Hallo allemaal,
Volgende is er aan de hand:
Een goede 3 weken geleden is de waterpomp vervangen omdat de kachel niet meer warm werd. Dit bleek dus ook werkelijk het probleem want hierna werkte alles weer perfect. Een kleine 500 km later moest ik het koelvloeistof bijvullen na een melding op het display. Dit gebeurd wel vaker na z'on vervanging. Een paar dagen later hebben we alvast het vliegwiel preventief laten vervangen omdat deze begon te "rammelen". Een paar dagen later moest ik tot mijn verbazing een totaal leeg koelvloeistofreservoir weer bijvullen. De garage gaf aan aan dat dit erg ongebruikelijk is en dat er kans bestaat dat de koppakking nu lek is of dat er iets is met de ERG koeler. Afgelopen weekend weer het reservoir moeten bijvullen (telkens na ongeveer 500/600 km dus).
Morgen gaat hij naar de garage voor een schadereparatie en gaan ze direct proberen een diagnose proberen te stellen wat er defect is.
Gedachte van mij was dat de waterpomp al langer zwakker was en de problemen met de koppakking (vermoedelijk) nu ontstaan zijn doordat de waterpomp nu weer krachtig genoeg is en goed functioneerd binnen het systeem. (is maar even een gedachte hoor, maar kan er ook finaal naast zitten). Ben namelijk geen expert maar probeer alle technieken goed te begrijpen.
Heeft iemand eerder ervaring gehad met een dergelijk probleem?
Hij heeft overigens nu +/- 215.000 gelopen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Koelwater systeem op druk laten zetten.
Maar als ik je het zo vertelt denk ik eerder egrkoeler.
De 1900 tdi krijgt niet zo snel een lekke koppaking.
Beste Turgut,
Is dit een kostbare ingreep om te vervangen? En als dit gedaan is komt er dan niet weer een probleem achteraan?
De auto heeft overigens verder geen problemen of drukverlies of wat dan ook. Dus Turbo is niks mee nu. Maar dat kan na
een reparatie wel gaan gebeuren?
Gr,
Jeroen
10 jaar
Nee niet zo zeer extreem prijzig.
Nee het is puur je koelsysteem op druk zetten om achter te halen waar je lek is. Dus er zal niks anders kapot gaan tenzij het al bijna kapot is en toevallig net kapotgaat.
Op het moment van druk zetten zie je het meestal wel ergens druppelen.
En trouwens. Even distrubitie kapje loshalen. Kan je kijken over het nat is daar. Misschien waterpomp niet goed gemonteerd.
Een EGR koeler vervangen kost toch nog zo'n 4 a 500 euro.
Maar het kan ook de koppakking zijn,komt niet heel veel voor bij de 1.9.
Of toch de waterpomp.
10 jaar
Egr Koeler kan je uitlsuiten door de twee slangen op de egrkoeler met elkaar door verbinden,(uitschakelen)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar