Volkswagen Caddy: Inca/Caddy start niet. Startmotor krijgt geen stroom?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 SDI

Hallo allemaal.

Ik kan een Seat Inca/ Volkswagen Caddy overnemen van een vriend voor een leuke prijs. Echter hij start niet. Mogelijk komt dit doordat hij al een halfjaar stil staat, en hij voor de winter voor het laatst was gestart.

Nu hebben wel al verschillende dingen geprobeerd. Met startkabels geprobeerd te starten, je hoort dan een klik, maar startmotor draait niet rond.
We hebben uiteindelijk auto aangesleept. Hij startte meteen. Na een stukje te hebben gereden auto weer uitgezet en meteen weer geprobeerd te starten. Helemaal niks...

We hebben het een en ander doorgemeten. Wat blijkt, de startmotor krijgt geen stroom.
We hebben uiteindelijk een andere draad van een stekker (ik weet niet welke) naar de accu getrokken. (De auto kreeg hulp van een andere auto met startkabels). Wanneer je dan met de draad tegen de accupool aantikte begon de startmotor te draaien. Omdat mogelijk de accu zwak was hadden wij met startkabels de accu wat bij laten laden, en na 10 minuten weer met het draad tegen de pool aangetikt, en hij startte gewoon.

Nu kunnen er verschillende dingen aan de hand zijn. Weet iemand misschien wat het is. Wat ik heb gehoord (maar dus niet zeker weet) is dat een het startblokje stuk is, of een transponder?

Iemand die mij kan helpen?

Alvast bedankt.

Remi

Remi92

Geplaatst door Remi92 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Caddy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Remi goede morgen Klanten met eigen initiatief daar kunnen we wat mee. Het electrisch gedeelte van het contactslot is hoogstwaarschijnlijk stuk. Maar voor het repareren heb je wel een lagertrekker nodig .Dus wil je het zonder schade repareren laat het door een kenner doen. Probeer eens het sleuteltje op en neer te bewegen bij een startpoging. is dat ook een indicatie. Succes . Jan.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Remi,

Welke kabel krijgt geen spanning ? Meet eens op het kleine kabeltje, dat is de geschakelde + en tijdens het starten ( omdraaien van de sleutel ) moet je hier de accuspanning op meten, zo niet, dan is of het contactblokje achterop het contactslot kapot, of een kabelbreuk / slecht contact aanwezig..

Wat Punt zegt met die trekker is een mogelijkheid, ook kun je de stuurstang onderaan bij de pedalen even loshalen, dan hoeft het niet en trek je de hele boel mee eruit..

Met de startonderbreker heeft het in elk geval niks mee te maken, meestal start hij dan wel, slaat aan en slaat ook gelijk weer af..

Gr Stefan

Remi92 (0), 14 jaar geleden

Met sleutel heen en weer hebben we al geprobeerd. Geen 1 keer doet de startmotor iets.

Welke kabel geen spanning krijgt weet ik niet, een vriend van mij is monteur geweest en die heeft dus zelf een extra draad getrokken om te kijken of de startmotor nog wel goed is. Deze draad heeft hij ergens tegenaan gehouden, en wanneer je dus met de andere kant van de draad tegen de accu pool aantikt draait de startmotor en start hij (zonder sleutel om te draaien dus)

Het kunnen nu een paar dingen zijn, die vriend van mij zegt dat het een startblokje is? Hij had het erover dat het hele stuurkolom er voor uit moet worden gehaald...

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Gebruik voor dat contactblokje de zoek functie maar, maar meer dan tig keer uitgelegd..

Hij zal dus dat kleine geschakelde + kabeltje tegen de accu gehouden hebben, dan draait de motor ook rond zonder sleutel, maar nog altijd blijft de vraag, staat er wel of geen of een beetje spanning op de kabel ??

Kan het contactblokje zijn, kabelbreuk of slecht contact.

Remi92 (0), 14 jaar geleden

Dat weet ik zo even gauw niet. Volgens mij helemaal niet...

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Maak jij een startdrukknop op je dashboard ,ben je weer up to date. Zo losten we dat 30 jaar geleden ook al op .en nu is het weer'" in' . Succes.

Remi92 (0), 14 jaar geleden

Ja dat zou ik in het uiterste geval nog kunnen doen,. Hij moet dan wel starten als de sleutel in het contact zit...

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

De aanvoer naar dat knopje moet wel van het contact afkomen. Groetjes

Remi92 (0), 14 jaar geleden

Ja oke, maar ik denk niet dat hij op die manier door de APK komt.
Eerst maar eens proberen om het te laten werken, zoals het hoort te werken.

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Waarom hebben bijna alle nieuwe auto's dan weer een drukknop om te starten. Net werk is altijd goedkeur.

Remi92 (0), 14 jaar geleden

Ja dat is er in de fabriek opgezet. Maar ik heb geen idee of het goedkeur is of afkeur.

Maar wil natuurlijk het liefste dat hij het gewoon doet zoals hij het moet doen.
Zoeken naar het contactblokje, hopen dat dat het is. anders misschien een kabelbreuk? of nog andere dingen?
Slecht contact lijkt me niet, want we hebben de sleutel heen en weer proberen te halen maar dat maakte geen verschil.

