Volkswagen Golf: kachel wordt na een tijdje weer koud

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 40KW 1.3

Mijn Golf MK II rijdt prima, geen rook, olie blijft op peil evenals koelwater. Alleen wanneer ik de kachel aanzet wordt deze gewoon warm/heet, maar na een tijdje rijden (+/- 2 a 3 min) koelt hij langzaam af en wordt (bijna helemaal) koud. Wanneer ik de kachel dan uitzet en na 5 min weer aan precies hetzelfde verhaal. Weet iemand wat hier de mogelijke oorzaak van zou kunnen zijn? Er is niets veranderd aan de auto de laatste tijd. Alvast mijn dank.

vkevin

Geplaatst door vkevin (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

evolution 7 (0) PRO, 16 jaar geleden

Thermostaat blijft mogelijks open staan

vkevin (0), 16 jaar geleden

Hmm dat zou kunnen, maar dan zou de motor toch ook niet goed warm worden? Dat doet hij wel. Motor wordt geleidelijk aan warmer en blijft daarna ook stabiel op de 90C (tenminste op de helft van de meter :P ).

Paulus8636 (0) PRO, 16 jaar geleden

Kachel verstopt,
waterpomp slecht (schoepje dat niet goed meer meedraait).
kachelmodificatie kapot.

Gr.
Paul

vkevin (0), 16 jaar geleden

Paulus, dank voor je reactie. Kachel zou verstopt kunnen zitten maar dan zou hij het naar mijn weten helemaal niet moeten doen. Waterpomp blijft een optie, maar zal de motor dan ook niet slechter koelen?

Wat bedoel je precies met de kachelmodificatie??

Paulus8636 (0) PRO, 16 jaar geleden

Waterpomp checken: Draai bij halfwarme motor voorzichtig de dop van het expansievat los. Start de motor. Nu moet je een pisstraaltje vanuit de overloop in het vaatje zien. Geef je een beetje gas, dan moet het een stevige straal worden. Het moet er zowat uit spetteren. Gebeurt dit, dan kun je bijna zeker zijn dat de waterpomp goed is.
De kachelmodificatie bestaat uit twee aluminium huisjes met een dun bypassslangetje. Dit is in het kader van een terugroepactie in de slangen naar de kachelradiator gezet vlakbij het schutbord. In deze kachelmodificatie zit een soort thermostaat die ervoor zorgt dat de koelvloeistofaanvoer naar de kachelradiator niet heter wordt dan ca. 95 graden. De kachelradiatortjes waren vaak ziet zo best en wilden wel eens klappen.
Soms gaat deze thermostaat kapot en stroomt er niks meer door.
Je kunt de complete kachelmodificatie er tussen uit halen en de dikke slangen verbinden met twee stukjes pijp. Nu zou hij weer warm moeten worden. Risico is dat de kachelradiator kan klappen. Voor vier tientjes en een ochtendje sleutelen heb je er een nieuwe kachelradiator inzitten en zit je veilig.

Succes,
Paul

vkevin (0), 16 jaar geleden

Paul, dank voor je tips! Ik ga er dit weekend even mee aan de slag.

Paulus8636 (0) PRO, 16 jaar geleden

Succes,

En laat de afloop even weten.

Gr.
Paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.