Ik heb sinds 3 maanden een nieuwe VW golf 7 .
Mijn ramen beslaan zodra ik wegrij .
Mijn dealer zegt dat ik mijn airco altijd moet aan hebben staan omdat dit beslagen ramen voorkomt .
Tevens zegt hij dat ik de airco moet uitzetten zo'n 5 minuten voordat ik thuiskom.
Als ik de airco uitzet beslaan mijn ramen direct , dus zonder airco rijden is geen optie .
Na de eerste vorst moest ik niet alleen de buitenkant maar ook de binnenkant van mijn golf ijsvrij krabben .
De dealer zegt dat dit normaal is , maar met mijn vorige auto had ik dit probleem niet .
Mijn vraag is :
Waarom zit er een aan/uit schakelaar op de airco van de nieuwe golf als ik die niet mag uitzetten ?
Hoe kan ik voorkomen dat ik in de winter zowel buiten als binnen moet ijskrabben .
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat de dealer zegt klopt niet.
Het beste is idd om de airco een 5 min, van tevoren uit te schakelen. Dit kan door mdv de aan/uitschakelaar of de econ toets.
De reden is, dat de condens op de verdamper nog wordt afgevoerd en de verdamper gedroogd. (voorkomt schimmelvorming/stank)
Dat het normaal is wat de dealer zegt klopt niet!! jij hebt te maken met een te hoge relatieveluchtvochtigheid in de auto.
Maw, lucht heeft bij een bepaalde temperatuur en druk een relatieve luchtvochtigheid en dat is de onzichtbare waterdamp die de lucht bevat.
Koude lucht bevat veel minder waterdamp dan warme lucht, dat betekent vanzelfsprekend dat koude lucht ook niet meer waterdamp kan opnemen dan warmere lucht die dat wel kan. In de zomer is de relatieve luchtvochtigheid veel hoger dan in de winter.
Indien de lucht niet meer waterdamp kan opnemen, betekent dit dat de lucht 100% verzadigd is van waterdamp en ontstaat er condensatie dus het beslaan van de ramen. (zo ontstaat ook dauw/mist).
Airco koelt niet alleen maar droogt ook de de lucht, en ontwasemd de ramen, dus wordt er waterdamp weg genomen. Zodra je de airco uitzet of de motor, zullen de ramen weer beslaan.
Ik denk dat wellicht de condenswaterafvoer (airco) is verstopt, niet is aangesloten of zit gekneld. Dit kun je controleren door na te gaan of het tapijt niet nat is zowel aan bestuurders/bijrijders zijde vloer en hoger op voeteneinde.
Waarom mag je de airco niet uitzetten! die flauwekul lees ik altijd, daarbij de airco werkt niet bij temperaturen beneden de 5 graden.
Gebruik de airco naar eigen behoeften en waar het voor nodig is, om te koelen of te ontwasemen (winter lukt niet).
Om te voorkomen dat je in de winter moet ijskrabben binnen/buiten, zal je de auto in een verwarmde garage moeten plaatsen. Dat is een sarcastische opmerking van mij sorry, de dealer moet dit probleem oplossen want "NORMAAL" is dit niet ook al zegt de dealer van wel.
Als je ramen zo snel beslaan, denk ik dat je recirculatie klep op recirculeren staat. Er komt dan geen frisse lucht in de auto en het vocht blijft in de auto hangen.
Om te kijken of deze werkt, kun je eenvoudig bij de passagiersvoeten ruimte luisteren of je meer geruis hoort als de klep op recirculeren staat.
Als de aanjager op een hoge stand staat, moet je een duidelijk verschil horen als je de klep bedient.
9 jaar
Ook dat is mogelijk idd, maar dat merk je pas na ongeveer 15 min met airco aan.
Onder de vloerbedekking voelen of de boel nat/vochtig is , misschien ergens een lekkage van een deurpaneel.
Ik vermoed ook lekkage ergens.
Ik kan me niet voorstellen dat de ontwatering nu al verstopt zit.
En voor de rest doet het merk zijn naam eer aan vochtwagen i.p.v. volkswagen.
ik heb er vroeger verscheidene gehad waar het water aan de binnenkant van de ramen naar beneden liep,nooit een oplossing voor gekomen.
9 jaar
Een nieuwe auto mag niet lekken. Punt.
Als een vloermat nat wordt: terug gaan en vasthouden dat de dealer het oplost.
Kan hij dat niet, dan moet de auto maar terug naar de importeur.
Ik heb ooit een Seat van een kennis 'droog gemaakt'. Die lekte langs de rubbers van het achterportier. Ja, volgens de eigenares ook vanaf het begin. Ze werd jaren door de dealer met een kluitje in het riet gestuurd.
9 jaar
Golf 7 heeft het probleem dat de afvoer van de airco lekt. Zie deze topic: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Bij bijrijderszijde links onder de vloerbedekking zit deze afvoer, tegen de tunnel aan. Deze constructie is gedoemd om te gaan lekken dus ik denk ook dat dat bij jou het geval is..
Bij ons al tig keer dit probleem gezien dus een beetje dealer zou dit wel moeten weten denk. Maar laat even bij de dealer controleren of deze afvoer lekt en/of de vloerbedekking onderzijde nat is, dit kan je binnen 5 min zien.
[quote=dutch123]Een nieuwe auto mag niet lekken. Punt.[/quote]
Daar denkt VW in ieder geval anders over over de jaren heen gezien en ook bij meerdere modellen komt dit voor, lekkage van airco of van buitenaf, lijkt wel een traditie bij VW maar mijn oude Fiat van '97 geeft geen krimp van een beetje water...
Klopt Richard, ik had het al vermeld...maar ja, heeft ook geen zin om op door te breien.
Merendeel van (one) posters weet wel het probleem voor te leggen, maar niet te beantwoorden of jaaaren, maaaaanden nadien.
Daarbij, is er een overeenkomst met de dealer gesloten en niet met de importeur/fabrikant, de dealer moet het probleem zien te achterhalen/oplossen en als dat niet lukt moet de dealer het probleem melden bij de importeur, in dit geval PON.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar