Volkswagen Golf VI: kachel wordt soms koud

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6TDI

De kachel van onze golf doet af en toe vreemd. Opeens gaat deze dan koude lucht blazen. De airco hebben we niet aan.
Pas wanneer we de temperatuur op een 26 of hy zetten, komt er warme lucht de auto in.
Twee keer hielp het om de auto even stil te zetten, contact af, en een 30 seconden later opnieuw te starten.
Wat me een paar keer opviel was dat het leek te gebeuren wanneer de zon schijnt, het buiten boven de 7 a 8 graden was(jaja dan kan echt!)
In elk geval was het 1 ochtend nadat de auto met de neus in de zon had gestaan.
Met koude motor wegrijden geeft soms op een instelling van 19 graden even een hele warme luchtstroom. Wanneer de motor op temperatuur is, is dit over.
Maar het is niet elke rit zo.
Lekker vaag en onduidelijk dus.
Heeft iemand van jullie een tip?
Waar kan ik op letten, of welke andere instelling mee "spelen", heeft uit laten lezen zin?
De motor komt goed op temperatuur, olietemp is ook tussen de 99 en de 107 graden.
johan

JHV

Geplaatst door JHV , lid sinds 15 jaar geleden

21 Reacties

primera p11, 8 jaar geleden

Waarschijnlijk heeft tie de juiste temp bereikt en gaat tie koudere lucht blazen.

JHV, 8 jaar geleden

Dat was ook mijn eerste reactie, maar in de auto is het dan nog echt geen 19 graden.
Feitelijk niet en de gevoelstemperatuur ook niet.
Het koudere lucht blazen gaat dus te vroeg beginnen, alsof het in de auto al warmer is dan buiten!
johan

primera p11, 8 jaar geleden

Heb je de boel al eens uit laten lezen?.

JHV, 8 jaar geleden

Nee, uitlezen is nog niet gebeurd.
Ik was met deze vraag wel bij de garage maar daar gaf men aan dat er mogelijk even een "verkeerde melding"van 1 van de sensoren was geweest. En even aan moest zien. We hebben de auto nog maar 4 maanden,is garantie.
Even aanzien was voor mij ook om te proberen een duidelijk beeld te krijgen wanneer het kouder gaan blazen speelt.
De afgelopen dagen gemerkt dat dit ook gebeurd na 1 a 1 1/2 uur onderweg zijn.
Het zou me niks verbazen dat de buitentemperatuur sensor stuk is, maar die geeft wel d ejuiste buiten temperatuur aan.
Maar het gebeurd me nu te vaak, ga eerst uit laten lezen inderdaad.
Het rijden en proberen geeft geen duidelijk beeld tot nu toe.
johan

JHV, 7 jaar geleden

We zitten nog steeds met het probleem van de kouder wordende kachel na een 1 rijden.
De ervaring is dat de kachel na het starten even heel warm wordt, en dan zoals we graag willen, een prettige
temperatuur uit de uitblaasmonden.
Na een uur of iets langer rijden komt er dan merkbaar koudere lucht uit de uitblaasmonden en wordt het kouder in de auto!
De dealer heeft het uitgelezen en gaf aan dat ze geen storing hadden uit gelezen, en er dus geen probleem was!
Ging zelfs zo ver dat omdat er geen klacht gevonden werd, ik de bestede uurloon moest afrekenen. Ondanks Das Weld garantie.
Dus niks gevonden/ of eigenlijk geen storing uit kunnen lezen, dan betalen voor het onderzoek in de garantieperiode!
Want dan is het goed en is er geen probleem!
(Er ligt een uitnodiging om daar nog over te komen praten. )

De afgelopen maanden blijft het dat de kachel tijdens een langere rit dus kouder wordt.
Hebben jullie tips/adviezen?
En inmiddels weet ik zeker dat het niks te maken heeft dat de temperatuur in de auto goed is.
Zeker nu het buiten ook wat kouder wordt.

Zou het kunnen zijn dat de kleppen regeling wame en koude lucht wat van slag raakt, of foute informatie krijgt?
We zijn rustige rijders en onze gemiddelde snelheid is een 105 a 110 km/h.
Met af en toe (1 keer per maand) wel max snelheid ritten van het Noorden naar Utrecht.
johan

Jan227 PRO, 7 jaar geleden

Hallo, wat je zelf kunt doen, is een digitale thermometer in de auto plaatsen zodat deze onder het rijden goed afleesbaar is en dan kijken of de omgevingstemperatuur stabiliseert met de ingestelde temperatuur op het kachelpaneel.

Op het moment dat er koude lucht komt, is het zaak te controleren of de temperaturen die de diverse sensoren in de luchtkanalen doorgeven aan de electronica , ook daadwerkelijk juist zijn. Dus de daadwerkelijke temperaturen bij de sensoren meten met een thermometer.

Groet Jan227

JHV, 7 jaar geleden

Dank voor je reactie.
Ik stel me voor dat ik zo'n binnen en buiten thermometer daarvoor zou kunnen gebruiken?
En dan de "buitensensor aan het draadje" in een uitblaasmond doe?
Daar ga ik mee aan de slag, heb wel zo'n ding in de caravan staan. Die haal ik binnenkort.

Overigens wil ik nog wel even benadrukken dat dit item niet gelezen moet worden als afgeven op de dealer,
ik ben er gewoon steeds vriendelijk behandeld. Klant en deler hebben soms een verschillende invalshoek of kader waarvan uit men handeld.

primera p11, 7 jaar geleden

Komt de motor wel op temperatuur?.
Is dat ook gecontroleerd bij de dealer?.
Is dit een greenline tdi?.

Jan227 PRO, 7 jaar geleden

Hallo, omgevingstemperatuur in de auto meten in de buurt van de binnen temperatuur sensor van het kachel systeem en vergelijken met instelling op kachelpaneel.

Temperaturen in kachelbuizen direkt bij de sensor meten en vergelijken met welke temperatuur de sensoren door geven aan de kachel elektronica (heb je uitlees apparatuur voor nodig) .

Groet Jan227.

JHV, 7 jaar geleden

Dank voor de reacties.
primera, ja d emotor komt goed op temperatuur, water rond een 90 en olie tussen de 98 en d e106 graden. Afhankelijk van mijn snelheid heb ik de indruk. Het is een comfortline BlueMotion Technolygy.
jan227, waar zit de binnentemperatuursensor?
Ik heb deze middag een lange rit gemaakt en gelijk mijn binnen/buiten thermometer er aan gehangen. is natuurlijk niet te vergelijken met de uitleesapparatuur.

We hadden hiervoor een Citroen C5, die had een binnentemperatuur sensor waar een soort van ventilatortje voor zat. En die wilde wel eens vol zitten met stof. gewoon de stofzuiger er even op was dan het wondermiddel. Een golf heeft ook zoiets?

De binnenbuiten thermometer stond op de voorstoel, de sensor zat in de rechter midden uitblaasmond. Een 3 cm erin.
De knoppen op 19 graden, de binnenthemperatuur bleef stabiel op 20,6graden.
Na stilstand en koude auto dan naar een 26 graden.
Een vraagpunt voor mij is het volgende:
Na een rit van een 100km vooral op de CC, ging ik van de snelweg af en de stad in op een 50km weg.
Vrijwel ogenblikkelijk ging de themperatuur van de uitblaasmond omlaag.
Zowel voor mijn gevoel als feitelijk op de thermometer. Ging van een 23,8 naar 19,7 graden.
Trok daarna wel weer bij.
Themperatuur waarden zijn met een goedkope digitale binnen/buiten thermometer.
In onze stacaravan bleek deze redelijk te kloppen, in d eauto heb ik zo mijn twijfels over d enauwkeurigheid.
Wel opvallend was de temperatuur die opeens naar beneden ging.
Kunnen jullie iets met dit verhaal?
johan

richard9712, 7 jaar geleden

Misschien een klep van de verwarming of iets dergelijks die niet goed werkt.
Hebben ze bij de dealer naast uitlezen ook de feitelijke temperatuur gemeten tijdens een proefrit?

JHV, 7 jaar geleden

Nee, naast het uitlezen is er geen proefrit gemaakt toen ik met de klacht kwam, en ook niet bij de 90000km beurt.
Dat er geen proefrit is gemaakt bij de 90000beurt weet ik zeker, de dagteller stond bij brengen en halen nog op dezelfde stand, 621km.
De andere keren stond dat niet op de rekeninge vermeld.

Ik ben nu ook een aantal keer aan het "spelen" met de kleppen.
Dus bij warme motor van Low naar High, alleen recirculatie, uitblaasmonden in/uitschakelen etc etc.
Dus eigenlijk alle kleppen flink laten bewegen.
Hoor geen geratel in het dashboard oid.
En de veranderingen lijken ook redelijk snel te gaan.

Wie weet waar de binnentemperatuur sensor zit?
johan

Jan227 PRO, 7 jaar geleden

Hallo, thermometer niet in uitblaas opening monteren, dan meet je de temperatuur van de lucht die de auto wordt ingeblazen, dit is niet perse de binnen temperatuur.

Plaats de thermometer in de buurt van de binnen temperatuur sensor, deze zit in het bedieningspaneel van de kachel, dit is een rond "knopje" welke precies tussen de knoppen Auto en AC zit en dan ongeveer een centimeter hoger in het zwarte plastic.

Wat bedoel je precies met "Na stilstand en koude auto dan naar een 26 graden " ?

Wellicht heeft het zakken van de uitstroom temperatuur te maken met minder koelvloeistof circulatie door de kachel radiateur, omdat de motor minder toeren draait als je een afrit neemt, dus ook de waterpomp pompt minder snel de koelvloeistof door de kachelradiatuer, waardoor minder warmte aanvoer. Later stabiliseert deze weer als je meer toeren draait.

Controleer of het motor toerental van invloed is op de uitstroom temp, houd rekening met enige vertraging tussen temp en toerental wisseling.

Groet Jan227

JHV, 7 jaar geleden

Jan,
Ik had een zgn binnen/buiten thermometer. deze had ik in het randje van het dashboard kastje vast gemaakt.
dat gaf de binnen temperatuur aan.
Een tweede sensor aan een draadje stak in de uitblaasmond.

Met het cryptische "na stilstand etc" bedoel ik dat wanneer de auto even stil had gestaan EN de motor uit.
Daarna ging dan d ekachel even op 26 graden blazen.
De binnentemperatuur was dan 20,4 ipv 20,9.

Ik ga letten op het toerental en temperatuur.
johan

JHV, 7 jaar geleden

Twee jaar geleden hebben we kort een Octavia 2.0TDi gereden.
Daarbij had ik een OBD Roadi RDT55 scan tool.
De handleiding daarvan ben ik kwijt.
Weet iemand van jullie of ik met dit apparaat de motor temperatuur als Live date tijdens een rit uit kan lezen?
Of kan ik daarmee de verwarmings temperaturen uitlezen?

Ik weet dat het geen echte VAG-COM oid is, maar misschien beter dan de "kijkshop binnen/buiten thermometer"?

richard9712, 7 jaar geleden

Kijkende naar de specificaties van het apparaat is dat denk ik wel mogelijk.
Sluit hem eens aan en probeer het, zou ik zeggen.

JHV, 5 jaar geleden

Nog steeds hetzelfde probleem, misschien kan iemand ons tips geven.
Met het VAGscan tool van de Skoda kon ik niks uitlezen.

probleem is dus dat wanneer we een stuk rijden, een 80 a 100km, de uitblaas temperatuur van de lucht uit de blaasmonden echt omlaag gaat.
De temperatuur in de auto is tot op dat moment goed.
Dus bijvoorbeeld, ingesteld op een 20 graden, en in de auto is het ook 20 graden.
Buitentemperatuur is dan een 13 a 14 graden.
Dan gaat er opeens koudere lucht uit de blaasmonden komen en zakt de temperatuur in de auto ook naar een 17 - 18 graden.
Om die 20 graden te houden moeten we dan naar 22 of 23 graden draaien.
En later nog wat hoger.

Gisteren had ik ook dat de temperatuur uit de blaasmonden laag was en bleef vanaf het begin.
Koelwater en olie op goede temperatuur.
Ik moet de knoppen dan echt op 23 -24 draaien wil er wat warme lucht uit komen.
Alsof de airco staat te blazen op een lage temperatuur!

De dealer meet geen fouten of storingen bij uitlezen! Heeft iemand tips, het wordt wel warmer weer buiten,
maar ik houd van een vastgestelde temperatuur in de auto,
die ik niet steeds bij hoef te regelen.

JHV, 5 jaar geleden

probleem is nog niet opgelost.
Bij het warme weer van de afgelopen dagen zet ik de airco aan.
De gegevens: buiten 20-21 graden, de airco moet op 23 of 24 om binnen niet te blauwbekken van de koude lucht die uit de uitstroom monden komt.
Terwijl in de auto de temperatuur wel oploopt door de zon, als ik de airco niet aan zet.
Dit is zowel op de "auto" stand als manueel instellen.
Er worden geen fouten uit gelezen!
Volgens een receptionist die ik zaterdag raadpleegde komt de kou omdat er uit de uitblaasmonden altijd koude lucht komt van een 8 graden.
Sorry, maar dit begrijp ik niet!! In onze vorige auto's was het altoijd prima te regelen.
En ook in een leenauto die we een week reden, speelde ons probleem met de kachel niet!
Heeft iemand tips???

JHV, 5 jaar geleden

Het blijft een probleem die kachel die na verloop van tijd koude lucht gaat blazen.
het lijkt alsof dit gaat gebeuren als het buiten kouder is dan 10 graden.
Bij uitlezen kwamen er geen problemen naar voren.
De gemeten temperatuur uit de uitblaasmonden gaat inderdaad omlaag terwijl het in de auto dus kouder wordt dan is ingesteld.
Heeft iemand een tip, we verwachten dat het de komende tijd kouder gaat worden.
Bij het overschakelen van manueel naar auto, komt er wel warme lucht, maar ook dat is tijdelijk.
Dit laatste nog niet echt langdurig uit kunnen proberen.

Airco aan of uit maakt geen verschil.

JHV, 4 jaar geleden

En eindelijk is het probleem verholpen!!!!!
Ik heb een nieuw type climatronic (paneel) laten plaatsen, die met de 3 draaiknoppen.
En de regeling van airco, kachel is nu zoals het nog nooit geweest is!!!!!!!
Goed in te stellen, blijft op temperatuur, veel aangenamere temperatuur lucht uitblaasmonden.
Toch iets met de sensor in het oude paneel van de climatronic?
Voor een 150 euro probleem na 3 jaar dus eindelijk opgelost, door een VW(VAG) specialist.
Laat het nu maar 30 graden worden, en veel lange ritten.

Adnanb, 3 weken geleden

Hallo
Late vraag misschien,
Welke specialist was dit?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.