close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: hobbelt/schokt tussen de 50 en 60km/u

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 ADR

ZIE UPDATE 4e BERICHT

hallo allemaal

ik heb een sinds 3 maanden een VW Passat 1.8 uit 1997, km stand: 255000, en vanaf het begin speelt het volgende probleem.

als ik optrek is er niks aan de hand tot ongeveer de 50 a 60km/u als ik daar tussen blijf rijden begint de auto zo lijkt het rechts voor te hobbelen,
als ik naar zijn 3 schakel word het erger maar blijft het met de zelfde frequentie door gaan,
schakel ik naar zijn 5 blijft de hobbel nog steeds maar word wel wat minder hierbij ook weer met de zelfde frequentie,
Trap ik de koppeling in dan zijn de schokken weg.
Dit verschijnsel is zowel op Benzine als Gas hetzelfde.

Het volgende is al gedaan:
De complete voorwiel ophanging zowel rechts als links vervangen, daarbij ook de stuurkogels.
Nieuwe velgen en banden, de velgen waren krom (vooral rechts voor die had een dubbele hoogteslag wat niet meer te richten was)
Gasklephuis schoongemaakt en daarbij ook Gekalibreerd (m.b.v Vagcom).

Verder de auto compleet uitgelezen m.b.v Vagcom, en geen aparte dingen tegengekomen, bij de motor alleen zodra er naar gas word overgeschakeld alle vier de Benzine injectoren en het koolstoffilter worden uitgeschakeld. (wat naar mijn inzien normaal is)


ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft gehad, en / of een eventuele oplossing hiervoor heeft.

Bij voorbaat al bedankt

Geplaatst door

ericvrugt (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Luchtmassameter test je door op te trekken tot het maximum toerental.
Waarde die je nodig hebt is minimaal het aantal Kilowatts dat de motor kan produceren * 1,1.
Zo te zien geeft deze lmm behoorlijk te weinig aan.

Kun je de leerwaardes vinden in de meetblokken?

oldford 0
badge

14 jaar

ik heb nu nog een test gedaan nu kwam de LMM op 90,07 g/s bij 5850 RPM

ericvrugt 0

14 jaar

90 g/s komt over een met een vermogen van 81 kw of te wel 111 pk.
Ik dacht dat deze motor 125 pk moet hebben, dus lmm geeft wat weinig aan.
Kan lmm zelf zijn of een luchtlekkage ergens achter de lmm - slang, pakking, rembekrachtiging, etc.

oldford 0
badge

14 jaar

hallo allemaal
hierbij dan een update

Het hobbelen/schokken is nu tussen de 50 tot 70 km/u
Als ik vanaf de 50 naar de 70km/u accelereert of ik dit nou met volgas of rustig doe blijven de hobbels/schokken, de frequentie loopt wel met de snelheid mee op.
Het rare ervan is dat het soms meer voelbaar is dan de andere keer, laatst toen het regende was het erger dan het ooit was geweest, na een paar kilometer werd het wel wat minder (kan toeval zijn).
Ook lijkt het aan de weg te liggen waarover ik rijd, ik heb naar mijn werk een weg waar ik het altijd voel zowel op de heen als de terugweg, met een andere auto heb ik dit niet (ligt dus niet aan de weg, echt aan de auto)

Het volgende is nu ook gedaan:
links en rechts voor zijn de wiel lagers, homokineet en de wielnaaf vervangen.
gekeken of de aandrijfassen krom waren, dit was niet het geval.
Compressie test, alle 4 de cilinders zitten rond de 8,2 bar, dus ruim binnen de tolerantie.


ik hoop dat iemand hier meer uit kan halen

Bij voorbaat al bedankt

ericvrugt 0

14 jaar

Eric, welk deel is nu de update..of moeten we alles opnieuw lezen?

mvg,
moderator.

Hans4040 1230
badge vip badge

14 jaar

dag, moderator

ik hoop dat het zo duidelijker is

mvg, eric vrugt

ericvrugt 0

14 jaar

kijk, dat leest al wat makkelijker..
Tip: houdt het kort en zakelijk, zodat het ook begrijpelijk blijft.

mvg,
moderator.

Hans4040 1230
badge vip badge

14 jaar

weer even een update

Vorige week opeens bij het optrekken een stoot en daarna geen druk meer bij de cilinders.
Ben er inmiddels achter dat de nokkenas verstelling glijpplaatjes afgebroken waren en daarvan een stukje tussen de ketting is gekomen waardoor de inlaat nokkenas 2 tanden versprongen is.

Resultaat: 4 inlaat en 2 kromme uitlaat kleppen
Ook kwam ik erachter dat er een onderdeel mist op de nokkenas verstelling die de bovenste en onderste glijpplaatjes bij elkaar houd.
tevens zijn de nokkenassen een keer zonder olie of koeling gekomen waardoor de cilinderkop en nokkenassen onbruikbaar zijn geworden. (glij gedeelte lijkt wel op schuurpapier)

Gevolg: nieuwe cilinderkop met kleppen, nokkenassen en nokkenas verstelling

Dus ben nog wel even er mee bezig

zodra hij het weer doet geef ik weer een seintje, hoop dat meteen ook het hobbelen/schokken verdwijnt


Eric

ericvrugt 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.