Volkswagen Passat: hotten en stoten bij normaal optrekken passat Synchro 2,8 V6 19

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.8

Nadat ik olie lekkage had geconstateerd aan mijn passat synchro 2,8 v6. de moter mooi schoon gespoten met ontvetter en hoge druk, zowel van bovenaf als vanonderaf('k had alle schermen en bodemplaten eraf gehaald)
bleek mijn carter ontluchting geheel uitgedroogd en gebroken,deze was door de vorige eigenaar(3 jaar geleden) al s verbonden met een rubberslang. nummer opgeschreven en de "sok" weggehaald en vervangen voor een mooi passend stuk slang en dit dichtgetaped. Nieuwe carter slang besteld mocht deze 2 dagen later halen.
maar nu begon de auto erg te stotteren en bokken wanneer ik wegrij of bij lage toerentallen rijd.
Zelf dacht ik later :die olie die lekte doet alleen maar als het luchtfilter dicht zit, (die had ik een aantal weken geleden nog eens doorgeblazen en zag er nog best redelijk uit op wat kleine rommeltjes na.)
want in de c.ontluchting komt normaal geen olie, toen die dus is gaan lekken drupte de olie naar buiten langs die sok en lucht kreeg ie van buiten, maar nu had ik het dichtgetaped en zoog ie olie op. in het in het huis voor de egr zat oog iets olie.


Toen ik de slangenset ging ophalen heb ik de storingen nog laten uitlezen maar er stond niets in, alleen een oud abs proleem.( is opgelost)

Nu: nieuw ontluchtingsslang gemonteerd, laatse stuk naar het blok gespoeld met olie,
: nieuw luchtfilter geplaatst
: Egr klep gereinigd met remreiniger
: ook de inlaat ruimte na de egr klep ingespoten en met een doek schoogeveegd.( maar echt noemens waardig vond ik de doeken er niet uitzien na het droog wrijven)
; 2 bougies eruit gehad deze waren rood bruin van kleur en mooi droog.
: bij stationeerdraaien stinkt het uitlaatgas niet naar benzine.

Heb inmiddels de tank bijna leeg, ik wil dan maar het benzine filter gaan vervangen en erna een injector reiniger gaan proberen. maar of ik dan de juiste richting op ga betwijvel ik.


iemand een ander idee???

.zoey.

Geplaatst door .zoey. (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hurby,

Ik denk dat je nu de verkeerde richting op gaat.

Dat hij nu stottert in de lage toeren en slecht loopt, zal waarschijnlijk komen nadat je de motor hebt afgespoten, verschillende delen van de ontsteking zullen wel nat zijn of er zit voch in, dit zal nu je probleem veroorzaken, je kan de ontstekings delen eens droog maken met een fohn en kijk of het dan voorbij is..

Een kleine beetje olie ( resten ) in de carterventilatie is wel normaal, je moet alleen de slang ervan niet dicht maken, dan kan hij de olie door de peilstok, dop of ergens anders door gaan duwen en zo gaan lekken.

Dat hij naar benzine stinkt kan wel verklaren dat hij slecht loopt nu omdat de ontsteking niet naar behoren werkt.

Gr Stefan

.zoey. (0), 13 jaar geleden

Hoi Stefan,
Maar toen ik de auto had afgespoten , pakte hij meteen aan en hij liep toen prima. moest nog een aantal boodschappen doen en ben toen naar huis gereden en ben 's middags bezig gegaan,en constateerde de gebroken/opgelapte carterontluchting slang. Ik was opdat moment blij dat de lekkage alleen dat was. okè koste die slang 85 euro. en ik heb die slang dicht getaped en de dag erna die slang besteld. dit duurde 2 dagen en in die 2 dagen is de auto zo raar gaan doen.
Dus eigenlijk ben ik dat verhaal van vocht al voorbij, want dan had ie na het afspuiten direct al niet aan willen pakken of beroerd lopen. K heb ook nog een duimpje gedraaid voor ik toen starte.
Vanochtend was t lekker rustig op de weg, toen heb ik nog een stuk 150/160 gereden hij reageerde ie goed en dan hoor ik geen onregelmatigheden.
Nog een optie zou zijn de vacuumslangetjes zijn niet hèèl fijn meer sommigen gruisen als je ze tussen je vingers pakt de mantel vergruisd het rubber 'lijkt' heel.
enne hij ruikt niet naar benzine , maar ik zal mijn buurman s vragen of hij gas wil geven dan kijk ik of ie rookt of stinkt. dat schrijf ik nog ff. Maar toch bedankt voor je meedenken. en snelle reactie
hurby.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hurby,

