auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf 3: Hulpas ontsteking

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 ABS 66kw

Hallo allemaal,

Van mijn Seat Arosa heb ik de distributieriem moeiteloos vervangen, zowel van de 1.4 als van de 1.7 SDI.

Hieropvolgend wilde ik ook de distributieriem van de Golf vervangen, ik heb keurig de krukas en de nokkenas op de merktekens uitgelijnd, de hulpas had ik op dat moment niet uitgelijnd omdat ik dacht dat die alleen voor de oliepomp was, net zoals bij de 1.7 SDI. Om dit te corrigeren heb ik de rotor van de ontsteking uitgelijnd met de inkerving op het ontstekinghuis.

De auto start prima, loopt rustig maar mist vermogen en bij een kortstondige stoot gas slaat die af, ik vermoed dus dat de ontsteking dus toch niet klopt.

Kan iemand mij hiermee helpen? Hieronder heb ik wat foto's bijgevoegd.

[url=http://postimg.org/image/a6eewxisl/][img]http://s2.postimg.org/a6eewxisl/WP_20150...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/yktf9p10n/][img]http://s7.postimg.org/yktf9p10n/WP_20150...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/58dev9rbx/][img]http://s30.postimg.org/58dev9rbx/WP_2015...[/img][/url]

Alvast heel erg bedankt!

gr. Leon

Geplaatst door

leon1988 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Even de stroboscooplamp er bij en het tijdstip goed zetten , pijl en kerf in het vliegwiel tegenover elkaar of als je een merkteken op de krukaspoulie hebt bij de snaar kun je hem daar ook afstellen.

Kaleido, bedankt voor je antwoord.

Ik heb inderdaad een merkteken bij de krukaspoelie, die heb ik gelijk gezet met de hulpas.

[url=http://postimg.org/image/4a8zn2n6z/][img]http://s17.postimg.org/4a8zn2n6z/WP_2015...[/img][/url]

Een stroboscoop heb ik niet ter beschikking, ik dacht overigens dat het niet mogelijk was om de ontsteking te veranderen? Er zit wel een rotor maar wordt electronisch vervroegd etc.

Ik zag nu met een andere lamp wel dat er nog oude markeringen zaten op de poelie van de hulpas, maar dan heb ik het probleem dat ik steeds een halve tand ernaast zit. Heeft dit zo'n grote invloed op de ontsteking?

[url=http://postimg.org/image/b0qmf1ftr/][img]http://s3.postimg.org/b0qmf1ftr/WP_20150...[/img][/url]

gr. Leon

leon1988 0

9 jaar

Of staat de zaak nu 180 graden verkeerd?

leon1988 0

9 jaar

in het geval van 180 graden verkeerd zul je de eerste zijn die de motor draaiend krijgt.

zoals eerder aangegeven, basisafstelling ontsteking uitvoeren, met stroboscoop dus. Helaas het is niet anders.....

audia4 0
badge

9 jaar

De rotor wordt electronisch bijgeregeld, hoe kan ik deze dan verstellen?

leon1988 0

9 jaar

Een poging waard is het. De bouten van behuizing van de ontsteking iets lossen en iets (enkele millimeters)naar achteren verdraaien. Zo vervroeg je de ontsteking.Als het niet helpt, terug draaien evt naar voren verdraaien enkele millimeters.Bedoeling is dat de auto even kan rijden tot de garage die wel een stroboscoop heeft om de boel op tijd te zetten.

voyager 0

9 jaar

Voyager, het rijden lukt gewoon, auto start en loopt netjes, alleen heb ik niet het volle vermogen.

Ik kan van een kennis wel een stroboscoop gaan vragen maar wat ik dus hieruit begrijp is dat ik de rotor toch nog kan verdraaien ondanks dat deze electronisch geregeld is?

gr. Leon

leon1988 0

9 jaar

Rotor draait vanzelf als de motor loopt! Je kunt en moet wel de behuizing ervan verdraaien zodat je volle vermogen van de motor verkrijgt.Daarvoor heb stroboscoop nodig.Zoek wel vooraf uit hoe veel graden is de vervroeging voor jou auto.Wel meten en verstellen als de motor warm is en stationair loopt.

voyager 0

9 jaar

Voyager, ik begrijp dat je de behuizing van de rotor kunt verdraaien om de ontsteking af te stellen, dit heb ik vaak gedaan bij klassiekers in combinatie met de stroboscoop.

Echter, de golf heeft een electronisch vervroegingssysteem (geen vacuumslang dus), het huis zelf kun je in principe niet verstellen, goed, je hebt wat speling links en rechts en je kunt hem 180 graden omdraaien maar daar blijft het bij. De rotor wordt aangedreven door de hulpas die op de distributieriem meedraait. In principe kun je dus daarmee het ontstekingstijdstip "afstellen".

De riem heb ik zojuist "even" eraf gehaald, de hulpas opnieuw uitgelijnd en het vermogen is weer terug! Wellicht toch nog een tandje verkeerd gestaan.

Bedankt voor de hulp!

gr. Leon

leon1988 0

9 jaar

Oplossing: Hulpas opnieuw uitlijnen, de punt op de poelie moet gelijk staan met de kerf op de poelie van de multiriem (dus even de poelie opnieuw erop leggen).

leon1988 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.