden zal m.i. nog wel lukken aangezien blijkbaar de bougies er na een langere rit beter uitzien. Controleer wel regelmatig onderweg het oliepeil maar dat zal een open deur zijn.....
Goede reis.
Heel erg bedankt voor uw hulp.
We houden het allemaal zeer goed in de gaten en gaan thuis uitvoerig aan de slag.
Uiteraard, dit lezen we boven de site van problemcar, geven we de nodige feedback.
U en de anderen horen van ons, dank.
Groet Yuri
12 jaar
Hallo mijnheer Petje,
Ik heb nog één brandende vraag; stel, dat de klepgeleiders niet zijn vernieuwd en daardoor de olie in de verbrandingsruimte komt, dan weten we waarom de auto olie verbruikt.
Maar kunt u dan verklaren, waarom de olie in het carter zo ontzettend zwart wordt??
Dat interesseert ons zeer.
Bij voorbaat zeer bedankt.
Groet Yuri
12 jaar
Steek eens een bak met olie in de brand.......Kleur rook? Zal dus ook komen door de kool die in de olie komt.
Hallo,
Dit schreef het revisiebedrijf naar aanleiding van onze opmerking over de vervuiling van de olie.
Quote: [ Even een reactie terug, de olie kan alleen vervuilen als er onverbrande delen
bij komen.
Meer gebeurt er niet in de motor de olie blijft voldoende smering houden
hoor.] einde quote.
Is het niet zo, dat als de olie via bijvoorbeeld de klepgeleiders in de verbrandingsruimte komt, en met de brandstof/lucht mee verbrandt, ook niet voor zwarte olie kan zorgen????
De bougies zitten namelijk ook onder verbrande zwarte olie.
Misschien dat ik er hier even niets meer van snap hoor, maar daarom heb ik dit op deze deskundige site gezet.
Als u er nog een keer naar wilt kijken, heel graag.
En wellicht ten overvloede, alles wat er hier wordt geschreven, blijft bij ons en zal ik NOOIT misbruiken.
Als er ooit een gevecht met het revisiebedrijf mocht ontstaan, dan laat ik een ander revisiebedrijf, een zeg maar second opinion doen met een endoscoop.
We hebben zo'n bedrijf op afstand al gevonden, maar hechten erg veel waarde aan deze site, omdat hier erg veel deskundigen op zitten.
Met vr. gr. Yuri
12 jaar
Het is gewoon simpel:een liter olie op 600/800 km hoort niet.
Terug met de auto en garantie claimen,zo'n olie verbruik past niet bij een gereviseerde motor.
Hun moeten de boel weer loshalen en niet zelf het wiel uit gaan vinden.
12 jaar
[quote=yuri23]De bougies zitten namelijk ook onder verbrande zwarte olie.[/quote]
En de vraag is dus: waar komt dat vandaan? Dat moet eerst bekend worden.
En zoals Primera ook al zei: Zo'n hoog verbruik na revisie hoort niet. Iets is niet goed gegaan. Kan gebeuren maar dat moeten zij dan oplossen...........
Fouten worden helaas gemaakt en dat wordt pas een probleem als je deze niet wilt onderkennen.
Bij het kotteren en honen van de cilinders kan een maatfout en/of ruwheid afwijking zijn gemaakt en dan heb je een groot probleem.
Klepgeleiders willen wel eens bij moeilijk uit te persen zijn en dan worden ze voor een gedeelte opgeboord om de spanning af te laten nemen bij het uitpersen. En dan zijn deze dusdanig versleuteld dat ze deze niet meer terug geleverd hebben. Wellicht bij geval!!
Op zich gewoon reclameren en laat het revisie bedrijf deze aak oplossen. Volgens mij komt dit best wel weer voor mekaar omdat dit geval zo significant is.
12 jaar
Hallo,
Als geen ander erken ik, dat waar gewerkt worden, fouten worden gemaakt; het bewijst dat je mens bent.
Alleen gaat het bedrijf voorbij aan datgene wat ik ze schrijf; laag benzine verbruik, dus waarschijnlijk geen benzine lekkage in de motorolie et cetera.
Als je dan een bepaalde stroefheid tegenkomt, dan wil je om beslagen ten eis te komen worden ondersteund met deskundige(n), die meer met deze bijl hebben gehakt.
Het begint allemaal duidelijk te worden en we weten nu wat ons te doen staat en dat mede door uw duidelijke uitleg; heel erg bedankt hiervoor.
We zitten hier nog een poosje, maar als we terug zijn en we hebben meer nieuws, dan hoort u van ons.
Nogmaals heel erg bedankt voor uw hulp en advies.
Met vr.gr. Yuri
12 jaar
Hallo heren,
Een update over het extreme olieverbruik.
Het revisie bedrijf wilde eerst dat we nog een poosje verder zouden rijden; dit hebben we maar gedaan.
Vandaag zijn we teruggegaan en na een rondje Nederland gisteren van ongeveer 500 km en een verbruik van 1/2 liter olie, vonden we het welletjes.
Inmiddels heeft de auto rond de 10.000 km gereden en het verbruik is extreem (tussen de 5 en 8 liter olie), de bougies zijn zwart en olienat, de uitlaat zit aan de achterkant vol met zwarte roet, kortom alles wijst op een grote fout.
Het revisiebedrijf heeft nu uiteindelijk toegegeven, dat zoveel olieverbruik niet normaal is.
Op 3 oktober gaat de auto terug en gaat er inwendig worden gekeken met een endoscoop.
Na uitgebreid zoeken op internet en het zeer deskundig advies van u allen, denk ik, dat het probleem wordt veroorzaakt door de klepgeleiders/seals.
De compressie lijkt ons in orde, het verbruik is extreem laag, 1:14/15 bij een constante snelheid van 115. Overall 1:12.5
Misschien heeft één van u nog iets zinnigs te melden voordat we naar het revisiebedrijf gaan, we kunnen alles gebruiken; want zijn opmerking was wel "na 25 jaar, hebben we dit nog nooit meegemaakt."
Graag nog uw reactie.
Met vr.gr. Yuri
12 jaar
Iedereen maakt wel eens een fout , mensen die zeggen dat ze nooit fouten maken , werken niet .
Gewoon het bedrijf de kans geven om dit op telossen .
Klepgeleiders en seals is vrij makkelijk te constateren.
Hoi Kaleido 1,
Het gaat hier niet om een pakje boter, natuurlijk moet je mensen een kans geven, maar om de problemen steeds maar voor de klant uit te blijven schuiven, daar stoorden we ons aan.
We hebben uiteindelijk 10.000 km moeten doorrijden; dat is voor ons geen service om iets meteen op te lossen om maar te zwijgen over de vele liters olie die we moesten blijven bijvullen.
Deze man heeft zeker gedacht door koolaanslag zal het verbruik wel afnemen; een kleine hint gaf hij al in die richting door te zeggen "het rot vanzelf dicht!!!"
Dit is niet echt service, toch?
Mt vr.gr. Yuri
Ook al is en blijft het een mens, dat zijn wij ook.
12 jaar
Oké, dat is dan duidelijk en laten we het verder houden bij het onderwerp zelf..........
zat dit verhaal even mee te lezen en zat eigenlijk met verbazing te lezen
Als olie zwart word betekend dat verbrandingsgassen op de een of andere manier in het carter komt. Dit kan via de kleprubbers of via de zuigerveren. Bij een gerevisserde motor is dit erg ongebruikelijk.
Het is wel belangrijk dat de motor goed ingereden is dwz de eerste 1000km rustig aan rijden, het lijkt er inderdaad op dat het een en ander niet helemaal goed is uitgevoerd.
12 jaar
Is de olie niet "te goed", zodat de olie schraapveren niet de kans hebben gekregen om op de cilinderwand in te slijten?
12 jaar
Kom opzeg,maak het nou niet gekker.
Die motor is met de hamer gereviseerd,heeft niks met olie of andere dingen te maken.
Normaal doen de meeste garage's dit ook niet zelf,onderblok inleveren,revisie deel terug.
12 jaar
Hallo heren,
De auto staat inmiddels al 3 weken bij het revisiebedrijf; deze probeert onder zijn schuld uit te komen, door steeds maar weer andere onderdelen de schuld te geven.
Voorbeeld; hij zegt, de inspuitdruk was te hoog; als je dit dan door een test weerlegt, dan begint hij over een ander onderdeel wat het mogelijk dan wel zou kunnen zijn.
De lagers van de drijfstang én krukas, de zuigers én de kop zien er werkelijk verschrikkelijk uit.
Op een goed moment zei hij letterlijk "ik weet het niet meer, komen jullie maar met de oplossing en dat voor een Bovag bedrijf.
Ik heb inmiddels zo'n 8000 km in deze auto mogen rijden en nu staat hij stil, het is triest.
Maar wij hebben ook niet stil gezeten en hij krijgt binnenkort van mijn schoonvader, die rechter is een eis voor zijn kiezen, waar hij waarschijnlijk een lichte hartaandoening van zal krijgen.
Uit die laatste zin, zullen jullie de conclusie wel trekken dat ik enorm teleurgesteld ben, maar vooral erg boos, nu dat is een juiste.
De ANWB hebben we ook nog gebeld en deze vragen zich af, mag dit bedrijf, dat al 25 jaar bestaat, zich nog wel een Bovag bedrijf noemen?
Nu weten ze bij de ANWB ook niet alles, maar als je dit zegt, dan betekent dit toch wel iets.
