Golf IV 1.8 20v 98 180K KM
Hallo,
De laatste tijd maakt mijn wagen een luider geluid dan voorheen tijdens het rijden.
Vooral bij 4000rpm maakt de motor meer lawaai en maakt een resonerend geluid, ook voel ik dat resoneren onder mijn voeten. Ook stationair maakt hij wat meer een brommend geluid vooraan van de wagen. Het word ook de laatste tijd steeds harder.
Ik heb de wagen pas geleden op de brug gezet om te kijken.
Het geluid lijkt van de katalysator te komen (vanaf de motor tot de midden demper).
De achterdemper ziet er goed uit geen lekkage en de middendemper is recent vervangen. Ook is er geen lucht lekkage te bekennen over het hele uitlaat systeem. De kat maakt wel een licht rammelend geluid bij gasgeven, maar niet extreem veel. Ook als ik met mijn vuist tegen de kat bonk hoor je een lichte rammel. Nu vraag ik me af of het aan de kat kan liggen dat de auto nu veel meer geluid maakt dan voorheen. Verder rijdt de wagen gewoon zoals het moet, ook geen storingslampje. Het is puur het luide geluid dat ik verholpen wil hebben, de werking van de kat zal nog wel goed zijn, hij is laatst nog APK goedgekeurd.
Welke actie kan ik het beste ondernemen? (naar de garage gaan ik weet het, maar ik wil het eerst zelf low budget proberen op te lossen).
Alvast bedankt voor de reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Helaas , met een defecte kat. rond blijven rijden gaat voor meer problemen zorgen .
Er kunnen stukken afbreken die in de pijp kunnen schieten , achter de kat. en zo de boel kunnen verstoppen , met slecht lopen / geen trekkracht enz. tot gevolg.
Je hebt dacht ik alleen een lambdasonde voor de kat. zitten , je kunt dus de kat leeg maken , zonder dat je mml gaat branden.
Na leeg maken zal de uitlaat wel wat holler klinken.
Maar het beste is natuurlijk vervangen, is opzich zelf best tedoen.
Met een leeg gemaakte kat loop je wel het risico dat je niet meer door de APK 4-gas meting komt.
Dat element zit dus los. Vroeg of laat gaat deze dwars voor de uitgang liggen en sta je zo goed als stil . Leuk op de snelweg of tunnel . Wat jij hebt komt regelmatig voor. Goedkope oplossingen ??????? Kijk eerst naar
het restant om er achter te komen of er brandverschijnselen aan dat element zitten . Er zijn metalen vervangers maar zo te lezen in div. topics word je daar niet enthausiast van .
Als de snelheid van de auto nog goed is kan je ook een klem om de kat maken, om de zijde in te drukken.
Succes.
Ik denk dat ik voor vervangen van de kat ga, want leeg slaan wil ik niet riskeren met de apk en ik hou ook van een stille auto.
Alleen heb ik een paar vragen over het monteren.
Ik zag dat ik een soort downpipe heb waar de kat aan zit, verbonden aan het spruitstuk met 6 moeren.
Ik ben wel bang dat de moeren kunnen afbreken, wat kan ik het beste doen?
De moeren warm stoken met een kleine gasbrander of een speciaal smeermiddel erop spuiten speciaal bedoelt voor vast zittende bouten (geen WD40) ik geloof dat het PB blaster ofzo iets heet. Uiteraard de pakking mee vervangen en ook de moeren vervangen. (zijn dit speciale moeren?)
Als ik de kat vervang met een ander kan ik dan de huidige lambdasonde gewoon op de andere kat overzetten?
Moet de kat ook volledig koud zijn als ik hem ga vervangen of maakt dat niet uit?
Een imitatie kat lijkt me niks. Ik zie niet veel goede verhalen over die dingen vooral de pasvorm enzo. Zelf zit ik te denken aan een 2e handse kat ivm de prijs. Ik snap dat het niet een volledig auto leven meegaat, maar ik ben van plan de wagen nog 2 a 3 jaar te blijven rijden als de kat dit volhoud ben ik al blij.
Is het trouwens verstandig om van te voren de auto nog te laten uitlezen voor eventuele storingen omdat de kat aan het kapot gaan is, of is het gewone slijtage?
Bedankt voor het meedenken!
12 jaar
De moertjes roodgloeiend stoken , de boel af laten koelen , op het laatst afkoelen met koud water.
Absoluut niet proberen ze los tedraaien als ze nog warm zijn , kans op vreten.
De moertjes inspuiten met kruipolie , en je draaidt ze er zo af.
Moertjes zijn vaak zelfborgende koperen moertjes.
Gebruikte kat ,is een risico
Uitlezen heeft volgens mij geen zin.
Lambdasonde kun je overzetten , mocht hij niet los willen, even de bus waar hij inzit geschroefd , rood stoken , af laten koelen , met water het laatste afkoelen , en kruipolie erop en je draaidt ook deze erzo uit.
Succes.
Leeg slaan is wel het laatste . Wij deden als nood een stalen strip om de kat en bij de sluiting een bout en moer waarbij de punt van de bout een deuk in de kat. drukt . Het element zit weer geklemd en gaan met die banaan.
Verder staat de lasbrander bij ons altijd paraat . Grote pit er in en snel de moer heet stoken en al is het maar aan een kant gelijk een 6 kant dop er op en los .
Met een bunse brander duurt het te lang en wordt alles een beetje warm en is het verschil in uitzetten niet voldoende .Bart; dan breekt de bout of tapeind alsnog.
Begin als eerste de lambda-sonde los te draaien (poging) met een open pijpsleutel!!! Geen brander er bij daar kan hij/het niet tegen .
Verder verkoperde moeren gebruiken met wat molykote. Kan je het ook weer los krijgen.
Groeten.
Zoveel mensen zoveel oplossingen.
Ik weet wel dat de kans op afbreken van een nog rode moer/tapeind vele malen groter is dan als hij afgekoeld is , materiaal is dan veel te zacht .
Lambdasonde wordt zeker niet heet als je met de auto rijdt , bij mij is er nog nooit 1 stuk gegaan.
Er zijn types waar hij in het uitlaatspruitstuk zit , en die worden bij hoge belasting roodgloeiend.
Dus een beetje warmte kunnen ze echt wel verdragen.
Lijkt mij dat TS uit beide oplossingen het voor hem beste idee maar moet distelleren.
De katalysator is inmiddels vervangen.
Het is gelukt zonder te verwarmen.
Ik heb de moeren 1 dag van tevoren in gespoten met Imal.
Uitlaat was warm van het rijden toen ik ze los schroefde.
Heb ze toen nog eens in gespoten met Imal en los gedraaid.
Tot mijn verbazing gingen ze heel makkelijk los ik hoefde amper kracht te zetten.
De lambdasonde ging ook makkelijk los en heb deze gewoon over kunnen zetten, en werkt nog steeds goed.
Ik heb het wel op een brug gedaan dat achteraf ook echt nodig was, omdat de "draai" van de kat naar beneden moest om hem te verwijderen.
Op assteunen zou ik daar te weinig ruimte voor hebben gehad.
Bedankt voor alle info.
Probleem opgelost
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar