Volkswagen Golf : Jetronic Bosch Defect ? Harde Knal..

Beste Heren


het gaat hier om een Golf 2 1800 16V KR

heb er vanmiddag nog mee gereden,zonder problemen eigenlijk!ik kwam thuis aan,wou de motor uitzetten maar toen ik de sleutel omdraaide bleef de motor gewoon doorlopen!toen duwde ik 1 keer op het gas en sloeg hij af,gevolgt door een ontzettend harde knal uit de uitlaat!

kleine inspectie gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat hij nu niet meer vonkt!

bougiekabel van bobine op het blok gelegd en gestart,zonder resultaat want had geen vonk!contactslot is ók,meet wel 12V op de bobine maar ik meet nu helemaal niks meer op de ontsteking!dus 0V met contact aan..

heb al een andere bobine geprobeert en dat kleine comp. wat boven de Computer zit..maar dit ook zonder resultaat!

wat me wel is opgevallen is dat als ik start met de bougiekabel van de bobine op het blok,ik geen vonk zie..maar hij vonkt wel 1 keer als ik telkens de sleutel van contact zet!dan zie je en hoor je een vonkje..steeds als ik hem op contact zet gebeurt er niks,draai ik de sleutel om,dan vonkt hij dus 1 keer..

Rara wat kan dit zijn ??

alle aarde punten en kabels zijn nagekeken,samen met de bobine en contactslot.

het nummer van de JETRONIC is Bosch 0 280 800 180 ( 811 906 264 F )

had die andere onderdelen nog liggen voor te testen maar heb deze comp. helaas niet..

hoop snel wat te horen..

Bedankt,

Stefan

stefan84

Geplaatst door stefan84 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Stefan,

Dat de motor door liep toen je hem af zetten was dat geen nadieselen? en is daardoor de distributie riem niet gebroken.
Bij nadieselen draait de motor de andere kant op vind de riem niet zo fijn.

Hans

stefan84 (0), 18 jaar geleden

Hans

nee van nadieselen was absoluut geen sprake!

de motor bleef nat het contact uitschakelen gewoon doorlopen!maar juist toen ik gas gaf met contact uit,hoorde je een enorm harde knal uit de uitlaat,waarna hij vervolgens niks meer deed!

de distr.riem is nog goed en ook niet versprongen,maar hoe verklaar je het probleem met de bobine,ontsteking,Comp. e.d. ?

Stefan

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Stefan,

Ik weet niet wat voor ontsteking systeem op de auto zit.
maar als jij het contact aan zet en er is 1keer een vonk,dan is de bobine en module wel goed.
Zoek het dan in de inpulsgever(hall)?? want dat lijkt te ontbreken.

Hans

h.hannemann (0) PRO, 18 jaar geleden

Heb je spanning op bobine/ontsteking tijdens starten ?
Heb je een Hall-signaal van verdeler ?
Ik denk maar weet ik niet zeker...deze auto heeft een systeemrelais !!!komt nog wel eens voor,eerst blijven "plakken"
vandaar blijven doorlopen en vervolgens niet meer aanslaan!!!
Als hard op denker natuurlijk.

stefan84 (0), 18 jaar geleden

jongens bedankt weer

Hub,

als ik start of met contact aan meet ik 12v op de bobine,als ik de bobine kabel op het blok leg en start,gebeurt er niks!draai ik de sleutel terug ( eruit ) dan hoor je en zie je 1 vonkje overspringen!

ga ik echter op de ontsteking meten,dan meet ik helemaal niks,dus niet met contact aan en niet tijdens het starten.dus de ontsteking lijkt me uitgesloten ( hall-gever ) omdat ik daar al helemaal geen stroom op meet.dus kan deze ook niet werken.

wel vreemd dat de bobine geen vonk geeft en er wel spanning op staat.

naar mijn weten heeft deze geen systeem relais,ik weet niet of iemand kan uitzoeken welk soort ontsteking deze heeft?? op de comp. staat hetvolgende :

JETRONIC BOSCH 0 280 800 180 - 811 906 264 F


Stefan


nosferatu (0), 18 jaar geleden

Je onsteking module is waarschijnlijk kapot heb dezelfde probleem gehad onsteking vervangen en gassen maar...

stefan84 (0), 18 jaar geleden

wat bedoel je met ontstekings module ?

de ontsteking zelf,dus waar de verdeelkap opzit is in orde.

stefan84 (0), 18 jaar geleden

ook de onstekings module + computer vervangen maar dit ook ZONDER resulaat!

word er langzamerhand een beetje ... van,

wie weet er nog raad ?


Stefan

h.hannemann (0) PRO, 18 jaar geleden

Nee de module van deze auto zit waarschijnlijk onder de parfant
links ??

h.hannemann (0) PRO, 18 jaar geleden

Stefan weet je zeker dat je verdeler rond draait als je start ??

michaelluijendijk (0), 18 jaar geleden

meet eens of je wel spanning hebt op je hall gever.en meet dan ook gelijk even of er een signaal uit de hall gever komt.als er signaal uit de hall-gever komt,en dat komt ook aan op je ontstekingsmodule en je hebt + en massa op je module dan zal die toch stuk zijn.


groeten

michael

h.hannemann (0) PRO, 18 jaar geleden

http://img153.imageshack.us/img153/1593/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />
nr.6 is de module

h.hannemann (0) PRO, 18 jaar geleden

http://img510.imageshack.us/img510/7280/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />
een beter plaatje

stefan84 (0), 18 jaar geleden

gisteren weer onderzocht,

verdeler draait mooi rond,en zit goed op zijn plaats.