Heeft u nog suggesties???
Groet Yuri 23
12 jaar
Vanaf afstand en toetsenbord is het natuurlijk lastig te oordelen maar wanneer iets niet door een bedrijf kan worden opgelost zoek je als reparateur toch expertise bij collega's die dat wel kunnen? En als het (onder)blok niet meer te redden is door welke oorzaak dan ook, hang je er in overleg een andere motor in. Probleem opgelost. Iedereen heeft wel eens een misser.
Hoi mijnheer Petje,
Het mooie of eigenlijk wrange voor hem is, dat alle door hem geraadpleegde collega's ons gelijk geven.
Ze zeggen ronduit "jij heb een fout gemaakt, dus jij moet het oplossen."
En nu, dat laatste doet hij hij bij voortduring gewoon niet.
En nogmaals; ik zal de laatste zijn om niet te erkennen dat waar mensen werken, er geen fouten kunnen worden gemaakt, maar los ze dan op, maar laat iemand niet in de kou staan, door steeds weer uitvluchten te zoeken.
-a- ben je zo niet service gericht bezig.
-b- je maakt jezelf erg ongeloofwaardig.
Groet Yuri 23
12 jaar
Hallo heren,
Nog even een aanvulling, kan iemand mij aan de goede waarden helpen van een verstuiver van mijn auto?
Bedankt, groet Yuri23
12 jaar
Wat bedoel je met "goede waarden"?
Zo'n ding is goed of defect. In alle andere gevallen dan "goed" loopt de motor niet juist of is het verbruik niet correct.
Als ik dit zo even snel lees dan ligt het probleem gewoon bij het revisiebedrijf, maten niet juist of verkeerde materialen gebruikt. Waarde verstuiver e.d. is helemaal niet aan de orde nu.
Hoop voor je dat het nog wordt opgelost door dat bedrijf maar mocht rechtzaak o.i.d. geld gaan kosten of teveel werk/moeite in gaan zitten dan zou ik gewoon een blok van de sloop halen, 99 van de 100 zijn goed, kosten ook niet veel en draaiende deel van deze blokken gaan eigenlijk nooit stuk dus als ik eerlijk ben vond ik die revisie iets te....
Aangetekende brief sturen naar garagebedrijf en vragen of ze het probleem binnen twee weken gaan oplossen.
Komt er geen antwoord binnen twee weken,auto elders laten repareren en rekening naar betreffende garage sturen.
Jij moet niet met een oplossing koemn,maar de garage,die moet met een oplossing komen.
En daar hebben ze tijd genoeg voor gehad.
Geen woorden meer aan vuil maken,maar handelen.
12 jaar
Hallo heren,
Ik begrijp wat u bedoelt en zal daar naar gaan handelen.
Dat een onderblok van onze auto niet aan revisie toe was, dat zou ik u kunnen laten zien.
De drijfstanglagers waren tot het messing versleten, zuigers en veren waren redelijk, ook de de krukaslagers waren redelijk ver heen.
Ik heb ze allemaal thuis, omdat ik het leuk vind deze in een onderdelenkast uit te stallen; iedereen heeft toch wel een bepaalde gekte, nietwaar??
Mijnheer Petje: een verstuiver heeft een visuele waarneming, dat is het sproeierbeeld, maar er zijn ook drukwaarden en lekkage waarden die worden in cijfers uitgedrukt.
Nu, die laatsten hebben een bepaalde referentiewaarde, die had dit testbedrijf niet, vandaar.
Over het verbruik heeft u volkomen gelijk; dat is nu juist één van de punten waar ik het steeds over heb.
Als je zegt, het verbruik is perfect, dan komt hij weer met een andere smoes.
Bovendien is een 4gasmeting ook veelzeggend over een al dan niet goed functionerende verstuiver of zie ik dit verkeerd.
Wij zelf denken aan een foute boring van de cilinders.
Maar zoals uw collega's al zeggen we zijn klaar met meedenken en laat hem de oplossing maar aandragen.
Met beste dank Yuri23
12 jaar
Hoi mijnheer Petje,
Deze is speciaal nog even voor u.
Op de website van dit revisiebedrijf, staat als een vorm van reclame/zekerheid en manier van werken, dat vóórdat er een motor wordt gereviseerd e/o afgebouwd, er altijd een test plaatsvindt van de verstuiver(s).
Nu dat is bij ons óók gebeurd.
En weet u wat hier uitkwam, u zult dit een ongelooflijk verhaal vinden, maar als wij de waarheid niet spreken, dan liegen we uit eigen zak zeg maar!!
De waarden werden ons als volgt voorgelegd: "wij hebben 5 x gemeten, en daar kwamen steeds dezelfde waarden n.l. tussen de 90 en 100 cc en dat per 10 seconden!!"
Toen wij hem vroegen, wat houden deze waarden in en wat zijn de referentie (Waarden van de Fa. Bosch), zei de reviseur, dat weten ze bij Bosch niet, bij VW niet en bij collega's ook niet.
Wij hebben toen gewoon eerlijk aan hem gevraagd, "als u deze waarden meet en geen referentiewaarden weet, hoe kan het dan in godsnaam zo zijn, dat u zegt, dat deze verstuiver kapot is?????"
Ook wist hij niet of deze waarden gemeten waren tijdens stationairloop of bij welk toerental dan ook, belast of onbelast.
Bovendien is het zo, als je even goed rekent, dan is bij stationairloop van de motor, je tank na ongeveer 1 á 1 1/2 uur leeg; dat laatste lijkt ons iets te veel van het goede.
Dit is wat wij u nog even wilden zeggen, zo is het allemaal echt gegaan.
Wij krijgen sterk de indruk, dat is mede óók de reden, dat we nog steeds (te) afwachtend zijn, dat deze mensen dondersgoed weten, dat ze fout zitten.
Maar wij zitten zo in elkaar, dat je iedereen een kans moet geven om zijn of haar fout te herstellen.
Alleen, wees eerlijk en openhartig, geef toe dat je fout zit; daarmee voorkom je echt een bak shit.
Want als het bedrijf deze onzin blijft herhalen/zoeken naar andere door ons gemaakte fouten of onder die van jezelf uit willen komen, dan rest mij maar één weg.
Ben benieuwd hoe u tegen deze info aankijkt!!!
Met vriendelijke groet Yuri23
12 jaar
Een bekende kreet in "reparatieland" is: meten = weten.
Nou kun je wel gaan meten maar als je niet weet wat je meet of hoe de uitkomst zou moeten zijn, heb je er niets aan.
Zelf heb ik nog nooit zo'n ding gemeten om de reden die ik al eerder aangaf: hij doet het of hij doet 't niet. Punt. Er kan nog 'n keer een afdichtring lek zijn, maar dan houdt het ook wel ongeveer op. Brandstofverstuivers voor diesels is een heel ander verhaal en daar valt wel degelijk iets aan te meten met referentiewaarden enz. Maar dat is hier niet aan de orde.
En dat een producent de waarden niet zou kennen, lijkt me ook sterk. Maar die discussie zou ik helemaal niet aangaan.
Ik zou de raad van Primera uit reactie #27 opvolgen: brief schrijven zoals hij voorstelt. Tevens kun je nog even contact opnemen met de Bovagafdeling waar het bedrijf lid van is en daar de zaak voorleggen.
Dit topic loopt nu al 2 maanden en had al lang vergeten kunnen zijn indien er vlotter doorgepakt was. Had dan bijna zeker ook minder centen gekost dan nu het geval is ( of nog gaat worden ). Jammer dat het blijkbaar soms zo moet gaan.
Dit is een duidelijk en goed verhaal, maar wij zijn hier niet degene, die hier de boel vertragen; al moet ik wel eerlijk zeggen, dat we het revisiebedrijf de mogelijkheid hebben gegeven, de zaak op te lossen.
Wij vinden het óók niet prettig, dat onze auto al twee maanden stil staat.
Daar zullen we dit bedrijf dan ook voor claimen.
En als ik mij niet vergis, in de voorwaarden en vragen van Problemcar, wordt er gevraagd om of een update of een oplossing.
Dat dit twee maanden duurt en misschien nog wel langer, dat spijt ons zeer.
We zullen er dan ook maar mee stoppen.
Bedankt allemaal voor uw inzet en medewerking en vooral goede raad.
Met vriendelijke groet Yuri 23
12 jaar
@yuri23:
Uiteraard is het voor u erg vervelend dat dit probleem zich al ruim 2 maanden voortsleept.
U refereert terecht aan het feit dat we op deze site een altijd graag een oplossing zien vermeld.
Zoals de topic nu loopt, is dat niet direct een reden om deze te stoppen voor ons als moderatorteam aangezien het voor iemand anders met een soortgelijk geval een leidraad kan zijn om toch tot een goede oplossing te komen.
Voor ons hoeft dan ook niet het hele verloop gemeld te worden maar het zou wel aardig zijn indien straks de definitieve afloop zou worden medegedeeld.
Succes.
Hallo Moderator,
Hoe deze langslepende soap gaat aflopen, dat ga ik u zeker melden.
Een dag later en weer iets wijzer, moet ik gewoon zeggen, dat mijnheer Petje het zeker niet vervelend bedoeld heeft, anders had hij me ook niet zo goed geholpen.
Vóór a.s. donderdag, komt hoogstwaarschijnlijk de uitslag van het oliemonster onderzoek dat plaatsvindt bij een erkend Nederlands laboratorium.
Hiervan zal ik de uitslag nog vermelden.
De weg die we daarna gaan bewandelen, verzamel ik gewoon totdat de oplossing daar is, dat maakt het misschien iets overzichtelijker.
Bedankt voor u antwoord én de steun van allen.
Met vriendelijke groet Yur23
12 jaar
Hoi heren,
Toch maar weer even een update, als u het goedvindt.
Gisteren is eindelijk de expert van het verzekeringsbedrijf van dit BOVAG bedrijf bij onze auto geweest en ook onze eigen expert was er.
Het volgende is gedaan, misschien dat u dit interessant vindt om te weten.
De zuigers zijn gemeten, prima waarde.
De veren zijn bekeken, twee gebroken en de rest vertoonde sporen, dat de veren het niet lang meer zouden hebben gehouden.
De drijfstanglagers waren ernstig versleten.
Koppen van de zuigers waren ernstig verkoold.
De cilinderkop:
De kleppenkant, was ernstig verkoold.
De kleppen idem.
Wat opviel, was dat vooral aan de binnenzijde van de kleppen, zeg maar dat trompetje, net onder de klepseals ernstig waren verkoold (zowel inlaat als uitlaat klep).
De verstuiver was al een keer getest, bij een bedrijf in Harderwijk en prima in orde bevonden.
De Fa. bleef echter toch beweren, dat het daaraan lag en dat ikzelf er een verkeerde verstuiver ingezet zou hebben.
Om ook dat verhaal te weerleggen, heb ik in overleg met onze expert, een verstuiver die wij nog hadden liggen (nummer gelijk en van Bosch) opnieuw laten testen bij een ander bedrijf. Beiden in goede conditie, die, die nu in het gasklephuis zat, was zelfs iets beter. Er zijn 3 4gasmetingen gedaan, prima in orde.
Toen hebben wij zelf gevraagd om een cilinderwand meting door beide experts.
Dit is professioneel gedaan; eerst een micrometer afgesteld op de cilinderwand voorschriften, toen met een meetklok alle cilinders opgemeten.
Op cilinder 2 en 3 werd een afwijking gevonden van 1/100 te groot geboord.
Toen heb ik gevraagd om op alle cilinderwanden een zuigerveerslotspeling uit te voeren.
Ook dat is gedaan; VW geeft op nieuw aan, voor de veren tussen de 0.2 en 0.4 en voor de olieschraapveer 0.25 en 0.50.
De slotspeling was binnen de norm, behalve die, waar ook de cilinders een afwijking had van 1/100, daar was de slotspeling van de veer 0.50
De maximale slijtage grens die VW aangeeft, is 1 millimeter.
Wat wel opviel, was, dat de cilinderwand aan schutboardzijde op alle cilinders een soort van brandvlekken vertoonden.
Op de zuigers was zo goed als niets te zien, vonden wij én onze expert.
Er werd ons een boek getoond, met daarin allemaal tekeningen van afwijkingen van automotoren en onze, zeg maar brandvlekprobleem stonden daar ook in.
Dit was een Duits boek en spreek de taal goed, dus kon het voor een ieder vertalen.
Dit wordt veroorzaakt door brandstof in de olie en daardoor komt de smering in gevaar.
Toen ik de expert vertelde, dat wij bij 500 km al aan de bel hebben getrokken, zei deze, al had je 100 km gereden, dan had je dezelfde schade gezien.
Dit laatste lijkt ons onzinnig, omdat geen revisiebedrijf bij 500 km een blok onder garantie gaat openmaken, gewoon wachten tot het olieverbbruik minder wordt of verdwijnt, je weet, dat een revisieblok in het begin iets olie verbruikt, toch?
Het draaiend gedeelte is total loss, deze vlekken zijn niet meer op een fatsoenlijke manier te herstellen, vooral niet, omdat de reviseur de allerlaatste overmaat meteen maar heeft geboord, dit tegen de voorschriften van VW in, deze geven een overmaat aan per 1/2 millimeter, hij heeft meteen 1 millimeter geboord en gehoond (deze maat is de maximale Mahle en VW maat.
De eerlijkheid gebied te zeggen, dat in beide door ons genomen olie monsters, idd brandstof is gevonden.
Maar de expert houdt óók vol, dat dit wordt veroorzaakt door de verstuiver.
Volgens ons is hier sprake van twee problemen:
-a- de cilinderkop.
-b- de brandstof in de olie, waardoor deze verschraald.
Zoudt u, zich nog een keer willen buigen over dit probleem en ons willen schrijven, desnoods via een PM (wij begrijpen, dat óók deze Fa. wordt gezien als een collega),
-a- welke ander oorzaak kan er voor zorgen, dat er brandstof in de olie komt??
-b- waarom verkoold een cilinderkop zo ernstig en m.n. de binnenzijde van de kleppen, tussen seals en trompetje??
-c- heeft een verstuiver zo'n hoge druk, dat áls deze stuk zou zijn, er met een enorme kracht brandstof wordt ingespoten, dat dit tussen de nieuwe zuigerveren door in het carter kan komen??
Als u het vervelend vindt, dan hoor ik dit wel van de moderator, maar wij zijn zo zoetjes aan wanhopig.
Bij voorbaat dank voor uw aandacht en wij hopen vurig op een goed advies, want dit wordt een zaak, daar zijn we ons van bewust; er staan twee experts lijnrecht tegenover elkaar.
Vanmiddag gaat de kop ook nog naar een ander revisiebedrijf, om de objectiviteit te waarborgen.
Voor ik het vergeet te zeggen, de auto liep zeer zuinig; op de snelweg bij 100/115 soms zelf 1:16
Gemiddeld boven de 1:13 á 1:13.5
Met vriendelijke groet Yuri23
P.S. Ik zal nooit refereren aan onze gesprekken en over datgene wat u allen schrijft, dat is bij deze beloofd.
12 jaar
Waarom hebben jullie de klepspeling niet gemeten en hoe waren de kleprubbers? Deze kunnen een groot olie verbruik veroorzaken en met als gevolg excessieve kool aanzetting. Hierdoor gaan de zuigerveren vastzitten en breken tenslotte. Was de cilinder ruwheid nog gemeten en is het hoon patroon nog goed aanwezig? Dit is vooral van belang voor een goed inloop proces!
Door de kool aanzetting is de motor gaan pingelen en daardoor zijn de drijfstanglagers versleten.
Bij mij is zo'n koolaanzetting bij een Polo 900 cl opgetreden. Na koprevisie en nieuwe veren was de motor volledig olie vrij in mijn geval.
12 jaar
Voor de goede orde, ik bedoel klepgeleide speling!
12 jaar
Hoi,
Bedoelt u de klepseals?
Als dit zo is, dan heeft die Fa. deze weggegooid, voor de rest had hij werkelijk alles bewaard, dit is natuurlijk verdacht.
Alles ligt nu bij een collega revisiebedrijf om de hele zwik opnieuw te onderzoeken.
De opmerking over de klepspeling begrijp ik niet zo goed, er zitten hydraulische kleppen in, of bedoelt u dit niet.
De geleiders worden nu in relatie met de klepstelen gemeten.
Met vriendelijke groet Yuri23 .
12 jaar
Precies klepsteelseals en klepsteel speling t.o.v. de geleider was mijn vraag.
Klepspeling was mijn kant verkeerd uitgedrukt en heeft hier niets mee te maken.
12 jaar
[quote=Petje57]Verder is de speling van de klepsteel in de klepgeleider nog een mogelijke oorzaak. Uitgesleten klepgeleiders hebben als gevolg dat de klepsteel ( overdreven gezegd ) scheef kan gaan staan en dan het klepsteelhoedje ovaal trekt zodat deze niet meer (goed) afdicht.[/quote]
Die mogelijkheid gaf ik dus op 25 augustus al aan. Ik lees hier verderop in het relaas ook niet veel van.
De koolaanslag op de klepschotels wijst in de richting van slechte klepgeleiders en/of klepkeeringen. Vooral de inlaten kunnen soms dik volgekoekt zijn met kool.
V.w.b. de brandstof in de olie: je zult bij elke motor na verloop van tijd brandstof in de olie vinden als je de olie laat onderzoeken. Benzine verdampt nu eenmaal en via de carterontluchting heb je een open verbinding met de olie.
In de praktijk spreekt men eigenlijk pas echt over "brandstof"in de olie " wanneer het oliepeil steigt of wanneer de olie dusdanig verdund is dat je de olie zo met een lucifer kunt aansteken. Deze stinkt dan ook zwaar naar benzine. Kwam vroeger wel eens voor bij auto's met carburatiemotoren en automatische choke die veel korte stukjes reden maar tegenwoordig niet meer.
Die verstuiverdruk valt nog wel mee. Meen dat de persdruk +/- 1 bar is. Daarbij vernevelt de benzine en mengt zich met de luchtstroom richting inlaatklep.
Het mengsel gaat eerst nog door het inlaatspruitstuk alvorens het in de cilinder komt. Op puur vloeibare benzine loopt de motor niet. Dus langs de zuigerveren spuiten is alleen al vanwege de constructie niet mogelijk.
Nog een vraag: zijn er ook overmaat zuigers gemonteerd bij de revisie?
Beste mijnheer Petje,
U heeft gelijk, maar ik heb door omstandigheden een poos in het ziekenhuis gelegen en kon daarom zelf niet de kop bekijken.
Toen ik deze zag, schrok ik.
Dit is nu precies, wat ik ook tegen de reviseur heb gezegd en tegen de expert.
Toen wij vanochtend de kop, het inlaat spruitstuk, het uitlaatspruitstuk met daaraan de lambdasonde en alle nieuwe zuigers plus de veren naar het andere revisiebedrijf hadden gebracht, zei deze man letterlijk " het is van eminenent belang, dat er wordt aangegeven hoeveel brandstof er daadwerkelijk in de olie is gevonden." Op de één of andere manier, is onze eigen expert hierover heel erg vaag, waarom, ik zou het echt niet weten.
En wat u zegt, heb ik in zuid Spanje geprobeerd; ik heb de oliepeilstok eruit gehaald en met een aansteker proberen aan te steken.
Geen fik.
Bovendien hadden we een, maar misschien lacht u daar wel om als professional, een z.g.n. motoranalyser bij ons.
Daar moet je een druppel olie opdoen en een poosje wachten dan krijg je allerlei uitslagen; geen brandstof.
De expert van de tegenpartij, die zei, toen ik verwees naar 4 gas rapporten ( 3 stuks) en de meting die pas geleden bij JB in Diever was gedaan, lieten absoluut geen enkele afwijkingen zien in de lambdasonde.
Kennelijk wilde hij toch winnen, want hij zei, misschien is het wel zo, dat de lambdasonde af en toe niet goed werkt deze is vervangen bij 165000 kilometer en van Bosch, geen made in Taiwan .
Toen was de ontsteking, ook deze hele module is pas geleden vervangen en als deze niet zou zijn, dan had de reviseur deze niet moeten terugplaatsen, hij heeft gedemonteerd en gemonteerd.
En nog veel meer van dat soort onzin.
Als u de kop zou zien, die net 10.000 kilometer heeft gereden (het meeste snelweg), dan zou u schrikken.
Alles is zeer zwaar verkoold ook zoals gezegd de binnenzijde van de in én uitlaat kleppen.
en dit alles onder de seals.
Maar ook waren de klepstelen enigszins nat.
De bougies vertonen een foutief verbrandingsbeeld, verkoold en zeiknat van de olie.
Wij hebben onze expert laten weten, dat we wilden weten hoeveel brandstof er nu daadwerkelijk is gevonden in de olie.
Want ze blijven volhouden, dat de verstuiver de boosdoener is.
Inmiddels bij twee bedrijven getest en goed bevonden.
Dan vroeg u naar de maten.
De cilinderwanden zijn meteen maar geboord op de grootste Mahle maat 82.010.
De zuigermaten waren 81.980.
VW geeft een tolerantie aan tussen cilinderwand en zuigermaat van 0.025.
Mahle hanteert 0.030.
Dit is een verschil van 5/1000 en volgens Mahle is dit gedaan, omdat dit te maken heeft met de uitzetting van de zuiger en veren.
Nu was er sprake, door de vlekken van een total loss blok, maar ik heb de Duitse versie van Mahle nog bekeken en daar vond ik een maat van; 82.510.
Met een zuigermaat van 82.480.
Omdat daar de wildste verhalen de ronde over doen, hebben wij een aantal revisiebedrijven gebeld waaronder één in Doetinchem, deze mensen doen veel in de autocross.
Deze man, die er volgens mij veel verstand van heeft, zei onder meer, wij boren vooral de ADZ en AAM motoren op naar 82.760.
Maar verder zouden wij niet doen.
Dit is mijn verhaal en ik ben heel erg blij met uw versie; het bevestigt mijn hele denken, ik ben tenslotte niet helemaal leek, want ook zijn er zuigervliegtuigen, die hoewel oud nog steeds zo rondvliegen.
Deze uitspraken, vooral de open verbinding met de carter ontluchting, is van cruciaal belang, vooral afgezet tegen de hoeveelheid brandstof.
Ook de verstuiverdruk en het verlies aan druk voordat het in de cilinders komt is cruciaal.
De brandstof pomp geeft een druk van 1,2 bar maar voordat deze druk voor bij het blok is, is er echt druk verloren.
Je zou natuurlijk altijd benzine via de zuigerveren in het carter kunnen krijgen, middels de Blowby, maar ook met nieuwe veren???
Heel erg bedankt en heeft u meer van dit dit soort cruciale info, we houden ons aanbevolen.
We houden u op de hoogte en als het een teveel aan info wordt, dan hoor ik dit via uw moderator.
Bedankt en groetjes van Yuri23
12 jaar
Hoi mijnheer Ted,
Dat de lagers daardoor zijn versleten, door uw opsomming, snap ik niet zo goed, wilt u dat a.u.b. uitleggen??
Wij hebben met zijn tweeën gezien, dat de reviseur de lagerkappen van zowel de krukas als die van de drijfstangen met een slagmoerleutel heeft vastgezet.
En niet om ze aan te draaien tot het moment dat hij met de momentsleutel het werk kon afmaken, maar echt knoert hard aangedraaid.
Dat zou misschien ook wel een reden kunnen zijn, toch??
Bij voorbaat dank.
Groetjes Yuri23
12 jaar
Door overmatige koolafzetting gaat de motor pingelen (ongecontroleerde verbranding) en veroorzaakt onaanvaardbare krachten op de drijfstang- en krukas lagers. Vandaar dat deze versleten waren.
Lagerkappen moeten te allen tijde met een juist moment aangetrokken worden anders wordt de geometrie van het lager geweld aan gedaan en ook dit geeft een verkeerd slijtage beeld.
12 jaar
[quote=tedkroon]Lagerkappen moeten te allen tijde met een juist moment aangetrokken worden anders wordt de geometrie van het lager geweld aan gedaan en ook dit geeft een verkeerd slijtage beeld.[/quote]
Ofwel: zo blijft er geen lager inzitten. Lagerkappen zijn bijna altijd vastgezet met rekbouten die - zoals Ted Kroon al aangaf - met een vooraf ingestelde waarde vastgezet dienen te worden.
Anderzijds kan ik me bijna niet voorstellen dat een revisiebedrijf deze met een luchtsleutel maar zo vast juttert.
Even terug naar de basis.
Motorblok aangeboden voor revisie,na revisie heeft de motor bovenmatig olie verbruik.
Klant claimt garantie.
De klant hoeft de oorzaak niet boven tafel te halen.
Hoeft ook niet in de details te gaan.
Nogmaals,aangetekende brief naar garage,binnen twee weken een oplossing,zoniet,auto naar andere garage,rekening naar de eerste reparateur.
Helemaal geen woorden meer aan vuil maken.
Claim je consumentenrecht.
Je laat iets repareren,je krijgt shit terug,dat kan nooit de bedoeling zijn.
Dat wij nu hier een oorzaak aan het achterhalen zijn doet er helemaal niets toe,als klant ben je leek.
Dan hoef je niet in de details te gaan.
12 jaar
Hoi mijnheer Primera,
Daar heeft u helemaal gelijk in, maar hier was iets anders aan de hand.
Het is niet bedoeld als een zielig verhaal, maar het volgende is er gebeurd.
Mijn vriendin ging naar de reviseur toe om de uitslag van zijn onderzoek te vernemen.
Op dat moment was ik in een ziekenhuis opgenomen en voor mijn leven aan het vechten.
De reviseur zei tegen haar, ik weet niet wat er fout is aan de auto, ik weet wel dát er iets fout is, maar het is jouw auto en jij zorgt maar voor een expert.
Daar sta je dan en wat doe je in zo'n geval, je belt de BOVAG, daar zeiden ze, dit is een BS verhaal, maar via de DEKRA kun je een expert inschakelen.
Dat heeft zij gedaan.
Ze wist op dat moment even niet, wat te doen.
Er zijn op dit moment twee zich zelf noemende experts aan de gang, maar als wij u allen niet hadden gehad, dan hadden wij nooit van zijn leven op een deskundige manier van ons af kunnen bijten.
Eén voorbeeld daarvan; afgelopen woensdag zijn beide experts geweest, zeiden, de nokkenas en lagering moesten worden onderzocht, alles lag klaar op de werkbank, maar beide z.g.n. experts deden vervolgens geen onderzoek.
Nogmaals, als wij u allen niet ter ondersteuning hadden gehad, én menig andere deskundige, dan stonden we nu met lege handen.
Waarom; de reviseur én één van de experts blijft volhouden, ondanks de rapportage over de verstuivers, dat de verstuiver de boosdoener is.
Als je dan het verhaal leest van mijnheer Petje, dan besef je, dat je vreselijk in de maling wordt genomen.
Wij hebben inmiddels de Fa. aangezegd dat als hij niet binnen 1 week met de oplossing/oorzaak komt, dan volgt er een rechtszaak of een BOVAG geschillen commissie procedure.
Daarvan is de voorzitter dhr Mannessen en die weet hoe een automotor te reviseren.
Hier moeten we het voorlopig mee doen.
Heeft u verder nog vragen of opmerkingen, dan horen wij dit, maar de hulp via deze site is top en we hebben er een hoop onzin verhalen en beschuldigingen mee kunnen weerleggen.
Met vriendelijke groet Yuri23
12 jaar
Yuri,jouw verhaal toont voor de zoveelste keer maar weer eens aan hoeveel garantie en zo geheten experts waard zijn.
En wat dan die zogenaamde BOVAG garantie en DEKRA keuringen waard zijn.
Experts die niks onderzoeken of die lopen te kwaken over een verstuiver.
Weer terug naar de basis,als een motorblok aangeboden word voor revisie betekent het dat het revisie bedrijf onderzoek doet en vandaar uit aan het werk gaat.
Een algehele revisie of een deelrevisie betekent automatisch dat zo'n bedrijf een calculatie maakt van de kosten.
Daar zit gewoon alles bij in,kortom,hij moet het gewoon oplossen,expert of pietje of klaasje die naar die auto kijkt en weer met een verhaal komt is niet van toepassing.
Hij moet zorgen dat het in orde komt,dus,je komt er met de garage niet meeruit,rechtsbijstand inschakelen en naar de rechter.
Helaas moet het op deze manier aflopen,triest,het zegt ook genoeg over de BOVAG en de DEKRA,die elkaar een sigaar uit eigen doos geven.
12 jaar
Hoi mijnheer Primera,
Kennelijk heeft u zelf te maken gehad, met dit soort zichzelf noemende experts.
Ik zou eerlijk gezegd wel eens willen weten, wat de achtergrond van deze mensen is, want als je aan mij moet vragen wat voor en of er een kat. er onder mijn auto zit............!!!!!
U heeft idd gelijk, deze man zoek een stok om de hond te slaan in de vorm van de verstuiver; maar of hij ook in staat is om met die stok die bekende hond te slaan, dat betwijfel ik.
Wat wij nu op eigen kosten hebben gedaan, is alles uit de auto laten demonteren en vervolgens aangeboden aan een onafhankelijk revisiebedrijf, die ook de verstuivers voor de tweede keer heeft onderzocht én goed bevonden.
Dat wij deze dure kosten maken, is geen enkel probleem, als we bij de rechter belanden, dan neem ik dit allemaal mee als eis in de kosten veroordeling.
Zij doen immers helemaal niets, precies zoals u zegt.
Vervelend is het idd, want je zit zonder vervoer en dat al bijna 7 weken.
Goed ik houd u allen op de hoogte en tips en adviezen blijven van harte welkom.
Allemaal zeer bedankt voor uw deskundigheid tot nu toe.
Met vriendelijke groet Yuri23
12 jaar
Hallo heren,
Het brandstofverhaal kunnen we nu vergeten.
De hele zwik gaat voor nader onderzoek naar VW, komen ze er daar niet uit, dan gaat alles naar de Importeur en uiteindelijk naar Duitsland.
Nog even een vraag over de verkoling, als u mij dit toestaat; kan verkoling leiden (na 10.000 km) tot een ernstige slijtage van drijfstang lagers én krukas lagers om niet te vergeten de nokkenasligging plus nokken???
Ik ben zeer benieuwd wat u daar nog over heeft te zeggen.
De olie is n.l. teerzwart (verkoling???)
Met vriendelijke groet Yuri23
Allemaal een prettig weekend en weer erg bedankt.
12 jaar
Met al die olieverversingen tussendoor en bijvullingen heeft er niets aan de smeercapaciteit van de olie gelegen. Dus dat van "niet smeren door kool " zie ik (nog) niet zitten.
Hoi Mijnheer Petje,
Dat zou heel goed kunnen, maar hoe kan de slijtage van de voornoemde lagers dan tot stand komen, weet u daar een passend antwoord op misschien.
Ik weet, dat we het vragen vanachter het toetsenbord, het is moeilijk, maar misschien weet u het toch of vermoed u het.
Met vriendelijke groet, Yuri23
12 jaar
Bijzonder verhaal dit. Normaal gesproken had een beetje revisiebedrijf al lang een vervangende motor geregeld. Zo duur zijn die niet en in ieder geval goedkoper dan allerlei gezeur met experts.
Vraag me af wat hier daadwerkelijk aan de hand is.
12 jaar
Ik heb dit verhaal met alle verstand en verbazing diverse malen gelezen.
Kan maar tot 1 conclusie komen , dat hier een behoorlijke miskleun is gemaakt.
Als je een motorblok reviseerd , en ik heb er veel gedaan , is daar een werkwijze voor.
Nu kan ik wel de hele weg gaan beschrijven , maar ik denk dat de TS zo onderhand precies weet hoe het moet en zeker hoe het niet moet.
Het revisie bedrijf was er allang klaar mee geweest , als ze hun fout hadden toegegeven.
Lagerkappen met de luchtsleutel vast zetten !!!!
Meteen naar max overmaat boren!!!!!!!
Krukas endergelijke ook geslepen ? , met juiste overmaat schalen!
Koprevisie met juiste montage van klepgeleiders en seals?
Gereviseerd in de zandbak?
Defecte zuigerveren enz . enz.
Als ze er verstandig aan doen , het regelen en verder .
Niemand heeft hier iets aan , zinloos verspillen van ieders energie en geld.
Dit is te triest voor woorden!!!
Een beetje bedrijf zou zijn naam niet hieraan verbinden.
Als ze gelijk de zaak hadden hersteld had het fractie gekost wat er nu al is uitgeven..En dat te bedenken dat je 7 weken geen auto heb.
Ofschoon storingen best lastig kunnen zijn maar probeer bij zo,n situatie je rug te rechten en op een professionele wijze je probleem op te lossen. Gelukkig zijn op deze site genoeg goede garage bedrijven die zich hier van distantieren, tenminste dat blijkt uit de vele reacties.
12 jaar
Hallo allemaal,
Het is werkelijk hartverwarmend dat u allen zo meeleeft en ons van uitermate belangrijke tips heeft voorzien.
We hopen, dat deze week de oorzaak of oorzaken boven water komt of komen.
Daarna gaan we zeker, dat hebben we dit weekend besloten, tegen dit bedrijf procederen, omdat er geen enkele actie of initiatief van hun kant is genomen om tot een opsporing van de oorzaak te komen.
Wel, dat gebiedt de eerlijkheid te zeggen, hebben wij, nadat de auto op donderdag 4 oktober bij dit bedrijf was neergezet en vrijdag 5 oktober door mijn vriendin was bezocht, gezegd, dat er geen actie mocht worden ondernomen, totdat de expert was geweest. Dit om fouten te maskeren, te voorkomen.
De expert van de DEKRA heeft dit bedrijf bezocht op donderdag 11 oktober.
Daarna is er door dit bedrijf niets meer ondernomen om achter de oorzaak te komen.
Pas toen wij een boze brief hadden geschreven, is er een expert ingeschakeld door zijn verzekeringsmaatschappij nota bene.
Deze expert heeft maar raak geraden naar de oorzaak, anders moet zijn verzekering betalen voor de opgelopen schade.
Echter hebben wij geen claim op de verzekeringsmaatschappij, maar op dit bedrijf.
A.s. donderdag wordt er zeer grondig onderzoek gedaan, daarna hopen wij meer over de oorzaak te weten te komen.
Hierna gaan we zeker, zoals gezegd procederen, omdat wij met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vermoeden dat alle schuld op ons zal worden geschoven.
De auto moet gaan rijden en daar hebben we een plan voor.
Dit bedrijf vergeet, dat alle geleden schade dus óók waarde vermindering van de auto, derving van rijplezier, en niet in de laatste plaats het feit dat mijn vriendin ernstig invalide is en een Europese invalide kaart heeft, een auto vergoeding.
Bovendien gaan we ook de DEKRA kosten claimen, want zij zijn de deskundigen en wij de leken dit bedrijf had zelf het onderzoek moeten gelasten en niet wij.
Dit bedrijf heeft niet aan de wettelijke resultaatsverplichting voldaan.
Als wij het blok en de kop los hadden aangeleverd, was dit een compleet ander verhaal geworden, dan is het mogelijk dat wij fouten zouden hebben kunnen maken.
Om die reden hebben we gekozen voor een bedrijf dat de en monteert.
Triest blijft het, mede gezien het feit dat wij door de Importeur van n.b. Mahle zuigers veren et cetera, naar dit bedrijf zijn verwezen.
Zij zouden goed werk leveren er waren relatief weinig klachten bekend van dit bedrijf.
Nu is er wel één en word je op deze manier behandeld.
Het is jammer, maar we gaan er zeker voor, het duurt te lang allemaal.
Zou mijnheer petje ook nog op mijn vraag willen reageren??
Met vriendelijke groet Yuri23
P.S. Wij staan nog steeds open voor een z.g.n. minnelijke schikking, maar verwachten geen enkel initiatief van dit bedrijf.
Dat zal de rechter ze straks zeer ernstig aanrekenen.
12 jaar
Er is kennelijk iets goed mis gegaan in de communicatie tussen klant en bedrijf. Het gaat er bij mij niet in dat een revisiebedrijf voor een dergelijk vw blok, dat je zo op de sloop kunt halen, dergelijke rompslomp met de verzekeringsmaatschappij gaat aanhalen, als duidelijk is dat de revisie slecht is uitgevoerd. Overal gaat wel eens iets mis en als ze altijd een dergelijke houding aan zouden nemen, dan gaan ze niet heel lang meer bestaan.
Ik zou het verhaal wel eens van de andere kant willen horen.
12 jaar
[quote=Brum1467]Ik zou het verhaal wel eens van de andere kant willen horen.[/quote]
Dit is nu ook de reden warom hier even ingegrepen gaat worden.
Inmiddels is al door meerdere met de vinger naar het bedrijf gewezen maar zijn versie is hier inderdaad (nog) niet gehoord.
Aangezien we als Problemcar uiteraard geen partij willen trekken, gaan we dit topic tijdelijk sluiten totdat er meer duidelijkheid over de afloop is.
Indien er iemand de TS alsnog van info wil voorzien, kan deze dat doen middels de Email-button onder de inlognaam van de TS.
De afloop van deze geschiedenis zal t.z.t. worden gemeld in dit topic.
Moderator.
Aangezien het onderzoeksrapport klaar is, hebben we dit topic weer open gezet zodat de TS de afloop kan melden.
Hallo heren,
Allereerst hartelijk dank aan de moderator voor het heropenen de TS.
Wij hadden alle begrip voor deze ingreep, we gingen op sommige momenten van het onderwerp af.
Ook moet je het bedrijf beschermen tegen foute of kwalijke informatie, die mogelijk door suggestie kunnen worden getrokken.
Wij hebben echter aan de moderator aangegeven NOOIT, ook al winnen we deze zaak, de naam van dit bedrijf te noemen, er is absoluut geen enkele meerwaarde.
Wij hebben een voorlopige mondelinge conclusie gekregen en eind van deze week volgen er twee deskundige rapporten.
Daarom wil ik nu niet vooruitlopen op die rapporten, omdat ik dan misschien zaken ga noemen, die niet stroken met de realiteit of een halve waarheid blijken te zijn.
Eén ding weet ik echter zeker, u, de professionals én de amateurs, die in techniek zijn geïnteresseerd, zullen de uitslag als schokkend ervaren.
Met vriendelijke groet Yuri23
11 jaar
Hoi
Ik hoop dat het niets te maken heeft met het tanken van E10 benzine in Frankrijk.
Het kan namelijk zijn dat uw motor daar niet tegen kan
Verder volg ik deze topic al vanaf het begin en ik ben erg benieuwd naar de eind conclusie.
Groetjes
Bart
Hoi mijnheer Bart,
Ook dat is ons verweten, maar wij kunnen en hebben aangetoond, dat we altijd RON 98 tanken.
De eindconclusie plus rapportage krijgt u allen binnenkort.
Groet Yuri23
11 jaar
Hallo Yuri , valt het rapport tegen ? of is het nog niet binnen , er zijn veel mensen nieuwsgierig ?
Hallo allemaal,
De beide expertise rapporten zijn inmiddels binnen evenals de olie analyse.
Maar omdat de Fa. die deze revisie heeft uitgevoerd deze rapporten nog niet heeft, vind ik het niet kies om deze dan al met u, deskundigen te delen.
Wel is het zo, dat één van de directeuren, hier ook als professional op Problemcar meedoet.
Waarom deze man niet heeft gereageerd, is voor ons een raadsel.
Als alles bij dit bedrijf bekend is, dan bieden wij hier de oorzaak én oplossing.
Voor nu dan een geweldige kerst gewenst en een gezond en rijk 2013.
Groet Yuri23
11 jaar
Volgens mij heeft de motor door de koolaanslag gepingeld en daardoor zijn de lagers vroegtijdig versleten. tenminste dat is mijn ervaring met veel koolaanslag.
11 jaar
Ted,
speculeren heeft in dit geval geen zin;
we wachten op het eindverslag van Yuri.
Moderator Problemcar.
Hallo allemaal,
De expertise rapporten zijn bij het bedrijf bezorgd, daarom kunnen wij nu vrijuit die bevindingen van twee onafhankelijke experts hier plaatsen.
De ene expert trad op namens het instituut de DEKRA, de andere wil ik liever niet noemen, omdat dit een expert is met een eigen revisiebedrijf.
Om vragen over de bedrijfsnaam te voorkomen, zeg ik nu al, dat wij onder geen enkele voorwaarden de bedrijfsnaam zullen noemen, omdat de meerwaarde ontbreekt.
Goed we beginnen met de cilinderkop:
De klepgeleiders, die wel op de rekening stonden, zijn niet vervangen, maar hier zijn bussen in geplaatst.
Door deze verbussing, zijn de kleppen, omdat deze bussen kennelijk niet glad waren, onherstelbaar gegroefd (total loss.)
De kleppen waren aan de binnenkant van de klepschotel ernstig verkoold, met een ongeveer 1 1/2 cm schoongespoeld gedeelte, door de oliespoeling/druk.
Klepseal(s) fout gemonteerd, waarvan één al helemaal ovaal was.
De gemeten speling tussen de klepstelen én de klepgeleiders was 3/10 extreem veel.
Er waren duidelijk sporen zichtbaar, dat de zuiger de kop had geraakt, dit door de extreme verkoling.
Conclusie van experts:
Kop moet helemaal opnieuw worden gereviseerd.
Het onderblok/draaiend gedeelte:
Bij het plaatsen van de zuigers met de zuigerveren, wordt er boven in de cilinderkop een heel klein schuin randje gefreesd.
Dit is om de plaatsing van de zuigers met veren te vergemakkelijken; die rand moet exact rond zijn (360 graden.)
Dit was, in ieder geval bij één cilinder niet het geval, maar tussen de 320/340 graden en bij de andere cilinders slordig en rafelig, dit hoort glad te zijn.
Precies van die cilinder waarvan de tweede zuigerveer (hulp compressie veer) was gebroken, (ik kom nog terug op deze veer.)
De maten van de zuigers waren afwijkend; 1 zuiger voldeed aan de maat van 81,980 millimeter, de rest was respectievelijk 81,960-81,960-81,970.
De cilinderboring/honing moet zijn 82,010.
Deze waren onder en boven én haaks, allen afwijkend;
Onder: Boven: Haaks:
Cilinder 1 82,030 82,020 82,020
Cilinder 2 82,030 82,030 82,020
Cilinder 3 82,020 82,030 82,040
Cilinder 4 82,030 82,020 82,030
Als je de afwijkingen van de zuigers optelt bij de foute boring, kom je op een grootste boring/verschil van 8/100; dit is killing en 5/100 te veel, de rest is ook allemaal te veel.
Er is volgens mij a-symmetrisch geboord; bovendien is het zo, als er een afwijking in de diameter van de zuiger zit, moet je hier met de boring rekening mee houden.
Bij het meten van de slotspeling van de zuigerveren, was de grootste afwijking 7/100.
VW hanteert een afwijkingstolerantie van maximaal 1 volle millimeter, maar dan wel voor zuigers die al tonnen hebben lopen.
Voor nieuw geldt een max. van 0,2-0,4.
Doordat er meteen voor de allerlaatste overmaat is gekozen; dit is krankzinnig, trek je de cilinderbussen ovaal; dit is mede de oorzaak van de vlekken in de cilinders en dat allemaal op één en dezelfde plaatst.
Omdat de man heel graag werkt met een slagmoersleutel, vermoed ik zelf, dat ook hier de kopbouten mee vastgezet zijn.
Om hiervan een voorbeeld te geven, de krukasbout (dit is een rekbout) moet onder Nm worden vastgezet; bij het lossen, moest de lasbrander er aan te pas komen én jawel een slagmoersleutel met een max. van 670 Nm.
Uiteindelijk brak de spie van krukas en schoot de bout los.
De beide lagers van de balansas/hulpas waren niet vervangen; dit is een zwakke plek bij deze motoren.
Het enige positieve wat ik hierover kan zeggen is, dat ze ook niet op de rekening stonden.
Maar een telefoontje naar ons was zo gebeurd en dan hadden we kunnen zeggen vernieuwen of niet; bij VW kwamen we erachter, dat beide lagers op waren.
Het motorblok was sterk vervuild, dit is waarschijnlijk de reden van de overmatige lagerslijtage.
De verstuiver was in topconditie.
Wij zijn met het oude blok nog even bij een ander revisiebedrijf geweest om het e.e.a. te laten zien en daar zeiden ze, dat er ook aan de lagerkappen was geslepen, dit omdat kennelijk de lagerschalen standaard waren.
Dat los je dan op door maar aan de kappen te gaan slijpen, toch???
Dit laatste zeg ik onder een groot voorbehoud, want onze experts hebben hierover niets gezegd, maar wij hebben wél met eigen ogen kunnen zien, dat sommige kappen scheef waren (geslepen???). Deze mensen waren te allen tijde bereid om als getuige deskundige te worden gehoord bij een eventuele rechtsprocedure.
Dan nog even de veer: waarom de tweede veer dan gebroken?
De eerste, z.g.n. topveer is gemaakt van zeer sterk staal, de tweede hulpschraapveer van gietijzer, dus een stuk kwetsbaarder.
Dan de oplossing:
Door beide experts is het complete blok total loss verklaard en we hebben inmiddels bij VW een door de fabriek gereviseerde motor gekocht.
De koprevisie wordt opnieuw gedaan en te samen ingebouwd door een ander bedrijf.
We hebben nog overwogen een ander ADZ blok te kopen, maar -a- zijn ze zeer schaars en -b- voor de prijs hoef je het niet te doen, de VW oplossing was zelfs goedkoper.
En was bovendien het advies van de reviseur, "ga in dit geval altijd voor een fabrieksblok, daar kunnen wij nooit tegenop én twee jaren garantie.
We hebben inmiddels te maken met de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van dit bedrijf; dat was waarschijnlijk op dit topic de opmerking over de z.g.n. garantie van de BOVAG.
Als je aansprakelijk wordt gesteld, dan ga je naar je verzekering en kun je vervolgens wachten tot je een baard hebt; maar dan hebben ze toch buiten de waard gerekend.
Niet binnen een korte termijn erkenning, dan wordt er terstond gedagvaard.
Hierna zal ik nog één stukje citeren uit het deskundige rapport.
