Volkswagen Polo: Kapotte klepstoter (afgebroken, gat erin...)

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: AEX

Nog even voor wie er misschien ook mee te maken krijgt.

Motor tikte al langer. Soms vroegen mijn passagiers of ik een diesel had... ; (
In eens reed de auto nog maar op drie cilinders, en het tikken was kloppen geworden.
Kon gelukkig thuiskomen als een oma'tje die 80 op de snelweg rijdt... (shame on me)

Thuis heb ik het kleppendeksel eraf gehaald, een nok was beschadigd, gat ik de stoter, klep deed niets meer.

Oplossing:
75 euro een ruilkop gekocht van een sloop in purmerend.
Ook zoiets voor een nieuwe koppakkingset.
Kop eraf, oude bouten hergebruikt (omdat het rekbouten zijn, heb ik de laatste 90o draaien niet gegeven. (dus feitelijk iets te los vastgezet) Ze houden het alweer een half jaar, en geen koppaklekkage.

Erg lastig is het inlaatspruistuk losmaken, klerige inbus moertjes... (wie dat bedacht heeft?)
inbussleutel doorgezaagd, er een langere dunne stevige slang opgezet als handvat.
Zo lukte het om de inbusmoeren eruit te draaien, nadat ze los waren.

Ook erg lastig is de plastic afdekplaat van de distributieriem. Never nooit niet ga ik het vliegwiel proberen los te maken, omdat ie ook onmogelijk vast zit (boven moer, zit 2 cm, dus moet de hele motor zakken, pffff... design error)
Daarom de plastic platen geslijptolt, en huiver en sidder : met een soldeerbout losgesmolten... Ze kunnen we nu af en op. zonder vliegwiel gerommel. Toen de distributieriem los. (merkteken op de plastic afdekplaat blijft op hetzelfde punt, ik kan nu die afdekplaat erop en eraf halen zonder vliegwiel demontage. Het is min of meer even water/zand/stof dicht. Ook dankzijn wat Duck-tape.

De rest is eigenlijk kinderspel.

Dynamo, los gemaakt, die stomme veer verwijderd, nergens goed voor, als je hem gewoon stevig vastzet.
(alsof we tegenwoordig niet meer kunnen sleutelen, zet VW er een Veer in die megamoeilijk weer terug te duwen is)

Ontsteking eraf, er weer op.
Uitlaatspruitstuk. (wel een roestige moer moeten bijslijpen (slijptol weer) om er grip op te krijgen.)

Toen de auto weer gestart, reed prima...

Wel brandde het olielampje...
Niet meteen.
Wel voor het starten was het aan.
Dan starten, ging uit.
En ging weer aan na 1 minuut draaien van de motor.

Keer op keer.
En jawel.

Het Olielampje dat dit signaal gaf dat zit in de cilinderkop.
Het olielampje van de ruilcilinderkop was stuk.
Heb het oude erin gezet en alles werkte weer prima.

Rij nu alweer een half jaar, 5.000 km... maar denk dat ie het nog wel jaren houdt.

Misschien nog tips, van anderen? Of misschien krijg ik wel op mijn donder omdat ik een ongelofelijke prutser ben,
Maar weet : heb wat op die Polo staan vloeken, alsthans de ontwerpers ervan... moet die lui ook niet tegenkomen.

De foto is van nu. De nokkenas is al flink gaan roesten... Het gat is goed te zien.


[url=http://postimage.org/image/lhv0oog7l/][img]http://s16.postimage.org/lhv0oog7l/nok.j...[/img][/url]

polorenaultfiat

Geplaatst door polorenaultfiat (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

jan T (20) PRO, 11 jaar geleden

ach het is je toch gelukt en al is het niet op de manier zoals het zou moeten hij draait toch weer.
ik heb dat alleen zo nog niet aan de hand gehad was het niet zo dat er of telang de olie in zat of teweinig.

groetjes jan.

polorenaultfiat (0), 11 jaar geleden

Nee, niet de olie.

Maar wel iets anders : toen ik de auto kocht, werd de motor nooit echt warm.
Was wel zomer, dus je merkt het niet zo, maar toch.

Ik heb toen gezocht en wat bleek de thormostaat stond altijd open.
Foute boel dus, daardoor kwam de motor niet op temperatuur ...
(wie weet hoe lang de vorige eigenaar zo gereden heeft)

En de tik was toen al te horen.

Ik heb de themostaat vervangen, temperatuur was toen goed, maar de grote schade was al aangericht !
Dat moet met elkaar te maken gehad hebben.

(de thermostaat was vast komen te zitten, gelukkig is het makkelijk te vervangen, hoewel je enorm moet uitkijken als je de nieuwe thermostaat erin zet, dat het recht zit. (tip van de VW garage die me het verkocht)

En deel van oude thermostaat was afgebroken, dus het hele water cirquit goed doorgespoeld... anders zou er iets tussen kunnen gaan zitten. Vond nog twee stukjes van die oude in de opvangbak.

jan T (20) PRO, 11 jaar geleden

ja dat is ook een mogelijkheid.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.