Hallo,
Ik zit nog steeds met een probleem dat mijn auto inhoud met optrekken.
Als hij koud is dan zit er wel aardig pit in maar meestal als hij warm is voelt het net aan dat het vermogen weg valt en voelt het net aan dat je een olifant in de auto hebt zitten die je mee moet sleuren hahaha
Ik heb ook het gevoel dat het gaspedaal dan niet echt meer direct reageerd, heel raar
Heb de auto al uitgelezen en na het vervangen van de ontseking(storing hall gever) dacht ik dat het probleem voorbij was maar helaas, had wel het iedee dat het iets beter is maar mis toch nog dat duwtje in de rug.
Heb voor de rest er nu geen storing meer in zitten dus weet ff niet meer waar ik zoeken moet
heb de stekker al eens van de lmm afgetrokken en dan reageerd hij wel maar merk geen verschil met optrekken met of zonder aangesloten lmm, kan die miss kapot zijn of is dat niet zo te controleren.
iemand een iedee??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij een warme motor gaat de lambdaregeling werken. Mogelijk een probleem met het signaal van de lambdasonde.
Kun je zelf uitlezen? Bekijk dan het signaal van de lambdasonde eens, zowel bij stationair als bij 3000 rpm.
Oorzaken: lambdasonde traag/defect, valse lucht, brandstofdruk niet goed.
Onlangs misschien een keer de tank volledig leeg gereden?
nee heb de tank nooit leeg gereden en ik heb het probleem al een tijdje,dan zal hij ook al inhouden toch met koude motor?
ja kan zelf uitlezen met vag-com maar zie nergens de waardes van de lmm en zover ik weet ook niet de lambda
14 jaar
Welke label-file wordt er gebruikt? Anders nummer van de computer posten.
Marc,
De hall-gever had je niet hoeven te vervangen, die fout staat er altijd in als hij alleen op contact staat zonder dat de motor loopt.
Meet eens de waarde van de koelvloeistof temp sensor, deze zit in het thermostaathuis, de blauw, of je kan de temp vergelijken in Vagcom, in de meetwaardeblokken, controleer deze eens als de motor warm is en kijk hoeveel graden deze aangeeft..
De Lmm kun je helaas niet zien in Vagcom, tenminste, niet bij dit type..
14 jaar
Stefan84,
hall-gever was echt kapot de aansluiting was afgebroken en bij draaiende motor bleef hij de fout aangeven dus die was echt overleden,andere er op gezet en de fout was weg.
De temperatuur van de blauwe sensor klopt wel daar had ik ook al naar gekeken rond de 90 graden dus niet echt te warm.
Ik vroeg mij wel af wat ongeveer de temperatuur moet zijn van de inlaat, ik vond die nogal hoog volgens mij soms rond de 50/70 graden maar het kan ook normaal zijn.
Van de lmm uitlezen dacht ik al had van iemand een beschrijving gekregen om hem uit te lezen en een grafiek te maken maar kan nergens gegevens vinden in welke regel dan ook, dus dat klopt wel dat dat nie mogelijk is, had zelf al een iedee dat miss de auto er te oud voor is.
Wat bedoel je met label-file Oldford?? is dat het nummer dat groen in beeld komt bij vag-com??
14 jaar
Dan heb ik niks gezegd marc..
De label-file staat links boven in het schermpje als je in de meetwaardeblokken kijkt bv..
Niet dat nummer wat je bedoelt.
Dat van de inlaatluchttemp kan aardig kloppen, zeker als hij stationair draait, kan hij hoger oplopen, kijk maar eens onder het rijden, dan zakt hij een stukje, en met een power-rohr + open filter zal deze temp iets hoger liggen dan met een standaard luchtfilterbak e.d.
14 jaar
Label-file stuurt alles bij Vag-com. Hierin staat de beschrijving van b.v. de meetwaarde blokken.
Zie: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_measbl... Naam van de file staat links boven.
ok heb een openair filter dus dat zal het wel wezen met de inlaattemperatuur.
zal eens ff kijken in vag-com naar de label-file
14 jaar
de label-file is:021-906-258-LBL(motor) label-file 095-927-731-LBL (automaat)
Waar dient die voor en wat kun je daar mee
14 jaar
Open de file eens met een text editor zoals kladblok, dan wordt er veel duidelijk.
Blok 1, 3e waarde is het lambdagetal (niet voltage) en moet rond de 1.0 slingeren als de lambda-regeling actief is.
Blok 6, 1e waarde is dezelfde. 2e, 3e en 4e waarde in blok 6 zijn de leerwaardes, die zijn interessant.
Zie :
021-906-258-LBL
;
; VAG-COM Measuring Block Labels for
; All OBD-I VR6, ECU p/n 021-906-258-xx
;
; Posted by Uwe Ross 3/10/2001
; Modified by Chris Gaskell 15/3/2001 England - UK
; (Ref.Bentley - Corrado/VAG 1551 UK Print Out)
; Now VERIFIED 18/3/2001
;
1,0,General Engine Data
1,1,RPM,Engine Speed
1,2,Coolant,Temperature
1,3,O2,Active
1,4,Ignition,Timing
;
2,0,General Engine Data
2,1,RPM,Eng Speed
2,2,Injector,ON Time
2,3,Battery,Voltage
2,4,EGR Temp,(if available)
;
3,0,General Engine Data
3,1,RPM,Engine Speed
3,2,Engine,Load (%)
3,3,Throttle Angle,<°
3,4,Intake Air,Temp - Manifold
;
4,0,General Engine Data
4,1,RPM,Engine Speed
4,2,Engine,Load (%)
4,3,Vehicle,Speed
4,4,Switch Postn,Binary Codes
;
; Binary Codes - Grp 04, Measuring Channel 4.
; 10000 - Acceleration enrichment
; 01000 - Wide Open Throttle
; 00100 - Partially Open Throttle
; 00010 - Idle Position
; 00001 - Deceleration
; 00000 - Switch position NOT OK
; (activate DTC memory again if this code appears)
;
5,0,Idle Control
5,1,RPM,Engine Speed
5,2,ISV,Adaptation
5,3,ISV,Duty Cycle(%)
5,4,Switch Postn,Binary Codes
;
; Binary Codes - Grp 05, Measuring Channel 4.
; 10-00 - A/C Compressor ON
; 01-00 - A/C Compressor OFF
; 00-10 - Transmission engagement (for automatic transmission ONLY)
; 00-01 - Drive Step (for automatic transmission ONLY)
;
6,0,Fuel Trim (O2 Sensor)
6,1,O2,Active
6,2,Idle,Adapted Value
6,3,Part Throttle,Adapted Value
6,4,Full Throttle,Adapted Value
;
; Less than 1.0 is rich, greater than 1.0 is lean
;
095-927-731-LBL
;
; 095-927-731
; VAG-COM Measuring Block Labels for
; AG4 Gearbox 095, 4-Speed Automatic Transmission 095
; ECU p/n 098-927-731-xx
;
; This is for early Passat with trans code AQ,BE, and others not yet Known
; Used on Chasis prior to 31-m-024 470 (USA)
; 31-m-000 763 (CDN)
; Errors, Omissions: Consch(at)Earthlink.net
;
1,0,Vehicle Controls
1,1,Selector Lever,Position,PRND321 As Decodeded from -F125-
1,2,Throttle Position,Sensor Voltage,(0.156 - 4.680)
1,3,Accel. Pedal,Value,0-1% closed throttle - 99-100% WOT
1,4,Switch Positions,See Label File
;xxxxxxxx
;1 Brake Light Switch On
; 1 Traction Control Activated (Not available on this vehicle)
; 1 Sport Mode Active (Manual E-S Switch-E122-)
; 1 Kick Down Switch -F8- Active
; 1 R,N,D,3,2 [ output of ]
; 1 P,R,2,1 [ Multifunction]
; 1 P,R,N,D [ Transmission ]
; 1P,R,N [ Switch-F125- ]
;
2,0,Modulator Valve
2,1,Solenoid 6-n93-,Actual Current,1.1Amp at idle to 0.0 Amp at WOT
2,2,Solenoid 6-n93-,Specified Current,1.1Amp at idle to 0.0 Amp at WOT
2,3,Battery,Voltage,min.-10.8V Max-16.0V
2,4,Vehicle Speed,Sensor -G68-,Spec. Stationary min-2.2V Max 2.52V
;
3,0,General System Data
3,1,Vehicle Speed,,Speedo and Vag-Com may differ slightly
3,2,Engine Speed
3,3,Gear Selected,,Open lable file for details
;
; neutral 0
; Reverse R
; 1 hydraulic 1
; 2 hydraulic 2
; 3 hydraulic 3H
; 3 Mechanical 3 (early versions only)
; 4 Mechanical 4
;
3,4,Accel. Pedal,Value,Must change smoothly as pedal is depressed
;
4,0,Auto Gearbox Data
4,1,Solenoid Valves,See Lable File
:xxxx xx
;1001 00 P
;0000 00 R
;1001 00 N
;1111 00 4
;1111 00 3M
;0000 00 3H
;0101 00 2
;0001 00 1
;
;xxxx xx
;1 N88 on
; 1 n89 on
; 1 N90 on
; 1 N91 on
; 1 N92 on [ Please note: N92 and N94 are ]
; 1 N94 on [ only active during a gear change.]
;
4,2,Gear Selected,, As Determined By shift Program
;
; neutral 0
; Reverse R
; 1 hydraulic 1
; 2 hydraulic 2
; 3 hydraulic 3H
; 3 Mechanical 3 (early versions only)
; 4 Mechanical 4
;
4,3,Selector Lever,Position, PRND321 As Decodeded from -F125-
4,4,Vehicle Speed
;
5,0,Auto Gearbox Data
5,1,ATF,Temperature,Check ATF level between 50-70°C
5,2,System conditions,See Lable File
;
;xxxxxxxx
;1 Engine Management On
; 1 Undocumented
; 1 ShiftLock Solenoid-N110-On
; 1 Undocumented
; 1 Cruise Control On
; 1 Air Conditioner Off
: 1 Park Or Neutral
;
5,3,Gear to Select,,As Determined By shift Program while driveing
;
; neutral 0
; Reverse R
; 1 hydraulic 1
; 2 hydraulic 2
; 3 hydraulic 3H
; 3 Mechanical 3 (early versions only)
; 4 Mechanical 4
;
5,4,Engine Speed
;
;eor
14 jaar
Nou heb ff gekeken en de lambda en die schommeld rond de 1 dus neem aan dat die goed is
op de afbeelding zien jullie nog meer gegevens die ik krijg
de bovendste is blok1 en de 2 is blok 6
Wat kun je uit die leerwaardes halen dan Oldford??je ziet ze wel op de afbeelding
14 jaar
Stationair is het mengsel aan de arme kant, vandaar leerwaarde 1.179 (doe er bijna 18% bij).
Op deellast is het mengsel veel en veel te rijk, leerwaarde 0.696 (doe er meer dan 30% af!).
Op vollast schijnt het redelijk te kloppen.
Luchttemperatuur zou een oorzaak kunnen zijn - 70 graden is wel erg veel.
Uitlezen na een nacht buiten staan en dan moet lucht en water temperatuur overeen komen met de buitenlucht.
Rijdend met 100 km/h mag je zeker geen 50 graden lucht temperatuur hebben.
Hoeveel kilometers hebben deze injectors achter de kiezen? Kan zijn dat het sproeipatroon niet meer is wat het geweest is.
kan het veel te rijke mengels de oorzaak zijn dat hij inhoud bij het optrekken of moet ik dat anders zien?
had al een beetje begrepen dat de waardes rond de 950 moeten zitten
die 70 graden was volgens mij na een tijdje stationair lopen en uitlezen heb later onder het rijden ook waardes rond de 50 graden gezien maar zal dat nog ff natrekken zo en morgen ff met koude motor maar ken mij nog wel herrinneren dat de temperatuur van de kvs meer aangaf dan de buiten temperatuur bij een koude motor scheelde volgens mij 10 graden meer maar zal dat nog eens natrekken morgen
Hoe lang de injectoren er nu inzitten heb ik geen iedee van, de auto heeft bijna 250D gelopen en neem aan dat er nooit anderen zijn in gekomen.
Heb er al wel injectie reiniger in gedaan een hele tijd geleden
Ben trouwens geen trapper en rij vrij rustig en heb hem nu 2 jaar en heb hem niet echt hoger dan 4000 toeren gehad max. miss ook een oorzaak dat hij gewoon lui is???of zijn dat fabeltjes
14 jaar
de inlaat temperatuur bleef gisteren rond de 37 graden
14 jaar
Dat is goed..
14 jaar
bij koude motor is de temperatuur van de kvs en de inlaat ongeveer het zelfde als de buitentemperatuur dat is dus ook wel goed.
nog iedeen wat het verder kan zijn behalve de dingen die zijn gezegt en die ik kan controleren?
14 jaar
Ik zou als eerste de inlaat + slangen op lekkage controleren, is dat allemaal in orde ? Meet dan eens de brandstofdruk en kijk of die in orde is..
Compressie meten is ook een optie..
Staan er ook geen fouten in de bak ?
Is dat probleem ineens ontstaan trouwens ?
14 jaar
nee er staan geen fouten in de bak daar heb ik ook al naar gekeken.
Heb eigenlijk vanaf het begin al dat ik hem wat traag vond voor een vr6 maar ben later eens gaan zoeken
en vond toen een storing (hall-gever) dus dacht daar ligt het aan want dan staat ie waarschijnlijk in zijn nood.
maar heb de onsteking vervangen en hij is wel iets sneller geworden maar nog niet dat ik denk super
en aangezien hij als ie koud is wel lekker wil en vaak als ie warm is het vermogen afneemt dat er toch nog ergens anders
iets nie goed zit
Nou heeft ie als ie koud is de choke aan miss dat ie daarom wat meer pit heeft maar dat weet ik ook nie
Ik zal de boel eens ff bij langs gaan en de brandstof druk eens na laten kijken en compressie
14 jaar
heb de ecu ff gereset en krijg naar een stuk rijden deze waardes, lijkt nu beter volgens mij maar weet niet als ik er een tijd mee rij waar de waardes dan op staan
14 jaar
Stationair perfect nu, deellast veel te rijk en ik vind vollast behoorlijk arm.
Daar zou je gevoel van traag zijn wel eens vandaan kunnen komen.
wat zijn de iedeale waardes dan van deellast en vollast?
en zou je mij eens uit kunnen leggen als leek hoe jij aan de waardes ziet dat de ene rijk is en de andere veel te arm?ik zie maar weinig verschil tussen bijde.
Kan de oorzaak ook zijn oude bougies of moet ik het toch meer gaan zoeken in de copressie of injectoren/benzine druk
Alvast bedankt
14 jaar
Marc,
Rij er eerst eens een stuk mee, desnoods een dag of 2 en kijk er weer naar..
Dan zullen de waardes terug vallen..
14 jaar
Bij deellast moet (of zou, dan wel wordt geacht) de katalysator werken.
Daar zou een leerwaarde van 1.0 (geen) bij horen, omdat 1.0 de waarde is voor een werkende kat. 0.922 is doe er bijna 8% af, dus te rijk.
Leerwaarde voor vollast is nu 0.961. Nu is de vraag op welke waarde de vollast afgeregeld wordt, dat zie je hier niet.
Maar voor vollast heb je normaal gesproken een lambdagetal van 0,85 tot 0,90 nodig voor een atmospherische motor.
Katalysator kan niet (geregeld) werken bij vollast, omdat de motor te arm staat bij vollast als het lambdagetal 1.0 is.
ok het word mij een beetje duidelijk nu tis alleen nu nog waarom hij dus te arm of te rijk staat en waardoor dat komt
welke sensoren zijn daar normaal gesproken de "boosdoener"van (zoals de lambda) ?? tenslote zijn die toch die de ecu de benodigde gegevens geven en zo de ecu de inspuiting aanpast, of denk ik nu te makkelijk?
Ik zal over een paar dagen de gegevens nog eens na kijken wellicht zit er dan weer verandering in
Alvast bedankt erg leerzaam dit.
14 jaar
nou heb de open airfilter er af gehaald en de orginele er weer op gezet met een nwe filter, ook de lmm heb ik ff wat beter schoongemaakt met remreiniger (de zeefjes er nu ff voor weg)en het gasklephuis ook.
Heb het gevoel dat het nu stukken beter is en dat ie feller reageerd op het gas ook het schakelen van de automaat vergaat beter naar mijn gevoel,heb gelezen dat de lmm daar ook een spel in speelt.
Ik zal de ecu nog eens resetten en dan naar een aantal dagen de gegevens eens ff bekijken.
Jullie horen nog ff
14 jaar
Vervolg niks meer aan de LMM doen, ook geen remreiniger erin spuiten want ze zijn snel omzeep geholpen daardoor..Het zeefje zou ik er wel voor laten zitten ivm rotzooi..
