auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf IV: Ineens niet starten auto, wel na aanslepen (startmotor ging goed

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 20v

Beste Allen,

Betreffende een Golf IV uit 98 met LPG G3 installatie (Necam) 1.8 20v motorcode AGN.

Afgelopen zondag wilde ik mijn auto starten. Echter sloeg deze niet aan (ook niet even pruttelen)
De startmotor ging goed rond.
Had ongeveer een uur van te voren de auto nog rijdend zonder problemen weggezet.
Hierbij moet ik wel vermelden dat ik ±0.5 uur file heb gereden alvorens ik hem weggezet had.

Nadat ik probeerde te starten was duidelijk hoorbaar dat de startmotor goed rondging (ik neem aan dat de accu dus gewoon goed is)
Ook hoorde ik de benzinepomp lopen! (auto start op benzine en schakelt na x tijd over op LPG)

Nadat ik zo' n beetje de accu leeggestart had heb ik na 0.5 uur de auto op sleeptouw genomen.
Direct na het aanrijden wilde ik bekijken wat de auto zal doen als ik de koppeling opliet komen.
De auto sloeg direct aan en ik kon op eigen kracht naar huis rijden.

Vraag:
Heeft de VW Golf IV benzine uitvoering een bepaalt minimum starttoerental nodig (net als bij de diesel versie)?
Dit zou dan kunnen duiden op een zwakker wordende accu, omdat de auto direct aansloeg na aanslepen.

Verder heb ik de auto uitgelezen waarbij de volgende relevante foutcodes aan bod kwamen:

16706
Mogelijke verschijnselen:
Motor slaat af
Motor start niet
Storingslampje brandt
Snelheidsmeter doet het niet

Mogelijke oorzaken:
Sensor Toerental Motor (G28) zit los
Sensor Toerental Motor (G28) is kapot

Mogelijke oorzaken:
Check/vervang Sensor Toerental Motor (G28)

Extra info:
De Sensor Toerental Motor (G28) wordt ook gebruikt als referentiesensor voor de positie van de krukas.

Tevens foutcode 16887

Het rare is dat de auto nadien wel weer gewoon start.
overigens moet ik wel vermelden dat ik zo af en toe problemen heb gehad met afslaan van de motor wanneer ik b.v. koppeling intrap (toerental moet naar stationair teruggaan, maar motor valt uit)

Wat zou het probleem kunnen zijn?

En waar bevindt zich de sensor motor toerental

alvast bedankt

mvg

Geplaatst door

RvdM (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Loop de bedrading eens langs van de g28 sensor en met name de connectors! Wellicht zit daar het probleem.

tedkroon 0

14 jaar

Denk inderdaad probleem met de bdp sensor,vaak is vervangen de oplossing.
Deze zit net naast je oliefilter.

ricky 10
badge

14 jaar

Dank jullie voor de snelle reactie.

Vandaag wederom het probleem voorgekomen.
Heel de dag goed kunnen rijden tot ineens hij niet meer wilde starten op de startmotor
Nadat ik de auto van een hele flauwe helling af liet rollen en de koppeling op liet komen sloeg hij wel direct aan (direct, was amper kracht voor nodig om hem te laten starten)

Ook is het zo dat de auto altijd al lang overdoet voordat hij aanslaat (dacht dit met LPG te maken had)

In mijn beleving zijn de G28 (motortoerentalsensor) en BDP (bovenste dode punt sensor) twee verschillende sensoren, of zit ik er dan helemaal naast?

Ga morgen of vrijdag de motortoerentalsensor loshalen en evt een vervanger monteren.

wederom alvast bedankt

RvdM 0

14 jaar

Heb zojuist de G28 sensor losgehaald.

Ga morgen even kijken of ik een andere kan vinden

Let you know

RvdM 0

14 jaar

Heb reeds de sensor G28 vervangen

Rijd hier nu 1 week mee rond.
Met starten geen problemen meer gehad
Blijft echter wel lang duren voordat hij aanslaat.

Ook nog 2x voorgekomen dat de motor stilvalt na het terugschakelen, wanneer koppeling dan weer op laat komen slaat hij weer direct aan.

gr

RvdM 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.