2 andere computers geprobeerd,samen met het regelapparaat van hierboven op de foto..maar nog geen spanning op ontsteking!hall-gever is in orde ( maar kan niet werken lijkt me als er geen stroom op de ontsteking staat )

nog een keer verwisseld zijn: zekeringkast,contactslot,diverse computers,bobine,extra massa erbij gelegd..

op de bobine staat gewoon 12v ( accuspanning )
ook op 2 kabels van de comp. meet ik spanning,net zoals in spanning meet op het stuurapparaat hierboven op de foto!

maar er komt dus geen 12v bij de ontsteking terecht..

waar zit het probleem..

Stefan

h.hannemann (0) PRO, 18 jaar geleden

Stefan een KR of PL motor
Sorry had je reeds vermeld......KR.....

h.hannemann (0) PRO, 18 jaar geleden

http://img60.imageshack.us/img60/4397/sc..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />
http://img95.imageshack.us/img95/7588/sc..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />
http://img95.imageshack.us/img95/7893/sc..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />
http://img95.imageshack.us/img95/6919/sc..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />

succes misschien kom je nu verder....

h.hannemann (0) PRO, 18 jaar geleden



Voeding van de hall-gever.
Controleer met een voltmeter de signaaldraad van de hall-gever t.o.v. de accu min. Controleer de min van de hall-gever t.o.v. de accu plus. Bij plus onderbroken controleer: De draad vanaf de ECU, contactslot, systeemrelais op onderbreking of sluiting, voedingen en massa’s van op de ECU eventueel via systeem relais en/of contactslot. (Zie schema). Bij massa onderbroken controleer: Deze draad op onderbreking naar ECU of centraal massapunt. (Zie schema)

Signaal van de hall-gever
Controleer de signaaldraad op onderbreking, massasluiting of plus sluiting. Simuleer indien mogelijk het signaal van de hall-gever (tikken/pulsen op massa) Het systeem zal reactie moeten vertonen (Afhankelijk van systeem). Meestal injectoren, pomprelais en ontsteking. In orde: Controleer de voeding op de hall-gever en signaaldraad naar de ECU op onderbreking of sluiting.
Indien in orde: Controleer de plussen en massa’s op de ECU. In orde: Vervang de ECU.

h.hannemann (0) PRO, 18 jaar geleden

Probleem opgelost ???

h.hannemann (0) PRO, 17 jaar geleden

Jammer weer geen oplossing (zonde van de inzet ???)

stefan84 (0), 17 jaar geleden

hallo hub

sorry voor de late reactie!!

ben er helaas nog niet uit wat het precies is geweest,maar denk een sluiting in het kabelboompje van de verdeelkap naar ecu enzo..

had nog zo'n kabelboompje liggen,sluit je aan op verdeelkap,massa,bobine en comp.

en huppa,lopen weer..vind dit echt een vreemd verhaal!heb de originele boom er nog in liggen!maar loop wel nog steeds met deze andere!

raar,eigenlijk he,je zet de sleutel van contact af,motor blijft lopen,ik deed verder niks en de motor bleef maar lopen,toen gas ik 1 keer gas en de motor sloeg af,met een enorm harde knal..

Hub,heb je misschien wat afstel gegevens voor me wat betreft de nokkenassen,heb het kettinkje vervangen tusse beide nokkenassen omdat deze zeker 0,5 / 1 cm speling had! maar heb het idee dat ze verkeerd staan,heb de 2 streepjes op de tandwielen precies recht tegenover elkaar staan,maar als ik de 1ste cilinder op het bvd zet,en het merkteken van nokkenastandwiel gelijk zet met inkeping van kleppendeksel,wijst de rotor ongeveer naar cilinder 1..maar als ik hem dan start,en met de stroboscoop lamp schijn dan staat het streepje zeker 5 cm naar links!dus m.a.w. voorontsteking!

als ik ermee ga rijden merk ik het ook goed,als hij zo vroeg staat rijd hij perfect maar als ik hem wil starten en de ontsteking staat zo vroeg start hij net alsof de accu leeg is,maar gegarandeerd dat dit komt doordat de ontsteking zo vroeg staat!maar zet ik het streepje tegenover elkaar,zoals het hoort en of 10 graden voorontsteking dan start hij normaal maar heeft dan heel weinig vermogen!!?? heb het ook geprobeerd met een lamp die je digitaal voorontsteking kan geven en het toerental kan aflezen,als hij dan op 36 graden voor staat,loopt hij dus perfect maar start zo slecht...??

is die nokkenas afstelling gewoon goed te controleren zonder speciaal gereedschap ?

Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.