Dan heb ik het verkeerd begrepen, als hij het pas is gaan doen na 2 dagen, dan zal het geen vocht probleem zijn, dat dacht ik in eerste instantie wel omdat je de motor hebt afgespoten.

Je zou hem eventueel eens kunnen ( laten ) uitlezen met bv Vagcom ( VCDS ) om te kijken of er storingen in het geheugen staan, maar pas op, een teveel aan brandstof of onverbrande benzine is slecht voor o.a. de kat en deze zijn best duur.

Mocht je een schema willen hebben van de aansluitingen van de vacuumslangen, dan meld je maar even..

Gr Stefan

.zoey. (0), 13 jaar geleden

stefan, ben net nog maar s wezen kijken, en heb de vacuumslangen vervangen, en aan de voorzijde tussen de V zal ik maar zeggen zit een mechanich klepje met een 'fietspompzuiger'erin.hiervan het slangetje ook vervangen. en dit eens open geschroefd dit is dan de andere zijde waar de luchtklep/egr zit.hierin zit een rol met 6 gaten,tussen elk gat zit een kunstof zuigerveer en de gaten zijn geheel door de rol en allen op de zelfde plek( dus achter elkaar) de tunnel waar deze rol ingaat heeft 12 gaten (inlaten naar cilinders??) kan verder niet kijken. weet eigenlijk niet wa tdit voor ding dit is en ook de funktie begrijp ik niet aan de hand van wat ik kon zien. deze rol en tunnel waren wel vettig van de olie,deze met een doek zgak schoongeveegd en ingespoten met remreiniger afgeveegd en weer gemonteerd.
Toen maar s weer gaan rijden. en....... zoals het nu lijkt is het probleem WEG. moet het nog ff aanzien heb ongeveer 10 min gereden normaal deed zich het probleem dan al voor.
Hij trekt als een beer en ook normaal wegtrekken en 1500 a2000 toeren rijden gaat prima.
ik hou je nog ff op de hoogte. in elk geval bedankt voor je moeite.
hurby.

.zoey. (0), 13 jaar geleden

Mijn probleem is nog NIET over.SHIT!!!! ging gisteren weg met de auto en was nog geen 10 KM opweg en hij begon weet te stotteren.
Heb bij de esso soort ultimade getankt en een flesje injector reiniger erbij in gegooit maar de rest van de weg heeft ie gestotterd, als je op de snelweg met voldoende toeren rijdt, lijkt het beter maar kan net zo goed dat er een cilinder niet meedoet.
Ga nu de bougies maar vervangen. had nog een idee dat het brandstof filter verstopt kan zijn haar lijkt me dat er dan ook niet geaccelereerd kan worden.
misschien iemand nog een idee???????
Heb hem nog s uit laten lezen maar komt niets binnen. stationair draaien is niets merkwaardigs te horen!!!!!

.zoey. (0), 13 jaar geleden

Stefan ik denk dat je in eerste instantie toch gelijk had, dat het probleem met vocht te maken had,
ik heb de bougies dus vervangen. Maar had hiervoor 3 van de 6 bougies gekontroleerd maar op de bougie onder de luchtbak die ik niet had gecheckt stond een plens water.
Toen was het probleem een stuk minder en we zijn nu weer een aantal dagen verder en ik heb geen problemen meer.
Zelf had ik niet meer gezocht in oorzaak vocht want hij starte prima na het afspuiten, en eigenlijk kwam het stotteren na 2 dagen.
Ik was eigenlijk door die ontluchtingslang op het verkeerde been gezet.
maar ik ben blij dat ie weer prettig rijd. Bedankt voor je reacties groet Hurby.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hurby,

Mooi om te horen dat je even iets hebt laten weten hoe het afgelopen is,

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.