Ik heb momenteel een probleem met mijn VW Passat CL VARIANT 85 KW (1996). Als de motor uit staat kan ik prima schakelen naar alle versnellingen. Zodra de motor loopt, krijg ik 'm in geen enkele versnelling gezet. De koppeling kan ik wel gewoon intrappen en komt ook normaal terug. Tot het moment dat ik de auto gisteren opnieuw startte heb ik niks vreemds gemerkt tijdens het schakelen. Dan kan het bijv. toch niet zo zijn dat de koppelingsplaat ineens helemaal op is of zo?! Auto heeft ruim 200.00o gelopen en de koppelingsplaten zijn al eens vervangen een aantal jaren geleden. Wat zou de oorzaak kunnen zijn en hoe is dit te verhelpen? Bij voorbaat dank.
Geplaatst door Funne (0) , lid sinds 15 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
11 Reacties
voyager (0), 10 jaar geleden
Dan is toch iets met de koppeling niet in de haak. probeer eens eerst de bak in zijn één te zetten, dan de motor starten.Wat gebeurt dan? kruipt de auto naar voren?Start de motor "normaal"?Of heeft de start motor moeite om rond te draaien?
Wat gebeurt als je in zijn achteruit probeer te schakelen met draaiende motor? hoor je enorm geknars van de tanden?
Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden
Lijkt erop, ofdat alle voering van de kopp.plaat is verdwenen.
Funne (0), 10 jaar geleden
De motor start normaal en als ik vanuit neutraal naar de achteruit probeer te schakelen, hoor je 'm inderdaad knarsen. Bij de overige versnellingen krijg ik 'm er niet in, maar geen geknars. Ik zal straks even proberen met de auto in z'n 2 te starten. Ik ben even van huis. Bedankt zover.
Audidriver73 (0) PRO, 10 jaar geleden
Drukgroep zal wel defect zijn waardoor koppelingsplaat niet meer vrij komt.
voyager (0), 10 jaar geleden
Het wordt een nieuwe koppelingsgroep!!!
Het knarsen bij schakelen naar achteruit zegt genoeg.
kaleido 1 (1805) PRO, 10 jaar geleden
Koppeling is hydraulisch , zou het niet kunnen dat je een cilinder lek hebt , en er nu lucht in zit , daardoor schakeld hij ook beroerd , want hij komt niet goed vrij.
voyager (0), 10 jaar geleden
Effe nog een vraag aansluitend op wat kaleido zegt. Hoe voelt de koppeling pedaag bij intrappen?
Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden
@ milosovic [quote=Funne]..................... De koppeling kan ik wel gewoon intrappen en komt ook normaal terug. ...............[/quote]
Funne (0), 10 jaar geleden
Als ik de auto in de versnelling zet en dan de motor start, kan ik de koppeling gewoon op laten komen en wegrijden. Daarna terug- of opschakelen lukt echter niet.
voyager (0), 10 jaar geleden
Hey Ralf, het zou prettiger zijn als je het beter leest welke naam erbij hoort! Anders zal ik je moeten terugsturen naar basis school om te leren lezen. :-) Dan de cittaat. Ja dat heb ik gelezen, maar zoals je het zelf weet is groot versschil tussen koppeling die je gewoon in kunt trappen en de koppeling die naar behoren werkt.
Funne (0), 10 jaar geleden
Ik heb gisteren de auto even bij een monteur achter gelaten en hij heeft de koppelingskabel even los gemaakt, gesmeerd en opnieuw vast gemaakt. Hij lijkt het nu weer te doen. Hij heeft me gevraagd de auto de komende dagen even op korte stukken te gebruiken om te kijken of er nog iets raars is, alvorens hij een (dure) reparatie in gang zet. Volgens hem zou het niet de koppelingsplaten zijn.