close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf III: Kachel probleem VW Golf VR6 1993

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: VR6

Hallo heren,

Ik heb een kachel probleem met een VR6. De kachel doet het prima als de motor op toeren draait. Zodra de motor stationair loopt word de kachel na ongeveer 30 seconde koud. De thermostaat en waterpomp zijn in orde. Nu blijkt dat er een omloop pompje (hulp pompje) achter de motor gemonteerd zit die het koelwater door de kachel radiateur pompt. Dit pompje krijgt geen spanning heb ik gemeten. Alle zekeringen zijn heel. ik vraag me af waar de spanning vandaan komt, en of dit pompje altijd mee draait of bijvoorbeeld alleen als er warmte word gevraagd in de auto? Er lopen 2 draadjes naar dat pompje, maar die verdwijnen in een dikke streng en zijn dus niet meer te volgen.

Iemand een idee hoe die pomp geschakeld/gevoed word?

Alvast Badankt,

Groeten Frank

Geplaatst door

Frank_Gouda (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Frank,

Controleer eerst of er nog genoeg koelvloeistof inzit, dit kan 1 van de oorzaken zijn!

Is dit in orde, vrees ik toch dat de waterpomp je probleem veroozaakt! Hoe ben je er zo zeker van dat deze in orde is ?

Het hulp waterpompje staat los van je probleem en zorgt niet voor de kachel! Bij 110 graden gaat het pompje meelopen en voert dan beter de warmte af..Hij word trouwens geschakels via de 4 polige sensor in het plastice huis bij de thermostaat, 2 ervan zijn voor de meter op het dashbord en de andere 2 voor het hulp pompje, als het goed is een gele sensor.. ( zit naast de blauwe temp sensor voor de ECU )

Maar in het pompje hoef je het niet te zoeken, je kan hem wel eens testen, na verloop van tijd kan deze vast zitten, even de stekker eraf trekken en + en - erop zetten, dan moet hij draaien.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Het kan zo zijn dat je kachelradiateur verstopt zit, krijg je ook dit soort klachten.

at 10
badge

14 jaar

bedankt voor de reacties tot nu toe. De kachel radiateur is gewoon open. heb de slang los gehaald en op de brandslang aangesloten er is voldoende doorstroming. Ik heb nog eens naar dat pompje gekeken en hij zit rechtstreeks op de kachel radiateur aangesloten, dus je zou toch zeggen dat het iets met de kachel te maken heeft. Kan ik misschien bepaalde pinnen op de gele connector kortsluiten zodat de pomp spanning krijgt?
Ik heb ook last van veel vocht in de auto en beslagen ramen. Ik verlies absoluut geen koelvloeistof, heb dit uitvoerig getest. Dacht namelijk eerst aan een lekke kachel radiateur...

iemand een idee hoe ik de pomp geforceerd aan kan sturen (misschien met de gele stekker op het thermostaathuis).
Iemand een idee over het vocht probleem / beslagen ramen?

Alvast bedankt voor de reacties, ik houd jullie op de hoogte.

Groeten Frank

Frank_Gouda 0
badge

14 jaar

Frank

Als je mijn verhaal even goed had gelezen kon je zien hoe je het pompje kan laten draaien, het makkelijkst is gewoon om de stekker eraf te halen en er + en - op te zetten, als je de stekker van de gele sensor afhaald is het geloof ik aansluiting 1 en 3 en daar moet je dus geen spanning op zetten maar enkel doorverbinden.

Maar nogmaals, het hulp waterpompje staat compleet buiten je probleem, dan wel verwarming.

Ook de kachelradiateur doorspoelen is niet echt een betrouwbare optie met de tuinslang, er kan wel 'genoeg' uitkomen, maar dat zegt ook niet alles.

Over het vocht, als je echt weet dat de kachelradiateur 100% is, kan het zijn dat er ergens vocht door naar binnenkomt, dus via een rubber of een gat aan de onderkant bv.

Heeft deze een normale verwarming of heb je airco ?

Ik vermoed dat de koude lucht na een tijdje komt van de waterpomp of de kachelradiateur zelf.

Heb je in het verleden eens een potje in het koelsysteem gegooit om een eventuele lekkage te dichten ?

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Er is in het verleden wel eens zo'n blikje in gegaan dit ivm lekkage aan de kachel radiateur. Misschien daardoor de kachel radiateur dicht? Heb weinig zin om het hele dashboard te demonteren voor een nieuwe kachel radiateur..... Wel raar dat de kachel al bij 1500 toeren bloed heet word en stationair ijskoud. Dit reageert trouwens bizar snel. Als de motor op temperatuur is bij stationair toerental dan is de kachel ijs koud. Geef je gas (+/- 1500 toeren) dan is de kachel binnen 15 sec echt goed heet.

Het vocht probleem lijkt te komen door een verstopte afvoer waardoor het water zo het kachelhuis in liep via de kachelmotor. Dit probleem is hopelijk verholpen.

Groeten Frank

Frank_Gouda 0
badge

14 jaar

Frank,

Dan ben ik bang dat toch je kachelradiateur gedeeltelijk verstopt zit, mede dankzij de toevoeging in het koelsysteem, het maakt niet alleen de lek dicht, maar ook de goede dingen, daarbij moet je wel zeker zijn dat het koelsysteem dicht is en de waterpomp naar behoren werkt..

Je zou het koelsysteem eens kunnen spoelen, erna nog een keer een hand soda erin, weer spoelen met waten en dan vullen met koelvloeistof, het is het proberen waard, maar als hij verstopt zit word het lastig deze weer 'open' te krijgen.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Het probleem is opgelost.

Kachel doorspoelen heeft helaas niet geholpen, Het pompje bleek toch kapot te zijn, want werkte ook niet als je er spanning op zet. We hebben een nieuw pompje gemonteerd en dat pompje via het contact aangesloten. Het draait dus altijd mee als het contact aan staat. Nu is er voldoende doorstroming en is de kachel ook bij stationair toerental goed heet. Bedank voor alle tips.

groeten Frank

Frank_Gouda 0
badge

14 jaar

Frank,

Mooi dat het is opgelost, maar 100% zeker weten dat het pompje niks met je kachel te maken heeft, controleer de oude eens goed, zit deze soms gedeeltelijk verstopt ?? Je kan het pomp uit elkaar halen..

Dat hij niet meer draait komt vaak voor trouwens..

Normaal werkt hij pas vanaf een 110 graden ongeveer, daaronder niet, dus bij normaal rijgedrag doet hij niks.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.