Weet iemand waar je aan zo'n contactblokje kunt komen? of heeft elke garage het wel liggen, of anders de VW-dealer

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Iedere garage die ook in VAG auto's doet heeft er wel een in het magazijn. Hoe het moet staat in #5 . meer kunnen we niet doen . Succes

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[url=http://img96.imageshack.us/i/4a0905849bt...][img]http://img96.imageshack.us/img96/5342/4a...[/img][/url]

Dit is hem..... 6,50 bij de dealer.
Jaren geleden hadden ze zakkenvol van op voorraad

Gr. paul

Remi92 (0), 14 jaar geleden

Oke dus dat is het geld niet. Hopen dat dat het ook echt is...

Remi92 (0), 14 jaar geleden

Ik heb er nog even over nagedacht. Maar we hebben de startmotor wel draaiend gehad toen we met startkabels probeerden te starten, hij draaide alleen niet erg hard en zwakte af en stopte helemaal met draaien. Dit gebeurde een paar keer. Net of hij te weinig stroom kreeg. Kan dan ineens spontaan contactslot stuk zijn. Je hoort bij het omdraaien wel een klik maar verder niks...

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Kijk dan vooral naar de massa leiding of strip ,of leg er nog een bij. Om te testen of het de min of plus is . ga je een van de verbindingen overbruggen met EEN startkabel . Deze wijst uit welke de boosdoener is. Eerst uitsluiten dan pas vevangen . Gissen kan altijd nog. Groetjes.

Remi92 (0), 14 jaar geleden

[quote=Punt]Kijk dan vooral naar de massa leiding of strip ,of leg er nog een bij. Om te testen of het de min of plus is . ga je een van de verbindingen overbruggen met EEN startkabel . Deze wijst uit welke de boosdoener is. Eerst uitsluiten dan pas vevangen . Gissen kan altijd nog. Groetjes.[/quote]
Hoe bedoel je precies? Gewoon de kabels naar de startmotor doormeten?

Ik ga er morgen weer voor zitten dus alle tips zijn welkom

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Bij het starten gaat er zo'n 175 ampere door de kabels en waar het contact/verbinding slecht is krijg je warmte ontwikkeling. Kabels doormeten met een OHM meter is daarom zinloos. Daarom mijn methode hanteren . Eventueel alle verbindingen controleren en begin bij de accu polen . Ook al lijken ze goed ,losnemen en schoon maken .Zwarte aanslag/oxide is verdacht, oxide vrij maken en de massa zit niet alleen aan de motor maar ook aan het chassis vast. Leef je uit . Groetjes.

Remi92 (0), 14 jaar geleden

Oke, gaan we dat doen.

Wat mij trouwens opviel was dat wanneer ik hem probeerde te starten, het dashboard uitviel, tenminste, lampjes gingen uit en benzinemeter ging uit (omlaag). Vergeten te vertellen.
Maar dat kan natuurlijk ook zijn dat toen accu nog niet vol genoeg was. Maar dit deed hij ook met startkabels. Ik weet niet of hij het ook doet op de manier waarop wij hem als laatste hebben gestart (met dat losse draadje op accu pool)

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Remi,

Als alles weg valt heb je dus een spannings probleem, of je accu is gewoon kapot of slecht, of je komt het in de bedrading of startmotor aan het zoeken..

Haal de accu polen los en maak ze mooi schoon, volg de massa kabel en doe daar hetzelfde bij, erna volg je de + kabel van de accu, deze naar naar startmotor / dynamo..

Is dat allemaal goed, controleer de aansluitingen op de startmotor zelf..

Helpt dat nog allemaal niet, zet een andere auto voor die van jou neer en hang aan dat ander voertuig de startkabels aan, zet de massa op jou motor of versnellingsbak, en met de + kabel probeer je rechtstreeks bij de + van de startmotor te komen, draait hij nu wel goed ? Dan zit het toch in de bedrading, merk je nog steeds geen verschil ? Dan loopt de startmotor gewoon zwaar of is deze kapot.

Ben benieuwt..

Gr Stefan

Remi92 (0), 14 jaar geleden

Accu zal sowieso wel slecht zijn. Startmotor draait op zich prima met dat extra draadje wanneer je die contact met pool laat maken.

We hadden het juist met startkabels erbij dat alles wegviel. Dat vond ik zo stom, hij krijgt te weinig stroom, terwijl hij aan startkabels hing.

Ik heb niet op dashboard gelet met het starten dmv het extra draadje, omdat je zo het contactslot omzeilt en er op het dashboard dus niks gebeurt?

Vind het ook raar dat het zo ineens kan dat contactblokje stuk is, want hij heeft een paar maanden stil gestaan. Gaat het dan door de strenge winter spontaan kapot?

Remi92 (0), 14 jaar geleden

Probleem is vandaag met het startblokje opgelost. Gelukkig maar.

Nu alleen een stom vraagje. Er zitten mistlampen in de bumper, maar ik heb geen idee hoe deze aan moeten? Ik zie er niet 123 een knop voor zitten dus misschien is het wel niet standaard.

Verder zoek ik nu nog een antenne rubber maar daar zal ik wel gewoon voor langs de dealer moeten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.