14 jaar
de zeefjes zitten er wel weer voor, alleen ff met het schoonmaken er voor weg gehaald.
maar hij rijd een stuk pittiger vergeleken met voor die tijd heb de ecu gereset dus zal naar een paar dagen
hem weer ff uitlezen
14 jaar
Ik heb naar een reset en naar een paar dagen rijden ff weer een foto gemaakt van de gegevens.
Ik moet zeggen dat de auto naar mijn "schoonmaak" en het vervangen van de luchtfilter veel beter presteerd en vooral het duwtje wat ik miste
is nu weer duidelijk aanwezig en de auto reageerd nu feller op het gas en hij is naar mij mening ook zuiniger nu.
14 jaar
Toch mooi om te horen!
Is die verbetering nu gekomen door je originele filter, of door meerdere dingen die je eraan gedaan hebt ?
14 jaar
nou had al een gevoel dat naar het eerste keer schoonmaken van de lmm er al wat verbertering in zat.
maar hoor wel meer dat de auto met de orginele filter toch beter loopt.
dus denk toch een cobinatie van lmm en filter zal het anders niet weten
14 jaar
nou heb de open air filter er weer opzitten want miste toch wel een beetje het lekkere gegrom bij het optrekken hihihihi
het optrekken is wel het zelfde gebleven dus waarschijnlijk lag het toch aan het schoonmaken van de lmm.
dacht ik meld dit toch nog ff.
14 jaar
Mooi om te horen, hij rijd in elk geval nog goed en daar gaat het toch om..
Bedankt voor de feedback!
14 jaar
Ik zit nog steeds met het weinig vermogen
Het valt mij de laatste tijd steeds vaker op dat als de auto warm is dus op bedrijfs temperatuur het vermogen opeens een stuk minder is.
Als hij koud is reageerd hij lekker fel op het gas pedaal maar zodra hij op temeratuur is het net of het vermogen weg is en dan moet je het gas pedaal ver intrappen om een beetje lekker vooruit te kunnen komen, dit is meestal het geval af en toe is hij wel lekker fel.
13 jaar
[quote=oldford]Bij een warme motor gaat de lambdaregeling werken. Mogelijk een probleem met het signaal van de lambdasonde.
Kun je zelf uitlezen? Bekijk dan het signaal van de lambdasonde eens, zowel bij stationair als bij 3000 rpm.
Oorzaken: lambdasonde traag/defect, valse lucht, brandstofdruk niet goed.[/quote]
Lambdasonde is nog niet vervangen toch?
Bij koude motor wordt er niet gekeken naar het signaal van de lambdasonde.
Een probleem met de lambdasonde kan er dus voor zorgen dat de motor koud wel goed loopt en warm niet.
Sonde zelf hoeft niet stuk te zijn, kan ook kabel/stekker zijn.
13 jaar
Nee lambda sonde is niet vervangen maar heb hem wel afgekoppled nu om te kijken maar merk nie zo veel verschil.
ik zal hem nog eens uit lezen en dan eens naar de waardes kijken alllen snap ik er nog nie veel van met vollast deellast ed.
13 jaar
Normaal gesproken worden er 3 situaties gebruikt: stationair, deellast en vollast.
Stationair is als je het gas volledig los laat en de motor op stationair toerental loopt. Lambda wordt geregeld op 1.0 voor de kat.
Vollast is wanneer je vol vermogen vraagt (iets genuanceerder dan volgas), dat kan bij lage toerentallen half gas zijn, bovenin is het volgas.
Als de motor echt vermogen moet leveren wordt de lambdaregeling uitgeschakeld - lambda sensor wordt nog wel uitgelezen.
Alles wat er tussen zit is deellast en in dat gebied wordt de lambda geregeld op gemiddeld 1.0 om de kat te laten werken.
Heb Het probleem nu echt gevonden.
Heb nu een leen lmm er op gezet en het inhouden is nu weg, zo fel is hij nog niet geweest zolang ik hem heb joepie!!!!
Ben heel blij dak na zon lange tijd eindelijk het probleem heb gevonden.
Ik dacht zal nog ff een feedback geven;)
Zal later nog ff een foto er op zetten ivm de co, kijken als het nu wel redelijk is
12 jaar
Mooi dat het opgelost is;
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar