Sinds kort heb ik me zeer jonge 2de hands aangeschaft, de golf VII.
In die boordcomputer zit alsook een olietemperatuurmeting, maar weet niet goed hoe die temperatuur te interpreteren.
Als de motor warm staat, en rij rond in de stad, ligt de olietemperatuur op 90 °C, dit lijkt me ook wel logisch en normaal.
Maar eens ik op autostrade ga, en rij gedurende een tijd, gaat de olie naar +/- 100 °C en als ik even doorduw (bv naar 140 km/h) zie ik enkel maar traagjes de temperatuur stijgen, tot en met ik terug trager rij. of terug op secundaire wegen terecht kom.
Nu vraag ik me af als die temperaturen zorgwekkend zijn? Motor moet bij hogere toeren harder werken, dus meer warmte,... maar als ik even een piek van 110 °C zie, (dat is dan bij gas lossen en laten bollen, na een tijdje 140 km/h)
Bij vorige auto zat er geen olie temperatuurmeting op, dus toen heb ik het nooit geweten.
Temperatuur van het water blijft wel steeds mooi op 90 °C.
Alvast bedankt voor de reactie's
Mvg
Bram
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat staat er in het boekje?
is niet terug te vinden, of ik heb er 5x over gekeken, wat ook kan zijn, morgen ga ik het instructieboekje nog eens doornemen.
Het enigste wat ik met zekerheid kan zeggen is dat het longlife olie is en van officiele garage uit, omdat ik maar om de 30.000 km onderhoud nodig heb.
9 jaar
Ik dacht uit mijn hoofd dat ie wel 120 graden mag worden.
9 jaar
Zou er maar geen zorgen over maken bij warm weer en hoge snelheid wordt de 0lie temperatuur nog veel hoger.
de turbo wordt ook gekoeld en gesmeerd door carterolie.
vandaar dat deze motoren ook die hoogwaardige olie hebben
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar