Volkswagen Bora: kachelmotor van climatronic gaat soms sneller draaien

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 19tdi

goeiedag,

Soms gaat het toerental van de kachelmotor spontaan op en neer zonder dat de temperatuur veranderd wordt...

Volgende foutcodes in de climatronic:

04F8 centraal kleppen stelmotor defect.

04FA Stuwklep stelmotor defect.

Wat zou dit kunnen zijn??

Foutcodes zijn wel te wissen..

Mvrgr J

venedijk

Geplaatst door venedijk (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Bora? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Zijn de kachelstelmotoren in het kachelhuis die stuk zijn,komt vaker voor bij de golf/bora en passat.
Advies is alle 4 de stelmotoren te vervangen en daarna weer in de basisstand worden gezet,maar dan moet dashbord eruit om ze alle 4 te vv.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Meen je dat Richard? Dashboard demonteren voor 4 kleppen ? Pak dan gelijk de kachel radiateur mee (te minste dat zou ik doen, maar goed daar denkt iedereen anders over).

venedijk (0) PRO, 14 jaar geleden

oke.. Mooi te weten!!! Nu had ik toevallig ook nog een skoda octavia van 2004 die deed precies hetzelfde...

Is dit hetzelfde verhaal???

MVrgr

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Geloof dat je bij 2 stelmotoren erbij kan zonder dashbord uit te bouwen (alsnog wel veel loshalen),maar tussen kachelhuis en schutbord zit er ook 1,die is de boosdoener waardoor dash eruit moet.
Zou kunnen dat Skoda dezelfde problemen vertonen als vw,blijven allemaal vag auto's.

TheoStek (0) PRO, 14 jaar geleden

Klopt wat Richard zegt..
Als de centrale klep (V70) defect is zal het dashboard eruit moeten, de andere klep (V71) (04FA) zit onder/achter het dashboardkastje.

Maar je zegt dat de Foutcodes zijn te wissen, dus neem ik aan dat ze weer terug komen?
Het hoeft nog niet zo te zijn dat ze daad werkelijk defect zijn ze kunnen ook vast zitten!.

Het volgende wat je kunt proberen is een output/basic test te doen met Vag-com module 8, dat de klep los schiet.
Wat ook wel kan helpen is dat je alle foutcodes wist, en gaat rijden.
Onder het rijden bedien je alle kanalen zodat de lucht overal terecht komt, plus bedienen van de warme en koude standen en geef de kleppen de mogelijkheid dat ze zich kunnen stellen bij iedere verandering van de lucht/warme/koude standen.

De foutcode komt regelmatig voor, in veel gevallen zitten de kleppen vast.

venedijk (0) PRO, 14 jaar geleden

oke, bedankt zal het volgende week even proberen!!

laat het even weten.

Gr

PierkeVW (0) PRO, 14 jaar geleden

ik heb wel vaak ondervonden dat als je een auto(ongeacht, polo of golf oid.) in zn achteruit zet dat de kachel harder gaat blazen...

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

De recirculatieklep gaat dan dicht ivm uitlaatgassen,is een optie wat je aan of uit kunt zetten bij veel modellen.

hcaluwe (0), 14 jaar geleden

[quote=ricky]De recirculatieklep gaat dan dicht ivm uitlaatgassen,is een optie wat je aan of uit kunt zetten bij veel modellen.[/quote]
Staat die altijd standaard aan? Of moet deze met VagCom geactiveerd worden?

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=hcaluwe][quote=ricky]De recirculatieklep gaat dan dicht ivm uitlaatgassen,is een optie wat je aan of uit kunt zetten bij veel modellen.[/quote]
Staat die altijd standaard aan? Of moet deze met VagCom geactiveerd worden?[/quote]
Of hij standaard aan staat weet ik niet,maar bij sommige type's kun je hem aan of uit zetten,en je hoort het ook aan de luchtstroom als je hem in z'n reverse zet.

hcaluwe (0), 14 jaar geleden

[quote=ricky][quote=hcaluwe][quote=ricky]De recirculatieklep gaat dan dicht ivm uitlaatgassen,is een optie wat je aan of uit kunt zetten bij veel modellen.[/quote]
Staat die altijd standaard aan? Of moet deze met VagCom geactiveerd worden?[/quote]
Of hij standaard aan staat weet ik niet,maar bij sommige type's kun je hem aan of uit zetten,en je hoort het ook aan de luchtstroom als je hem in z'n reverse zet.[/quote]
Ik zal eens luisteren of hij dat doet , en anders is het wel de moeite waard om het te activeren , ik had er nog nooit wat over gehoord eigenlijk?

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Ook bij sommige type's gaat de achterwisser 1x wissen als je hem in z'n reverse zet,maar dan heb je volgens mij regensensor nodig.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.