Met vriendelijke groet Yuri23
11 jaar
Hoi,
Uit de expertise.
Oorzaak olieverbruik:
Hoewel vervorming van cilinder na montage van de cilinderkop niet is nagemeten, blijkt uit slijtage van het hoonpatroon, dat deze vervormd zijn geweest, dit in combinatie met de gebroken oliehulpschraapveer, verzoorzaakt overmatig drukverlies van compressiedruk langs de zuigerveren naar het cartergedeelte. Deze druk heerst ook onder het kleppendeksel, waar de carterontluchting in is gemonteerd. Daardoor zal er overmatig veel olie via de carterontluchting en de inlaat van de motor worden opgezogen, gespoelde inlaatkleppen, waarna deze olie zal verbranden en veel koolafzetting geeft op de bovenzijde zuiger, (inlaatkleppen zelf geconstateerd en waarschijnlijk vergeten op te schrijven door expert) en uitlaatkleppen.
Met vriendelijke groet
11 jaar
Yuri.
Het is allemaal spetter duidelijk,hier is echt alles verkeerd gegaan voor wat betreft de revisie.
En het is weliswaar alleen jouw kant van het verhaal,maar de andere kant hoef ik al niet meer te weten gezien het broddelwerk wat er geleverd is.
Het rapport zegt genoeg,niets meer aan toe te voegen.
Ook hulde aan jouw en je partner,de meeste hadden het bijltje er bij neer gegooid en hun verlies genomen.
Nu is het te hopen dat je de kosten nog enigzins terug zult krijgen of in ieder geval een tegemoetkoming in de gemaakte kosten.
Ik hoop voor het bedrijf dat ze eens goed in de spiegel gaan kijken en misschien eens evalueren wat er fout gegaan is,want dit is geen reclame voor je bedrijf.
11 jaar
Hoi,
Dank jullie allemaal voor de aandacht, gouden tips en wat dies meer zij.
We gaan zeker door en als de aansprakelijkheid uitblijft, dan gaan we naar de rechter.
We hebben bovenop de eerste 'revisie', 5000,-- extra kosten, maar wel een fabrieks 'nieuw' VW blok.
Dank nogmaals allen.
Groet Yuri23
11 jaar
Hallo,
Aansprakelijkheid wordt door de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afgewezen na een expertise van iemand, die hier op deze site van jullie nog een heleboel zou kunnen leren.
Inhoudelijk zal ik dit rapport onbesproken laten, maar het revisie bedrijf had zeer goed werk geleverd en het lag aan de verdunde olie doordat er brandstof in zou zitten.
Inmiddels heb ik dit weerlegd.
Er is hier eerder gezegd, dat de Bovag garantie geen enkele waarde heeft, nu begrijp ik waarom.
Je schakelt je verzekering in, die sturen een z.g.n. onafhankelijk 'expert' en je kan gaan vechten.
Wel dat laatste gaat zeker gebeuren, we gaan volgende week een dagvaarding laten uitbrengen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Met vriendelijke groet en een heel fijn weekend allen.
Yuri23
11 jaar
[quote=yuri23]We gaan volgende week een dagvaarding laten uitbrengen[/quote]
Die dagvaarding zal weinig uithalen..
Vergeet niet dat grote verzekeringsmaatschappijen EIGEN Juristen in dienst hebben die met jou de strijd aangaan.
Gelijk hebben en gelijk krijgen is in deze materie een groot drama...
Veel succes
Gr. paul
Dag heer Kelder,
Er is een olie analyse uitgevoerd, die boekdelen spreekt.
Ik heb op dit topic gelezen, dat alle auto's die een carterontluchtingsverbinding hebben, altijd na verloop van tijd benzinedampen in de olie krijgen.
Dan vind je dus bij onderzoek altijd 'contaminatie' een z.g.n. besmetting van olie.
Ik zal hier heel erg kort uitleggen hoe dit precies zit: Het bedrijf dat ons onderzoek heeft uitgevoerd mat een olie verlaagd vlampunt van 161 graden.
Terwijl nieuwe olie een vlampunt heeft, van 180-190 graden.
Als de olie nu daadwerkelijk brandstof in vorm van vloeistof in de olie heeft, dan daalt ALTIJD de viscositeit.
En nu juist die viscositeit is in onze olie gemeten na ruim 5000 km.
Normaal is de visco van 10W40 13; een getal dat mij niets zegt, maar bij ons was de visco 14,21, hoe hoger hoe beter.
Deze meting was volgens het bedrijf die de meting uitvoerde TOP.
De smering KAN hierdoor nooit in gevaar komen.
Dus van een verdunning van de olie en daarmee een smeerprobleem is geen enkele sprake.
Ik zal jullie de expertise van de 'expert' van de tegenpartij besparen, maar het is om te huilen.
Deze man had nooit gehoord van een open carterverbinding die er altijd voor zorgt, dat er dampen in de olie komen.
Goed, u heeft een punt als u zegt "gelijk hebben en gelijk krijgen in dit land zijn twee dingen", maar we hebben nog steeds een onafhankelijke rechtspraak.
En ook wij procederen voor niets.
Ik kan er hier niet verder op ingaan, omdat één van de directeuren meekijkt als professional.
Groeten van Yuri 23
11 jaar
[quote=yuri23]maar we hebben nog steeds een onafhankelijke rechtspraak. En ook wij procederen voor niets[/quote]
Yuri23
Van onafhankelijke rechtspraak is niet altijd sprake. In Nederland hebben we vaak te maken met klassejustitie...
Klassenjustitie in het burgerlijk recht betekent dat bij conflicten tussen Particulieren en o.a grote lichamen (bijv. grote verzekeringsmaatschappijen) de beslissing meestal in het voordeel van de meest vermogende partij uitvalt.
Grote lichamen hebben vaak eigen juristen in dienst die de zaken wel zo ingewikkeld maken dat jij zonder tussenkomst van Advocaten niet verder kunt procederen.
Uiteindelijk zullen de kosten zo hoog oplopen dat mening particulier uiteindelijk zal doodbloeden.
Daarbij spelen ook kosten & baten, die nu al ver zijn overscheden een grote rol en natuurlijk wat jou nog te wachten staat.
Ik hoop natuurlijk dat je gelijk zult krijgen maar heb er een zwaar hoofd in......
Gr. paul
Dag Paul,
Dit wordt een z.g.n. kantonrecht procedure en valt onder het z.g.n. consumentenrecht.
Dit consumentenrecht in Nederland is dwingend.
Dit laatste houdt in, dat er nooit in het nadeel van de eiser van het recht mag worden afgeweken.
In het uiterste geval is er altijd hoger beroep mogelijk.
Ik ben het zeer met uw uitspraak eens, als je zegt "gelijk hebben en gelijk krijgen in Nederland zijn twee zaken".
Met vriendelijke groet
Yuri 23
11 jaar
[quote=yuri23]Dit laatste houdt in, dat er nooit in het nadeel van de eiser van het recht mag worden afgeweken.
In het uiterste geval is er altijd hoger beroep mogelijk[/quote]
Jaja... ik ken het (je bent 24 en nog wat onervaren in deze materie begrijp ik)
Pas juichen na de wedstrijd Yuri...
In sommige gevallen moet je niet meteen met de botte bijl op het toneel verschijnen.
Veel beter was een andere strategie bepalen en met een voorstel tot een schikking komen met de wederpartij.
De kans dat je dan nog een groot deel van je centjes terugziet is vele malen groter...
Gr. paul
Ik vind wel dat Yuri gelijk heeft in dit geval,Paul.
Het bedrijf heeft meerdere malen de kans gehad om de fout goed te maken,maar er kwam elke keer een andere aap uit de mouw.
Yuri is altijd bereidwillig geweest ten aanzien van het bedrijf en dat is een zwaar punt voor een rechter.
Ook had het bedrijf Yuri de hand toe moeten steken i.p.v het lag aan alles en iedereen,maar niet aan hun.
Dat spreekt niet in hun voordeel.
Dit weegt zwaar in het consumentenrecht.
Het is wel zo,dat als het eenmaal bij de rechter ligt dat je er geen invloed meer op hebt.
Een rechter kijkt naar beide partijen en jurisprudentie voor vergelijkbare zaken in het verleden.
En soms kan er daardoor een andere uitspraak uit te voorschijn komen.
Of de verzekeringen gaan in hoger beroep of gooien het naderhand alsnog op een akkoordje.
Zelf helaas ervarings deskundige.
Maar,ik vind ook er is hier gewoon onrecht gedaan.
Een professioneel bedrijf voert een dienst uit voor een leek,die hoeft niet naderhand zelf het wiel uit te gaan vinden.
En die mag dus best op de vingers getikt worden.
En ook al komt er een uitspraak waar je het niet mee eens bent,het bedrijf is voor altijd besmet en ook dat leid uiteindelijk tot gerechtigheid.
Want daar gaat het uiteindelijk ook om,kortom,doen wat je beloofd en als je dat niet kunt had je geen bedrijf moeten beginnen.
En als professional moet je je dat goed realiseren.
11 jaar
Hoi mensen,
Dank u voor uw support mijnheer Primera.
Het is inderdaad waar, dat we juridisch zeer sterk staan, maar wat mijnheer Paul zegt is ook waar, 'gelijk hebben...............enz.'
Het bedrag wat wij aan dit bedrijf hebben voorgesteld, was een schikkingsvoorstel.
Mijnheer Paul; wij hebben niet met de botte bijl gewerkt hoor, anders waren we meteen naar de rechter gestapt.
Onze auto heeft 3 maanden onaangeroerd voor de deur nota bene van dit bedrijf gestaan.
Pas toen wij een deadline hadden gesteld, hebben ze een zich zelf noemende 'expert' ingeschakeld.
Deze expert, houdt het op een olieverdunning, terwijl er een oliemonster aan een zeer gerenommeerd bedrijf in Nederland is aangeboden, die het absolute tegendeel bewijst.
Ook dit bedrijf spreekt over dampen in de olie.
Toen kwam de expert met een verhaal, dat de koude startinrichting voor olieverdunning zou hebben gezorgd; dus weer die olie verdunning.
Weer door ons weerlegd.
Toen was de ontsteking aan de beurt, die voor olieverdunning zou hebben gezorgd.
Toen was voor mij de maat vol en heb ik een verweerschrift van 8 pagina's geschreven met een technisch verslag en gevraagd of onze beide experts deze opvattingen van mij deelden.
Dit werd zonder enig voorbehoud door deze deskundigen overgenomen.
Bij olie verdunning, krijg je een heel ander slijtage beeld van de lagers en breken er geen zuigerveren.
Ik moet u eerlijkheidshalve zeggen, dat ik op deze site erg veel heb opgestoken over deze materie, het heeft me goed geholpen.
Deze rapportage heb ik gestuurd naar de tegenpartij om de ondeugdelijkheid van de expertise van deze expert aan tonen.
Geen verandering, dan is de rechtzaak daar.
Ik houd jullie op de hoogte.
Trouwens nog een belangrijke opmerking.
Alle hiervoor door de tegenpartij gewraakte onderdelen, zijn zonder meer door de huidige reviseur teruggeplaatst en de motor loopt als de bekende zon.
Geen spat olie verbruik en ook een zuinige loop.
Groet Yuri23
11 jaar
Ik lees dit verhaal met verbazing, echter vraag ik mij af wat deze juridische touwtrekkerij buiten de behandelde technische aspecten verder nog kan toevoegen aan problemcar.
Harry
Je hebt hierin wel een punt...
In beginsel had Yuri een probleem maar toe plassen pissen werd is het gezeik begonnen en wilde Yuri natuurlijk het e.a bevestigd hebben.
Onderling is er verder afgesproken dat indien het topic normaal en netjes verloopt wij het topic verder ongemoeid laten doorlopen....
Gr. paul
Yuri.
mocht het bij de rechter komen,hou het simpel.
Verlies jezelf niet in de rookgordijnen die ze gaan optrkekken.
Olieverdunning,ontsteking,verstuivers,noem maar op.
jij hebt je auto/motor aangeboden bij een revisiebedrijf om te laten reviseren.
Dit bedrijf maakt een beoordeling wat er gedaan moet worden.
Het verhaal is simpel:Voldeed de motor na de revisie aan de de door vw gestelde specs van een revisiemotor
Nee, blijkt uit het rapport.
Dat is waar je gewoon op blijft hameren,de rest is niet van belang.
Jij claimt je consumentenrecht,jij hoeft geen professional te zijn.
je brengt je auto weg voor een motorrevisie en je krijgt shit terug.
Dat is het feit waar het om moet draaien,de rest is getrouwtrek en zijn rookgordijnen,laat je jezelf daar niet in verliezen.
Yuri heeft ook geen persoonlijk mailadres,anders kon je em daar mailen.
Nu kan alles en iedereen meelezen.
Maar als we allemaal netjes en to the point blijven vind ik het wel leuk om de topic zoals Paul ook al zegt door te laten lopen.
11 jaar
Hoi allemaal,
Ik begrijp heel erg goed wat mijnheer AudiA4 bedoelt, maar het is natuurlijk ook zo, dat als iemand in dezelfde situatie terecht komt, dan zal hij of zij óók graag willen weten hoe het e.e.a. is afgelopen, maar gedeeltelijk off topic is het wel.
Dank u Primera; alles wat hier gezegd wordt, nemen we mee.
We houden iedereen over een afloop op de hoogte.
Wel moet ik zeggen, dat ik popel om het z.g.n. expertise verslag van de tegenpartij hier te publiceren, dit om u allen als deskundigen de ondeugdelijkheid en onzinnigheid hiervan te laten zien.
Ik doe dit bewust niet om een eventuele procedure niet te besmetten, maar voor u allen.............................!!!!
En ook gaat er een klachtenbrief naar de Bovag, Bovag garantie voorwaarden hebben totaal geen enkele zin, als de bedrijsverzekering zich hiermee gaat bemoeien.
Stuur een 'expert', die keurt in het voordeel van die verzekering en je kunt de Bovag garantie vergeten.
Groet Yuri23
11 jaar
Aangezien de afloop bekend is, heeft de TS verzocht om dit topic wederom te openen.
Nou, ik ben benieuwd.... Yuri, schrijf maar weer een kantje vol....
Hoi allen,
Eerst maar even bij het eind beginnen.
Ongeveer twee maanden geleden, schreef ik de tegenpartij, dat ik wilde gaan procederen en daarom een dagvaarding zou gaan uitbrengen.
De kosten van de betekenis van een dagvaarding wogen niet op tegen de door ons gemaakte kosten, die het 'nieuwe' VW blok inclusief het inbouwen en de kop revisie hadden gekost.
De schade expert stelde toen een mediation voor en vroeg ons nog even te wachten met procederen.
In mijn optiek, kan praten nooit kwaad en zou dit misschien dé weg zijn om een proces, waarvan de uitkomst nooit zeker is, te voorkomen.
Echter na wachten, wachten en nog eens wachten, kregen wij een mail, waarin stond, dat de tegenpartij door de ontstane commotie van ons geen bewijs meer zou accepteren.
Er had toen net weer een afsluitend oliemonster onderzoek plaatsgehad, waarin ik u allen de cijfers over de vervuiling straks ga geven.
U zult hopelijk begrijpen, dat toen voor ons de maat vol was, er is in dit land maar één iemand die bepaalt of bewijs wordt geaccepteerd en dat is de rechter, vandaar de dagvaarding.
Toen de dagvaarding was betekend, is er een soort tsunami bij de inmiddels gedaagde partij ontstaan en was men ineens wel bereid tot praten.
Dit 'praten' met iemand, die verstand van zaken had, heeft er binnen 15 minuten toe geleid, dat de zaak in der minne geschikt werd.
Het heeft ons, behalve frustratie niet heel erg veel geld gekost, een paar honderd euri, maar wél 2 volle jaren VW garantie erbij, dit is meer waard dan die paar honderd euri, toch?
Dan de vervuiling uitgedrukt in cijfers.
In het oliemonster werden de volgende stoffen aangetroffen, nadat de olie was gefilterd.
IJzer: 3500 p.p.m. (parts per million) dus op de één miljoen moleculen werden 3500 moleculen IJzer aangetroffen, maar het wordt nog erger.
Koper: 35.000 p.p.m.
Lood: 10.000 p.p.m.
Molybdeen: 850 p.p.m.
Silicium: 350 p.p.m. Boven de 50 is onherroepelijk afkeur.
Aluminium: 9.000 p.p.m.
Tin: 6.500 p.p.m.
Sodium: 4.000 p.p.m.
De waarden van bovengenoemde metalen, moeten altijd 0 zijn, behalve zeer kort nadat een motor is gereviseerd, dan mag er altijd wel wat slijpsel inzitten, het moet tenslotte op elkaar inlopen, maar deze hoeveelheden na 11.500. kilometer!!!!!!!!
Deze z.g.n. zware metalen, vind je nooit in de olie zelf terug, maar daarvoor moet de olie worden gefilterd en de restanten, waaronder ook een heleboel kool, wordt daarna tot 5000 graden verhit.
Op deze manier kun je dan de metaal soorten bepalen, doordat ieder soort een apart smeltpunt heeft.
Wij hebben bij het bedrijf waar we in totaal 3 olieonderzoeken hebben laten uitvoeren, een hele leerzame rondleiding gehad, echt super top.
Alles was dus wel degelijk te wijten aan de revisie.
Eén van de bedrijfseigenaren, kijkt hier over mijn schouder mee en mag te allen tijde reageren (ook anoniem) per e-mail.
Het zal een loze wens blijven, zo denk ik.
Een ieder heeft in onze optiek recht op fouten, maar hier is werkelijk alles wat je maar kunt bedenken fout gegaan en dat geeft ons te denken.
Allen, die zich met deze zaak hebben bemoeid en er zijn mening e/o advies over heeft gegeven, waar wij heel erg veel aan hebben gehad in ons verweer, heel erg bedankt hiervoor.
Onze oerdegelijke Golf 3 loopt weer als een naaimachine.
Heeft u vragen, stel ze gerust.
Voor nu een goed weekend verder en tot horens.
Met vriendelijke groet Yuri23
P.S. Moderator u zeer bedankt voor het heropenen.
11 jaar
Eid goed,al goed.
Je ziet maar,niet in alle gevallen trek je aan het kortste eind.
De tegen partij zal wel ingezien hebben of er op geattendeerd zijn dat ze niet erg sterk stonden en dat een gang naar de rechter weleens een dure aan gelegenheid kon worden.
veel geluk en plezier met de auto en laat het duidelijk zijn dat niet iedere consument zich met een kluitje het riet in laat sturen,hulde Yuri!.
11 jaar
Zeer bedankt allen.
Groetjes Yuri23
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar